Hur föra över pengar till utlandet anonymt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Man kan ju lämna meddelande till mottagaren när man gör en banköverföring mha IBAN, men jag vet inte om max textlängd räcker till för att skriva nåt som mottagaren kan tolka som att det är en gåva till just denne.

Just i det specifika fall jag har i åtanke så kan jag faktiskt meddela mottagaren anonymt. För Western Union och Ria har man i allmänhet nog också möjlighet att meddela mottagaren anonymt i och med att man oftast har telefonnummer och/eller e-postadress.

Tror det är 140 tecken, vilket är mycket mer än vid en vanlig svensk banköverföring. Det är vad blanketterna och bankerna säger i.a.f.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnlennonx:

Eftersom det är en ganska udda fråga och du inte har gett någon motivering till varför du vill skicka anonymt hoppas jag du förstår om man blir lite misstänkt här.

Har för mig att det funnits fall där personer fått in stora summor på kontot och sedan påhälsning av "vänliga" främlingar samma dag som frågat efter samma summa i ett försök att göra pengatransaktioner mellan kriminella svårare att följa.
Hoppas verkligen inte det är detta du är ute efter.

Annars är nog videopacs förslag med cash i kuvert den enklaste lösningen, bifoga ett meddelande att pengarna är fria att använda för mottagaren så slipper han/hon den förvirringen.

Vem är det som blir misstänksam här? Du? Jag satte in pengar på mina barns konto anonymt en gång i tiden. Varför jag gjorde det var för att de inte skulle tacka emot pengarna. Allt behöver inte vara så svart och vitt. Han har väl anledningar till det, han uppgav också att det inte var "smutsigt" så varför misstolka allting hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Eftersom det är en ganska udda fråga och du inte har gett någon motivering till varför du vill skicka anonymt hoppas jag du förstår om man blir lite misstänkt här.

Har för mig att det funnits fall där personer fått in stora summor på kontot och sedan påhälsning av "vänliga" främlingar samma dag som frågat efter samma summa i ett försök att göra pengatransaktioner mellan kriminella svårare att följa.
Hoppas verkligen inte det är detta du är ute efter.

Annars är nog videopacs förslag med cash i kuvert den enklaste lösningen, bifoga ett meddelande att pengarna är fria att använda för mottagaren så slipper han/hon den förvirringen.

Du får generellt inte skicka kontanter eller andra värdesaker med posten. Lyckas du ändå är de oförsäkrade.

Använder du pengar som du kanske fått av misstag är det fråga om olovligt förfarande i de flesta fallen, böter förekommer för det i Sverige, fängelse finns på straffskalan och extremfallen ute i vida världen leder till fängelse. Du kan åtalas och dömas om du inte agerat i god tro alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kentanders:

Vem är det som blir misstänksam här? Du? Jag satte in pengar på mina barns konto anonymt en gång i tiden. Varför jag gjorde det var för att de inte skulle tacka emot pengarna. Allt behöver inte vara så svart och vitt. Han har väl anledningar till det, han uppgav också att det inte var "smutsigt" så varför misstolka allting hela tiden?

Ja jag tyckte jag var tydlig att det var jag som var misstänksam, han har i tråden uppgett att det inte spelar roll om myndigheterna vet att han har skickat pengarna och att de inte ska finansiera terrorbrott mer än så har inte ts sagt. Jag anklagar inte ts för något men ifrågasätter en i mitt tycke konstig frågeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får generellt inte skicka kontanter eller andra värdesaker med posten. Lyckas du ändå är de oförsäkrade.

Använder du pengar som du kanske fått av misstag är det fråga om olovligt förfarande i de flesta fallen, böter förekommer för det i Sverige, fängelse finns på straffskalan och extremfallen ute i vida världen leder till fängelse. Du kan åtalas och dömas om du inte agerat i god tro alltså.

Hade inte koll på att man inte fick skicka kontanter på detta sätt, jepp då faller ju den metoden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Eftersom det är en ganska udda fråga och du inte har gett någon motivering till varför du vill skicka anonymt hoppas jag du förstår om man blir lite misstänkt här.

Återigen, som jag skrev i trådstarten:

Skrivet av Hurtigbullen:

För att vara helt på det klara här, jag vill alltså inte dölja min identitet för myndigheter, ombud, etc, utan det jag är ute efter är att dölja min identitet för mottagaren.

Jag har alltså inga problem med att legitimera mig för ombud/tjänsteleverantören och betala med kreditkort eller banköverföring från mitt bankkonto. Det torde alltså inte vara några som helst problem för myndigheter att spåra överföringen till mig om dom så önskar.

Skrivet av johnlennonx:

Har för mig att det funnits fall där personer fått in stora summor på kontot och sedan påhälsning av "vänliga" främlingar samma dag som frågat efter samma summa i ett försök att göra pengatransaktioner mellan kriminella svårare att följa.
Hoppas verkligen inte det är detta du är ute efter.

Det var något nytt för mig, men nej det är inte det jag är ute efter. På de överföringstjänster jag kollat på så måste man legitimera sig om man går via ombuden. Om man reggar sig online så kan man visserligen komma undan legitimeringen (en stund) och betala med kreditkort. Då skulle man ju kunna använda nån annans kreditkort och ett fejkat konto, dock så kan man inte föra över någon större summa innan man måste legitimera sig så risken för det scenario du beskriver torde vara låg.

Om man däremot inte drar sig för att vara olaglig så räcker det med ett falskleg, sen kan man överföra pengar mha både Western Union och Ria och vara helt "anonym", bara att hala upp falsklegget och cash.

Avslutningsvis, jag frågar alltså efter en laglig tjänst där jag kan vara anonym för mottagaren, inte för myndigheter. Därmed tycker i alla fall jag att det borde framgå att jag inte är ute efter något olagligt. Kan vi därmed lägga sådana misstankar åt sidan?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

För att hämta upp pengar från WU behöver mottagaren kunna uppge avsändarens namn i många mottagarländer, ska någon i t.ex. Storbritannien eller Tyskland hämta ut pengarna behöver de MTCN, avsändarens land, avsändarens namn och belopp. Hur mycket som behövs när det gäller Ria vet jag inte riktigt.

Annars är nog någon form av gåvokort köpt i mottagarens land (som är möjligt att köpa utan att befinna sig där) enklaste lösningen. Det tipset fick du dock ganska tidigt i tråden.

Om det gäller en vän kan du säkert via gemensamma vänner få reda på kontonummer. Banköverföring är det absolut enklaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ok tack för klargörandet.

Är det bara att pengarna kommer från dig du vill dölja varför inte låta någon annan du litar på föra över dem.
Du gör vanlig banköverföring till din kompis som sen skickar dem vidare till mottagaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att hämta upp pengar från WU behöver mottagaren kunna uppge avsändarens namn i många mottagarländer, ska någon i t.ex. Storbritannien eller Tyskland hämta ut pengarna behöver de MTCN, avsändarens land, avsändarens namn och belopp. Hur mycket som behövs när det gäller Ria vet jag inte riktigt.

WU är lite knepiga tycker jag. För Ria behöver mottagaren enbart uppge MTCN, men sen får dom tydligen en kopia på överföringsunderlaget när dom hämtar pengarna och då ser dom vem som skickat (allt enligt ombudet jag frågade idag, Ria är inte speciellt tydliga på den punkten på sin hemsida).

Skrivet av Petterk:

Annars är nog någon form av gåvokort köpt i mottagarens land (som är möjligt att köpa utan att befinna sig där) enklaste lösningen. Det tipset fick du dock ganska tidigt i tråden.

Du menar dom där förbetalda kreditkorten? Jag fattade inte att man kunde köpa dom i andra länder.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du menar dom där förbetalda kreditkorten? Jag fattade inte att man kunde köpa dom i andra länder.

Behöver inte vara förbetalt betalkort och de har ofta olika begränsningar, de kan ibland bara köpas av de som bor i landet. Finns de som erbjuder förbetalda betalkort som gåva där du kan välja valuta o.s.v. också, och som givetvis fungerar i flera länder.

Typ Amazons gåvokoder är enkla att ge bort och du kan välja vilket namn som ska stå som avsändare. Kanske inte är så användbart för de som inte bor i t.ex. USA, Japan, Frankrike, Storbritannien eller Tyskland i det fallet eller om du vill att personen ska kunna ta ut pengarna eller handla var som helst. Olika länder kommer ha olika alternativ hur som helst.

Permalänk

Givetvis ska du skicka pengar anonymt. Jag hade kört på BTC.

Till er andra. Anonyma donationer är vanligt. Tänk er en topp VD vill möjligtvis inte förknippas med SD, men i stort sett gör hen det och vill därmed skänka cash.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då vet jag inte varför du ens nämner donation. Vill du ge en privat gåva till någon du känner får du väl göra så, och då spelar det väl ingen roll om de vet att det är du?

Men herregud människa, vad är det du inte fattar? Han vill vara anonym, och då spelar det givetvis roll om mottagaren vet vem han är eller inte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Men herregud människa, vad är det du inte fattar? Han vill vara anonym, och då spelar det givetvis roll om mottagaren vet vem han är eller inte.

