LG satsar på OLED-TV med 8K-upplösning och HDMI 2.1 på CES 2019

Permalänk
Melding Plague

LG satsar på OLED-TV med 8K-upplösning och HDMI 2.1 på CES 2019

TV-hysterin är ett faktum på den årliga CES-mässan, där LG visar upp 2019 års uppställning av OLED-apparater med alltifrån rullbara varianter till 8K-upplösta modeller med AI-uppskalning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske läge att byta ut rullgardinerna i sovrummet nu då?

Permalänk
Medlem

Detsamma gäller det rullbara konceptet Signature R9, där denna dock inte är klar för en lansering i Norden utan istället kommer att rullas ut på de amerikanska och koreanska marknaderna inledningsvis.

I see what you did there

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel med 8k-upplösning på normala TV-avstånd? Vad jag förstår är redan 4k mer än vad ögat kan upplösa, men det kanske finns andra fördelar, som möjlighet att dithra färger för högre färgupplösning, eller nåt.

8k för en stor datorskärm hade lätt varit väldigt användbart, men TV-apparater är väl för lukrativt för att tillverkarna initialt ska bry sig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Finns det någon fördel med 8k-upplösning på normala TV-avstånd? Vad jag förstår är redan 4k mer än vad ögat kan upplösa, men det kanske finns andra fördelar, som möjlighet att dithra färger för högre färgupplösning, eller nåt.

8k för en stor datorskärm hade lätt varit väldigt användbart, men TV-apparater är väl för lukrativt för att tillverkarna initialt ska bry sig om det.

Pfft. Vad spelar det för roll? Människan har väl aldrig brytt sig om sådana små pittitesser om man kan överglänsa sin grannen eller kompisar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Finns det någon fördel med 8k-upplösning på normala TV-avstånd? Vad jag förstår är redan 4k mer än vad ögat kan upplösa, men det kanske finns andra fördelar, som möjlighet att dithra färger för högre färgupplösning, eller nåt.

8k för en stor datorskärm hade lätt varit väldigt användbart, men TV-apparater är väl för lukrativt för att tillverkarna initialt ska bry sig om det.

4k är inte i närheten vad ögat kan upplösa. För VR vill du ha iaf 15k

Ju större monitorer desto bättre utväxling.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Finns det någon fördel med 8k-upplösning på normala TV-avstånd? Vad jag förstår är redan 4k mer än vad ögat kan upplösa, men det kanske finns andra fördelar, som möjlighet att dithra färger för högre färgupplösning, eller nåt.

8k för en stor datorskärm hade lätt varit väldigt användbart, men TV-apparater är väl för lukrativt för att tillverkarna initialt ska bry sig om det.

Det beror ju till stor del på hur många tum TVn är på. En 8K TV på 32" med 4m mellan soffa och TV är ju Overkill. Men 75" med samma förutsättningar är ju rimligt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Finns det någon fördel med 8k-upplösning på normala TV-avstånd? Vad jag förstår är redan 4k mer än vad ögat kan upplösa, men det kanske finns andra fördelar, som möjlighet att dithra färger för högre färgupplösning, eller nåt.

8k för en stor datorskärm hade lätt varit väldigt användbart, men TV-apparater är väl för lukrativt för att tillverkarna initialt ska bry sig om det.

Beror ju på individuella ögon och betraktningsavstånd. Efter vad jag har sett tenderar folk att ha TV-skärmar som täcker en större del av synfältet ju högre upplösning de har. (Större skärmar, kortare avstånd.)
Sedan finns det ju en poäng i att ha tillräckligt hög upplösning för att man skall slippa bry sig alls. Att ta bort pixelupplösning som en begränsning helt enkelt, ungefär som mobiltelefonerna gjort.
Själv ser jag fram emot att ha en 8K skärm för att titta på fotografier, ungefär som på diaprojektorernas tid, men utan att behöva släcka ner lika mycket, eller bekymra sig om strålgången.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

4k är inte i närheten vad ögat kan upplösa. För VR vill du ha iaf 15k

Ju större monitorer desto bättre utväxling.

VR är väl lite av ett specialområde i sammanhanget då man satt förstoringsglas framför skärmen ;).
15K lär lär man också kunna se pixlarna på om man bara har ett tillräckligt starkt förstoringsglas/mikroskop hehe.

För vanlig TV med den storleken de har idag på vanliga avstånd till TVn börjar det väl bli rätt menlöst med mer än 4K tror jag. Och det var väl det @deltascu menade tror jag.
Samtidigt var väl 1080P också tillräckligt på 40"-skärmar om man sitter i soffan och har 3 meter till TVn. Men vi började ju skafffa större TVapparater än 40" och då förändrades läget helt klart. Det där kan ju hända en vända till

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vanligt? Hur långt är ett snöre. Tänk fov istället. Du vill ha en monitor som täcker ditt synfält. Förstoringsglas saknar betydelse men ju större bild ju högre upplösning. Jag har inte 10 graders fov irl om de ska va vanligt

Ser ingen logik i att sitta 4 meter från 32"

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

4k är inte i närheten vad ögat kan upplösa. För VR vill du ha iaf 15k

Ju större monitorer desto bättre utväxling.

Jovisst. Men för att se pixlarna ens på en 4K TV måste man ju vara rätt nära den, det som var poängen här, inte var ögat maximalt kan se på 1,5dm avstånd från det.

Kan ej avstånd kontra storlek+upplösning i huvudet men håller med honom om att 8K kanske gör tveksam nytta när 4K gör att man kan sitta rätt nära trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Stod 30cm ifrån teven, pixlar går inte att urskilja längre.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

4k är inte i närheten vad ögat kan upplösa. För VR vill du ha iaf 15k

Ja om man täcker synfältet med pixlar (VR) behövs det förstås många, men normalt upptar en TV bara en liten rymdvinkel. En 65" TV har en höjd på 80 cm. Med 2160 pixlar blir det 0.37 mm pixelpitch, vilket är 0.6 bågminuter på två meters avstånd. Ögats typiska upplösning är som bäst en bågminut, så vill du verkligen upplösa pixlarna ska du sitta 1m från en 65"-TV, vilket känns lite obekvämt nära. För 8k halveras avståndet.

Med det sagt kan det ju finnas andra fördelar med upplösningar även högre än det ögat kan upplösa, det är just det jag frågar om.

Permalänk
Medlem

Fast det var ju 8K på en 88"-TV, en gigantisk bildyta för en TV. Är väl nånstans där i storlekarna som 8K börjar fylla någon synbar funktion utöver att vara en häftig siffra.

Jag kör en 1080p projektor på 110" och det är rätt grovhugget om man bara ser till pixeltätheten, nåt i stil med en gammal tjock-TV faktiskt, fast över en större yta.

De första TV-apparaterna var ju på runt 12" och då var det relativt högupplöst redan med 300p-ish upplösning när man kollade från andra sidan rummet.

Permalänk
Medlem

Angående de flesta svar här - är inte poängen med högre upplösning att man kan stega upp storleken på skärmen utan att det blir "pixligt"? En 100-tummare idag ser ju inte jättebra ut tycker jag. Med 8K så skulle man väl kunna dubbla sin nuvarande 4K-skärm utan att det blir dålig kvalitet?.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Poängen med 8K handlar i första hand om utveckling av tillverkningstekniken. Miniatyriseringen fortskrider och ur tillverkningssynpunkt är 8K snart inte mer komplext eller dyrare än 4K. Det finns ingen större anledning att göra en ny 4K-matris när en ny 8K-matris snart kostar ungefär lika mycket. Och det kan rent av finnas fördelar med 8K ur tillverkningssynpunkt med tanke på att storlekarna ökar.

Precis som 4K tog över efter full HD och full HD tog över efter mindre HD-format som i sin tur tog över efter pixelmatriser anpassade efter SD-format kommer den här utvecklingen ”på köpet”. Att material för 8K inte finns eller kommer finnas inom nära framtid är mindre viktigt. Vid varje sådant här skifte blir det en diskussion om ”nyttan” med 8K, 4K, 1080, 720 etc. samt av någon märklig anledning förstås upplösningen på tablå-TV-sändningar.

Titta på bilden istället för att räkna pixlar, det är mitt råd.

Annars: 8K på 64 tum är (nästan) samma sak som fyra stycken 4K-OLED på 32 tum. Fundera på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Fast det var ju 8K på en 88"-TV, en gigantisk bildyta för en TV. Är väl nånstans där i storlekarna som 8K börjar fylla någon synbar funktion utöver att vara en häftig siffra.

Jag kör en 1080p projektor på 110" och det är rätt grovhugget om man bara ser till pixeltätheten, skulle tro att den är mindre än på en gammal tjock-TV faktiskt.

De första TV-apparaterna var ju på runt 12" och då var det relativt högupplöst redan med 300p-ish upplösning när man kollade från andra sidan rummet.

En 88" 4K-TV bör man inte kunna urskilja pixlarna på om man är längre ifrån än ca 1,75m. Nu kan man såklart sitta närmre en 90" TV än det avståndet men jag tänker mig att man vanligen vill ha lite avstånd till TVn när den börjar bli så stor.

Men det är ju lite bundet till dagens skärmstorlekar. Går vi upp lite till i skärmstorlek för TVapparater så ökar ju lämpliga minimumavståndet så det kan säkert finnas både utrymme och behov för ännu högre upplösningar framöver om/när skärmarna växer mer eller vi börjar använda grejerna annorlunda än i dagsläget. Vi får väl se var det hamnar ;).

https://www.designcompaniesranked.com/resources/is-this-retin...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Det beror ju till stor del på hur många tum TVn är på. En 8K TV på 32" med 4m mellan soffa och TV är ju Overkill. Men 75" med samma förutsättningar är ju rimligt.

Skrivet av EntropyQ3:

Beror ju på individuella ögon och betraktningsavstånd. Efter vad jag har sett tenderar folk att ha TV-skärmar som täcker en större del av synfältet ju högre upplösning de har. (Större skärmar, kortare avstånd.)

Skrivet av oqvist:

Ser ingen logik i att sitta 4 meter från 32"

Skrivet av Frux:

Fast det var ju 8K på en 88"-TV, en gigantisk bildyta för en TV. Är väl nånstans där i storlekarna som 8K börjar fylla någon synbar funktion utöver att vara en häftig siffra.

För en 100" TV ska man med 8k sitta på 1m avstånd för att ögat teoretiskt ska upplösa pixlarna. Med 4k blir det 2m avstånd, även det rätt nära för en så stor TV.

Skrivet av EntropyQ3:

Själv ser jag fram emot att ha en 8K skärm för att titta på fotografier, ungefär som på diaprojektorernas tid, men utan att behöva släcka ner lika mycket, eller bekymra sig om strålgången.

Ja, det låter som en trevlig tillämpning. Särskilt om det finns högre bitars färgdjup och stort dynamiskt omfång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja om man täcker synfältet med pixlar (VR) behövs det förstås många, men normalt upptar en TV bara en liten rymdvinkel. En 65" TV har en höjd på 80 cm. Med 2160 pixlar blir det 0.37 mm pixelpitch, vilket är 0.6 bågminuter på två meters avstånd. Ögats typiska upplösning är som bäst en bågminut, så vill du verkligen upplösa pixlarna ska du sitta 1m från en 65"-TV, vilket känns lite obekvämt nära. För 8k halveras avståndet.

Med det sagt kan det ju finnas andra fördelar med upplösningar även högre än det ögat kan upplösa, det är just det jag frågar om.

Som sagt, det jag ser som den stora vinsten är att man tar sig till en nivå där pixelupplösningen helt enkelt är bra nog, och vi kan lämna den därhän och ge andra parametrar högre prioritet. Som laxpuddingen nämner, ökningen i produktionskostnad är över tid mycket måttlig, så att undanröja upplösning som begränsning är helt enkelt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Poängen med 8K handlar i första hand om utveckling av tillverkningstekniken. Miniatyriseringen fortskrider och ur tillverkningssynpunkt är 8K snart inte mer komplext eller dyrare än 4K. Det finns ingen större anledning att göra en ny 4K-matris när en ny 8K-matris snart kostar ungefär lika mycket. Och det kan rent av finnas fördelar med 8K ur tillverkningssynpunkt med tanke på att storlekarna ökar.

Ok, så frågan man ska ställa sig är snarare om det finns någon nackdel med 8k (relativt 4k). På rak arm är det enda jag kommer på den premium på priset tillverkarna förmodligen kommer begära, i alla fall initialt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Vanligt? Hur långt är ett snöre. Tänk fov istället. Du vill ha en monitor som täcker ditt synfält. Förstoringsglas saknar betydelse men ju större bild ju högre upplösning. Jag har inte 10 graders fov irl om de ska va vanligt

För just VRheadsets blir förstorningsglaset som sitter i utrustningen en relevant faktor jo.
Hur små saker vi kan urskilja definieras bäst med bågminuter. En bågminut är en sextiondel av en grad. Det här är ett rätt så bra mått för det är universellt oavsett avståndet till skärmen.
Vi kan såklart se saker som är väldans mycket mindre än en bågminut också. Ett bra exempel är en stjärna som är 100.000 ljusår bort. Den täcker inte ens en bågsekund av vårt synfält (alltså väldans mycket mindre) men vi kan inte urskilja om det är två stjärnor som cirklar runt varandra med några miljoner kilometer tomrum mellan eller om det är en singelstjärna. Vår syn har inte möjligheten att urskilja detaljer på den nivån alltså. Förrän vi sätter förstoringsoptik mellan vårt öga och objektet. Då kan vi se mer detaljer för vi har förstorat grejerna.
Och det sitter ju även förstorningslinser i VRheadseten. Så i VRheadsets så ser vi absolut detaljer som är mindre än en bågminut på skärmarna. Men när vi kollar på TV/datorskärmar så har vi inte förstoringslinser mellan vilket gör att det blir lite missivsande att likställa kraven på upplösning för skärmar när man pratar skärmar som inte har förstoringsglas jämfört med skärmar som har förstoringsglas framför.

Skrivet av oqvist:

Ser ingen logik i att sitta 4 meter från 32"

Nä det gör inte jag heller
Här är en site som kanske kanske kan vara av intresse?
https://www.designcompaniesranked.com/resources/is-this-retin...
Man får väl ta den för vad den är. Den berättar inte allt, men kan ge en hint om lämplig skärmstorlek i förhållande till tilltänkt bruksavstånd.

En 32" 4K har vi svårt att urskilja detaljer på om vi är längre ifrån än 64cm. Låter som ett vettigt avstånd för datorskärmar.
För en TV som är 70" är det snarare ca 140cm. Längre bort än så blir pixlarna mindre än en bågminut i båda fallen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Titta på bilden istället för att räkna pixlar, det är mitt råd.

Lätt att säga för en som alltid har de här olika upplösningarna framför näsan i jobbet hehe. Alla har inte den lyxen ;).
Äe det är väl en rimlig poäng du har när man ska välja skärm.

Men jag kan väl tycka det finns en relevans att även prata siffror kring pixeltäthet kontra tilltänkt bruksavstånd ibland ändå även om det inte ska vara enda måttstocken.

Men det är som jag skrev tidigare. 1920*1080 var väl tillräcklig upplösning på TVapparater när upplösningen var ny. Skärmarna var ju generellt mycket mindre då. Hade vi stannat på den upplösningen så hade det satt krokben för dagens större skärmar så högre upplösningar banar väg för morgondagens tillämpningar vad det nu än kan vara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Beror ju på individuella ögon och betraktningsavstånd. Efter vad jag har sett tenderar folk att ha TV-skärmar som täcker en större del av synfältet ju högre upplösning de har. (Större skärmar, kortare avstånd.)
Sedan finns det ju en poäng i att ha tillräckligt hög upplösning för att man skall slippa bry sig alls. Att ta bort pixelupplösning som en begränsning helt enkelt, ungefär som mobiltelefonerna gjort.
Själv ser jag fram emot att ha en 8K skärm för att titta på fotografier, ungefär som på diaprojektorernas tid, men utan att behöva släcka ner lika mycket, eller bekymra sig om strålgången.

Ja 8k skulle precis räcka för att kolla på bilder från min systemkamera 1:1 (kommer bli lite svarta kanter på sidorna då kamerasensorn är 3:2) . Det skulle vara riktigt intressant

Permalänk
Medlem

Kul gimmick med rull-tv (även om jag personligen aldrig skulle betala ens 5 SEK mer för den funktionen).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sitter jag närmare än 90 cm börjar jag skönja mellanrummen mellan pixlarna/brist på upplösning på min 55" 4k oled. Och jag har mindre bildyta än jag vill ha. 100" hade räckt ganska långt men målet är Cosmonova

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft 4st rull-tv hemma. Alla i olika storlek.

En väldigt stor i vardagsrummet.
En "mindre" stor i sovrummet.
En rätt liten i köket.
Och till sist en stor i datorrummet.

Det hade varit så nice

(om 10 -30 år har väl alla så hemma)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detsamma gäller det rullbara konceptet Signature R9, där denna dock inte är klar för en lansering i Norden utan istället kommer att rullas ut på de amerikanska och koreanska marknaderna inledningsvis.

I see what you did there

Dold text
Permalänk
Medlem

Det är dags att TV-världen börjar prata DPI istället för totala pixlar. För helt ärligt så är totala pixelantalet helt ointressant i.o.m. att det beror på skärmens storlek.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sitter jag närmare än 90 cm börjar jag skönja mellanrummen mellan pixlarna/brist på upplösning på min 55" 4k oled. Och jag har mindre bildyta än jag vill ha. 100" hade räckt ganska långt men målet är Cosmonova

Skulle det inte vara mer rimligt att satsa på VR headsets för den upplevelsen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Sitter jag närmare än 90 cm börjar jag skönja mellanrummen mellan pixlarna/brist på upplösning på min 55" 4k oled. Och jag har mindre bildyta än jag vill ha. 100" hade räckt ganska långt men målet är Cosmonova

Yepp. Jag förstår.
Tänkvärt är väl att även cosmonova ser ut som skit om du sitter 90cm från den skärmen även om den täcker större synfält ;).
Så tilltänkt bruksavstånd är väl av lika stor relevans som upplösning kontra skärmyta.
Funkar 55" 4K på ca 1 meters avstånd så borde 100" 4K bli aningen bättre om man är ca 2 meter från skärmen.

Har du däremot en ambition att faktiskt använda en 100"-skärm på ca 90cm avstånd så är helt klart 8K att föredra! Det gäller även på 1,5 meters avstånd till en sådan skärm.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled