Permalänk

Kylning för motor

Hej

Har idag en elmotor på runt 2000w som jag vattenkyler.
Använder idag en billig 12v kinapump i 10-15krs klassen och ett gammalt glasspaket som tank (ca 1.2-1.4l vätska)
För att ansluta alltihop har jag slang från biltema. Gissningsvis med id 6mm och en längd på 10m

Funderar på att uppgradera då mitt nuvarande system inte räckte till under sommarens varma delar. Kan tillägga att allt finns i en verkstad!
En enkel lösning skulle vara större tank (20l borde göra susen) men då min undermåliga pump inte klarar någon lyfthöjd att prata om så skulle jag behöva en 20l hink på en hög pall för att lösa detta

Vad tror ni om att ersätta mina 10m slang med en radiator fastsatt på maskinen?
Vi pratar alltså om enklare pump, en mindre tank, 240mm? Radiator och eventuellt grövre slang..? 3/8? Problemet med det är att anslutningarna på motorn har annorlunda gänga.. tror det är m8x1.0. Nipplarna som är på idag tar emot slang som har id6mm och od 8mm.

Vad tror ni? Är det görbart eller måste man mekla på massa fläktar på radiatorn oxå?

Permalänk
Medlem

Hur länge går den i sträck?
Kan du inte göra något liknande med kylaren som de till gamla tändkulemotorer för ökad kylning.
Googla för bild men det är som snören/kedjor som vattnet rinner ned för in i tunnan. Mer luft och bättre kylning så.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Hur länge går den i sträck?
Kan du inte göra något liknande med kylaren som de till gamla tändkulemotorer för ökad kylning.
Googla för bild men det är som snören/kedjor som vattnet rinner ned för in i tunnan. Mer luft och bättre kylning så.

Hur länge den går beror på hur mycket fritid jag har
Allt emellan 30min - 14 timmar..

Kollade den där kedjekylningen.. smart lösning!
Men då kylkanalerna i kylblocket runt motorn är relativt klena så vill jag helst inte ha ett öppet system där jag riskerar att sätta igen allt med skräp..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir så mycket lättare om du investerar i en lite starkare pump.
Då kan du pumpa mer vatten genom längre slang/rör och större dunk och förmodligen få mer kylning.

Antar att det är roligare o lägga några hundra på en pump istället för en ny motor.

Har du ingen bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr1madman:

Hej

Har idag en elmotor på runt 2000w som jag vattenkyler.
Använder idag en billig 12v kinapump i 10-15krs klassen och ett gammalt glasspaket som tank (ca 1.2-1.4l vätska)
För att ansluta alltihop har jag slang från biltema. Gissningsvis med id 6mm och en längd på 10m

Funderar på att uppgradera då mitt nuvarande system inte räckte till under sommarens varma delar. Kan tillägga att allt finns i en verkstad!
En enkel lösning skulle vara större tank (20l borde göra susen) men då min undermåliga pump inte klarar någon lyfthöjd att prata om så skulle jag behöva en 20l hink på en hög pall för att lösa detta

Vad tror ni om att ersätta mina 10m slang med en radiator fastsatt på maskinen?
Vi pratar alltså om enklare pump, en mindre tank, 240mm? Radiator och eventuellt grövre slang..? 3/8? Problemet med det är att anslutningarna på motorn har annorlunda gänga.. tror det är m8x1.0. Nipplarna som är på idag tar emot slang som har id6mm och od 8mm.

Vad tror ni? Är det görbart eller måste man mekla på massa fläktar på radiatorn oxå?

Kan inte motorn även driva sin kylpump ?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Antar att motorn är en fräs på en CNC, så nej.

Men visst går det att byta från din lösning idag, till en akvariepump och en vanlig dator radiator eller annan kyllösning (bong ).
Leta upp ett par reduceringsövergångar som du kan sätta mellan den tunna slangen och en som är lättare att hitta passande delar till resten. Typ: https://www.do88.se/sv/artiklar/reducering-63-95mm.html
Om du värmer den tunna slangen så kan du ju kränga den över en större nippel ifall du vill, har själv gjort det förut.

Permalänk
Rekordmedlem

Besök en skrot och skaffa en bilkylare.

Permalänk
Medlem

Elmotor på 2000W bör inte ge mer än 200-400W i spillvärme. En PC kylare bör fixa detta utan problem med några 12V 120 eller 140 mm fläktar. Skippar du 10 meter slangdragning så gör det livet betydligt lättare för pumpen också, och du behöver knappast montera kraftigare slang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Nr1madman: Spontant tänker jag att en sån där "sladdlös" kaminfläkt borde kunna funka. (eller göra en själv som har bättre utformning för ens behov) Skulle ju hjälpa till vintertid att sprida spillvärme från motorn också.