Om du känner personen kan du väl också få tag i bankkonto! Syns inte vem transaktionen kommer ifrån, därför jag inte förstår problematiken och är tvungen att fråga. Sen är som sagt problematiken att mottagaren måste veta att han/hon får använda pengarna, om det inte är någon som bett om frivilligt bidrag! Det är inte bara att använda pengar som kommer in på kontot.

Permalänk
Medlem

Bitcoin paper wallet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gör ofta transaktioner till och från krypto-wallets som inte har personkoppling. Ett par av de mest kända anonyma kryptovalutorna är Monero och Z-Cash

Permalänk
Medlem

Hur villig är mottagaren att ta emot pengarna? Handlar det här om att du vill ge pengar till någon som är 'för stolt' eller liknande att ta emot dem från dig?

Är det möjligt att skicka dem uppgifter för att ta del av bitcoins, även om de själva inte använder det sedan innan? Vanligt brev + login + förklaring vad de ska göra?

Permalänk
Medlem

Problemet med att skicka presentkort, bitcoin/monero och lova gratispengar är att dessa används i bedrägerier där folk lovas gratissaker.

Kryptovalutor är ett helvete att redovisa till Skatteverket dessutom, då det inte är något betalmedel.

Permalänk
Medlem

Kanske ta hjälp av en advokat som får agera ombud/mellanhand. Beror forstås på vad det handlar om för mängd pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att personen som mottager pengarna eventuellt behöver förklara insättningen för sin bank om det är en större insättning. Speciellt om den kommer från utlandet.
Vissa länder är stenhårda med det när det kommer till transaktioner för privatpersoner iom all terrorfinansiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Hur villig är mottagaren att ta emot pengarna? Handlar det här om att du vill ge pengar till någon som är 'för stolt' eller liknande att ta emot dem från dig?

Jag har för tillfället inte länge något direkt behov av att skicka pengar anonymt då jag vet att personen nu fått hjälp från annat håll. Frågan i sig är dock intressant om behovet skulle uppstå i framtiden.

Skrivet av Kamouflage:

Är det möjligt att skicka dem uppgifter för att ta del av bitcoins, även om de själva inte använder det sedan innan? Vanligt brev + login + förklaring vad de ska göra?

Jag tror inte att cryptovalutor är något alternativ för de flesta då det inte är något som är vanligt förekommande bland folk. Att skicka brev med förklaringar och instruktioner blir dels långsamt och är dels nog för krångligt för de flesta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Kanske ta hjälp av en advokat som får agera ombud/mellanhand. Beror forstås på vad det handlar om för mängd pengar.

Jag borde kanske specificerat att det rör sig om rätt små summor. I mitt tilltänkta fall handlade det om 3-4 tusen, men för frågeställningen i tråden så kan vi väl säga att upp till ca 8-10 tusen och en engångsföreteelse.

Trådens frågeställning handlar alltså inte om att föra över någon större summa och inte heller regelbundna överföringar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Min fråga var för att det är en väldigt skillnad på om mottagaren är villig att 'jobba' för pengarna eller ej. Om de är villiga att jobba för pengarna så kan ju krånglig kryptovaluta vara ett alternativ.

Om mottagaren bara ska få dem mer eller mindre automatiskt blir det mycket svårare.
Då kanske en tredje part är rimlig. Kan en tredje part säga att en okänd person vill ge dem pengar, utan att det blir problem i ditt exempel? Då kan ju denna personen få tag i t.ex. kontouppgifter.

Och som folk sagt tidigare, mottagaren måste också kunna förklara vad pengarna kommer från om någon frågar, så det måste gå att knyta till "Jag fick en donation för jag driver hjälparbete i blablastanien" allra minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får generellt inte skicka kontanter eller andra värdesaker med posten. Lyckas du ändå är de oförsäkrade.

Klart man får skicka kontanter, bara att de är oförsäkrade om de skickas som vanligt brev.

Står till och med på rek. brev hos Postnord att det är lämpligt att använda för att skicka kontanter.

Så det går utmärkt att göra för TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Klart man får skicka kontanter, bara att de är oförsäkrade om de skickas som vanligt brev.

Står till och med på rek. brev hos Postnord att det är lämpligt att använda för att skicka kontanter.

Så det går utmärkt att göra för TS.

Nu gällde det utrikesbrev, generellt får du inte skicka sedlar i utrikesförsändelser även "Rek Utrikes" förbjudet sedlar och mynt "Oavsett värde får sedlar och mynt i inrikes eller utrikes gångbar valuta inte skickas som Rek utrikes." hittar du i avtalsvillkoret. Rek utrikes får förvisso användas för att skicka guld, försäkrat upp till 10 000.