Bredband och IPTV via olika leverantörer - EN router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

@Palme_570: Jo det ska gå. Åtminstone. Därför Telia kommer. Så jag åtminstone ska slippa ha två routrar. Men det kommer inte göra så Zappa funkar. Vilket är nästa målet efter att blivit av med ena routern.

Det SKA alltså gå att få Telenors bredband MED Telias IPTV tillsammans via Lan1 på fiberconvertern?

Ja det ska gå, internet går på vlan 1 och tv vlan 845 på samma port. Vilken är anlendingen till att bilden visar WAN IP och IPTV IP osv. för att den ska kunna ta emot olika nät. Även om du har samma lev så kommer det från olika "ställen".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Ja det ska gå, internet går på vlan 1 och tv vlan 845 på samma port. Vilken är anlendingen till att bilden visar WAN IP och IPTV IP osv. för att den ska kunna ta emot olika nät. Även om du har samma lev så kommer det från olika "ställen".

Nu har teknikern varit här. Inget blev bättre. Han sa att det inte ens ska gå att få Telias IPTV via port 2 på fiberconvertern från Telenor. Även om jag ju faktiskt fick det till min ena tv-box. Att det fungerade på den kunde han inte förklara. Men nä han sa att jag måste ha varsin router, en för tv och en för bredbandet när man har olika leverantörer av tjänsterna. Möjligtvis kan jag ringa Telia och få en mediaomvandlare utskickad och ersätta routern till tvn till.

Att få Telias IPTV till routern med bredbandet från Telenor och på så sätt få Zappa att fungera är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Känns som er förening inte har tänkt till riktigt när de kravställde TV och Bredband alltså...

Permalänk
Skrivet av joalin:

Känns som er förening inte har tänkt till riktigt när de kravställde TV och Bredband alltså...

Nä. Jag känner mig smått förbannad nu alltså. Det värsta är om jag ska behöva betala för detta teknikerbesök dessutom. Hoppas inte.

Måste fundera lite hur jag ska gå härifrån... Det är väl förmodligen ett långskott att försöka fråga föreningen om dom kan be Telenor ändra så att även Telias IPTV kommer i lan1 tillsammans med Telenors bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Nä. Jag känner mig smått förbannad nu alltså. Det värsta är om jag ska behöva betala för detta teknikerbesök dessutom. Hoppas inte.

Måste fundera lite hur jag ska gå härifrån... Det är väl förmodligen ett långskott att försöka fråga föreningen om dom kan be Telenor ändra så att även Telias IPTV kommer i lan1 tillsammans med Telenors bredband.

=/ rent praktiskt är det inga problem att köra med men ja om leverantörerna är emot det är de inte så mycket att göra. Viasat kan du göra med vilket internet som helst.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

=/ rent praktiskt är det inga problem att köra med men ja om leverantörerna är emot det är de inte så mycket att göra. Viasat kan du göra med vilket internet som helst.

Men kan det bero på att detta är riktig IPTV, inte Play-tv. Är Viasat riktig IPTV?

Permalänk
Medlem

Egen utrustning bör kunna fixa det hur fint som helst, men det är lite väl över TS kunskapsnivå. Router med två-tre WAN-interface bör fixa hela grejen.

Telia eller Telenor kommer du självklart inte få support av, men mediaomvandlaren ägs väl av kommunikationsoperatör? Det är väl ändå kommunikationsoperatören som bestämt hur IPTV och internet ska fungera. Eller är det Open Universe du pratar om? ISPerna kan i.a.f. inte göra något åt begränsningar i nätet om någon annan ansvarar för den delen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Egen utrustning bör kunna fixa det hur fint som helst, men det är lite väl över TS kunskapsnivå. Router med två-tre WAN-interface bör fixa hela grejen.

Telia eller Telenor kommer du självklart inte få support av, men mediaomvandlaren ägs väl av kommunikationsoperatör? Det är väl ändå kommunikationsoperatören som bestämt hur IPTV och internet ska fungera. Eller är det Open Universe du pratar om? ISPerna kan i.a.f. inte göra något åt begränsningar i nätet om någon annan ansvarar för den delen.

Det var ju i samband med bytet av bredbandsleverantör från Telia till Telenor som det kom hit några och installerade mediaomvandlaren i hallen. Så jag bara antar att det är Telenor som står för den. Om det finns något tredje bolag inblandat i detta vet jag inte. Inte vad jag känner till i alla fall.

Man kan ju alltid lära sig. Att köpa en egen router och se det hela som ett lära-sig-projekt skulle kunna vara kul. Men då är ju första problemet vad det ens är för router jag behöver. Vilka specs ska jag kolla efter? Då kan jag passa på att försöka hitta en mindre storlek på router som får plats på hyllan utan att sticka ut, och kanske dessutom är vit.

Permalänk

Typ denna kanske vore nått?

Asus BRT-AC828

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Men kan det bero på att detta är riktig IPTV, inte Play-tv. Är Viasat riktig IPTV?

Syftade mer på att skit i telia å skaffa viasat

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Om du vill köpa en som ska fungera med detta ska du kolla förbi konsument grejer tex Ubiquiti eller Mikrotik. Däremot har ju Asus faktiskt en meny för just IPTV så den löser väl biffen men om du vill labba och lära dig lite så kolla på lite mer avancerade grejer =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Om du vill köpa en som ska fungera med detta ska du kolla förbi konsument grejer tex Ubiquiti eller Mikrotik.

