Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Bygga gamingdator runt 10k

Hej!
Är helt ny på forumet och jag spelade mycket dator när jag växte upp men det var några år sedan. Så har inte hängt med i utvecklingen på senare år när det gäller att sätta ihop en dator som är schysst!
Min son har nu sparat ihop pengar till en egen dator då han vill börja spela fortnite där istället för ps4 och är väldigt intresserad av cs:go!
Vi har köpt allt förutom själva datorn!
Han har 10k att bygga för så får jag köpa till Windows och att typ inet monterar ihop allt. Kan man få något vettigt för dom pengarna tro?
Då vi i familjen även har mycket foton och en del filmer så önskar jag att det finns lite lagring möjligheter 😊
Skärmen vi köpt är https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz
Så jag hoppas vi gjorde ett ok köp där?!?
Den vore ju även bra om man kan uppgradera den i framtiden...
Tack på förhand!
/ Jonas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2010

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12218146

Skickades från m.sweclockers.com

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Jonas_1983:

Hej!
Är helt ny på forumet och jag spelade mycket dator när jag växte upp men det var några år sedan. Så har inte hängt med i utvecklingen på senare år när det gäller att sätta ihop en dator som är schysst!
Min son har nu sparat ihop pengar till en egen dator då han vill börja spela fortnite där istället för ps4 och är väldigt intresserad av cs:go!
Vi har köpt allt förutom själva datorn!
Han har 10k att bygga för så får jag köpa till Windows och att typ inet monterar ihop allt. Kan man få något vettigt för dom pengarna tro?
Då vi i familjen även har mycket foton och en del filmer så önskar jag att det finns lite lagring möjligheter 😊
Skärmen vi köpt är https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz
Så jag hoppas vi gjorde ett ok köp där?!?
Den vore ju även bra om man kan uppgradera den i framtiden...
Tack på förhand!
/ Jonas

Det som länkats tycker jag är helt okej! Svårt att få det särskilt mycket billigare om man köper allt från Inet. Däremot så får man ju lägga till 700kr för monteringen också. Om man däremot skulle kunna tänka sig att köpa från olika ställen och sedan bygga ihop den själv (alt. betala någon bekant) så blir det oftast mer prisvärt och man kan få ännu bättre för pengarna.

Bättre processor (för spel) framförallt - och gjorde även valet att välja en SSD på 240GB samt en HDD på 1TB - men samma pris som det som länkats. Blir 10 412kr om man väljer Ryzen 2600 (notera utan X).

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Tack för bra svar!
Nu fick jag två olika alternativ och då blev det genast mycket svårare
Får man en ok dator för dessa pengar tycker ni eller skall jag låta min son spara ihop lite till (eller att jag skjuter till lite)?
Vore ju bra om den håller ett litet tag innan den blir gammal?
Tänkte bara att det skulle vara smidigast och beställa allt från samma leverantör då jag hoppas dom lämnar lite garantier...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Jonas_1983:

Tack för bra svar!
Nu fick jag två olika alternativ och då blev det genast mycket svårare
Får man en ok dator för dessa pengar tycker ni eller skall jag låta min son spara ihop lite till (eller att jag skjuter till lite)?
Vore ju bra om den håller ett litet tag innan den blir gammal?
Tänkte bara att det skulle vara smidigast och beställa allt från samma leverantör då jag hoppas dom lämnar lite garantier...

Absolut får man en bra dator. Allt är ju relativt, men med det som länkats kan man räkna med att kunna klara i princip alla dagens spel med 60 FPS eller mer. Den kommer dessutom springa hästlängder runt CSGO. Jag tycker som sagt att man borde satsa på 2600X om man tänkt spela då den har högre hastigheter från början och lite bättre kylare. Eventuellt kan man vänta några veckor på RTX 2060 som ska ligga på samma pris som Vega 56 men prestera något bättre.

Gällande garantier så brukar ju butikerna oftast hänvisa till tillverkaren (såvida de inte också monterar allt förstås).

Nedan kan du se några tester med dagens grafikkort.
https://www.sweclockers.com/test/26804-nvidia-geforce-rtx-206...

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Ahh ok!
Satsar på en 2600x då!
Men det jag inte får ihop när jag sätter ihop datorn med era förslag är att ramminnet inte passar då moderkortet inte klarar av detta? Eller kan man köra på det ändå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Alla DDR4-minnen passar, RAM minnen kan enbart ha problem att passa om du samtidigt har större tornkylare. Men med 2600x används i regel den medföljande kylaren och där finns inga bekymmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Tack ännu en gång för att ni tar er tid!
Passar allt detta då jag satte ihop datorn efter era synpunkter!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12220608

Fick lägga allt i kundkorgen då det inte stod att ram minnet inte skulle passa moderkortet men eftersom ni säger att det gör detta så borde denna funka fint ett tag framöver?!
Eller skall jag byta ut något mer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Såg att MSI B450M GAMING PLUS har okänt leveransdatum?!?
Finns det något annat liknande som skulle passa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@Jonas_1983: var bor du? jag kan montera datorn till dig med äkta windows för 800kr

du kan inprincip ta vilket moderkort som helst i den prisklassen MSI ska dock vara mest vänligt för överklockning. Kör själv på ett B450-Asus

i7 8700k / MSI 1080ti Gaming X / FD 750M Edison / Crucial Ballistix 3000 2x8gb DDR4 / Fractal Design Meshify C / X34 Predator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Jonas_1983:

Såg att MSI B450M GAMING PLUS har okänt leveransdatum?!?
Finns det något annat liknande som skulle passa?

Vilket B450-moderkort som helst egentligen. När vi pratar Ryzen 2700 och överklockning börjar det bli kinkigt vad det gäller VRM-temperaturer. Med r5 2600/2600X duger vilket B450-kort som helst. Dessa skulle jag rekomendera:

https://www.komplett.se/product/1079920/datorutrustning/dator...
https://www.inet.se/produkt/1901318/asus-prime-b450-plus

MSI B450M som du länkade är dessutom mATX, mindre formfaktor. B450 Tomahawk och Asus prime B450-plus är standartd ATX, det passar bättre i det chassi du valt

Moderkort kommer i huvudsakligen 3 storlekar ATX (fullstort), mATX(mindre) och ITX(minst). Ett fractal define c stödjer alla 3 men det blir snyggare med ett fullstort, alltså ATX. Aja du hajar nog

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

@ibland: Vi bor lite utanför Borås så kanske lite långt att åka... Men tackar för erbjudandet!
Då lägger jag till ett asus prime b 450 så börjar jag nästan bli klar och alla delar finns för leverans!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Jonas_1983:

Efter hjälp av er här på forumet har jag satt ihop följande https://www.inet.se/kundvagn/visa/12221802
Blev lite dyrare än 10k men har ju lagt med win10 och montering så är ju inte hela världen!

Vill bara dubbelkolla med er en sista gång om någon kan se över så allt passar och att datorn känns ok eller om man skall byta ut något nu när det ändå blivit lite dyrare

Länken funkar inte

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1055235/datorbygge

Nu fick jag nog till ett bygge som känns bra tack vare er här inne! Men innan jag skickar kanske man skall byta något då det blev en annan prisklass... Nu är iofs montering o Windows 10 med i priset...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Ser jättebra ut!

Personligen hade jag sparat 1200:- och köpt Windows OEM-nyckel någon annanstans för 10 eur. Enkla pengar att spara in på.

Edit: Men det är högst personligt att välja detta, jag gör det därför att jag har flera datorer snurrandes och redan äger en 'riktig' kopia köpt av microsoft

Ytterligare hundralappar sparar du genom att välja r5 2600 för 1800:-, precis samma chip som 2600x men något lägre klockad och sämre kylare. Skillnaden mellan dessa är inte märkbar och vill man klocka upp den i framtiden köper du en kylare för 3-400 istället

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014

Du vill ha en speldator till en 1080 skärm där intel processor äger ryzen helt och hållet.
Jag byggde en dator lite över din budget men den kommer att ge dig 15-50fps mer i spel beroendes spel.
Kolla youtube video jämför ryzen 2600x vs intel 9600K så ser du.
Denna dator jag länkar har inte montering el windows och kostar 15150 från inet utan montering.
Vill du ha montering sticker priset lite.
Som talaren innan säger köp windows för 100kr på nätet.
Men frågan är om du vill lägga nån tusing extra för bättre fps.

https://komponentkoll.se/bygg/fpIIm/

Intel 4790K, gtx 1080TI, DDR3 2400mhz 16gb, z-97-A, NZXT Phantom Noctua 15D.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Ok, jag förstår och uppskattar verkligen era åsikter!
Men har ju kommit in på rätt spår och prisklass nu känner jag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Jonas_1983:

Ok, jag förstår och uppskattar verkligen era åsikter!
Men har ju kommit in på rätt spår och prisklass nu känner jag...

Gjorde om lite i din korg för att spara lite pengar (utan att tumma på prestandan). Köp till Windows från Kinguin eller liknande för 250kr så installerar ni de själva. Tänk också på att man får gratis frakt om man är Sweclockersmedlem.

https://www.inet.se/produkt/b1055400/12-4tkr

Ett annat alternativ som någon redan påpekat är ju att välja Intel. Denna processor kommer antagligen prestera lite bättre i spel (som du kan se i testerna här), men nackdelen är att det inte blir ett riktigt lika uppgraderingsvänligt bygge samt att processorn ej går att överklocka.

https://www.inet.se/produkt/b1055402/12-tkr

Alternativt kan man välja ett överklockningsvänligt moderkort med stöd för snabbare minnen (räkna med ca 5% bättre FPS med 3000Mhz vs 2666Mhz RAM) om man senare skulle vilja uppgradera till en bättre processor.

https://www.inet.se/produkt/b1055404/12-5tkr

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Jepp ta i5 8400 sen skippa Vega och vänta på GTX 2060 som kommer nästa vecka.

Är varje hudralaapp viktig ta ett B360-moderkort. Med 2666-minnen är Z370 helt onödigt.

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | GTX 1080 Ti FE | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | ROG STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av mfm:

Jepp ta i5 8400 sen skippa Vega och vänta på GTX 2060 som kommer nästa vecka.

Är varje hudralaapp viktig ta ett B360-moderkort. Med 2666-minnen är Z370 helt onödigt.

Håller med där, vänta på RTX 2060. (det är lite svårt att lära sig säga och skriva RTX efter så många år med GTX... )

Moderkort, räcker med ett ASUS PRIME B360M-A

Nätaggregat, ett EVGA 500B 500W räcker för ett RTX 2060, är lite billigare och har fått bra kritik.

Till P300-chassit rekommenderar jag 2 st 140mm fläktar i fronten och använda den medföljande 120mm bak.
Man fyller uttagen och inte riskerar då inte rundgång för luften vid fronten. Det är också halvjobbigt för frontfläktar att dra igenom luft genom filtren, som på detta chassit är rätt små. Det blir bra positivt luftflöde och fläktarna kan gå lite saktare och därmed tystare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Ok, bra tips där... Skall man vänta på ett gtx då?!? Har nämligen ingen panik att vi måste ha dator omgående... Vill bara att det skall bli så bra som möjligt när man nu skall bygga nytt! 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Håller med ovanstående men bättre att ta ett billigare chassi som Fractal Design Core 1100 och skippa extra fläktar, när sonen spelar med headset kommer ljudnivån inte spela någon roll ändå.

Skulle hellre lagt de pengarna på ett lite bättre nätagg som RMx 650W som kan klara lite mer krävande kort i framtiden.

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | GTX 1080 Ti FE | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | ROG STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Jul 2017

@mfm:
Nej med headsetet på så kan det ju få låta en del, och när det inte spelas går fläktarna sakta och tyst i alla fall (med bra fläktkurvor). Uppskattar helt enkelt bra luftflöde och tysthet, så brukar försöka få till den biten så bra som möjligt.

Angående nätaggregat, ja, det finns självklart en bra poäng att ta 650W nu för att möjliggöra eventuell framtida GPU-uppgradering till något mer strömslukande. TS har nu fått några alternativ att tänka på.

Core 1100 tycker jag är ett bra och funktionellt chassi. Bara att komplettera Core 1100 med en 92mm fläkt bak.

Har faktiskt två hemma med GTX 1060, ett med Corsair 650W och ett med Inets Fractal Design 400W (var först tänkt som kontorsdator). Spelas mest Fortnite med 144Hz skärm i 1080p på dem.

Anledningen till att jag inte nämnde Core 1100 som alternativ det var att det kanske speciellt för en yngre spelare ser är ganska tråkigt ut. En av barnens kompisar undrade om det verkligen var en gamingdator I dagsläget hade jag valt ett i stil med https://www.inet.se/produkt/6902438/corsair-carbide-spec-04-t... i stället.

Sonen kanske kan få vara med och välja chassi helt enkelt.

Då Core 1100 kom upp så kan ju TS få se ett par bilder på hur det kan se ut inuti:

Här är plåten för hårddisk monterad, döljer kablarna en del:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Ja, nu fick jag massvis att fundera över! 😊 Men känns som att 12k för datorn +win10 o montering känns som en bra prisklass för det vi skall ha datorn till som även går att uppgradera när man behöver det framöver...