Permalänk
Medlem

@Whaea: Är din kompis auktoriserad elinstallatör med A eller AL? Vad man jobbar som är inte det relevanta här.

Skrivet av Whaea:

Jag får den uppfattningen av att några här tror att jag har skrivit ut och frågat om det är lätt att koppla in min tvättmaskin till väggen (se bild). Så är inte fallet!

Min fråga var om det är lätt att bara köpa en stickkontakt och skruva fast och sen koppla i väggen i hallen då tvättmaskinen står nära badrumsdörren. Oavsett om det nu skulle vara väldigt lätt att göra det så var jag väldigt osäker på att göra det. Jag ville bara få igång tvättmaskinen tillfälligt tills en elektriker kommer! Och jag känner en som jobbar som elektriker och han har lovat att komma och koppla in den åt mig "professionellt" för det där är något jag absolut inte rör då jag har ingen aning om att koppla el?

Ni får fortsätta gärna att diskutera detta, jag tycker det är kul att läsa och kan vara bra för andra som läser denna tråden och får förståelse över hur farligt det kan vara att koppla in saker själv då man själv inte har någon aning om vad + och - är, men jag vill bara klarlägga för alla nya läsare att jag har aldrig haft i tanke att koppla in tvättmaskinen själv i väggen, utan hade bara fråga om att sätta dit en stickkontakt.

Du får självklart inte koppla in maskinen i ett uttag i ett annat rum, du får inte skarva eller dra apparatkabeln till annat rum. Så du får en elfarlig situation!

Ett uttag i badrummet ska inte bara vara skyddsjordat utan också skyddat med jordfelsbrytare, och det är vad tvättmaskinen är ämnad för. Ditt uttag i hallen är säkert varken jordat eller är skyddat med jordfelsbrytare dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Whaea: Är din kompis auktoriserad elinstallatör med A eller AL? Vad man jobbar som är inte det relevanta här.

Du får självklart inte koppla in maskinen i ett uttag i ett annat rum, du får inte skarva eller dra apparatkabeln till annat rum. Så du får en elfarlig situation!

Ett uttag i badrummet ska inte bara vara skyddsjordat utan också skyddat med jordfelsbrytare, och det är vad tvättmaskinen är ämnad för. Ditt uttag i hallen är säkert varken jordat eller är skyddat med jordfelsbrytare dessutom.

Det är inte många ställen som har jordfelsbrytare är det ganska nybyggt typ mindre än 25 år då finns det om det är hus men inte säkert i en lägenhet och finns ingen lag på att man måste ja det men det är en rekommendation.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är inte många ställen som har jordfelsbrytare är det ganska nybyggt typ mindre än 25 år då finns det om det är hus men inte säkert i en lägenhet och finns ingen lag på att man måste ja det men det är en rekommendation.

I badrum är det krav på jordfelsbrytare när det gäller vanliga eluttag, aldrig varit tillåtet med något annat. Hans gamla dosa i badrummet är garanterat utan jordfelsbrytare däremot. Tvättmaskinstillverkaren förväntar sig att han använder uttag som är jordat och har jordfelsbrytare (för tvättmaskinen i fråga), det är vad de testat och utvecklat maskinen för.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vinylens:

Det är inte många ställen som har jordfelsbrytare är det ganska nybyggt typ mindre än 25 år då finns det om det är hus men inte säkert i en lägenhet och finns ingen lag på att man måste ja det men det är en rekommendation.

JORDFELSBRYTAREN - DIN SÄKERHET
En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring. Den bryter strömmen snabbt om till exempel en elprodukts hölje skulle bli spänningsförande och någon samtidigt rör vid ett jordat föremål. Därmed minskar jordfelsbrytaren risken för personskador och elbränder. Har du inte redan en jordfelsbrytare kan du låta en elinstallatör installera en. Glöm inte att testa den regelbundet.

