Trädvy Permalänk
UX-ninja 🖍️
Vendela "Lill-gurt" Wijk
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2018

Hur drar ni sladdar hemma?

Jag har börjat störa mig något otroligt på alla kablar och sladdar hemma, specifikt vid (under) skrivbordet.

Vi har två skrivbord bredvid varandra hemma med två datorer, och det innebär att det blir extremt mycket sladdar som hänger ner/ligger längs listen till grendosan som är på golvet. Det ser förjävligt ut, speciellt på min sida där även routern hänger på väggen och ser ful ut. Jag har försökt att dra om sladdarna så att det ska se lite finare ut och mer organiserat men det hjälper inte alls, alla är ju olika längder och färger. Vet att det finns speciella lådor man kan köpa för att samla sladdar i men det känns inte som att det riktigt löser problemet med sladdar som hänger.

Vad har ni för system hemma för att ”samla upp” sladdar vid skrivbordet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

https://www.thomann.de/se/thomann_v2020.htm

Samlar ihop kablarna till en tjock bakom skärmarna, sen får man placera grendosor, etc på något smart ställe så det inte syns för mycket. Jag har inte mitt skrivbord mot någon vägg så har lagt kablarna längsmed bordet in mot högersidan där datorn står. Tycker det ser helt okej ut och inga kablar fastnar i fötterna på en..

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

@Gurtis

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/wor...

Sådana brukar lösa det mesta om man är någorlunda noga med att dra sladdarna rätt, tycker jag. Sen finns det väl "kabelsslang" som är öppningsbar som man kan fästa längs skrivbordets ben för att leda ner de kablar som ska ner till golvet. Därefter kan man om man vill, skaka fram en sån där kabellåda som man lägger grendosan i och leder kablar dit.

Själv monterade jag grendosan uppochner under skrivbordet med hjälp av mjukplastarmerade stålband och drog en strömkabel från uttaget upp till den snyggt och sen resten till den grendosan och i ovanlänkad kabelkanal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

@Gurtis:
Jag monterade en liten vägghylla jag hade över, under skrivbordet.
La grendosa och samlade alla kablar på den. Den syns bara om man lägger sig på golvet, Och sitter tillräckligt långt in för att man inte slår i den.

Gissar att den är ca 60x20 cm.

CPU: i5-3570K@4,4GHz | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Har ett par grenuttag som monteras på bordskanten, resten av kablarna är fästa med buntband i underredet under bordsskivan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Hah jag hade försökt mig på ovanstående kabelsamlarlösningar och insåg att dom är skit. Gjorde då istället en "kabeldragningsguide". Principen är enkel. Skaffa en hurts, gör hål i hurtsens bakstycke och lägg grenkontakten/kontakterna där. Ställ datorn bredvid/intill hurtsen och låt kablarna från datorn löpa på hurtsens baksida. I mitt fall köpte jag skrivbordet jonas med inbyggd hurts. Tyvärr tog jag inga bilder före, utan endast efter. Men det såg förjävligt ut under skrivbordet innan.

Gjorde även en ordentlig kabeluppsamlare själv av två fönsterbrädor till ett arbetsrum hos föräldrarna. Där låg kablar på golvet överallt men lyckades få upp allt skit i kabeluppsamlaren.

Spana in guiden vettja: #12510535

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Jag har köpt denna på ikea och monterat under skrivbordet:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Vi kör med Ikea Signum kabelkanal under våra bord:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30200253/

Om man har en väggmonteringsbar strömfördelningsdosa som inte får plats i kabelkanalen så kan man montera den upp och ned under bordet istället, vilket också är vad vi gjort.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Jag kör med den här på golvet

https://www.clasohlson.com/se/Kabel-/grenuttagsbox%20D-line/P...

och den här

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

runt kablarna som kommer ner från skärmen, mus och tangentbord (samt mina monitorer). Gömmer kablarna från datorn som står på golvet bakom datorn helt enkelt och har lådan delvis bakom datorn. Intressant att se hur många olika lösningar som föreslagits, men min lösning var relativt enkel att göra utan att behöva skruva under skrivbordet (inte världens roligaste syssla). En fördel tycker jag är att den är oerhört flexibel om jag vill ordna om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Kör med ett stort bagagenät som jag satte mellan stativet och bordsskivan, bara o klämma in allt syns inga kablar eller fördelningsdosor xD (till och med routern är inklämd där!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 2080Ti Gaming Trio @ 2040/15400MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Ikea Signum och en massa kardborreband. Blir dock väldigt tajt med utrymme i den om man ska få plats med allt man behöver, t.ex. switch, 2-3 nätadaptrar, grendosa, kablar o.s.v.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Drar fast mina i ramen och benen till skrivbordet med galna mängder buntband. Grendosor har jag en stor på skrivbordet och sen en fastsatt under skrivbordet till allt som alltid är inkopplat. Blir helt okej med den mängden kablar som en dator + tre skärmar och lite nätverk kräver.

