risker med att göra en CMOS återställning ?

Permalänk

risker med att göra en CMOS återställning ?

tjenare!!
måste fråga det är så här att jag köpte ett Msi RTX 2080 Duke på black friday och är jätte nöjd och det fungerar bra förutom att jag måste 8 av 10 gånger starta om datorn 1 gånger för att den ska hitta min asus skärm ..
Ringde bara till komplett där jag köpt det och fråga om dom hade fått några mer såna fel på just det kortet
men kille hade inte hört något och han sa att det är nog inget fel på kortet utan att mobo och grafik kortet inte känner av den på något vis eller vad han sa
så han tipsade om att göra en återställning av mobo så det får hitta på allt igen låter det klokt ??

är det någon risk med att ta bort batteriet och återställa mobo ???

har senaste bios på mobo
har ett ASUS PRIME Z370 A

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

tjenare!!
måste fråga det är så här att jag köpte ett Msi RTX 2080 Duke på black friday och är jätte nöjd och det fungerar bra förutom att jag måste 8 av 10 gånger starta om datorn 1 gånger för att den ska hitta min asus skärm ..
Ringde bara till komplett där jag köpt det och fråga om dom hade fått några mer såna fel på just det kortet
men kille hade inte hört något och han sa att det är nog inget fel på kortet utan att mobo och grafik kortet inte känner av den på något vis eller vad han sa
så han tipsade om att göra en återställning av mobo så det får hitta på allt igen låter det klokt ??

är det någon risk med att ta bort batteriet och återställa mobo ???

har senaste bios på mobo
har ett ASUS PRIME Z370 A

Med vänlig hälsning peter

Det låter ju lite som att Komplett försöker trolla bort dig, men det finns inga risker för din del med att testa, kan vara det som ska till.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Det låter ju lite som att Komplett försöker trolla bort dig, men det finns inga risker för din del med att testa, kan vara det som ska till.

heheh ja jag vet inte men killen tipsa om det i alla fall !
kanske ska testa det då ändå ingen som har några tips annars vad det kan vara????

det är ju inte hela värden men det är ju det att det inte ska vara så

mvhpeter

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen risk mer än att det fabriksåterställs men du bör troligen använda den avsedda funktionen (bygling) i stället för att pilla med batteriet och tänk på att bryta strömmen helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen risk mer än att det fabriksåterställs men du bör troligen använda den avsedda funktionen (bygling) i stället för att pilla med batteriet och tänk på att bryta strömmen helt.

Ja jag var inne på det. Men fattade inte riktigt hur man gör?
Man bryter strömmen sen då såg en video på Youtube där dom satte dit en skruvmejsel mot bygligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Ja jag var inne på det. Men fattade inte riktigt hur man gör?
Man bryter strömmen sen då såg en video på Youtube där dom satte dit en skruvmejsel mot bygligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar finnas en bygel att flytta så den sätt mellan "resetbenen" och så flyttar man tillbaka den efter 5 sekunder.

Det finns för det mesta instruktioner i moderkortsmanualen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hollowman71:

tjenare!!
måste fråga det är så här att jag köpte ett Msi RTX 2080 Duke på black friday och är jätte nöjd och det fungerar bra förutom att jag måste 8 av 10 gånger starta om datorn 1 gånger för att den ska hitta min asus skärm ..
Ringde bara till komplett där jag köpt det och fråga om dom hade fått några mer såna fel på just det kortet
men kille hade inte hört något och han sa att det är nog inget fel på kortet utan att mobo och grafik kortet inte känner av den på något vis eller vad han sa
så han tipsade om att göra en återställning av mobo så det får hitta på allt igen låter det klokt ??

är det någon risk med att ta bort batteriet och återställa mobo ???

har senaste bios på mobo
har ett ASUS PRIME Z370 A

Med vänlig hälsning peter

Börja med att gå in i BIOS och ladda standardinställningar.
Driver du skärmen via Displayport, kan det också vara fel på din kabel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Va? Spamma Delete-knappen när du startar datorn och resetta bios därifrån.. Du behöver inte hålla på och pilla med något batteri eller något annat..

Permalänk
Medlem

Förresten är det noll risk att göra en cmos/bios återställning.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Börja med att gå in i BIOS och ladda standardinställningar.
Driver du skärmen via Displayport, kan det också vara fel på din kabel.

Har testat standard inställningar i bios lika.
Men skulle kabel gå sönder bara för jag bytte grafik kort låter ju otroligt!
har inte haft några problem med den så länge jag haft skärmen i 1år ungefär
Tycker jag skulle få mer fel om den skulle vara trasig inte vara i uppstarten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71

Ladda ner DDU.
Gå in i Windows safe mode
Starta DDU och ta bort alla grafikdrivrutiner
Öppna windows igen som vanligt
Vänta tills windows automatiskt laddar ner drivrutiner

Problemet löst

Permalänk
Skrivet av AGI:

Va? Spamma Delete-knappen när du startar datorn och resetta bios därifrån.. Du behöver inte hålla på och pilla med något batteri eller något annat..

Spamma delet knappen 😂 du menar att gå in i bios och nollställa där. Det har jag gjort.

Men att ta ut batteriet eller använda bygligen tror jag resetar hela mobo typ som du fabriksåterställer en tv tror jag det är!
Kanske någon kan bekräfta att så är det?

Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AGI:

@hollowman71

Ladda ner DDU.
Gå in i Windows safe mode
Starta DDU och ta bort alla grafikdrivrutiner
Öppna windows igen som vanligt
Vänta tills windows automatiskt laddar ner drivrutiner

Problemet löst

Okej kanske ska testa det för det har jag inte gjort kom jag på nu!
när du tipsade om det att ta bort drivrutinerna. 😂🤪
Kört med samma drivrutiner sen jag fick kortet
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hollowman71:

Har testat standard inställningar i bios lika.
Men skulle kabel gå sönder bara för jag bytte grafik kort låter ju otroligt!
har inte haft några problem med den så länge jag haft skärmen i 1år ungefär
Tycker jag skulle få mer fel om den skulle vara trasig inte vara i uppstarten.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kört i ett år utan problem är nog kabeln OK, jag tänkte på denna tråd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...
Om du laddat standardinställningarna hjälper ingen reset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Spamma delet knappen 😂 du menar att gå in i bios och nollställa där. Det har jag gjort.

Men att ta ut batteriet eller använda bygligen tror jag resetar hela mobo typ som du fabriksåterställer en tv tror jag det är!
Kanske någon kan bekräfta att så är det?

Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Bygel/batteri sättet fixar ofta flera konstiga fel än att gå i bios. Kan lika gärna göra flera av sätten när man ändå håller. Vissa behövde ta bort grafikkortet också och sen nollställa via bygel/batteri för att fixa grafikkort problem.

Nollställa är känd för att fixa massor av konstiga fel, är mycket säkert och något man alltid ska vara beredd att testa.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Bygel/batteri sättet fixar ofta flera konstiga fel än att gå i bios. Kan lika gärna göra flera av sätten när man ändå håller. Vissa behövde ta bort grafikkortet också och sen nollställa via bygel/batteri för att fixa grafikkort problem.

Nollställa är känd för att fixa massor av konstiga fel, är mycket säkert och något man alltid ska vara beredd att testa.

Okej 😀 har lite att testa nu 😉 men hur gör man med bygeln då fattar inte riktigt hur fan nollställer den mobo man slå av strömmen och sätter dit en skruvmejsel och så kallad kortsluter den. Man kan inte skada mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej 😀 har lite att testa nu 😉 men hur gör man med bygeln då fattar inte riktigt hur fan nollställer den mobo man slå av strömmen och sätter dit en skruvmejsel och så kallad kortsluter den. Man kan inte skada mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

det är inget fel med moderkortet...... gör det där med drivrutinerna som jag sa

Permalänk
Skrivet av AGI:

det är inget fel med moderkortet...... gör det där med drivrutinerna som jag sa

Ja det blir det första jag gör efter jobbet imorgon kväll
Om inte får jag kanske testa det där med mobo

Är det få den här rackaren jag ska pilla på?

http://imgur.com/a/0icImGb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

Ja det blir det första jag gör efter jobbet imorgon kväll
Om inte får jag kanske testa det där med mobo

Är det få den här rackaren jag ska pilla på?

http://imgur.com/a/0icImGb

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du verkar ha hittat rätt i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja det blir det första jag gör efter jobbet imorgon kväll
Om inte får jag kanske testa det där med mobo

Är det få den här rackaren jag ska pilla på?

http://imgur.com/a/0icImGb

Skickades från m.sweclockers.com

Har du fixat problemet?

Permalänk
Skrivet av AGI:

Har du fixat problemet?

har testat att köra DDU och låta windows ladda ner drivrutinerna .
och första gången jag testade att slå på datorn när den varit avstäng efter det så gick den rakt in i windows =)..
slog av den och gick på toa sen när jag slog på den igen så gick den inte in i windows fick lov att slå av datorn och slå på den igen då gick den direkt in !!

om man skulle göra en reset av mobo med byglingen ska man då ta bort alla komponenter som minnen och gpu innan man gör det ??

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

har testat att köra DDU och låta windows ladda ner drivrutinerna .
och första gången jag testade att slå på datorn när den varit avstäng efter det så gick den rakt in i windows =)..
slog av den och gick på toa sen när jag slog på den igen så gick den inte in i windows fick lov att slå av datorn och slå på den igen då gick den direkt in !!

om man skulle göra en reset av mobo med byglingen ska man då ta bort alla komponenter som minnen och gpu innan man gör det ??

Med vänlig hälsning peter

En fråga bara.. Hur många Watt är ditt Nätagg på?

Permalänk
Skrivet av AGI:

En fråga bara.. Hur många Watt är ditt Nätagg på?

Corsair RM750X 750w gold

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

En fråga bara.. Hur många Watt är ditt Nätagg på?

Gällande att fråga om nätagg så behöver man också hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig den är.

Tex bruka budget och skräp nätagg vara för dåliga för att klara bra grafikkort trots att deras siffror ofta ligger långt över kraven. Därför behöver man veta mer än antal watt.

Skrivet av hollowman71:

om man skulle göra en reset av mobo med byglingen ska man då ta bort alla komponenter som minnen och gpu innan man gör det ??

Det har varierat från fall till fall.

Det handlar om hur många gånger man vill nollställa och ta bort delar. Man kan chansa att ha delar kvar. Men om felet är kvar så måste man ta bort och nollställa igen. Det är först när man gått så långt som man kan säga att man verkligen försökt nollställa om felet är kvar.

Edit:
Nätagget verka vara OK. Lanserings år 2015 så den är inte jätte gammal.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Gällande att fråga om nätagg så behöver man också hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig den är.

Tex bruka budget och skräp nätagg vara för dåliga för att klara bra grafikkort trots att deras siffror ofta ligger långt över kraven. Därför behöver man veta mer än antal watt.

Det har varierat från fall till fall.

Det handlar om hur många gånger man vill nollställa och ta bort delar. Man kan chansa att ha delar kvar. Men om felet är kvar så måste man ta bort och nollställa igen. Det är först när man gått så långt som man kan säga att man verkligen försökt nollställa om felet är kvar.

Edit:
Nätagget verka vara OK. Antar att den inte är jätte gammal.

okej sry !

det är 1 år gammalt
https://www.komplett.se/product/986249/datorutrustning/datork...

Edit 2 av 3 gånger har den nu gått direkt in bättre än förut i alla fall ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

okej sry !

det är 1 år gammalt
https://www.komplett.se/product/986249/datorutrustning/datork...

Edit 2 av 3 gånger har den nu gått direkt in bättre än förut i alla fall ..

Nätagget verka vara OK.

Edit:
Bra nätagg som bara är ca 1 år har så hög kvalite och säkerhet att den borde vara OK. Det här är ett sätt att se om man kan utesluta nätagget för alla har inte ett annat nätagg som är tillräckligt bra för att testa med.

Permalänk

det där med att installera om drivrutinerna funkade inte tyvärr ..
ska man ta bort gpu minnen när man återställer mobo med byglingen ????

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hollowman71:

det där med att installera om drivrutinerna funkade inte tyvärr ..
ska man ta bort gpu minnen när man återställer mobo med byglingen ????

Nej de påverkar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej de påverkar inte.

👍 Då får jag testa det 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

liten uppdatering !!
har nu testat att gjort reset på mobo genom byglingen och det var inga problem bara dit med en skruvmejsel mellan stiften och den nollställde bios helt.
men tyvärr så kvarstår problemet med att den inte tar skärmen vid första uppstart !!!
har nu testat både DDU och nya drivrutiner och resetat bios
vet även att det inte funkar med HDMI sladd(då sonen lånade datorn för några veckor sedan när han var hos sin mamma och använde HDMI sladd )
det som är kvar är väl en ny displaysladd men har tyvärr ingen sådan
men tycker det skulle vara konstig att den skulle vara sönder på någotvis tycker isåfall att jag skulle få fler errors .

TIPS någon vad gör jag nu ??

Med vänlig hälsning peter