Sedan år 2000 måste jordfelsbrytare installeras i alla nyproducerade bostäder, skolor, förskolor och fritidshem. År 2004 utökades kravet även till elinstallationer som byggs ut eller ändras.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-hemm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Whaea: Är din kompis auktoriserad elinstallatör med A eller AL? Vad man jobbar som är inte det relevanta här.

Du får självklart inte koppla in maskinen i ett uttag i ett annat rum, du får inte skarva eller dra apparatkabeln till annat rum. Så du får en elfarlig situation!

Ett uttag i badrummet ska inte bara vara skyddsjordat utan också skyddat med jordfelsbrytare, och det är vad tvättmaskinen är ämnad för. Ditt uttag i hallen är säkert varken jordat eller är skyddat med jordfelsbrytare dessutom.

Läs igenom tråden! Är ganska informerad om riskerna och är väl informerad om vad som gäller just nu. Och angående din fråga så väljer jag att jag inte vill svara på den.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

JORDFELSBRYTAREN - DIN SÄKERHET
En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring. Den bryter strömmen snabbt om till exempel en elprodukts hölje skulle bli spänningsförande och någon samtidigt rör vid ett jordat föremål. Därmed minskar jordfelsbrytaren risken för personskador och elbränder. Har du inte redan en jordfelsbrytare kan du låta en elinstallatör installera en. Glöm inte att testa den regelbundet.

Sedan år 2000 måste jordfelsbrytare installeras i alla nyproducerade bostäder, skolor, förskolor och fritidshem. År 2004 utökades kravet även till elinstallationer som byggs ut eller ändras.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-hemm...

Jo jag vet men hur många av alla hus är byggda efter år 2000? 15% kanske av all hus om ens det?
Så det är inte många hus som har jordfelsbrytare.
Dessutom många som kopplar in dom kopplar en för hela huset och då funkar den inte så bra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Läs igenom tråden! Är ganska informerad om riskerna och är väl informerad om vad som gäller just nu. Och angående din fråga så väljer jag att jag inte vill svara på den.

Läs igenom själv så ser du att jag uppfattat vad du skrivit! Först inlägget jag citerade där du skrev var någonstans du hade eluttaget, och av det framgår det för alla i tråden vilken risk du var beredd att utsätta dig för. Att uttaget inte var i badrummet hade jag redan uppfattat, att det högst troligen var utan både skyddsjord och jordfelsbrytare hade inte framgått tidigare eller att du faktiskt tänkte dra sladden in till ett annat rum.

Ska vi tolka det som att din kompis inte har auktorisering för att installera en ny grupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs igenom själv så ser du att jag uppfattat vad du skrivit! Först inlägget jag citerade där du skrev var någonstans du hade eluttaget, och av det framgår det för alla i tråden vilken risk du var beredd att utsätta dig för. Att uttaget inte var i badrummet hade jag redan uppfattat, att det högst troligen var utan både skyddsjord och jordfelsbrytare hade inte framgått tidigare eller att du faktiskt tänkte dra sladden in till ett annat rum.

Ska vi tolka det som att din kompis inte har auktorisering för att installera en ny grupp?

Jag var absolut inte beredd att utsätta mig för en risk, utan även om det hade varit enkelt fixat så var jag ändå osäker och direkt en kille skrev om vilken risk det är så avstod jag direkt och skrev det även på första sidan av denna tråd att jag absolut inte kommer röra detta själv. Utan en elektriker jag känner som har jobbat med el i hela sitt liv kommer hit och kopplar in den så att den blir godkänd. Han har även med sig utrustning som mäter så strömmen är borta, även när jag visade han bilden där tvättmaskinen ska kopplas i och sladdarna från tvättmaskinen så menade han på att det är absolut inga problem då han säkert gjort såna grejer flertal gånger.

Tyvärr vill jag gärna sätta stopp här för nu tycker jag att jag har förklarat mig tydligt om vad jag själv menade då jag skapade denna tråd, dessutom så behöver du inte "läxa" upp mig vad man får och får inte göra, folk här har varit mycket tydliga och mycket tidigare än dig och påpekat det.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

TS har fått svar på sin fråga och nu verkar tråden att gå i rundgång.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...