Vi pratar Ryzen 3000-serien med AMD – Zen 2 och 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vilket är fel.
Zen 2 Ryzen 3xxx. Ryzen 2 som tom Lisa Su ibland kallade Ryzen 2xxx är faktiskt fel och det är samma sak med Ryzen 3xxx

Jag följer devisen att om AMDs VD säger att det är på ett sätt så är det korrekt. Det är ju trots allt de som bestämmer namnserien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag fattar inte varför AMD inte passar på att byta sockel när man ändå går till PCIe 4.0?
... Vem byter CPU i en gammal dator och förväntar sig att datorn kommer bli snabbare samtidigt som man sitter fast med massa gamla interface? Jag skulle gärna vilja ha en profil på de kunderna.

1. Till att börja med har AMD lovat stöd till och med nästa år, så att byta nu vore att bryta det löftet.
2. Ryzen/AM4 har funnits i mindre än två år och är därför inte att beteckna som "gammalt". De gånger då jag byter ut en gammal processor förväntar jag mig att behöva byta även moderkort, RAM och kylare.
3. Jag och andra föredrar att uppdatera datorn inkrementellt, vilket betyder att mycket av min hårdvara använder gamla interface. Räknar med att det tar ganska lång tid innan jag köper någonting som skulle kunna dra nytta av en kontakt med PCIe 4.

Permalänk
Medlem

Har inte haft en AMD i gamingburk cpu sedan XP1700+(stenåldern alltså) men det ser ut som det blir en värdig uppgradering till en i sommar
Härligt att se att AMD har kommit ifatt, och kanske t o m gått om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, jag håller med, jag menar dock att när datorn blivit så gammal att befintlig CPU är inaktuell så är den sannolikt långt bortom punkten när det var vettigt att uppgradera. Det finns oftast andra saker som är bättre att investera i om man vill förlänga livet på datorn.

Kan du ge ett exempel från de senaste tio åren där detta är tillämpningsbart? Dvs en uppgradering som vore möjlig men meningslös pga moderkortets ålder. Jag är mest nyfiken, för jag trodde inte moderna moderkort var någon större flaskhals.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad Lisa Su sagt i intervjuer och att AMD har en ledig plats på deras chip som bara sitter och skräpar så har jag inga tvivel om att det kommer en modell med 16 kärnor och en 8 kärnig modell med integrerad grafik.

Visst blir det som andra här nämnt lite konkurrens med Threadripper, men TR har ju en annan plattform med bättre anslutningsmöjligheter för tillbehör. Samt skulle jag ej heller bli förvånad om den kommande TR generationen även den kommer med fler kärnor.

Helt galet vilken press de sätter på Intel nu. 16c32t till - sannolikt - liknande pris som Intels 8c16t modell. Speciellt nu när de ser ut att ha nått upp i samma enkel-trådiga prestanda som Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Till att börja med har AMD lovat stöd till och med nästa år, så att byta nu vore att bryta det löftet.
2. Ryzen/AM4 har funnits i mindre än två år och är därför inte att beteckna som "gammalt". De gånger då jag byter ut en gammal processor förväntar jag mig att behöva byta även moderkort, RAM och kylare.

Jag blandade ihop AM4 med AM3, en sockel AMD harvade med i långeliga tider. Noobigt av mig.

Skrivet av Olle P:

3. Jag och andra föredrar att uppdatera datorn inkrementellt, vilket betyder att mycket av min hårdvara använder gamla interface. Räknar med att det tar ganska lång tid innan jag köper någonting som skulle kunna dra nytta av en kontakt med PCIe 4.

Min kritik handlade om att folk alldeles för ofta lägger ner pengar på att ge gammal hårdvara konstgjord andning, och att bakåtkompatibel CPU-sockel oftare är ett hinder än en möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag blandade ihop AM4 med AM3, en sockel AMD harvade med i långeliga tider. Noobigt av mig.
Min kritik handlade om att folk alldeles för ofta lägger ner pengar på att ge gammal hårdvara konstgjord andning, och att bakåtkompatibel CPU-sockel oftare är ett hinder än en möjlighet.

Am3 var även rätt lik am2 och am2+ du kunde köra am3 processorer i många am2+ och tror även några få am2 moderkort.
Själv körde jag med ett am2+ moderkort och använde det till 3 processorer med "olika" socket. (athlon x2 6000+ AM2, Phenom x3 8750 am2+ och till sist Athlon II x4 630 am3)
Visst offrade jag lite prestanda och moderna USB 3 portar genom att köra med am3 processorn i ett gammalt moderkort. Men jag sparade i alla fall typ 1000 kr på att slippa byta moderkort vilket var välkommet på den tiden innan jag hade jobb.
Moderkort är för mig bland de tråkigaste komponenterna att uppgradera.

Men är det så att AMD offrar 10% eller mer i prestanda på att tvinga kvar stöd för AM4 tycker jag de bör släppa de nya processorerna en ny plattform.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Visst blir det som andra här nämnt lite konkurrens med Threadripper, men TR har ju en annan plattform med bättre anslutningsmöjligheter för tillbehör. Samt skulle jag ej heller bli förvånad om den kommande TR generationen även den kommer med fler kärnor.

Det jag invänder mig emot är att volymer av TR kan bli väldigt små. Det är lite som Intels Hedt före Ryzen. Där man för väldigt mycket extra pengar kunde köpa t.ex Core i7-6800K. Och bland de jag såg som köpt den, så var en stor del personer som hade gott om pengar, ej insatt i datorteknik och bara ville ha det bästa utan att rådfråga folk innan.
Om Ryzen är 16 core så känns det väldigt kostsamt att gå upp till Threadripper 16core, det är mer om man behöver mer än 32 core. Och det är frågan hur stora volymer det blir så att Threadripper inte blir en produkt som AMD går back på?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sears:

Med tanke på vad Lisa Su sagt i intervjuer och att AMD har en ledig plats på deras chip som bara sitter och skräpar så har jag inga tvivel om att det kommer en modell med 16 kärnor och en 8 kärnig modell med integrerad grafik.

Visst blir det som andra här nämnt lite konkurrens med Threadripper, men TR har ju en annan plattform med bättre anslutningsmöjligheter för tillbehör. Samt skulle jag ej heller bli förvånad om den kommande TR generationen även den kommer med fler kärnor.

Helt galet vilken press de sätter på Intel nu. 16c32t till - sannolikt - liknande pris som Intels 8c16t modell. Speciellt nu när de ser ut att ha nått upp i samma enkel-trådiga prestanda som Intel.

TR har ju redan en modell med 32 kärnor, så;

  • Ryzen upp till 16c/32t.

  • Threadripper upp till 32c/64t.

  • Epyc upp till 64c/32t.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag blandade ihop AM4 med AM3, en sockel AMD harvade med i långeliga tider. Noobigt av mig.
Min kritik handlade om att folk alldeles för ofta lägger ner pengar på att ge gammal hårdvara konstgjord andning, och att bakåtkompatibel CPU-sockel oftare är ett hinder än en möjlighet.

Håller med delvis, ofta värt att byta moderkort, dock tror jag inte att AM4 sockeln är något problem, det är ju bara anslutningar till PCIe Sata, minne och lite annat joks, inget som håller tillbaka prestanda där.

För mig handlar det lite om att jag inte vill slänga min gamla CPU, den kan användas i en andradator och för det krävs ett moderkort.
Min gamla Piledriver tuffar nu i en övernattningslägenhet jag har, när det blir dags att köpa nytt, får min nuvarande ersätta den, Piledrivern får då gå till någon släkting eller bekant.

Så ja, när det blir dags att uppgradera kommer jag att köpa nytt moderkort, hoppas bara att minnespriserna fortsätter nedåt.

Lite sugen på Threadripper nextgen inte för att jag behöver en, men det är ingen som behöver en Mercedes heller, det funkar lika bra med Skoda, har själv ingendera, min gamla Saab får tuffa på några år till.

Vore ball med 32 kärnor och 128 GB ECC minne, lite e-penis och alltid retar det någon här på forumet, det är allt värt några tusenlappar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om AMD lämnar DDR4 2933MHz och använder DDR4 3200Mhz på 3000 serien så är det enklare för företagen att medela att första serien moderkort inte klarar specen för 3000 serien. Men skulle även 3000 serien köra på oficiellt stöd med 2933Mhz då kommer det kosta mycket badwill om moderkort som har haft god försäljning inte uppgraderas till 3000 serien. Har svårt att tro att denna branchen har råd med att ta sådana beslut som skulle straffa så många kunder.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min kritik handlade om att folk alldeles för ofta lägger ner pengar på att ge gammal hårdvara konstgjord andning, och att bakåtkompatibel CPU-sockel oftare är ett hinder än en möjlighet.

Visst skaffar alltför många en dator som sedan inte uppgraderas löpande, utan man väntar tills den är oanvändbar. Om man i stället gör första uppgradering tidigare kan man ha den full av delar med olika ålder. Största problemet jag stött på själv var övergången när grafikkort gick från AGP till PCIe. Då krävde ett grafikkortsbyte också byte av moderkort, vilket i sin tur krävde ny CPU, nytt RAM och ny CPU-kylare.
Bakåtkompatibilitet i CPU har inga nackdelar om det gör att äldre moderkort går att använda men nya moderkort släpper loss hela processorns prestanda.

Skrivet av anon159643:

Det jag invänder mig emot är att volymer av TR kan bli väldigt små. ...
Om Ryzen är 16 core så känns det väldigt kostsamt att gå upp till Threadripper 16core, det är mer om man behöver mer än 32 core. Och det är frågan hur stora volymer det blir så att Threadripper inte blir en produkt som AMD går back på?

TR rider på Epyc-tåget. Jag tror inte AMD kan förlora pengar på den nischen.
Dessutom finns tre överlappande målgrupper för TR:
1. Företag som vill/borde använda Epyc men inte har råd.
2. Entusiaster som kan dra nytta av många kärnor.
3. Entusiaster som drar nytta av mycket I/O.

Skrivet av Ratatosk:

TR har ju redan en modell med 32 kärnor, så;

  • Ryzen upp till 16c/32t.

  • Threadripper upp till 32c/64t.

  • Epyc upp till 64c/32t.

Varför inte även TR med 64 kärnor?

Skrivet av sesese:

Om AMD lämnar DDR4 2933MHz och använder DDR4 3200Mhz på 3000 serien så är det enklare för företagen att meddela att första serien moderkort inte klarar specen för 3000 serien. ...

Det argumentet kan som mest användas för A320. Övriga moderkort kan redan leverera högre minnesfrekvenser (med kompatibelt RAM).
Om AMD sedan definierar att det är "tillåtet" med långsammare RAM på äldre moderkort faller argumentet bort totalt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Olle P:

---Text
Varför inte även TR med 64 kärnor?
---Text---

Inte omöjligt, plats för 64 kärnor finns ju i kapseln.
Att AMD nöjer sig med 32 är min gissning, då får alla tre modellerna lika många minneskanaler per kärna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

På CES 2019 visar AMD upp både nya grafikkort och ger en försmak av kommande Ryzen 3000-serien. Kompatibiliteten med 300-seriens styrkretsar kan dock bli tveksam.

Läs hela artikeln här

Tom's Hardware skriver så här i en väldigt ny artikel:

"AMD has promised AM4 CPU socket compatibility until 2020 for all its Ryzen processors. That means you should be able to use any AMD Ryzen processor on any AM4 motherboard, providing AMD’s customers with a solid upgrade path in the future."

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-everything-w...

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Hur många minneskanaler har AM4-sockeln? Tänkte på det här med 16 kärnor, för TR4 har väl 4st minneskanaler vilket borde vara en fördel när processorn får många kärnor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur många minneskanaler har AM4-sockeln?

AM4 har 2 minneskanaler.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Har funnits väldigt lite värde i att uppgradera stegvis sett till dom 10 senaste åren. Det är också inte ekonomiskt försvarbart, sett ur konsumentens perspektiv förstås. Som företagside är det intressant.

Börjar bli sugen på bygga amdburk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Tom's Hardware skriver så här... :
"AMD has promised AM4 CPU socket compatibility until 2020 for all its Ryzen processors. That means you should be able to use any AMD Ryzen processor on any AM4 motherboard, ..."

Det har ju också varit den gängse tolkningen sedan Ryzen lanserades, men har nu börjat nyanseras.
1) AMD har bara utlovat att sockeln (AM4) ska användas, inte att moderkorten är kompatibla. (Jämför med Intel och 1151.)
2) AMD har en historia av bakåtkompatibilitet med vissa begränsningar i funktionalitet. (AM2, AM2+, AM3)
3) AMD lämnar öppet för moderkortstillverkare att inte uppgradera UEFI till moderkort som är "end of life". Men om kortet har AM4 kan det väl knappast räknas som "dött" eftersom det fortfarande kommer nya processorer och AGESA-versioner till det? (Ser att det kommit ny UEFI till mitt eget B350-kort förra veckan... )
4) Min egen gissning är att med uppdatering av UEFI kommer första generationens AM4-kort kunna användas till en delmängd av Ryzen 3000 och 4000, men inte till alla och med begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZUPER:

Har funnits väldigt lite värde i att uppgradera stegvis sett till dom 10 senaste åren. Det är också inte ekonomiskt försvarbart, sett ur konsumentens perspektiv förstås.

Hur menar du då? Ska man köpa färdigbyggd dator vart tredje år i stället för att byta grafikkort? Hur många fonderar pengar till nästa stora hårdvarubyte?

Jag har uppgraderat min dator stegvis de senaste 18 åren och inte sett att det saknar värde.
Däremot har det under den perioden endast vid ett tillfälle varit frågan om att byta CPU utan att samtidigt byta moderkort och RAM.
En gång var jag även tvungen att samtidigt byta grafikkortet, för att gå från AGP till PCIe.
Jag har sparat en hel del på att behålla min Sandy Bridge-processor och byta grafikkort tre eller fyra gånger innan det behövdes ny CPU.
Lagringsmedia byts ut enligt rullande schema. Nätaggregat och datorlåda har förväntad livslängd väl över tio år.

Permalänk
Medlem

@Olle P:
Det är väl bara att du plussar ihop allt du degat ut på upgrades, tror min 2600kburk gick på 10k och har hållt fram tills nu.. 0 upgrades
: ]

Permalänk
Medlem

@ZZUPER: ... med Radeon HD 6870 eller GeForce GTX 570?
Inte ens jag, med mina låga krav, skulle stå ut med det...

Permalänk
Medlem

@Olle P: hade ett 560ti som jag var nöjd med, lirade bara competative allt på lägsta.. kom på att jag var tvungen köpa 970 för att få 4k till tvn dock.. : P~~ räknas väl som en upgrade

Men ändå, det ekonomiska är fortfarande att bygga det snabbast som finns för tillfället, bästa är väl om man kan tima in stora teknikutvecklingar sen bara sitta och njuta.
Som nu med 9900k som är soldered och Väldigt snabb samt relativt billig kostar dock runt 25k att bygga idag jämfört med 10k på 2600ktiden.
Vilket gör amds prospekt väldigt intressant om 3serien levererar pluss intel fortsätter stalla. Du kan lätt bygga en burk med 2700x till halva priset av intel idag, kan dom ligga kvar på den nivån och öka performance ytterligare.. Då finns det inte mycket fisk kvar i tunnan.

Ladda hagelbössorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZUPER:

jämfört med 10k på 2600ktiden

Där får du nog gå tillbaka och kolla vad en 2600K faktiskt kostade.

Generellt har datorer blivit mycket billigare, däremot finns det betydligt dyrare segment att ta del av idag. Det blir dock ingen rättvisande jämförelse att ta dåtidens budgetgrejer mot dagens premiumgrejer om man ska göra någon slags kostnadsjämförelse. Sen är det viktigt att poängtera att i9-9900K inte är en modell som segmentmässigt motsvarar i7-2600K heller, utan snarare är en entusiastmodell som tagits fram för att brygga ett gap i slutet av en befintlig arkitektur.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Det handlar nog mer om att med begränsad produktionskapacitet som Intel fnv har så är det bättre att få mer betalt per faktiskt såld enhet än vad det var tidigare, dom kan inte tillverka lika många som folk vill köpa, alltså ren ekonomi och inget tänkt marknadsgap att brygga.

Rent segmetsmässigt är det exakt samma som 2600K dvs den mest "exklusiva" processorn för normala konsumenter och som fungerar på vanliga konsument moderkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Sveklockarn: Det handlar nog mer om att med begränsad produktionskapacitet som Intel fnv har så är det bättre att få mer betalt per faktiskt såld enhet än vad det var tidigare, dom kan inte tillverka lika många som folk vill köpa, alltså ren ekonomi och inget tänkt marknadsgap att brygga.

Ja, prislappen hänger ihop med det, men det handlar ju också om att AMD släppt octacore för mainstream och att Intel står inför ett arkitekturbyte. Det är lättare att pusha ut en upphottad, marginellt snabbare, modell och få kunderna att betala än att bara försöka sälja samma grejer i ett år till.

Skrivet av the squonk:

Rent segmetsmässigt är det exakt samma som 2600K dvs den mest "exklusiva" processorn för normala konsumenter och som fungerar på vanliga konsument moderkort.

Det är en flytande gräns, men jag menar alltså att i9-9900K alltså är en modell som snarare ligger X/Extreme-segmentet (som även fanns på SB-tiden). Däremot kan det sägas att en vanlig i7-8700K nu kostar lika mycket som jag gav för min i7-8086K "Limited Edition" vid release vilket är helt absurt.

i7-2600K lanserades för 3k, hjälpte en kompis att bygga dator då och gav 3290 kr till en ÅF med hög leveransprecision. När jag själv uppgraderade till 3770 så hade prislappen hunnit öka till ca 3800 kr, vilket kändes ganska dyrt. Dessutom kan man kalkylera med att SEK tappat värde sedan dess, så jag tror iaf man ska ta det lugnt med att påstå att det kostar 15k mer att bygga motsvarande dator med en CPU som är ~3000 kr dyrare (ej justerat för valutakurs) än i7-2600K -- särskilt när det passar på samma moderkort som du påpekar.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Historiskt är det ändå inte särskilt höga priser nu, minns att en P4 Extreme kostade 10k, det var dåtidens 9900K. Och 10k då var som åtminstone 15k idag. Jämfört med det har flaggskeppet blivit mycket billigare, medans det var extremt billigt vid tiden för 2600K. Men all hårdvara var billig då, priserna har ökat rejält på senare tid.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: P4 Extreme får väl nästan räknas som HEDT, och då få vi lägga till en del på kostnaden.

Ska man ha "det bästa" i dag får man punga ut en smärre förmögenhet, typ 50kkr.
GeForce RTX 2080Ti, 15k
Core i9-9980XE, 21k
Moderkort X299, 5-6k
4x8 GB RAM
...