Bungie blir självständiga – tar farväl av Activision

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Bungie blir självständiga – tar farväl av Activision

Spelutvecklaren Bungie med både Destiny och Halo på meritlistan blir nu självständigt från utgivaren Activision. Samtidigt har utvecklaren kvar rättigheterna till Destiny.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

Det här är stort, jag hoppas verkligen på en återgång till rötterna. Halo 1, 2 och 3 är bland de i särklass bästa skjutspelen någonsin i min mening. Halo: Reach var också det utomordentligt, men där började serien COD:ifieras lite för mycket, särskilt med tillägget av sprint-funktionen.

Destiny saknade tyngden i striderna och den episka berättelsen i min mening. Fienderna känns som kulsvampar och trots tekniska framsteg saknas den perfekt balanserade skjutmekaniken. Halo byggde ju mycket på fysik, där varje skott hade flera fysiska och visuella motreaktioner. AI:n var även den i en klass för sig, där Elites undvek kulor in i förbannelse och dirigerade sina undersåtar effektivt.

Ska bli mycket spännande att se vad som kommer efter Destiny 2, och hur mycket som finns kvar av det gamla gänget på Bungie. Utvecklingsparollen "är det inte kul efter 10 minuter, byt ut skiten", var, och är, rent guld.

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 16GB DDR4 @3000Mhz | Corsair SF450 | Samsung 970 Evo 1 TB (M.2) | 120 & 1050 GB SSD (2,5") | Louqe Ghost S1 | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Oj, tänk om Blizzard gjorde samma sak!

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2011

Som en Destiny 2 spelare så är det här väldigt positiva nyheter och jag hoppas Bungie kan gå tillbaka till sina egna vägar och göra det spel som dom ville göra utan Activision flåsandes över deras axlar. Samt hoppas dom lyssnar på sin community mer nu och skapar ett bättre spel.

CPU Intel Core i9-7900X 4,3GHz - CPU kylare NZXT Kraken x62 - Chassi Be quiet! Dark Base Pro 900 - Ram G.Skill Trident Z RGB Series 64GB (8x8GB) 3600MHz - GPU Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Aorus Xtreme 11GB - Moderkort Asus Rog Rampage VI EXTREME X299 - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD Samsung 850 EVO 1TB - Hårddiskar 3x Seagate Firecuda 2TB SSHD - PSU Corsair HX750i 750W 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Haziza:

Drömmen!

i9-9900K - 1080Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Äntligen! Goda nyheter

Skickades från m.sweclockers.com

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Med Destiny 2 uttryckt på bred front gratis här för nått tag sen lär det finnas en gedigen kundbas för nya DLC:s där kan man gissa. Lär också vara betydligt bättre ur ett tid/kostnad-perspektiv att skapa nya DLC till ett befintligt spel än att utveckla ett nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Bryr mig ganska lite om vem som äger vad egentligen. Allt jag vill ha är att få allt content från Destiny 1 tillgängligt i Destiny 2. Tycker det borde vara enkelt tekniskt då motorn verkar så lik. Dessutom skulle det ge enormt mervärde i spelet. Finns jättemånga spelare som aldrig kört ettan, speciellt bland PC-spelarna. Skulle älska att få köra Vault of glass eller King's fall med mina nuvarande PC-vänner som aldrig fick uppleva dessa.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Mycket bra

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Spelar mindre roll, även om Activision och aktieägare har stått i fokus så är det Bungie själva som har fuckat upp det mesta.
Mest har det handlat om helt obegripliga beslut spelmässigt och helt värdelös kommunikation eller t.o.m. lögner till spelarbasen.
D2 är tyvärr utvattnat, copy/paste av 1:an som närmat sig samma standard som D1 var efter 3 år.
Utan Activisions $$$ så tror jag inte de kommer nå långt men vi får se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009

Bra nyheter, nu om också Blizzard kunde göra samma men det är väl försent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Haziza:

Undrar vad Blizzard skulle göra då?

Släppa spel gjorda för att vara roliga istället för att mjölka med billig content?
Pfft, absurt! Vem vill skapa roliga spel nuförtiden?

Skämt å sido så hade det varit underbart. Blizzard hade kunnat gå tillbaka till rötterna och faktiskt släppa spel "Made by gamers for gamers" igen. It's been a looong time since that happened.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Blizzard ta rygg nu för sjutton, skynda skynda! "If they can do it, so can we!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005

Bara hoppas de börsnoteras!

Ghost S1 Large Top,Intel 9900K,Kraken X62,Z390 Phantom Gaming-ITX,32 GB GSKILL LED@CL14@3740,Nvidia 2080ti, Samsung 970 EVO 1TBx2 Raid0, Dell UP3218K,HP OMEN 35

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Betyder detta att Destiny 3 släpps på Steam tro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Perhaps this world is worth saving after all?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Hade det ej varit för Halo så hade floppbox ej funnits kvar idag. Så mycket kritik xboxen fick, så låg försäljningen var. Microsoft tvingas att drastisk prissänka konsolen från runt 5000kr till 3500kr och gå back på varje. Där Halo var det enda riktigt stora exklusiva titeln som jag kommer på.

Idag så bryr sig många vad Bungie gör för produkter, men stort sett påverkar deras produkter inte marknaden så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Haziza:

Skrivet av CobraXnaiL:

Blizzard ta rygg nu för sjutton, skynda skynda! "If they can do it, so can we!"

Helt olika avtal dock. Bungie var enbart ett samarbete.

Blizzard ägs av/ingår i samma bolag som Activision. Krävs beslut från bolagsstämma för att en sådan styckning skulle kunna genomföras. Dock inte omöjligt, hände exempelvis Ebay och Paypal för några år sedan.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Tummarna upp!

Spel: Ryzen 7 1800x, R9 270, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Squallie:

Betyder detta att Destiny 3 släpps på Steam tro

Epics tjänst verkar ju vara ganska så poppis nu, men jag hoppas på Steam.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Jag hoppas att det här blir en trend.

Det här påminner om "Den arabiska våren" där många ville få demokrati och där länder ville bli mer demokratiska.

Av nån anledning liknar det nu vad Bungie just gjort, lämnat diktatur utgivare som bara styr och förstör för spelutvecklare.

"Det spelsjälvständiga decennium" Kanske det är vad 2020 ska förändra kanske för spelvärlden?

Lian Li Alpha 550X - MSI X99a GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - GTX 980 Ti - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - 256GB+512GB SSD - 4TB+8TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver, Canada
Registrerad
Aug 2006

DICE kom igen nu...

AMD | AB350M PRO RYZEN 1700 @ 3.9 2x16GB Sapphire Fury G3 750w R STYX

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Johan86c:

Hade det ej varit för Halo så hade floppbox ej funnits kvar idag. Så mycket kritik xboxen fick, så låg försäljningen var. Microsoft tvingas att drastisk prissänka konsolen från runt 5000kr till 3500kr och gå back på varje. Där Halo var det enda riktigt stora exklusiva titeln som jag kommer på.

Idag så bryr sig många vad Bungie gör för produkter, men stort sett påverkar deras produkter inte marknaden så mycket.

Va det inte då man kunde köpa xbox så billigt, som i princip va en pc, och ta ut delarna som intel celeron cpu:n, minnena, hårddisken(?) och eventuellt andra komponenter för att därefter lägga dem i en vanlig pc och tjäna pengar på det? Har för mig att det va något sådant med första xbox:en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2011

Det här kan bli riktigt bra. Känns som att bungie bara blivit en bland mängden på senare år. Det här är kanske chansen att komma tillbaka till rötterna.

CPU: Intel Core i7-7700K 4.9 ghz 1.35 vcore deliddad.
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X TRIO.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av HappyPie:

Va det inte då man kunde köpa xbox så billigt, som i princip va en pc, och ta ut delarna som intel celeron cpu:n, minnena, hårddisken(?) och eventuellt andra komponenter för att därefter lägga dem i en vanlig pc och tjäna pengar på det? Har för mig att det va något sådant med första xbox:en.