Enda haken är den dagen en kabel ska ersättas vilket brukar innebära att det blir en kabel till i bunten vilket sen fortsätter tills skrivbordet ska flyttas och man får en jättehög med kablar över när allt är uppsatt igen

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Tänk som de som pimpar sin RGB dator, byt till snygga kablar och visa upp dem.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2007

Limmar grendosor (med tex smältlim) på undersidan av skrivbordet.
Sätter sen stripes runt kablarna som jag buntar ihop.

(Btw, kör samma sak vid TV / Stereo / Xbox.
TVn hänger på väggen, stereo och Xbox på var sin hylla nedanför med alla kablar neddragna till "osynliga" grendosor på undersidorna av hyllorna)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Jag använder mig utav 2 hyll konsoler.

En som fästs på väggen under bordet med ett djup på ca 10cm.

Sen så fäster jag en hyll konsol direkt på undersidan av bänkskivan så den pekar ned mot golvet.

Skiss

å så här ser det ut under bordet. inget synligt kabel trassel.

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Har köpt nya slim-kablar till allt (HDMI, ethernet, el, USB, högtalar-kabel, antennsladd), allting i vitt för att matcha möblerna och i passande längder. Gömt alla switchar och förgreningsdosor på insidan eller undersidan av möblerna med hjälp av kardborre-tejp. Alla kablar är färg/nr.-märkta i varje ände, sorterat efter enhet (ex. PS4:ans HDMI, ethernet och el är alla märkta med röd/nr. 4). Använder dessa kabelmärknings-clips. Kommer i olika storlekar för att passa olika tjocka kablar, el brukar vara tjockare.

Kan tipsa om Allocacocs smidiga PowerCube-grenuttag som kan seriekopplas och hängas lite varsom med hjälp av medföljande hållare. Vissa modeller har även inbyggda USB-portar för USB-laddning. Finns även modeller med remote-switches etc. Har du skrivbord så investera i kabelhållare som monteras under bordsskivan. Använd kardborre-band och/eller kabelstrumpor för att samla ihop längre sträckor av kablar.

Spendera typ en dag att planera ut all din kabeldragning och dra ut alla möbler etc. så att du kommer åt. Se till att märka alla kablar i varje ände först, kategorisera kabel-typ (el, HDMI, ethernet etc.) och dra dessa i ordning baserat på vad du brukar byta ut oftast (börja med det du brukar byta mest sällan). Se till att du har planerat och köpt varje sorts kabel (i rätt längd) och sorteringsassistans i förväg.

Sen kan du njuta av kabelperfektion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Har en TV-bänk med "3 fack" där hemmabioförstärkaren är placerad överst, bredvid den står NAS + extern hårddisk, dockning för nintendo switch, samt en xbox one.

En nvidia shield är placerad i första facket, sedan står en ps3:a i sista facket. I mittersta facket ligger tre grenuttag samt en nätverksswitch intryckt.

Har funderat på att ta tag i denna röra i flera månader... men det har inte blivit av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Kör kabelkanaler överallt som är synligt.

sen tex från dator eller tv så buntar jag ihop med tex;
https://www.thomann.de/se/thomann_v2020.htm

Detta resulterar dock i att man får köpa lite längre kablar oftat för att få dem snyggt, och inte bara dra kortaste vägen.

Tex strömkablar till tv, ps4:a osv är köpta längre för att dra alla på samma ställe och få en enklare/snyggare lösning

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Inte så fint som jag borde.

Följer tråden för tips.

Trädvy Permalänk
UX-ninja 🖍️
Vendela "Lill-gurt" Wijk
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2018

Många bra tips, tack! Ska sätta mig ner någon kväll och undersöka vad som skulle passa bäst hemma, det lockar inte riktigt att börja med något satsigt bygge men det kanske är värt det ändå.

Fast denna från Ikea verkade ju ganska smidig ändå.