Permalänk
Medlem

Vad sliter på en plasmaTV?

Hej allesammans, jag sitter och tänker så det knakar då jag har en plasmaTV jag är sjukt rädd om, då jag njuter av dess bild varje dag.

Den används till digital-TV och som datorskärm.
Då den används som datorskärm så visas mycket vit bild, det går liksom inte att komma ifrån.

Men det jag funderar på är hur mycket sliter vitt på panelen i jämförelse med andra färger, om det nu gör det?
Tekniken skiljer sig ju skarpt från både Oled och LCD.

Det finns ett läge på TV´n där man kan stänga av bildskärmen men låta resten vara på.
Jag brukar använda det om jag skall ut i köket eller gå på toaletten t.ex.

Jag hade tänkt att den skulle hålla så länge som möjligt, men tänker att vitt kanske sliter mer på den än vad andra färger gör osv.
Jag har inte lyckats läsa mig till om vissa färger och kontraster sliter mer på en plasma än andra gör, så därför jag tänkte att jag frågar här.

Om någon skulle undra så är apparaten i fråga en Panasonic TX-P50VT20E.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

På min dog elektroniken innan panelen. Var lödningar som sprack med tiden. De verkar gå igenom rätt stora temperatursvängningar. Hördes att den började bli dålig innan. Buzzade rätt rejält om den vid ljus bild. Till slut blev det massa störningar i bilden och det sprakade och knastrade om den Gick dock att laga själv genom att lägga på lite nytt tenn där det spruckit. Min är snart 8 år gammal och går säkert typ 6-8 timmar om dagen i snitt. Fortfarande fin bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

På min dog elektroniken innan panelen. Var lödningar som sprack med tiden. De verkar gå igenom rätt stora temperatursvängningar. Hördes att den började bli dålig innan. Buzzade rätt rejält om den vid ljus bild. Till slut blev det massa störningar i bilden och det sprakade och knastrade om den Gick dock att laga själv genom att lägga på lite nytt tenn där det spruckit. Min är snart 8 år gammal och går säkert typ 6-8 timmar om dagen i snitt. Fortfarande fin bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Sweet, ja alltså när min visar vit bild så buzzar den litegrann.
Men oavsett så blir det inga ingrepp innan den spårar ur.

Och när den gör det så får man hoppas att det kanske är spruckna lödningar eller någon kondensator som begått självmord.
Öppnade upp den för ett tag sedan men då såg det fint ut.

Min är från 2010 så den är 9 år, men har varit i farsans ägo hela tiden och han tittade bara på helgerna så på så sätt så har den ju inte arbetat ihjäl sig direkt.

Det är mer under min ägo som den har fått börja sträcka på vingarna då den får gå all min vakna tid.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Hej

Du vill köra mycket vitt så det är bara bra. Vitt är den svåraste färgen att visa och det är med vitt man tvättar bort eventuella inbränningar, så kallad vittvätt. Undvik hellre att ha Windows loggan eller en tv logga på för länge. Skulle tro att elektroniken riskerar att rasa innan något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej

Du vill köra mycket vitt så det är bara bra. Vitt är den svåraste färgen att visa och det är med vitt man tvättar bort eventuella inbränningar, så kallad vittvätt. Undvik hellre att ha Windows loggan eller en tv logga på för länge. Skulle tro att elektroniken riskerar att rasa innan något annat.

Ah, det var som tusan, ja det blir ju mycket vitt när den körs med datorn.
TV´n brände bara in en enda gång sedan den införskaffats och det var när den var spritt ny, den inbränningen var dock borta redan vid nästa omstart och sedan dess har den aldrig bränt in och betett sig helt klanderfritt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Kan sakna min plasma tv. Minns den som överlägset bra med noll eftersläp. Ställ hellre ned kontrast och ljusstyrka om du sitter nära och inte vill bli bländad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kört min som skärm till HTPC:n och filmtittande, jag har en inbränd kant längst ned efter aktivitetsfältet, nu har jag det längst upp i ett försök att tvätta... men det är kanske kört. Det är väl det som blir mitt tips, att rotera bild mycket och inte ha något statiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan sakna min plasma tv. Minns den som överlägset bra med noll eftersläp. Ställ hellre ned kontrast och ljusstyrka om du sitter nära och inte vill bli bländad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo plasma är väldigt speciella, de har egenskaper LCD bara kan drömma om.
Min får hänga med så länge den håller och det inte är för stora fel på den eller tills jag flyttar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag har en Panasonic Viera TX-P55VT30Y som inhandlades under 2010/2011. Har kanske använt den 2-3 timmar per dag i snitt och under 2017 började den plötsligt surra lite mer än vanligt och flimra och ge missfärgad bild när det var mycket ljusa färger. En vecka senare dog den.