Jag bara sökte på Prisjakt på routrar med flera WAN-ingångar. Antar det var det du menade? Fanns bara 9 st på Prisjakt..

En fråga, varför vill man brygga routrar? Skulle jag kunna brygga min Telenor till telia eller vise versa och då kunna koppla in IPTVn på Telia-routern och få alla tjänster från båda routrarna att ligga på samma nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettolajnen:

Jag bara sökte på Prisjakt på routrar med flera WAN-ingångar. Antar det var det du menade? Fanns bara 9 st på Prisjakt..

En fråga, varför vill man brygga routrar? Skulle jag kunna brygga min Telenor till telia eller vise versa och då kunna koppla in IPTVn på Telia-routern och få alla tjänster från båda routrarna att ligga på samma nätverk?

Till att börja med har du igång din tv nu Ö.h.t just nu ? om du inte får igång IPTV på port2 får du inte igång den på 1an. Din förening måste lösa detta med leverantörerna först.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Till att börja med har du igång din tv nu Ö.h.t just nu ? om du inte får igång IPTV på port2 får du inte igång den på 1an. Din förening måste lösa detta med leverantörerna först.

Den fungerar i port2. Det var bara teknikern som var här som inte tyckte det borde funka. Jag chattade med Telias support igen efteråt och dom ska kostnadsfritt skicka mig en modernare tv-box till andra tvn. Det ska visst vara iptv i port2. Men som sagt, det är port2. Inte 1.

Men skulle kännas nice att ha en egen router ändå. Någon som rekommenderas av dessa: https://www.deltaco.se/produkter/n%C3%A4tverk-kommunikation/r... ?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men de privata routrar som löser multicast och igmp snooping tex Asus, där man utan Telias router får ut TV via en kabel, alltså lan1 i ditt fall, de routar inte tvtrafiken som Telias routrar gör. Du kommer med andra ord inte få wifi och tv på samma subnät ändå och därför kommer inte zappa heller fungera. Det är också därför man inte kan koppla flera boxar på samma port via en egen switch i de fallen. Det är ju också ett aktivt val din Brf gjorde när man valde 2 leverantörer av tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@joalin: Nä det stämmer kanske. Jag har ju ingen aning. Har bara försökt beskriva vad jag har. De trådar som handlar om att lyckas få Telias IPTV att fungera med Asus-routrar är säkert baserade på att man faktiskt har bredbandet via Telia också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Rätta mig om jag har fel men de privata routrar som löser multicast och igmp snooping tex Asus, där man utan Telias router får ut TV via en kabel, alltså lan1 i ditt fall, de routar inte tvtrafiken som Telias routrar gör. Du kommer med andra ord inte få wifi och tv på samma subnät ändå och därför kommer inte zappa heller fungera. Det är också därför man inte kan koppla flera boxar på samma port via en egen switch i de fallen. Det är ju också ett aktivt val din Brf gjorde när man valde 2 leverantörer av tjänster.

Det är väl bara att ha boxen på samma subnät alltså på ditt privata lan? Följa i @dulemis spår bör väl fungera än? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Sen kanske inte konsument-routrar fungerar med stock-firmware i det här fallet, men det går ofta att ersätta. Överkurs för TS hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl bara att ha boxen på samma subnät alltså på ditt privata lan? Följa i @dulemis spår bör väl fungera än? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Sen kanske inte konsument-routrar fungerar med stock-firmware i det här fallet, men det går ofta att ersätta. Överkurs för TS hur som helst.

Tjena!

Det stämmer. Min guide är skriven för ett par år sedan,men är fortfarande i stora drag ganska aktuell.

Kör själv fortfaramde enligt guiden,men har båda tjånsterma hos telia fn (ej frivillugt utan pga flytt frpn lägenher till hus), med egen router iställwt för telias Xtreme.

I stora drag behövs en konsumentrouter,med tredjeparts mjukvara.bara fråga på om något i guiden är otydligt eller kanske inaktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk

@dulemis: Det är ju tydligen överkurs för mig. Om ingen vill hjälpa och lära mig så kommer jag i alla fall aldrig klara det. Så får ge upp helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Du kanske löst detta men Henrik i denna tråden verkade ha haft ett liknande problem:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545883-arrhh-internet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Du kanske löst detta men Henrik i denna tråden verkade ha haft ett liknande problem:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545883-arrhh-internet...

Hans lösning fungerar varken med Zappa eller fler än en box.

Permalänk
Medlem

Ahh ok

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Eller ja, i vissa nät kan du köra flera boxar på samma uttag, men Zappa får du inte.

Permalänk
Medlem

Vad sa föreningen då? Verkar smarta där...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@joalin: Föreningen svarar inte.

Jag har fått båda mina tv-boxar att fungera direkt från Lan2 (gul port) på tjänstefördelaren i hallen. Det var bara den nyare modellen som fungerade och därför fick jag byta ut min äldre modell mot en till nyare modell från Telia.

Jag ger upp Zappa. Funderar på att se om man kan göra någon egen lösning med min raspberry pi med Home Assistant och Logitech Harmony hub.

Permalänk

IPTV med ER-x

@Palme_570: Tjena,

Jag skulle jättegärna få beskrivning på hur man gör.

Jag har comhem fiber.

Mvh Johan