IKEA Trådfri rullgardiner, Fyrtur och Kadrilj

Permalänk

Fungerar Ikeas gardiner att köra igenom en hue-brygga?
Står och väger lite att köpa ett belysningskit från antingen Ikea eller Philips, lutar åt det sista för att kunna dimma mer rejält och då kunna använda som "soluppgång".

Lite offtopic, någon som har lyckats lösa smarta persienner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

OT: Är detta en tekniknördsgrej eller varför vill man krångla med sådant här? Lathet, handikapp? Bara intresserad av att veta, inte provocera

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av videopac:

OT: Är detta en tekniknördsgrej eller varför vill man krångla med sådant här? Lathet, handikapp? Bara intresserad av att veta, inte provocera

Man kan nog hitta på massa anledningar, men för mig i slutändan så är det bara väldigt coolt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av videopac:

OT: Är detta en tekniknördsgrej eller varför vill man krångla med sådant här? Lathet, handikapp? Bara intresserad av att veta, inte provocera

För mig är det möjligheten att integrera med resten av smarta hemmet som lockar! Upp/ned beroende på ljus, värme etc. Nödvändigt? Nej. Roligt? Ja. Och, behöver ändå rullgardiner, så..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@videopac: Ett skäl kan vara att man ställer in rullgardinen att gå upp vid alarmet så man väcks av naturligt ljus.

Permalänk
Skrivet av Joseftiselius:

Fungerar Ikeas gardiner att köra igenom en hue-brygga?
Står och väger lite att köpa ett belysningskit från antingen Ikea eller Philips, lutar åt det sista för att kunna dimma mer rejält och då kunna använda som "soluppgång".

Lite offtopic, någon som har lyckats lösa smarta persienner?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder bara Ikea och dess lampor och jag har ställt in så taklampan stegrar i ljus i samband med uppgång. Fungerar extrent bra och smidigt. Nästa inköp till nya lägenheten blir gardinerna, mest för det är coolt plus jag behöver nya😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

OT: Är detta en tekniknördsgrej eller varför vill man krångla med sådant här? Lathet, handikapp? Bara intresserad av att veta, inte provocera

Fyller du upp en spann och häller i toaletten när du har pissat för att spola eller trycker du på knappen på toalettstolen? Om du tycker att en spann är lite onödigt arbete och inte gör jobbet lika bra som en mekanisk/elektrisk(jag vet att toaletter inte går på elektricitet) sak som gör något exakt och precist varje gång, är du lat eller handikappad då?

Vi har många prylar som vi kunde använda manuellt men som det blivit helt normalt att automatisera, mekaniska/elektriska rullgardiner gör något som de flesta av oss tycker är mindre roligt och man gärna slipper ens tänka på. Inte för att det är jobbigt eller slitsamt utan bara för att man helst slipper tänka på det. Kolla hur populärt det blivit med elektriskt rivna cyklar

Lathet kan alltid åtgärdas genom en lång promenad nån gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

OT: Är detta en tekniknördsgrej eller varför vill man krångla med sådant här? Lathet, handikapp? Bara intresserad av att veta, inte provocera

Superkrångligt med gardiner som endast kräver ett knapptryck.

Permalänk
Avstängd

Tack för lite olika svar!

Skrivet av tintinj:

Fyller du upp en spann och häller i toaletten när du har pissat för att spola eller trycker du på knappen på toalettstolen? Om du tycker att en spann är lite onödigt arbete och inte gör jobbet lika bra som en mekanisk/elektrisk(jag vet att toaletter inte går på elektricitet) sak som gör något exakt och precist varje gång, är du lat eller handikappad då?

Aja, lite skillnad men jag ser var du vill hamna Någonstans finns förstås en gräns, var den går vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Aja, lite skillnad men jag ser var du vill hamna Någonstans finns förstås en gräns, var den går vet jag dock inte.

Ja jag ville bara poängtera just att vi alla tar hjälp av olika saker för att underlätta vardagen och att det inte finns några fel
Gränser är väl till för att stiga över, annars sker ingen utveckling inte för att jag hade betalat dessa summor extra för att slippa dra ner och rulla upp mina rullgardiner.

Permalänk
Medlem

Oavsett verkar det som att vi kommer få vänta ett tag till på dem.

Hoppas att nya given "till sommaren" håller.

Permalänk
Medlem

Information från Ikea.Pressmeddelande Ikea.
Helt rätt att de håller på produkten om den inte är "redo" mjukvarumässigt.
Tänker införskaffa åtta stycken för mina fönster, därefter automatisera skiten av dem.