Vägrade slänga den utan hyrde en släpkärra och körde in den till en TV-reparatör jag hittade efter lite möda. Var ett kretskort som dött (sök på "(en siffra) red blinks of death" eller något liknande för att läsa om dylika problem med dessa) och det byttes till en kostnad av... kanske 2k eller så? Minns inte riktigt. Fungerar dock fortfarande bra hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag har en Panasonic Viera TX-P55VT30Y som inhandlades under 2010/2011. Har kanske använt den 2-3 timmar per dag i snitt och under 2017 började den plötsligt surra lite mer än vanligt och flimra och ge missfärgad bild när det var mycket ljusa färger. En vecka senare dog den.

Vägrade slänga den utan hyrde en släpkärra och körde in den till en TV-reparatör jag hittade efter lite möda. Var ett kretskort som dött (sök på "(en siffra) red blinks of death" eller något liknande för att läsa om dylika problem med dessa) och det byttes till en kostnad av... kanske 2k eller så? Minns inte riktigt. Fungerar dock fortfarande bra hittills.

Att höra att du fick fel på den var tråkigt, men att höra att du lyckades lösa det är underbart.
Det är synd att plasma slutade tillverkas, de hade lätt kunnat vara ett mellanting mellan LCD och Oled.
Men tyvärr måste den breda massan köpa för att det skall löna sig och där blev de strömsnåla LCD panelerna vinnare.
För min del så tycker jag att min plasma är värd varenda watt den dricker i sig.

Det skall bli kul att se hur länge min håller.
Men jag kommer utan tvek att undersöka om det går att laga om den skulle ge sig innan jag skulle flytta då jag i flytten inte kommer att kunna ta den med mig tyvärr.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Att höra att du fick fel på den var tråkigt, men att höra att du lyckades lösa det är underbart.
Det är synd att plasma slutade tillverkas, de hade lätt kunnat vara ett mellanting mellan LCD och Oled.
Men tyvärr måste den breda massan köpa för att det skall löna sig och där blev de strömsnåla LCD panelerna vinnare.
För min del så tycker jag att min plasma är värd varenda watt den dricker i sig.

Det skall bli kul att se hur länge min håller.
Men jag kommer utan tvek att undersöka om det går att laga om den skulle ge sig innan jag skulle flytta då jag i flytten inte kommer att kunna ta den med mig tyvärr.

/Lifooz

Jo, de har absolut sin charm och speciella bild. Nackdelen är just som du nämner elförbrukningen samt lite annat (min plasma "tjuter" lite / har en del "buzzing" men har vant mig). Nackdelarna över tid, förutom att kretskortet kan dö, blir väl annars det vanliga i att anslutningar, upplösning samt inbyggda finesser saknas.

Ett möjligt tips till dig, om du verkligen gillar din plasma samt gillar att pilla, är att läsa på lite typiska fel med din TV och försöka att köpa upp reservdelar själv innan de försvinner från marknaden. Jag hade antagligen sparat en del pengar och framtidssäkrat min om jag gjort detsamma med kretskortet, som ändå är det vanligaste felet. Dock kan vissa saker vara lite krångliga att byta själv, men absolut inte omöjligt om man bara tar sig tålamodet att läsa sig in på vad man ska göra och kanske skaffa lite utrustning såsom lödpenna och lite annat smått och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jo, de har absolut sin charm och speciella bild. Nackdelen är just som du nämner elförbrukningen samt lite annat (min plasma "tjuter" lite / har en del "buzzing" men har vant mig). Nackdelarna över tid, förutom att kretskortet kan dö, blir väl annars det vanliga i att anslutningar, upplösning samt inbyggda finesser saknas.

Ett möjligt tips till dig, om du verkligen gillar din plasma samt gillar att pilla, är att läsa på lite typiska fel med din TV och försöka att köpa upp reservdelar själv innan de försvinner från marknaden. Jag hade antagligen sparat en del pengar och framtidssäkrat min om jag gjort detsamma med kretskortet, som ändå är det vanligaste felet. Dock kan vissa saker vara lite krångliga att byta själv, men absolut inte omöjligt om man bara tar sig tålamodet att läsa sig in på vad man ska göra och kanske skaffa lite utrustning såsom lödpenna och lite annat smått och gott.

Jo min buzzar också när den visar mycket vitt, jag antar att vitt kräver mer än andra mörkare färger och att man då får ett sorts coilwhine, typ som om du tar bort V-Sync i ett lättdrivet spel och kommer upp i flera hundra, kanske tusentals FPS, då låter det rätt gött om GPUn.
Så skulle tro att det är samma sak här som gäller.

Jo, jag skall kolla över det lite, sedan får jag se också huruvida det blir framtida flytt för mig. För dit jag skulle flytta isådanafall kan jag inte ta med den om jag inte vill hosta upp kanske 10,000:- i frakt, och det känns det inte värt då det bara är 5-7 tusen upp till en Oled.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz: För att undvika burn-ins skulle jag rekommendera att se till att "Pixel Orbiter" är aktiverat om det finns på din VT20 (har själv en VT60). På min finns den under Menu>Picture>Screen Settings. Den flyttar konstant bilden ett par pixlar för att undvika statiska bilder, typ som Samsung gör med sin Always-On-Display på deras mobiler.

Gjorde misstaget att spela ett MMORPG i ~6+tim/dag nån vecka i sträck vid en expansionsrelease med TV:n i THX-Mode. Visste inte att THX automatiskt slår av Pixel Orbiter så efter ett par dagar hade jag feta burn-ins och sket halvt på mig. Efter två veckors frenetiskt användande av den inbyggda skärmtvätten så försvann det lyckligtvis och jag hade lärt mig min läxa

Permalänk

Sorry om jag hoppar in här och stökar, Men är det någon som vet varför man slutade tillverka plasma TV? Jag saknar min..

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

@Lifooz: För att undvika burn-ins skulle jag rekommendera att se till att "Pixel Orbiter" är aktiverat om det finns på din VT20 (har själv en VT60). På min finns den under Menu>Picture>Screen Settings. Den flyttar konstant bilden ett par pixlar för att undvika statiska bilder, typ som Samsung gör med sin Always-On-Display på deras mobiler.

Gjorde misstaget att spela ett MMORPG i ~6+tim/dag nån vecka i sträck vid en expansionsrelease med TV:n i THX-Mode. Visste inte att THX automatiskt slår av Pixel Orbiter så efter ett par dagar hade jag feta burn-ins och sket halvt på mig. Efter två veckors frenetiskt användande av den inbyggda skärmtvätten så försvann det lyckligtvis och jag hade lärt mig min läxa

OfT: Älskar din omstavning av polis.

OnT: Hm, nej det är inget min har vad jag kan se. Men enda gången den brände in var när den var spritt ny, men efter att jag stängde av den några minuter så var det borta, så på den punkten så får den fullpott, som på många andra punkter kan jag erkänna, hehe.

Vet att jag har hört att LG har den där funktionen på sina OLED TV, och har man lite problem med inbränning så kan den funktionen nog vara guld värd skulle jag tro.

Oh, träligaste misstaget, men sjukt ändå att du fick anstränga dig så mycket för att få bort inbränningen, min tog bara några minuter i avstängt läge att få bort den "älskade" gula solen från nyhetsmorgon.

Och nej, jag tittar inte på nyhetsmorgon men det var farsan som "bara skulle se om det fanns några värda nyheter att se"

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Sorry om jag hoppar in här och stökar, Men är det någon som vet varför man slutade tillverka plasma TV? Jag saknar min..

Man slutade därför att efterfrågan minskade då folk fick elhysteri och helst ville att hela huset skulle förbruka under en watt.

Då du är bekant med plasma så vet du att de dels förbrukar en smula ström, min äter i sig ca 320-450w beroende på vad den visar, och sedan utvecklar de värme.

Så folk köpte överlag bara dassiga LCD paneler och då dog plasma ut.
Nu vet jag inte detta säkert så skjut mig inte i gryningen om jag har fel, men jag har också för mig att jag läste att "pappa" staten ville ha bort plasmor från marknaden just på grund av att de råkade dricka några watt.
Kolla bara på glödlampor så ser du hur de håller på.

Det är sjukt synd att det gick som det gick, men jag har två plasmor här hemma, en äldre Panasonic 42" som visar bra bild med digitalbox och DVD men sämre med dator, allvarligt, den vill inte ha med datorn att göra.

Just den 42"aren vill jag bli av med, jag satte ut den gratis på blocket för ett tag sedan men intresset verkar vara svalt för jag blev aldrig av med den. :/

Sedan har jag en 50"are som är nyare och det är den jag använder i detta nuet.
Den ger jag inte ifrån mig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Sorry om jag hoppar in här och stökar, Men är det någon som vet varför man slutade tillverka plasma TV? Jag saknar min..

Som Lifooz redan sagt så drog dom mycket mer el och kunde därför inte göras lika slimmade och snygga som den nya vågen av LCD/LED-modeller som kom ut på marknaden. Plasmorna krävde även mer kylning pga ökad elkonsumtion vilket gjorde att dom lät mer. Antar även att LCD/LED bara blev billigare att producera med tanke på hur mogen tekniken blivit och plasma verkade ha slagit i ett effektivitetstak. Speciellt när det till slut bara var Panasonic som investerade i tekniken. OLED är ändå en värdig efterföljare till tekniken och överträffar den på många (alla?) sätt.

Skrivet av Lifooz:

OfT: Älskar din omstavning av polis.

OnT: Hm, nej det är inget min har vad jag kan se. Men enda gången den brände in var när den var spritt ny, men efter att jag stängde av den några minuter så var det borta, så på den punkten så får den fullpott, som på många andra punkter kan jag erkänna, hehe.

Vet att jag har hört att LG har den där funktionen på sina OLED TV, och har man lite problem med inbränning så kan den funktionen nog vara guld värd skulle jag tro.

Oh, träligaste misstaget, men sjukt ändå att du fick anstränga dig så mycket för att få bort inbränningen, min tog bara några minuter i avstängt läge att få bort den "älskade" gula solen från nyhetsmorgon.

Och nej, jag tittar inte på nyhetsmorgon men det var farsan som "bara skulle se om det fanns några värda nyheter att se"

/Lifooz

Haha tack Var en polare back in the day som kom på mitt acc-namn så kan inte ta all credit.

Tekniskt sett antar jag att det inte var inbränning eftersom jag fick bort det, snarare grov image retention. Vad jag har hört så är dom senare plasma-modellerna med 3D mer benägna att få burn-ins/image-retention pga teknik-kompromisser man gjorde för 3D-tekniken. Ovärd avvägning för mig personligen, mina 3D-glasögon ligger fortfarande nerpackade och aldrig använda. Kommer inte ihåg att min första icke-3D 720p-plasma hade lika stort problem med inbränning som min VT60.

Det har även fått mig mer skeptisk till OLED eftersom jag använder min TV 99% som datormonitor. Är trött på att "babysitta" skärmen och inte kunna ha Firefox maximerat för att tab-baren bränner fast. Har alltid varit självklart att nästa uppgradering skulle vara OLED men nu är det lite mer osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Som Lifooz redan sagt så drog dom mycket mer el och kunde därför inte göras lika slimmade och snygga som den nya vågen av LCD/LED-modeller som kom ut på marknaden. Plasmorna krävde även mer kylning pga ökad elkonsumtion vilket gjorde att dom lät mer. Antar även att LCD/LED bara blev billigare att producera med tanke på hur mogen tekniken blivit och plasma verkade ha slagit i ett effektivitetstak. Speciellt när det till slut bara var Panasonic som investerade i tekniken. OLED är ändå en värdig efterföljare till tekniken och överträffar den på många (alla?) sätt.

Haha tack Var en polare back in the day som kom på mitt acc-namn så kan inte ta all credit.

Tekniskt sett antar jag att det inte var inbränning eftersom jag fick bort det, snarare grov image retention. Vad jag har hört så är dom senare plasma-modellerna med 3D mer benägna att få burn-ins/image-retention pga teknik-kompromisser man gjorde för 3D-tekniken. Ovärd avvägning för mig personligen, mina 3D-glasögon ligger fortfarande nerpackade och aldrig använda. Kommer inte ihåg att min första icke-3D 720p-plasma hade lika stort problem med inbränning som min VT60.

Det har även fått mig mer skeptisk till OLED eftersom jag använder min TV 99% som datormonitor. Är trött på att "babysitta" skärmen och inte kunna ha Firefox maximerat för att tab-baren bränner fast. Har alltid varit självklart att nästa uppgradering skulle vara OLED men nu är det lite mer osäkert.

Då har jag haft tur för min apparat är utrustad med 3D med aktiva glasögon.
Har ett par kvar, vettefaen vad som hände med andra paret dock.
Jag tycker om 3D om det är bra implenterat. Däremot gillade jag inte PS3ans 3D, där föredrar jag den som kommer från Xbox-360 och nVidias grafikkort.

Vet att min köptes år 2010 för 18,000:- så den är inte kattskit direkt, kan dock tänka mig att billigare modeller hade större problem då bönräknarna stod och täljde i panelerna.

Jag tror att OLED skulle passa dig fint, vad jag förstått så är det mest i början när panelen är helt ny som risken är som störst, sedan skall det väl avta med tiden.
Men första tiden så kan det vara värt att ha på den där funktionen som flyttar bilden någon centimeter emellanåt tills panelen är inkörd, det kanske är som med nya bilar, man får ge tusan i att ge plattan i mattan tills motorn är inkörd.

LCD har ju inte inbränningsproblem men personligen tycker jag att de panelerna är fett tråkiga faktiskt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Då har jag haft tur för min apparat är utrustad med 3D med aktiva glasögon.
Har ett par kvar, vettefaen vad som hände med andra paret dock.
Jag tycker om 3D om det är bra implenterat. Däremot gillade jag inte PS3ans 3D, där föredrar jag den som kommer från Xbox-360 och nVidias grafikkort.

Vet att min köptes år 2010 för 18,000:- så den är inte kattskit direkt, kan dock tänka mig att billigare modeller hade större problem då bönräknarna stod och täljde i panelerna.

Jag tror att OLED skulle passa dig fint, vad jag förstått så är det mest i början när panelen är helt ny som risken är som störst, sedan skall det väl avta med tiden.
Men första tiden så kan det vara värt att ha på den där funktionen som flyttar bilden någon centimeter emellanåt tills panelen är inkörd, det kanske är som med nya bilar, man får ge tusan i att ge plattan i mattan tills motorn är inkörd.

LCD har ju inte inbränningsproblem men personligen tycker jag att de panelerna är fett tråkiga faktiskt.

/Lifooz

Visste inte ens att 360:n hade 3D-stöd Min är inköpt 2014 för 13 000kr. Visste inte att den var så gammal tills jag tittade på kvittot. Panikinköp för alla butikerna började få slut på dom och det här var Panasonics sista produktlinje med plasmor och OLED var åratal bort. Ska vara top-of-the-line modellen, endast under Z-seriens referensmodell när det begav sig men ändå problem med burn-in/image retention. Problemet med OLED är att det garanterat kommer bli skärmartefakter eftersom RGB-pixlarna slits olika beroende på färg. Sitta med en statisk tab-bar flera timmar per dag månadsvis/åratal lär sluta med fet burn-in Samtidigt så är infinite blacks och noll ghosting jävligt lockande. Aja, kommer sitta på min plasma ett tag till så behöver inte oroa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Visste inte ens att 360:n hade 3D-stöd Min är inköpt 2014 för 13 000kr. Visste inte att den var så gammal tills jag tittade på kvittot. Panikinköp för alla butikerna började få slut på dom och det här var Panasonics sista produktlinje med plasmor och OLED var åratal bort. Ska vara top-of-the-line modellen, endast under Z-seriens referensmodell när det begav sig men ändå problem med burn-in/image retention. Problemet med OLED är att det garanterat kommer bli skärmartefakter eftersom RGB-pixlarna slits olika beroende på färg. Sitta med en statisk tab-bar flera timmar per dag månadsvis/åratal lär sluta med fet burn-in Samtidigt så är infinite blacks och noll ghosting jävligt lockande. Aja, kommer sitta på min plasma ett tag till så behöver inte oroa mig.

Jodå, Xbox 360 har 3D stöd, dock enbart på spel som stödjer 3D, det kom upp med 3D och inställningsval direkt när jag startade syrrans krysspetter på min TV.
Har dock inget sådant knappcellsbatteri till glasögonen tyvärr, så får vara utan 3D tills jag kanske kan komma över ett.

Ah, du ser, synd att du har/har haft problem med inbränning, för som sagt, min brände in soljäkeln en enda gång och det var första gången den startades, men sen var det borta vid nästa omstart omkring 4 minuter senare.

Jo det kanske det gör ändå, synd det, men det är ju ett problem som LG vet om i allra högsta grad så tycker ändå att de kunde försöka fixa något som rådde bot på det, och då menar jag inte funktionen som flyttar bilden någon centimeter emellanåt.

För skall de fortsätta satsa på tekniken så duger det inte att svindyra apparater blir så gott som förstörda på grund av att man visar en viss bild under lång tid.

Ja sitt på den så länge du kan, och som nämnts av en tidigare talare, så sök på de vanligaste hårdvarufelen på din TV och gardera dig med ersättar-komponenter.
För när våra plasmor färdas till pärleporten så kan vi tvärglömma att hitta någon ersättare sen.

Jag hade inte brytt mig om inte OLED var så dyra och LCD så träliga paneler, då hade jag bara fixat en ny OLED när min plasma gjort sitt.
Men nej, så länge jag bor här i Sverige och inte har flyttat till tjejen så vill jag hålla liv i min plasma.

Och på tal om det så skall jag nog ta bort höljet någon dag och kolla över all elektronik så det ser bra ut.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

De flesta försökte marknadsföra plasma som lågbudget-alternativ och där var de helt enkelt inte bra. Volymen de sista åren gick nog till massor 1366x768-paneler. Bilden var inte bra, ljudet (högtalarna) i TV-modellerna var inte bra, de hade fläkt o.s.v.

Plasma hade nog fått det svårt med 4K-UHD, DCI-P3, HDR och att tävla mot 120 Hz nativa (och accepterar det som bildsignal i någon mån) OLED och LCD. Dessutom med trenden mot större TV-modeller! Plasma låg kring 80-120 cd/m², idag ligger modellerna (de ljusstarka) som klarar HDR kring 600-1000 cd/m². Även om man räknar peak på runt 150 cd/m² finns det paneler som är 7-8 gånger ljusstarkare idag. Hur mycket skulle inte en 75-tum plasma i 4K-UHD och med peak-ljusstyrka kring 600-1000 cd/m² dra? Får vi nog aldrig veta, men säkert över 1 kW. Panasonic slutade även tillverka LCD-paneler några år senare, de ville inte investera helt enkelt.

Permalänk

Vår sovrums-tv är en Panasonic 42" plasma (orkar inte kolla modellen) köpt 2009 och den funkar exakt lika bra nu så när den var ny. Fick agera reserv-tv i vardagsrummet då vår Philips 46" 8000 serie kastade in handduken. Har dock inte kastat Philips-tv men enligt "tekniker" på Netonnet så är det panelen i den tv:n som gett upp (beskrev symptomen och han kände igen felet). Tyckte det var oerhörd bra bildkvalitet på Philips-tv men dock clouding från dag ett (vanligt fel) men har förhoppning om att kunna hitta nån tv-meckare som kanske kan kika igenom och se om det är nåt annat fel än just panelen.

Panasonic-tv är som sagt sovrums-tv och den har gått som det i 5 år och då med låg ljusstyrka och konstrast. Har inte mätt vad den drar för effekt i snitt men minns jag rätt så var maxeffekten 465 W, men då är det ju full ljusstyrka samt konstrast samt några W på ljudet och fläktarna. Bara för det så skall jag mäta vad tv:n drar i snitt. Har aldrig någonsin haft inbränningsfel på denna plasma.

Finns ingen dedikerad 3D-funktion på den men varför skulle inte den tv kunna visa 3D bara man har den kopplad till en dator med grafikkort som orkar med att visa dubbla bilder i 2K (vilket alla nyare grafikkort klarar) eller mediaspelare med 3D-funktion.

Sa till frun när Philips dog att Panasonic plasma ska vi va rädd om för den andas kvalitet och kan hålla länge som sovrums-tv. Finns det nån teknik idag som har snabbare uppdateringslatens (eller vad det nu kan heta) än en plasma? Då när vi köpte plasman så var den 3000 ggr snabbare än den snabbaste LCD om jag minns rätt. Intet att förväxla med Hz nu.

Kul tråd btw.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JonkenPonken:

Finns det nån teknik idag som har snabbare uppdateringslatens (eller vad det nu kan heta) än en plasma? Då när vi köpte plasman så var den 3000 ggr snabbare än den snabbaste LCD om jag minns rätt. Intet att förväxla med Hz nu.

OLED kan tända och släcka omedelbart i rätt intensitet inom <1 ms (eller vad det är för siffror som far runt) är därför den rappaste tekniken efter plasma. Hos en plasma är det en ljuspuls/urladdning med UV-ljus som exciterar fosfor och den lär vara snabbare eller lika snabb på samma skala av mikrosekunder.

Hos en LCD behöver kristallerna behöver många millisekunder på sig för att vrida sig till rätt nivå av ljusgenomsläpp. Allt från 1 till 40+ millisekunder beroende på transient och panelteknik.

Men som med så mycket annat är detta en fördummande förenkling. Många gillar att jämföra siffror och då blir det de här rätt meningslösa jämförelserna.

En plasma ger en kortvarig ljuspuls och för att skapa en specifik nyans modulerar den flera ljuspulser. Enkelt beskrivet kommer en plasma med 600 Hz pulsfrekvens kunna fördela 10 pulser per uppdatering vid 60 Hz bildfrekvens. Själva ljuspulsen i sig är rapp och tänder upp "3000 ggr snabbare". Men för att skapa en nyans kommer 10 pulser vid 600 Hz alltså motsvara 16,7 millisekunder.

Detta säger dock inte hur ögat och hjärnan tolkar rörelser och därför kommer den att betrakta alla tre tekniker på olika sätt. Plasma är på sätt sin egen karaktär eftersom det är ett ständigt mudulerande av ljuspulser med många nedsläckningar. Just detta hjälper ögat att uppfatta rörelsen som skarp. Men det ger också ett konstant "brus" i bilden som följd av moduleringen. Rörelser på en plasma brukar också leda till dubbla konturer, false contouring. Det blir en slags temporal posterisering, vilket en del upplever som störande. DLP-projektorer fungerar på ett likadant sätt.

För OLED där dioden direkt ändrar sitt ljus och fortsätter med det kommer det förfarandet av sample-and-hold att innebära att ögat upplever en smetighet ganska likt den man upplever hos en LCD. Lösningen i båda fallen är att modulera in perioder av nedsläckning, men sådana funktioner är än så länge begränsade och finns inte på de flesta skärmar.

Permalänk
Medlem

Kommer ha min VT50 tills den dör! Finns ingen tv som fått mig å bli sugen å byta än. OLED orkar jag inte med än då de verkar va en ofärdig teknik än.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, men äger själv en plasma och förstår hur du tänker.

Kommer inte byta min PX-70 förrens den går sönder helt, och då är bilden inte lika bra som era VT's.
Min är uppe i ca 12500 starter och tror den är uppe i 18000 timmar.

Permalänk
Medlem

Jag har snart haft min Panasonic TH-D42PS81E ,som jag fick för 50% av priset pga försäljningskontorsflytt, i 10 år. Snittanvändningen ligger nog på 1-2 timmar om dagen och den har överlevt 5 lägenhetsflyttar utan något problem öht. Jag har aldrig stört mig på fläktarna alls, så de hade väl lyckats bra med kylningen på den här modellen.

Som många sagt så var väl LED strömsnålare, plattare, billigare och lättare. Fördelarna hos plasma var väl svåra att förklara för en ovetande köpare. Jag kommer ha kvar min tills den inte vaknar mer och jag inte vet hur den ska räddas.

Permalänk
Medlem

Elektroniken lär ge sig först oftast är det kondensatorerna som svullnar upp eller dåliga lödningar.

Samsung har medvetet kört billiga skräp kondensatorer hur det är på panasonic vet jag inte äger en själv eller jag gav bort den till mor å far å köpte oled. Den är på sitt 10 år än år går utmärkt dock antar jag det inte sitter riktigt lika dåliga som i samsungs då tvn blir väldigt varm så hade det varit skräp hade den nog inte hållt mer än 5-6 som deras samsung gjorde.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Bildexpert 📺

Det var oerhört många som klagade på Panasonics fläktar när det var aktuellt för alla år sedan. Och kanske valde en fläktfri Samsung istället.

Knappast något statistiskt underlag, bara en samling anekdoter: Men de fyra Samsung-plasma jag har kalibrerat åt slutkund har alla gått sönder, en efter flera byten av paneler. Alla inom fem år. Av de Pioneer- och Panasonic-plasma jag kalibrerat har jag inte fått samma återkoppling, men endast en hade problem med att Pioneerplasman (som var begagnad från början) till slut fick för stora problem med så kallad missfire. Då hade den gått som arbetsskärm för videoproduktion. Annars är den främsta orsaken till byte att man vill upp i storlek och får tillgång till nya funktioner som HDR och 4K/HDCP 2.2

Permalänk
Medlem

ja Samsung plasma som jag böt kondensatorer på var fläktlös. Hade det suttit japanska hade den förmodligen hållt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

OLED kan tända och släcka omedelbart i rätt intensitet inom <1 ms (eller vad det är för siffror som far runt) är därför den rappaste tekniken efter plasma. Hos en plasma är det en ljuspuls/urladdning med UV-ljus som exciterar fosfor och den lär vara snabbare eller lika snabb på samma skala av mikrosekunder.

Hos en LCD behöver kristallerna behöver många millisekunder på sig för att vrida sig till rätt nivå av ljusgenomsläpp. Allt från 1 till 40+ millisekunder beroende på transient och panelteknik.

Men som med så mycket annat är detta en fördummande förenkling. Många gillar att jämföra siffror och då blir det de här rätt meningslösa jämförelserna.

En plasma ger en kortvarig ljuspuls och för att skapa en specifik nyans modulerar den flera ljuspulser. Enkelt beskrivet kommer en plasma med 600 Hz pulsfrekvens kunna fördela 10 pulser per uppdatering vid 60 Hz bildfrekvens. Själva ljuspulsen i sig är rapp och tänder upp "3000 ggr snabbare". Men för att skapa en nyans kommer 10 pulser vid 600 Hz alltså motsvara 16,7 millisekunder.

Detta säger dock inte hur ögat och hjärnan tolkar rörelser och därför kommer den att betrakta alla tre tekniker på olika sätt. Plasma är på sätt sin egen karaktär eftersom det är ett ständigt mudulerande av ljuspulser med många nedsläckningar. Just detta hjälper ögat att uppfatta rörelsen som skarp. Men det ger också ett konstant "brus" i bilden som följd av moduleringen. Rörelser på en plasma brukar också leda till dubbla konturer, false contouring. Det blir en slags temporal posterisering, vilket en del upplever som störande. DLP-projektorer fungerar på ett likadant sätt.

För OLED där dioden direkt ändrar sitt ljus och fortsätter med det kommer det förfarandet av sample-and-hold att innebära att ögat upplever en smetighet ganska likt den man upplever hos en LCD. Lösningen i båda fallen är att modulera in perioder av nedsläckning, men sådana funktioner är än så länge begränsade och finns inte på de flesta skärmar.

Har letat lite snabbt via Googles sökmotor men orken tröt. Har för mig att vår Panasonic har 0.003 ms, dvs ca 1000 ggr snabbare än den då snabbaste LCD hade. Det där med dubbla konturer som du nämner har jag läst på flera ställen men inget jag själv upplevt IRL. Hur skall detta märkas?

Samma sak gäller även det konstanta bruset. Förstår ju vad det står men inget jag märkt nåt av. Vet inte om man måste upp på höga värden med ljus och kontrast för att se detta och om så är fallet så är ju svaret där.