Samsung visar fyra nya 8K-modeller med QLED och HDMI 2.1 på CES 2019

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar fyra nya 8K-modeller med QLED och HDMI 2.1 på CES 2019

Koreanska Samsung följer upp förra årets introduktion av en 8K-upplöst QLED-TV med ytterligare fyra storlekar under CES 2019 – kompletta med stöd för HDMI 2.1 och förbättrade paneler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det 12e året i rad nu som Samsung lanserar nya LCD TVs med förbättrade betrakningsvinklar?

Permalänk
99:e percentilen

Blir kalas med en sån nu när de flesta TV-kanaler redan gått över till 8K och jag sedan något år tillbaka laddat upp med ett veritabelt bibliotek av 8K-film på Blu‑ray som ligger och väntar på att avnjutas i sin fulla glans.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Comhem kan bara leverera 1080i 2019

Undra när dem vaknar

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd

Trevligt att 8K börjar att rullas nu.

Även trevligt att Samsung har ett uppgraderingspaket som kör att man kan uppgradera så att man som kund känner sig trygg och det inte bara är köp-och-släng eller att som man som kund är bortglömd efter köpet.

Även intressant med micro LED. Hoppas att vi får se det snart.

Permalänk
Medlem

Så skönt att "curved tv - floppen" är borta. Och att dom tar betraktningsvinklar på allvar. Helt underbart att inte se en ända curved tv.

Älskar det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så skönt att "curved tv - floppen" är borta. Och att dom tar betraktningsvinklar på allvar. Helt underbart att inte se en ända curved tv.

Älskar det.

Tänkte exakt samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser fram emot TV-skärmar som går att "fälla in/rulla ner". Vill inte att hela vardagsrummet ska domineras av en gigantisk skärm, men samtidigt vill man ju ha en stor bild när man väl ser på film. Blir dock att vänta på snyggare möbler - gärna vägghängda och med möjlighet att välja luckor/täckskivor själv.

Edit: trodde jag kommenterade nyheten om LG:s rullbara skapelser. >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det 12e året i rad nu som Samsung lanserar nya LCD TVs med förbättrade betrakningsvinklar?

Haha, japp. "12:e gången gillt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Ser fram emot TV-skärmar som går att "fälla in/rulla ner". Vill inte att hela vardagsrummet ska domineras av en gigantisk skärm, men samtidigt vill man ju ha en stor bild när man väl ser på film. Blir dock att vänta på snyggare möbler - gärna vägghängda och med möjlighet att välja luckor/täckskivor själv.

Edit: trodde jag kommenterade nyheten om LG:s rullbara skapelser. >.<

De är bara och göra som de gör i lyxjakter, att Tvn fälls in i taket. Men lgs tv är coola. Det hade hjälp mig en del att kunna ställa tvn framför fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det 12e året i rad nu som Samsung lanserar nya LCD TVs med förbättrade betraktningsvinklar?

Skrivet av ipac:

Haha, japp. "12:e gången gillt"

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge dom förbättrar betraktningsvinklar, skall vi vara tacksamma tycker jag.

Och förbättrade betraktningsvinklar konceptet, kommer aldrig att ta slut.
Det kommer att fortsätta, fast både ni, jag o våra barn och barnbarnbarns är döda och glömda sedan länge.
Tänk på det själv ( ? ) När tycker ni bästa betraktningsvinkeln är satt och klubbad ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Finns det ens äkta material i 8k? Snackar om riktiga filmer så att säga menar mer att alla filmer kommer ju inte ens i 4k med HDR. Förbättre tekniken och få bort clouding osv istället för att bara öka upplösningen..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så länge dom förbättrar betraktningsvinklar, skall vi vara tacksamma tycker jag.

Och förbättrade betraktningsvinklar konceptet, kommer aldrig att ta slut.
Det kommer att fortsätta, fast både ni, jag o våra barn och barnbarnbarns är döda och glömda sedan länge.
Tänk på det själv ( ? ) När tycker ni bästa betraktningsvinkeln är satt och klubbad ?

Problemet är väl att Samsung sagt det varje år och det verkar som ofta när det gäller Samsung vara få utanför Marknadsföringsavdelningen som ser förbättringarna och när produkterna väl når testare och butiker så verkar det vara som det alltid varit. Dock bör det väl sägas att det ändå blivit lite bättre fast sen kom ju OLED och ritade om kartan helt igen

Permalänk
Medlem

Jag gillar teknikutveckling, MEN.....
8k på 65".......
Jag har en 4k 65" i sovrummet, jag kan inte se några punkter om jag inte står 0.5m men då är man så pass nära att man inte ser hela tv rutan.
Så om jag inte kan se några enskilda punkter på normalt avstånd med 4k upplösning, vad ska man då ha 8k upplösning till????

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ser fram emot nästa generations konsoler som kommer köra i 8K då! (octuple checkerboard upplösning) med en faktisk upplösning på 2560x1440 eller vad nu "pro" konsoler kör i dagens läge

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung har sagt att de har bättre betraktningsvinklar i många år nu. Och varje år när jag får en ny modell framför sig är det samma sak: Flytta huvudet 1 dm åt sidan och det påverkar färgerna, framför allt rött som faller av.

I ärlighetens namn kanske avvikelsen minskat någon procent varje gång. Det är i alla fall för lite för att jag tillförlitligt skulle kunna mäta skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så länge dom förbättrar betraktningsvinklar, skall vi vara tacksamma tycker jag.

Och förbättrade betraktningsvinklar konceptet, kommer aldrig att ta slut.
Det kommer att fortsätta, fast både ni, jag o våra barn och barnbarnbarns är döda och glömda sedan länge.
Tänk på det själv ( ? ) När tycker ni bästa betraktningsvinkeln är satt och klubbad ?

Skrivet av Laxpudding:

Samsung har sagt att de har bättre betraktningsvinklar i många år nu. Och varje år när jag får en ny modell framför sig är det samma sak: Flytta huvudet 1 dm åt sidan och det påverkar färgerna, framför allt rött som faller av.

I ärlighetens namn kanske avvikelsen minskat någon procent varje gång. Det är i alla fall för lite för att jag tillförlitligt skulle kunna mäta skillnaderna.

Du är inne på typ samma spår som mig.....men ändå inte, och jag förstår frustrationen.

Så länge % minskar varje gång skall vi vara tacksamma.

Curved TV t e x gjorde så att den % ökade istället för att minska.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tvupplösning är det nya megapixel-racet.

För det första sitter i princip ingen nära nog sin tv för att ens nyttja 4k i någon större utsträckning, och nu vill de ta ett fyra gånger större kliv för att lura konsumenter att köpa.

Dessutom filmas ju fortfarande inte ens storfilmer konsekvent i 4k. Förra årets Oscar-vinnare för både scenografi och effekter (storslam för det visuella), Blade Runner 2049, filmades t ex inte i 4k. Då pratar vi ändå sådant som skapas med biografer i främsta åtanke.

Tyvärr fungerar det ju att komma med saker som låter bra för att lura kunder att köpa för de flesta kan inte vara insatta i allt på den nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Comhem kan bara leverera 1080i 2019

Undra när dem vaknar

Aldrig för de är döda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag gillar teknikutveckling, MEN.....
8k på 65".......
Jag har en 4k 65" i sovrummet, jag kan inte se några punkter om jag inte står 0.5m men då är man så pass nära att man inte ser hela tv rutan.
Så om jag inte kan se några enskilda punkter på normalt avstånd med 4k upplösning, vad ska man då ha 8k upplösning till????

Herregud... att folk fortfarande inte har fattat, det handlar inte om huruvida du kan se enskilda pixlar!!
Ju fler enskilda pixlar, desto mer information kan förmedlas i bilden och ju mer detaljerat blir det.

Hade du identifierat enskilda pixlar från tv-soffan hade det varit en gode tråkig upplevelse

Edit, och ja jag ser skillnad på 4k och 1080 från 3m på en 55”, ska bli kul att få se en 8k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så skönt att "curved tv - floppen" är borta. Och att dom tar betraktningsvinklar på allvar. Helt underbart att inte se en ända curved tv.

Älskar det.

Curved kanske inte är en hit för tv, (ingen aning) men tycker det är riktigt grymt på en 34" 21:9 datorskärm!

Skrivet av Evil Peter:

Tvupplösning är det nya megapixel-racet.

För det första sitter i princip ingen nära nog sin tv för att ens nyttja 4k i någon större utsträckning, och nu vill de ta ett fyra gånger större kliv för att lura konsumenter att köpa.

Dessutom filmas ju fortfarande inte ens storfilmer konsekvent i 4k. Förra årets Oscar-vinnare för både scenografi och effekter (storslam för det visuella), Blade Runner 2049, filmades t ex inte i 4k. Då pratar vi ändå sådant som skapas med biografer i främsta åtanke.

Tyvärr fungerar det ju att komma med saker som låter bra för att lura kunder att köpa för de flesta kan inte vara insatta i allt på den nivån.

En sak tillverkarna är noga med att inte berätta hela sanningen om är att högre upplösning inte alls behöver betyda bättre och mer finkornig bild - utan att kombinationen storlek + upplösning kan ju ge helt olika finkornighet. Och även om pixel pitch:en är densamma kan det ju tydligen skilja från en tv eller skärm till en annan. Sånt borde man upplysa mer om och inte bara generalisera och säga att t.ex. 4K alltid ger bättre bild - det är ju faktiskt en ren lögn.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Med 8K når vi en nivå där 35mm film kan konverteras till digitalt utan förlorad information. Om man ska tro de som säger att runt 6K är tillräckligt. Får hoppas det kommer ett sista fysiskt medium som klarar av att lagra en film i 8K bara, sen kan man skapa ett sista bibliotek av filmer utan att fundera på att uppgradera igen i framtiden. Förhoppningsvis...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1