Tänker mig mood settings, automatisk koppling till Kodi, uppväckning med solljus samt energisparande på sommaren för att minska instrålning.

Permalänk
Medlem

IKEA status?

Har IKEA tagit bort dom ur sortimentet "Nyheter" ? Jag hittar dom inte längre på deras hemsida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slambert:

Har IKEA tagit bort dom ur sortimentet "Nyheter" ? Jag hittar dom inte längre på deras hemsida..

Har du prövat läsa ovanstående inlägg?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Har du prövat läsa ovanstående inlägg?

Ja, ser inte att någon kommenterat varför de nu är bortplockade från hemsidan. Senaste jag läste var att försäljning skulle starta ibörjan av Feb..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slambert:

Ja, ser inte att någon kommenterat varför de nu är bortplockade från hemsidan. Senaste jag läste var att försäljning skulle starta ibörjan av Feb..

Skickades från m.sweclockers.com

Ah ok! Läste informationen via länken ”pressmeddelande” nu! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

I manualen ansluter man gardinen till batteriet med en USB-sladd. Ser typ ut som en powerbank. Lär ju gå att istället förlänga och dra sladden till en USB-laddare i vägguttag.

Ser dock väldigt tajt ut. Som minimum skulle man behöva borra hål i baksidan på plastsläden, farligt nära pogo-pinsen, som jag antar har något kretskort/elektronik som går till motorn. Sen har du knappar/kretskort till vänster om batterisläden (när den är stängd) som blockerar USB-porten så tveksamt om det ens skulle gå att dra en 90-graders vinkel efter du borrat hål i släden. Synd att IKEA inte kunde inkludera en USB-adapter utan batteriet för oss som hellre kör direkt in i el-uttaget, gärna med daisychain-funktion. Skulle åtminstone kunna sälja det separat.

Permalänk
Medlem

Inte så lockande att ha batterier, hur länge kommer dom räcka tro?

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

@wimon: går väl att Modda

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Var med lite skeptisk till batterierna när jag hörde det men har ångrat mig. Lätt värt det för att slippa fula sladdar istället.

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om hur länge de kommer klara sig med batterierna?

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk

@Z0DIAC: Jag undrar det samma

Någon som jobbar på ikea borde ha lite insider-info

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Z0DIAC:

Finns det någon information om hur länge de kommer klara sig med batterierna?

Fanns ingen information på produktsidorna, men Swedroid uppskattade tiden till en timme, vilket skulle ge runt 120 dagars användning vid 2*15 sekunders användning om dagen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fick en uppdatering i trådfri-appen att jag kunde styra rullgardiner nu, men hittar inga sådana på ikeas hemsida? Någon som sett några?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

På tal om trådfri-miljön, är det någon hemsida eller liknande där man kan läsa om vad för saker som stöds i IKEAs gateway? Jag tänker på samarbetet med Xiaomi och alla deras olika sensorer m.m och att de kanske redan nu stöds eller i framtiden kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

@CubaCola: De har fortfarande inte släppts. Senaste ryktet är juni/juli.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Är inne på dessa rullgardiner och ha i 2 fönster i vardagsrummet, är det soligt ute så blir det extremt varmt så min undran är, kan jag automatisera de på något sätt så de känner av när solen står på? Jag förstår att det inte funkar rakt av men det finns ju olika system nu med automatiseringar.
Jag har trådfri-”routern” sedan tidigare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senaste info från Ikea. Augusti som gäller nu förhoppningsvis. Har det jäkligt ljust i lägenheten i väntan på lansering

https://www.ikea.com/se/sv/rooms/bedroom/fyrtur-och-kadrilj-t...

Permalänk
Medlem

Kommer att skaffa en direkt för att ha i dator rummet, är dock lite osäker på om jag bör köpa KADRILJ eller FYRTUR, är lite inne på KADRILJ men se gärna hur de beter sig först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante1978:

Är inne på dessa rullgardiner och ha i 2 fönster i vardagsrummet, är det soligt ute så blir det extremt varmt så min undran är, kan jag automatisera de på något sätt så de känner av när solen står på? Jag förstår att det inte funkar rakt av men det finns ju olika system nu med automatiseringar.
Jag har trådfri-”routern” sedan tidigare...

Skickades från m.sweclockers.com

Ikeas gateway ska vara kompatibel med Google assistent, Apple Home mm. Troligtvis kommer Homey och andra gateways till slut få stöd för dessa, och där kan du hantera det. Men det är inte 100 % säkert att det kommer gå överallt.

Oavsett ska du ha solskydd på utsidan för att blockera värme. På insidan är främst för ljuset.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB