Problem med spontana omstarter vid spel.

Permalänk
Medlem

Problem med spontana omstarter vid spel.

Hej,

Gjorde ett rolig uppgradering av min dator efter black friday, men den är aningen ostabil.
Min förhoppning är att någon känner igen symtom och möjlig felkälla, eller kan hälpa mig komma dit.

Först lite info:
Kör ingen överklockning då jag först vill veta att datorn snurrar som den ska.
Om det räknas så har jag växlat fram o tillbaka lite med XMP på minnena så de körs i rätt läge.

Processor: Intel Core i7 9700K
Moderkort: ROG STRIX Z390-I GAMING (senaste Fw sedan typ 23 dec)
Minne: Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL 16 32GB (2x 16GB)
Grafikkort: Palit RTX 2080 ti + EK-Vector RTX 2080 Ti - Copper + Plexi (Geforce driver 417.58)
SSD: Samsung 970 Evo 1TB NVMe
Nätaggregat: Corsair AX 860 (Från tidigare dator kanske 4-5 år på nacken)
Skärm: Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440
Operativsystem: Win 10 Pro 1809

Kylning: Vatten
Luft in: 3st 140mm fläktar suger in kall luft.
Luft ut: 2 st 420 radiatorer med 3st 140mm fläktar vardera.
Temperaturer ligger mellan 40-50°C vid spelande och stresstest.
Temps övervakas med Aida på CPU, GPU, MBB och ssd.
SSD går varmast och ligger mellan 50-55°C.

Upplevt problem: Bilden fryser i någon sekund för att sedan starta om datorn.
Detta resulterar inte i någon blåskärm, inga loggfiler eller dylikt har jag sett, men kanske letar på fel ställe..
Windows Event Viewer har inte heller något att säga.
När jag kommer in i Windows igen möts jag inte av några som helst felmeddelanden om att datorn startats om.
Omstart sker oftast så pass fort att ingen märkt på discord att jag försvann

Inträffar: Vid spelande, det är mitt primära syfte med datorn så kanske inte så märkligt..
Inget specifikt spel, men de jag lirat nu har alla krashat. Battlefield V, Assassin's Creed Odyssey, Subnautica, Rocket League.
Tror inte det har skett utanför, men som sagt tidigare så spelar jag mest.
Krasch kan ske efter en kvart eller ett par timmar, men antagligen oftare på de tyngre spelen.
Säkert minst en gång per sittning i alla fall.

Felsökning:
Ja var börjar man?...
Temps känns helt klart överkomliga, men då jag inte har någon fläkt som blåser rakt mot moderkortet så vet man aldrig.
Då MBB tempen fortfarande är under 50 grader bör det inte vara ett problem tycker jag.

Memtest har jag kört en kväll/under natten, men såg aldrig nå resultat och blev sur på det. De säkert 5h som jag såg den köra var allt grönt..
Tidigare drivrutiner hade något problem med att väcka skärmen ur vila så jag vet inte riktigt vad som ska hända när den kört allt.
Någon kanske kan svara på det, min dator kanske kraschade och startade om :/
När jag nu skriver detta inser jag att jag kanske borde titta närmre på det..
Då det även hänger ihop en aning med senaste testerna igår..

Grafikkortet
Kördes i min gamla dator med luftkylaren i ca 2 veckor kanske. Då var bf nytt och bf krashade en del (som vanligt)
kan inte minnas att det resulterade i samma typ av omstart som jag upplever med nya hårdvaran. Så tror det var mjukvarurelaterat.
Pga rapporterade problem tidigare med RTX serien kan jag inte riktigt utesluta det. Jag har inga synliga grafikfel med artefakter osv.
Har testat att både sänka och höja powertarget, utan någon förändring.
Strömmatning sker via 2 separata 8pins kablar från nätagget.
Med det sagt vill jag helst inte att felet ligger på GPUn...

Nätagg
Igår testade jag med ett annat nätagg, ett Corsair AX850 detta var då generationen före mitt agg tror jag.
Då ökade kraschfrekvensen markant och startade om i BFV redan när jag hade laddat första kartan och rundan väntade på att starta.
Stängde av XMP i samband med omstarten, men datorn startade om ca 10min in i nästa bf runda.
Då plockade jag ur ena RAM modulen och kunde spela resten av kvällen ca 2h...

Jag blir snart knäpp och önskar lite tips.
Förstår inte alls om det finns samband med nätagget och minnena...
Kanske är båda knas, men vette tusan.
Efter att ha plitat ner detta som visserligen tog en stund känner jag att jag antagligen bör köra mer memtest..
Men jag ser gärna fram emot era ideér.

Förlåt för massor med text.
Om du ändå scrollat hit kan jag bjuda på en spontan bild av en ledsen dator, i kaoset med ett tillfälligt hjärta..

Permalänk
Medlem

Visst ska man kunna stänga av skärmen medans man kör memtest?!
Om jag gör det och startar skärmen igen så får jag ingen signal via dp.. då blir det svårt att se resultatet efter en natts körning.

Permalänk
Medlem

Med 99% sannolikhet är det något fel med själva RAM modulerna eller moderkortets minneshantering. Speciellt om det är stabilt om du bara kör med 1 RAM modul?

Har haft ett mycket liknande fall själv en gång, då använde jag 4 RAM moduler och det var fullständigt omöjligt att få systemet stabilt oavsett vilka inställningar jag prövade. 2 RAM moduler funkade felfritt.

Jag skulle börja med att höja spänningen till RAM-minnena. Det kan hjälpa.

Annat du kan pröva är olika minneshastigheter, XMP on/off, små ändringar till primära minnestimings och i värsta fall subtimings.

Tyvärr är ett sånt här problem bland det jävligaste som finns att felsöka iom att krasherna klan vara så "random". Man tror man har fixat problemet bara för att sedan krasha en timme senare...

Vill minnas att jag löste problemet back in the days genom att köpa nya minnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Med 99% sannolikhet är det något fel med själva RAM modulerna eller moderkortets minneshantering. Speciellt om det är stabilt om du bara kör med 1 RAM modul?

Har haft ett mycket liknande fall själv en gång, då använde jag 4 RAM moduler och det var fullständigt omöjligt att få systemet stabilt oavsett vilka inställningar jag prövade. 2 RAM moduler funkade felfritt.

Jag skulle börja med att höja spänningen till RAM-minnena. Det kan hjälpa.

Annat du kan pröva är olika minneshastigheter, XMP on/off, små ändringar till primära minnestimings och i värsta fall subtimings.

Tyvärr är ett sånt här problem bland det jävligaste som finns att felsöka iom att krasherna klan vara så "random". Man tror man har fixat problemet bara för att sedan krasha en timme senare...

Vill minnas att jag löste problemet back in the days genom att köpa nya minnen...

Tack för input.
Upplevde fortfarande krasch efter att ha testat båda ram modulerna en i taget med och utan XMP.
Att öka spänningen kan jag säkert prova, timings har jag ingen koll på alls.

Permalänk

Har du thermaltakes fläktar kan du testa att ta bort deras programvara. Den höll på och kraschade min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidLinden:

Har du thermaltakes fläktar kan du testa att ta bort deras programvara. Den höll på och kraschade min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr, alla 9 fläktar sitter på en kontroller kopplad till nätagget. Så ingen mjukvara där.

Permalänk
Medlem

Jag har sett att det som visas är:
Kernel power event ID 41
Alltså att datorn har dött, mer eller mindre .

Datorn startade om efter ca 15 min med samma felkod.
Denna gång utan externt grafikkort samt körning av Prime95 + Assasins Creed (i stillbilder)

Så nu blev det till att jacka in nätaggets strömkabel direkt in i väggen, för att skippa förgreningsdosan.
Kunde lira 2h igår utan att det krascha, men det betyder inget förrns jag spelat mer.
Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Att köra sladden direkt i väggen hjälpte inte.

Provade även med min gamla systemdisk samsung 860 och körde win 10 1803
Kraschade ändå...

Skapade ett ärende till Asus gällande moderkortet för att se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Efter en lång tids felsökning anser jag att det är löst!

Testerna pekade till slut på moderkortet och det skickades tillbaka till webbutiken det kom ifrån.
Efter 3 veckor fick jag det krediterat och jag köpte ett nytt från butik så jag slapp vänta.

Kanske kan jag hjälpa någon annan med denna tråd om min felsökning