Här försöker man dra nät och vp rör och så hävdar övriga inneboende att "ingen annan har väl sånt" GRRR!

Permalänk
Medlem

har router i källaren med kablar till datorerna som också är i källaren tillsammans med fibermodemet. kör unifi AP till resten. får tillräckligt snabbt för att inte märka något hack eller "lagg" på teven eller andra enheter.

var också anti wifi men nu på senare år fungerar det oftast riktigt bra och snabbt. kabel är såklart bäst men är knappast nödvändigt till allt, teven behöver knappast 250mbit trådbundet, den klarar sig bra på sina 80mbit över wifi. kärringens bärbara funkar också bra med bara wifi, speciellt eftersom hon bara surfar och inte kräver 2 i ping på cs go

dina inneboende är altså din familj? varför säger du inte bara familj? eller har du andra inneboende också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hund och katt.

Edit/ Möss, på vinden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bor i ett hus med tre våningsplan. Jag äger huset så jag gör vad jag vill så att säga. I mitt fall så gjorde jag en deal med kommunen när vi fick stadsnätsfiber. Dom ville gräva av min asfalterade uppfart mot att jag fick en skit summa. Och de ville ha en högre summa för att dra fibern runt mitt hus så den kom rakt in i mitt serverrum i källaren. Så jag kvittade deras skitsumma emot deras högre summa och sa att det landar på 0kr. Trodde faktiskt de skulle vara krångligare än så men de gick med på det.

Så i mitt fall sitter fiberkonverteraren som sagt i källaren i mitt serverrum (gammal matkällare). Jag har sedan borrat mig ut här ifrån till både garaget (en del av huset) och satt en övervakningskamera där (cat5e) och vidare borrat och satt lister i taket i källaren in till gästrummet och sedan in till toaletten under trappan. Här går sedan cat5e kablarna upp till entréplan samt övervåningen. På entréplan har jag ett biorum och här hade de varit oacceptabelt med wifi enbart så jag fick klamra en kabelkanal i taket längst med väggen. Sedan har jag borrat mig in till biorummet ifrån halltaket. Inne i själva biorummet har jag ett akustiktak så här syns inte kablarna.

På övervåningen så kommer kabeln precis ovanför trappen. Här är de inte jätte snyggt gjort av mig. Men vi ska renovera detta utrymmet och då kommer jag fräsa ur gipsskivan på väggen och sätta ett vprör eller flexslang inne bakom väggen, för att efteråt sedan limma, gipsa lite och spackla samt sätta en reparationstapetvåd och slutligen måla över allt med vanlig hederlig vit färg. Men så ser det som sagt inte ut just nu. Jag har en kabelkanal ifrån jula som kommer ifrån trappgolvet och sitter på väggen. Sedan är det borrat in till kontoret på övervåningen och där inne renoverade jag i somras och då satte jag vprör som leder kabeln in på kattvinden. Sedan har jag under golvet, då jag renoverade kontoret, lagt 5m långa vprör som kopplar ihop den södra med den norra kattvinden. Slutligen så har jag i den norr kattvinden satt nätverksuttag i alla rum och även satt två stycken PoE switchar ifrån Ubiquiti för alla mina utomhuskameror samt unifi Wifi APs.

Jag har planer på att sänka taket i hallen på entréplan och sätta LED-spottar. Då kommer jag sätta flexslang och lägga om nätverkskabeln in till biorummet och även dra en osynlig kabel till min Unifi AP som sitter i hallen på entréplan. Jag har 3st Unfi AP Pro. En i hallen på entréplan samt en på övervåningen och slutligen en på utsidan vid vårt spabad som är vår uteplats. Man kan ju inte acceptera under 800Mbit på de trådlösa

I källaren har jag två ds916+ med en esxi server (i7-8700k med 64GB RAM) där jag kör alla mina VMs. Har även mitt hemmasmartsystem virtuellt på denna server. Är grymt nöjd med prestandan på allt.

Allt som kan köras på kabel ska köras på kabel. Resten ska köras på trådlöst.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum