Intel Ice Lake för bärbara i produktion – ger över 25 timmars batteritid

Permalänk
Melding Plague

Intel Ice Lake för bärbara i produktion – ger över 25 timmars batteritid

Processorjätten Intel meddelar att de gått in i produktion på 10 nanometer med Ice Lake-U för bärbara datorer. Löften om högre prestanda flankeras av utfästelser om batteritid på ett dygn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande att det börjar röra på sig, blir å bygga ny dator när Ice Lake kommer! Får väl se om det blir i slutet av året för stationära.

Permalänk
Medlem

Heh. "islossning", Ice Lake... I see what you did there

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har det inte länge varit skärmen som begränsat batteritiden mest?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har det inte länge varit skärmen som begränsat batteritiden mest?

På tal om det, står i det allra sista stycket i artikeln

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har det inte länge varit skärmen som begränsat batteritiden mest?

Det är ju en viktig bov i dramat men CPU/GPU bidrar också.

Att ge plats för större batterier är mycket trevligt också. Om man nu inte heter Asus, tillverkar ultratunnan gaming-laptops vid namn Zephyrus och får för sig att man istället för mer batteri kan trycka in en 2.5" disk

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

@SeF.Typh00n: Skamvrån för mig.

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Heh. "islossning", Ice Lake... I see what you did there

Ibland kan även jag!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare

Ska bli intressant att se hur pass mycket man lyckas skruva upp IPC i Sunny Cove över Skylake. Man lär ju knappast få upp frekvensen över vad man nu har på Whiskey Lake då toppmodellerna har max-turbo på 4,5-4,6 GHz med 15 W TDP...

Enda läckta resultat (GB4) jag känner till för Sunny Cove känns nästan lite för bra för att vara sant. Om dessa stämmer handlar det ju om ~25 % bättre IPC för heltalsberäkningar och ~20 % bättre IPC för flyttal!

Gällande batteritid känns det som förbättringar kring skärmen kommer ge väsentligt mer än mer putsade på CPU sidan. Dubblar i princip batteritiden på min Surface Pro om man kör skärmen på lägsta ljusstyrka (vilket är helt OK i t.ex. mörka flygkabiner) jämfört med "normalläget" (som behövs i normalt upplysta rum).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

En x86a med 25h batteridtid har nog inte då många behov av, men de lär kunna göra en väldigt komptakt passiv kyld dator med häften så liten batteri.
Liksom en "bärbar" 9900K går också köra på batteri i 25h , om man bara accepterar lite större batterier.

Permalänk
Medlem

Så meningslöst att ange en teoretisk batteritid utan att ange förutsättningarna för dessa. Hur stort måste batteriet vara. Vilken typ av skärm och upplösning. Vid vilken belastningsnivå etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

En x86a med 25h batteridtid har nog inte då många behov av, men de lär kunna göra en väldigt komptakt passiv kyld dator med häften så liten batteri.
Liksom en "bärbar" 9900K går också köra på batteri i 25h , om man bara accepterar lite större batterier.

Ju längre batteritid ju bättre, då kna man ladda den en gång i vecka!!!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En x86a med 25h batteridtid har nog inte då många behov av, men de lär kunna göra en väldigt komptakt passiv kyld dator med häften så liten batteri.

Men om Intel säger 25 timmar så räkna med en tredjedel vid praktisk användning. Brukar ofta sluta däromkring. Kolla bara på Laptopmags senaste test av Razor Blade Stealth. Enligt Razor så "Up to13hrs of battery life" gentemot uppmätt resultat på 8:05. Det är en skillnad på 40 procent.

Permalänk
Avstängd

Om priset är det rätta och en skärm på 17 tum så hade det vart en bra dator att ha för att ansluta till min master server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att dem tryckt in denna i datorer såsom Surface pro m.m

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Tycker Intels CES "lanseringar" är totalt värdelösa då ingen av dessa produkter kommer förrän tidigast i Q4-2019, men det är klart det tar ju bort lite fokus från deras enorma leveransproblem.

Permalänk
Medlem

Detta är ju liksom bara helt nonsens. Det som dödar batteridriften är processorn, och Intel måste veta det. 15W / 45WH = 3h. Om Intel hade slutet trycka upp klockfrekvensen och antalet kärnor och istället försöka satsa på att optimera batteri så hade vi haft 24h batteritid vid det här lagret. Att skärmen är en behov stämmer ju också, men inte lika mycket som processorn som drar massvis med ström när du gör någonting vettigt med datorn, som t.ex. att surfa webben.