Inget jag minns som gjordes i någon större skara, däremot gjorde man om xboxen till den bästa htpc som jorden har skådat. Ja, spela upp filmer suger den på de krav "alla" ställer idag, inte minst för fläktljudet.
Nå Microsoft gick back på varje konsol och vore det ej för Halo och Bungie så funnits inte xbox idag.. Varvid min poäng är att Bungie har påverkat så mycket..

De gör intressanta spel nu också för de delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

håller med.. dice gör det samma nu och flytta till steam <3

CPU: i7 7700k 4.4GHz |GPU:GTX 1070 ROG |Moderkort: P8P67 Deluxe |Kylning: Corsair H60 V2 |RAM: Corsair ddr4 16GB 3000 mhz |SSD:m.2 960 evo |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | Battlefield 1 | Quake 3/live | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Jag tror Activision fokuserar på fullt övertag av Blizzard.
Massa viktiga personer från Blizzard som lämnat och sålt av sina aktier. Tror bara det är Jeff Kaplan nu som verkligen har Blizzard DNA i sig.

Dock är Battlenet en mycket bättre launcher än steam.
Liksom alla launchers fungerar bättre än Steams utdaterade upplägg.

Lian Li PC-o11 Dynamic | Asus Strix Z390-F | Asus ROG Strix 2080 Ti OC | Intel i9 9900k | Corsair V RGB Pro 3200 MHz CL16 | Asus Ryujin 360 AIO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007

Myth III confirmed...

Stationär: Raven 02 I Gigabyte z77x-UD5H I 2700K@4,4 NH-D14 I MSI RX 480 GX I 16 Gb Vengeance LP I HP LP2465 I Steelseries XAI I Steelseries 6Gv2 I Win10 Pro 64 I Bärbart: Thinkpad X1 Carbon + X200I Mobil: S5

"Bättre bli motbevisad -än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av MrAdde:

Det här är stort, jag hoppas verkligen på en återgång till rötterna. Halo 1, 2 och 3 är bland de i särklass bästa skjutspelen någonsin i min mening. Halo: Reach var också det utomordentligt, men där började serien COD:ifieras lite för mycket, särskilt med tillägget av sprint-funktionen.

Destiny saknade tyngden i striderna och den episka berättelsen i min mening. Fienderna känns som kulsvampar och trots tekniska framsteg saknas den perfekt balanserade skjutmekaniken. Halo byggde ju mycket på fysik, där varje skott hade flera fysiska och visuella motreaktioner. AI:n var även den i en klass för sig, där Elites undvek kulor in i förbannelse och dirigerade sina undersåtar effektivt.

Ska bli mycket spännande att se vad som kommer efter Destiny 2, och hur mycket som finns kvar av det gamla gänget på Bungie. Utvecklingsparollen "är det inte kul efter 10 minuter, byt ut skiten", var, och är, rent guld.

Det här är riktigt stort ja! Drömmen är ett nytt Halo spel direkt från Bungie, Halo 2 var nog spelet jag stannade kvar i flera år framöver efter release (spelade Halo 1 under "enbart" ett år) fram tills dess då Halo 3 lanserades. Reach var annorlunda men måste säga att jag gillade det ändå, även om det var på gränsen på att bli en futuristisk CoD-klon. Halo: Reach campaign var nog en av de episka, men när jag tänker på Halo så är det Halo 2 som gäller för mig <3

Halo 4 var väl lite meh, 5 har jag faktiskt inte rört än, men dessa är väl från andra utvecklare (343 Industries?). Denna nyheten har rört till det i nostalgi känslorna, får nog ta och spela igenom Halo serien igen snart!!

Gör nog även shoutout till Halo 3: ODST!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Vi får se hur "förgiftade" Bungie har blivit av den rådande affärsmodellen i spelbranschen (dyra innehållsfattiga DLCs, hasardspelsliknande lootboxes, och beroendeframkallande MTX-system).

Var försiktigt positiva men förbered också för att de kan ha valt att gå över till den "onda sidan" av spelbranschen i allra värsta fall.

Hoppas på det bästa medan du förbereder dig på det värsta.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |