Thermaltake avtäcker Water RAM – vattenkylt primärminne med RGB-belysning

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake avtäcker Water RAM – vattenkylt primärminne med RGB-belysning

Thermaltake ger sig in på primärminnesmarknaden med Water RAM, vilket är vattenkylda minnesmoduler bestyckade med anpassningsbar belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RGB har blivit en pest. För mig handlar det om enkelhet, renhet och stilrenhet i utförande och design. Inte hur många färger snopp-piercingen kan visa.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Barnsligt att gnälla på RGB. Antingen gnäller man bara för sakens skull eller så vet man inte hur det ska användas.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

"Åh titta, en artikel som behandlar något RGB-relaterat. Dags att gå in och gnälla röven av mig trots att jag inte alls är intresserad av RGB, men jag måste bara visa mitt missnöje och jaga likes!"

Allvarligt talat, som någon som gillar RGB (iallafall till en viss gräns, det kan bli för mycket, t.ex Asus ryggsäck) så börjar det bli extremt tröttsamt att läsa alla gnäll-inlägg om RGB här på Sweclockers.

Vi fattar, det finns många här som inte gillar det, gå nu och läs en artikel om något som kanske intresserar er på riktigt istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen kylning av ram minnen? Vad är nästa steg, kylning av ssd:er... (utan att ha kollat upp det, kanske finns)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

"Alexa, mitt RAM-minne matchar inte led-slingan under köksbänken. Ställ båda till erotiskt rött".
Varför i hela världen skulle jag någonsin vara intresserad av att ha Alexa-integrerade RAMminnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Behövs verkligen kylning av ram minnen? Vad är nästa steg, kylning av ssd:er... (utan att ha kollat upp det, kanske finns)

Finns i alla fall kylflänsar för M.2-diskar, men aktiv kylning har jag inte koll på-

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichad3:

Finns i alla fall kylflänsar för M.2-diskar, men aktiv kylning har jag inte koll på-

det finns vattenkylningsblock till m.2 SSDer på aquatuning.se, jag var faktiskt frestad "bara för att"...

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg lösning detta, även om vatten i datorn känns för skrämmande för mig personligen.

Skrivet av HoboCop:

RGB har blivit en pest. För mig handlar det om enkelhet, renhet och stilrenhet i utförande och design. Inte hur många färger snopp-piercingen kan visa.

Tycke och smak som vanligt. Själv så ogillar jag starkt alltför stilren design, tycker det blir kliniskt och dött. Gillar inte när det blir för mycket heller. Lagom är nog rätt ord för mig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

rgb är ju snyggt ifall man kan välja soft white

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Barnsligt att gnälla på RGB. Antingen gnäller man bara för sakens skull eller så vet man inte hur det ska användas.

Eller så gnäller man för att RGB har inte åstadkommit något teknologiskt bra. Det är bara där för att hålla priserna uppe och låta företagen sluta innovera. Du kan sälja prylar som är flera år gamla och så fort du lägger RGB i hela bilden så blir det 50 % högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Barnsligt att gnälla på RGB. Antingen gnäller man bara för sakens skull eller så vet man inte hur det ska användas.

Det är kanske är just för att det sällan används på rätt sätt som folk gnäller? Annars hade det väl gnällts lika mycket på allt som har med ljus och färger att göra, t.ex. Philips Hue.

Skrivet av MinscS2:

"Åh titta, en artikel som behandlar något RGB-relaterat. Dags att gå in och gnälla röven av mig trots att jag inte alls är intresserad av RGB, men jag måste bara visa mitt missnöje och jaga likes!"

Allvarligt talat, som någon som gillar RGB (iallafall till en viss gräns, det kan bli för mycket, t.ex Asus ryggsäck) så börjar det bli extremt tröttsamt att läsa alla gnäll-inlägg om RGB här på Sweclockers.

Vi fattar, det finns många här som inte gillar det, gå nu och läs en artikel om något som kanske intresserar er på riktigt istället.

Hade gärna sett att inte 75% av alla artiklar från CES hade RGB i rubriken. Finns inte så mycket annat att kommentera i nyhetsflödet på detta forum just nu, oavsett vad man anser om RGB så dominerar det fullständigt i antalet artiklar.

Permalänk
Medlem

Jag är måttligt intresserad av RGB och ändå sitter jag med ett moderkort och två grafikkort (i två olika datorer) med RGB. Det känns som om att det i nuläget inte går att välja bort. Vill man ha någorlunda vass hårdvara idag får man stå ut med medföljande RGB även om det får stå och lysa inne i ett chassi utan fönster.

Permalänk

Någon som tagit tempen vid bench på minne? Blir dom ens varma? Blir dom som M2 disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Hade gärna sett att inte 75% av alla artiklar från CES hade RGB i rubriken. Finns inte så mycket annat att kommentera i nyhetsflödet på detta forum just nu, oavsett vad man anser om RGB så dominerar det fullständigt i antalet artiklar.

Vilken tur då att det inte ens är i närheten av 75% av sweclockers CES-artiklar som handlar om eller är RGB-relaterade.
Kollade snabbt igenom CES 2019-fliken och av de senaste 25 artiklarna så berör 5 (20%) RGB direkt eller indirekt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@heande: Har inte behövts mer än minimal passiv kylning på minnen sen DDR2, är helt klart en stil-grej. När det kommer till SSD så har de mer kompakta lösningarna som m.2 nytta av det, har för mig det gjordes tester när de var nya och de visade sig throttla när de blev varma fast då krävdes det rejäl belastning. Som mmarks och lichad3 skrev finns det vattenblock och kylflänsar att montera men de är otroligt niche t.om inom vattekylningscommunityn, har för mig att EKWB gjorde ett block specifikt för Intels 750-serie men då hade den redan en kylfläns från fabrik så bevisligen blev den varm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niolator:

Jag är måttligt intresserad av RGB och ändå sitter jag med ett moderkort och två grafikkort (i två olika datorer) med RGB. Det känns som om att det i nuläget inte går att välja bort. Vill man ha någorlunda vass hårdvara idag får man stå ut med medföljande RGB även om det får stå och lysa inne i ett chassi utan fönster.

Håller jag inte med om, finns ju väldigt få grafikkort med RGB 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag är måttligt intresserad av RGB och ändå sitter jag med ett moderkort och två grafikkort (i två olika datorer) med RGB. Det känns som om att det i nuläget inte går att välja bort. Vill man ha någorlunda vass hårdvara idag får man stå ut med medföljande RGB även om det får stå och lysa inne i ett chassi utan fönster.

Skrivet av Loxus:

Håller jag inte med om, finns ju väldigt få grafikkort med RGB 🤔

Då kanske jag har lyckats hitta av några av de få som har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Barnsligt att gnälla på RGB. Antingen gnäller man bara för sakens skull eller så vet man inte hur det ska användas.

Eller för att man inte gillar det. Smak är subjektivt, är det en nyhet?

Fan vad töntigt uttalande, haha.

Om man inte gillar samma filmer/mode/kvinnor/whatever som dig är det bara för man inte förstår det då också eller?

Herregud

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichad3:

Finns i alla fall kylflänsar för M.2-diskar, men aktiv kylning har jag inte koll på-

Har för mig att det blev sämre med dom kylflänsarna

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vilken tur då att det inte ens är i närheten av 75% av sweclockers CES-artiklar som handlar om eller är RGB-relaterade.
Kollade snabbt igenom CES 2019-fliken och av de senaste 25 artiklarna så berör 5 (20%) RGB direkt eller indirekt.

Dagens artiklar är 30,7%. Det var det jag utgick från. Min känsla var att det skulle ha varit mer, men det var en medveten överdrift för att understryka min poäng i sammanhanget. Om du anser det vara rimligt att nästan var tredje artikel från dagens CES-rapportering hade RGB som huvudsakligt tema så får det stå för dig.

Källa:

Thermaltake avtäcker Waterram – vattenkylt primärminne med RGB-belysning
Corsair Dominator Platinum RGB är primärminne med Capellix-dioder
Qualcomm: "Fler än 30 mobila enheter med 5G-stöd släpps under 2019"
Intel introducerar "Project Athena" – bärbara datorer i världsklass med 5G och AI
HTC avtäcker Vive Pro Eye med inbyggd ögonspårning från Tobii
Corsair satsar på ny trådlös teknik och sofistikerad RGB-belysning på CES 2019
Asus visar ROG Matrix Geforce RTX 2080 Ti – bjässe med integrerad vattenkylning
HTC avtäcker VR-headsetet Vive Cosmos
Intel Ice Lake för bärbara i produktion – ger över 25 timmars batteritid
Nvidia på CES 2019 – BFGD-skärm, G-Sync och Geforce RTX 2060
Asus visar ROG Ranger – ryggsäck med RGB-belysning
Cooler Master förbereder nätaggregatsserien XG med egen plattform och tillverkning
Samsung visar 75-tums TV med Micro LED på CES 2019

4/13 = 30,7%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

RGB har blivit en pest. För mig handlar det om enkelhet, renhet och stilrenhet i utförande och design. Inte hur många färger snopp-piercingen kan visa.

Du vet väl att du kan stänga av funktionen va?

Skrivet av Teicaus:

Eller så gnäller man för att RGB har inte åstadkommit något teknologiskt bra. Det är bara där för att hålla priserna uppe och låta företagen sluta innovera. Du kan sälja prylar som är flera år gamla och så fort du lägger RGB i hela bilden så blir det 50 % högre pris.

Men I VARENDA ARTIKEL som behandlar RGB? Vad har detta gnäll åstadkommit för teknologiskt då? Förutom att förstöra trådar i så fall?

Skrivet av serdyllon:

Det är kanske är just för att det sällan används på rätt sätt som folk gnäller? Annars hade det väl gnällts lika mycket på allt som har med ljus och färger att göra, t.ex. Philips Hue.

Hade gärna sett att inte 75% av alla artiklar från CES hade RGB i rubriken. Finns inte så mycket annat att kommentera i nyhetsflödet på detta forum just nu, oavsett vad man anser om RGB så dominerar det fullständigt i antalet artiklar.

Tycker att de som inte gillar RGB antingen borde inte läsa artikeln eller iallafall hålla sig ifrån att spamma den fylld med en massa gnäll om RGB.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är väl bara att stänga av det om man inte vill ha det själv har jag vitt mysigt ljus inställt med kite blått i chassit idag. Passar grymt bra ihop med resten av möblerna och ljuset i mancaven

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att du kan stänga av funktionen va?

Många tror att det inte går och att det alltid blinkar i några miljoner färger i minuten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Utan RGB hade världen sett svartvit ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att du kan stänga av funktionen va?

Men I VARENDA ARTIKEL som behandlar RGB? Vad har detta gnäll åstadkommit för teknologiskt då? Förutom att förstöra trådar i så fall?

Tycker att de som inte gillar RGB antingen borde inte läsa artikeln eller iallafall hålla sig ifrån att spamma den fylld med en massa gnäll om RGB.

Det är väl samma åsikt som Apple-fantaster har om hatet i Apple-nyheterna. Kan hålla med om att det i båda fallen är lite ofiltrerat och i många fall direkt felaktig kritik. Men RGB är en fördyrande gimmick som i en rimlig värld borde vara ett tillval och inte standard. Numera är det tillval att få en sidopanel utan härdat glas, eller högpresterande minnen utan RGB.

Det bästa av båda världar hade varit att man slapp betala premiumpris för bra hårdvara bara för att RGB inkluderas i priset, eftersom en minoritet av entusiasterna vill ha det. Att sälja produkter riktade mot P12 med RGB har jag full förståelse för. Samma sak med kringutrustning som headsets och tangentbord, där det finns en uppsjö av bra alternativ att välja mellan både med och utan julgransbelysning.

Permalänk
Medlem

Fasen vad snyggt det hade varit med någon typ av fiberoptik i slangarna. Ställa in så att färgen "rinner" igenom hela systemet med olika färgvarianter.

Lätt förklarat
Pumpen skickar ut rött blått grönt. Detta går vidare genom slangen, in i CPU-block -genom slang - till radiator (med RGB sidor) och fläktarna, vidare till GPU med RGBblock, sen tillbaks till pumpen i samma färgordning.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

inte för att det behövs egentligen, men detta var ju ett ganska smidigt paket. Vill man bygga ett uppvisnings bygge så är ju detta nästan ett måste.

ang, man behöver ju inte stroba ALLA färger som finns, det går ju att köra en färg som matchar resten i burken, eller stänga av.
Och sen behöver man ju inte hålla på att klaga på folk som klagar på RGB, lite magstarkt att säga att det är dom som förstör tråden va?

Permalänk
Medlem

Tycker att det klagas lite väl mycket på folk som klagar på RGB. Kan inte alla bara hålla sams?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

"Primärminnet" i en dator är förstås SSD eller HDD, primär, av definitionen "första" eller "främst", RAM-minnena är icke funktionella utan något primärminne att ladda in data ifrån, "primärminne" som definition för RAM är bara något elektronik-redaktioner har fått för sig att kalla ram-minnet i ett system, nej nej, det heter "RAM minne", eller "arbetsminne", om man känner sig tvungen att hitta på något annat ord, kan RAM minnet i ett system kallas "Sekundärminne".

Well, med det ur systemet, vattenkylda RAM stickor med "sketna" 3200MHz? Why? Om det verkligen då ska ha förbättrad prestanda så lär de om något bara ha minskat latensen på minnena, med vattenkylningen ett onödigt trams likt belysningen.

Visa signatur

John