Permalänk
Avstängd

Vad är Boot priority

Vad är Boot priority i bios står det
Uefa oxe ip4 inter(r) ethernet connection (7) 1219-v
Uefa oxe ip6 inter(r) ethernet connection (7) 1219-
V
Vad ska man göra här

Har ett xi hero moderkort

Permalänk
Medlem

Jag tror du menar "Asus ROG Maximus XI Hero" och med "boot priority" menas
att BIOS försöker boota datorn i den ordning som den listan indikerar. Man kan boota en dator
från nätet men det förutsätter att det finns en PXE-enhet som svarar på detta anrop.

SE för mera info
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bootning

Permalänk
Avstängd

Vad är det man ska göra välja o vad är ip4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har problem med ner o uppladdning kollar i bios om det är något jag kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

stäng av bägge om du inte tänker PXE boota

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Vad är pxe boota vad har dom för funktioner och hur stänger jag av den påverkar det min upp o nerladdning
Förlåt för min okunskap

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Boot priority har inget med upp- och nedladdning att göra. Vet du inte vad du sysslar med är det sannolikt bäst att sluta pilla i BIOS.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Vad är pxe boota vad har dom för funktioner och hur stänger jag av den påverkar det min upp o nerladdning
Förlåt för min okunskap

PXE används för att boota datorn från nätverket istället för från hårddisken. Om du stänger av det så kanske datorn startar lite snabbare, i övrigt kommer det inte påverka någonting.

Det är osannolikt att det är någon inställning i BIOS som påverkar din nätverkshastighet, troligare är det drivrutiner, din nätverksutrustning (nätverkskort, router, etc.) eller din uppkoppling som är problemet. Skapa en ny tråd och be om hjälp med problemet du faktiskt försöker lösa istället så får du säkert bättre hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Vad är pxe boota vad har dom för funktioner och hur stänger jag av den påverkar det min upp o nerladdning
Förlåt för min okunskap

Skickades från m.sweclockers.com

PXE boot är att starta burken via en image på nätet. På mitt jobb kör vi VDI (virtuella windows 10) vi har tusentals windows 10 burkar utan os utan bara en formaterad disk. När dom bootar använder dom PXE som ställer en fråga på nätet (typ hej det här är min mac address vad ska jag göra) då svarar vår DHCP med vilken PXE host i vårt fall citrix pvs som ska hjälpa till med booten. därefter får den veta vilken image den ska boota ifrån.

Enklare sagt det funkar som netflix med du streamer OS (win10) till en burk som bara har en tom disk.

lite rörigt hoppas du hänger med

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.3 (masskorspost trots tidigare tillsägelse)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...