Vi pratar Radeon VII med AMD – Vega på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Vi pratar Radeon VII med AMD – Vega på 7 nanometer

Under CES 2019 visar AMD inte bara upp rykande heta processorer, utan även grafikkortsserien Radeon får lite nyheter. Här märks Radeon VII på högaktuella 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tydligt på namnet på Radeon VII att syftet med kortet främst var att visa framfötterna med "kolla, vi är först på 7nm".

Ganska billigt sätt att göra det på också, när man ändå har processorn färdig för Radeon Instinct. Förmodligen ser vi bara det här släppet för att Navi är försenat.

Att kortet sedan också konkurrerar okej med ett RTX 2080 är väl bra det med, visa att man ändå är med i matchen.

Tyvärr för dyrt för att ge Nvidia en riktig käftsmäll. Varför betala lika mycket som för ett RTX 2080 för samma prestanda, och sedan ändå inte få stöd för DXR och DLSS? Det man får hos AMD är det stora och snabba videominnet, men det är knappast av intresse för de flesta spelarna. (Inte för att DXR och DLSS är särskilt intressant heller, men det är mer intressant än videominnet trots allt.)

Sedan får vi så klart avvakta lite benchmarks för att se hur kortet står sig mot ett RTX 2080 i verkligheten.

Skulle inte förvåna mig om det här visar sig vara en papperslansering med väldigt begränsad tillgång...

Påminner ändå lite om Nvidia Titan V ändå. Enda skillnaden är att AMD hävdar att det är ett spelkort, vilket Nvidia tydligt hävdade att deras kort inte var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det är tydligt på namnet på Radeon VII att syftet med kortet främst var att visa framfötterna med "kolla, vi är först på 7nm".

Ganska billigt sätt att göra det på också, när man ändå har processorn färdig för Radeon Instinct. Förmodligen ser vi bara det här släppet för att Navi är försenat.

Att kortet sedan också konkurrerar okej med ett RTX 2080 är väl bra det med, visa att man ändå är med i matchen.

Tyvärr för dyrt för att ge Nvidia en riktig käftsmäll. Varför betala lika mycket som för ett RTX 2080 för samma prestanda, och sedan ändå inte få stöd för DXR och DLSS? Det man får hos AMD är det stora och snabba videominnet, men det är knappast av intresse för de flesta spelarna. (Inte för att DXR och DLSS är särskilt intressant heller, men det är mer intressant än videominnet trots allt.)

Sedan får vi så klart avvakta lite benchmarks för att se hur kortet står sig mot ett RTX 2080 i verkligheten.

Skulle inte förvåna mig om det här visar sig vara en papperslansering med väldigt begränsad tillgång...

Påminner ändå lite om Nvidia Titan V ändå. Enda skillnaden är att AMD hävdar att det är ett spelkort, vilket Nvidia tydligt hävdade att deras kort inte var.

Håller med, men tyvärr vet få vad/vilka AMD är..lite som de flesta människor (90%) tror att Apple har uppfunnit allt vad teknik hör att göra med.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

För samma pris är den nog inte så intressant för gamers (alltså de flesta intresserade i detta forum). Som beräkningskort krossar det RTX 2080.

Vad som är intressant ur teknikhänseende är att Radeon VII är bara 331 mm² medan RTX 2080 är hela 545 mm² (Ti är hisnande 754mm²!). Det borde göra en hel del för tillverkningskostnaden om yields blir okej. GDDR6 må vara billigare men det gör inte upp för prisskillnaden i kiselyta.

Sen så klart är det bara en tidsfråga innan Nvidia kommer med 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

(Inte för att DXR och DLSS är särskilt intressant heller, men det är mer intressant än videominnet trots allt.)

Hur kan DXR och DLSS vara mer intressant när Nvidia själva säger att det enda sättet att spela med DXR utan att döda sin fps är att ha DLSS aktiverat. Just nu finns det inget spel som erbjuder båda sakerna.

Vill man spela spel med DXR ska man vänta på nästa generation.

Kul också att du säger att det är ett billigt sätt för AMD att vara första med 7nm när Nvidia själva har lagt till DXR på sin 2000-serie bara för att vara först. Det är så uppenbart att dom har kastat in det bara för att kunna ha något nytt att visa upp för att försöka övertyga kunderna att betala så sjukt mycket mer pengar för deras nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hur kan DXR och DLSS vara mer intressant när Nvidia själva säger att det enda sättet att spela med DXR utan att döda sin fps är att ha DLSS aktiverat. Just nu finns det inget spel som erbjuder båda sakerna.

Dock undrar jag varför i all världen man skulle välja att spela med DLSS (som ger sämre bildkvalitet) och sedan slå på RTX på det för lite bättre reflektioner.

Gå ner ett snäpp i generell bildkvalitet bara för att krydda med lite bättre reflektioner låter ju helgalet enligt mig.

Permalänk
Medlem

Snubblade över denna artikel:
https://m.hardocp.com/news/2019/01/10/here_are_amds_radeon_vi...

Tydligen visade AMD en del prestandasiffror lite dolt under presentationen Då kanske man kan klura ut lite mer hur Radeon VII kan tänkas stå emot RTX 2080 om man använder Vega 64 som måttstock? Sitter dock på mobil nu så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Enligt dom siffrorna så slår ju kortet 2080 rätt bra i vissa spel och är typ 4-5 fps ifrån 2080ti i vissa spel, eller har jag missat något?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför, men jag tror på de här korten och är inte särskilt imponerad av RTX-serien. Jag vill se en press neråt i priserna, även om det sker genom stagnerad prestanda. Nu vet jag om att dessa har ett riktpris på 699. Men de kanske släpper någon nedskalad variant med mindre HBM, lite färre cores för säg 299, 249 som presterar 60 fps i 1440p.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

För samma pris är den nog inte så intressant för gamers (alltså de flesta intresserade i detta forum). Som beräkningskort krossar det RTX 2080.

Vad som är intressant ur teknikhänseende är att Radeon VII är bara 331 mm² medan RTX 2080 är hela 545 mm² (Ti är hisnande 754mm²!). Det borde göra en hel del för tillverkningskostnaden om yields blir okej. GDDR6 må vara billigare men det gör inte upp för prisskillnaden i kiselyta.

Sen så klart är det bara en tidsfråga innan Nvidia kommer med 7nm.

Det högre priset per mm² kompenserar nog för det mesta här ska du se.

Men ja, TU104 på 7 nm borde ändå bli större än Vega 20.

Intressant för framtiden är att eftersom TU-chippen är så gigantiska så lär nvidia använda 7 nm för att krympa chippen, inte för att öka antalet beräkningsenheter (eller antalet transistorer) i dem. Så prestandaökningen lär ligga i högre klocka och ev arkitektur-förbättringar.

RTX är dyrt, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är inte minnesbandbredd vad man vill ha mycket av för att bryta vissa kryptovalutor? kortet borde kunna gräva bra tänker jag.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Prestanda som RTX2080 men ingen möjlighet till RT och till ungefär samma pris. Dyr lösning med 16GB HBM2 minne som man knappast kommer att ha användning av i spel på flera år. Hur tänkte AMD här..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Hur kan DXR och DLSS vara mer intressant när Nvidia själva säger att det enda sättet att spela med DXR utan att döda sin fps är att ha DLSS aktiverat. Just nu finns det inget spel som erbjuder båda sakerna.

Vill man spela spel med DXR ska man vänta på nästa generation.

Kul också att du säger att det är ett billigt sätt för AMD att vara första med 7nm när Nvidia själva har lagt till DXR på sin 2000-serie bara för att vara först. Det är så uppenbart att dom har kastat in det bara för att kunna ha något nytt att visa upp för att försöka övertyga kunderna att betala så sjukt mycket mer pengar för deras nya kort.

Som jag själv skrev så är varken en jättestor mängd dyrt HBM2-minne (Radeon VII) eller DXR/DLSS (Geforce RTX 20xx) jätteintressanta.

Av de två alternativen är dock Nvidias onödiga funktioner mer intressanta ur ett framtidsperspektiv än ett alldeles för stort videominne.

DLSS ger möjlighet för högre bildfrekvenser. DXR ger möjlighet för real-time-raytracing. 16 GB videominne framför 8 GB ger inte så mycket alls.

Det optimala vore ju ett Radeon VII med en billigare och bättre minnesmängd, eller ett 7nm Turing eller Pascal utan onödiga DXR/DLSS-funktioner. Men det finns inte. Inte än i alla fall. Vi får se vad Navi blir.

Permalänk
Medlem

Radeon 7, första gpu på 7nm och andra generationens Vega släpps den 7e i 2a månaden (7 feb).
Någon på AMD fick sin ocd ordentligt kliad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få mina händer på ett kort som kan driva Freesync och 1440p bättre än vad mitt Rx 580 kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skulle inte förvåna mig om det här visar sig vara en papperslansering med väldigt begränsad tillgång...

De vill bli av med överblivna Mi50s. Därför kommer nog ingen återförsäljare få tag på dem. Och de kommer i en mycket begränsad upplaga. Om de inte behöver fler Mi60, så kommer det således inte komma några fler Radeon VII. För de tjänar någonstans mellan -50 och 50 dollar per kort kanske. De tjänar däremot inga pengar om de håller kvar dem...

Skrivet av pv2b:

Ganska billigt sätt att göra det på också, när man ändå har processorn färdig för Radeon Instinct. Förmodligen ser vi bara det här släppet för att Navi är försenat.

Navi är försenat --> Släpp Radeon 7

Men i själva verket så kan det lika gärna vara:

RX590 och Mi50 säljer dåligt då folk väntar på Navi som annonseras under CES --> Skjut upp Navi och säg "Den kommer senare i år".

"Senare i år" låter väldigt väldigt långt bort, och folk vill har kort nu. I själva verket ligger t.ex Mars eller Juni senare i år också. Samtidigt har Jen Hsun nu lurats till att säga att han stödjer freesync och släpper RTX 2060 som förmodligen tar försäljningen från kort såsom GTX 1070, 1070, 1060. Kanske därför han blev så besviken...

EDIT: förtydligande, ingen väntar med att köpa Mi50 p.g.a Navi. Men då de måste announcea något kort så blev Mi50, samtidigt som de behöver bli av med dem på något sätt.

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag låter negativ nu, men det känns som att Radeon VII är ett sketet plåster på såren för att de skjuter upp Navi.
Egentligen är det nu de borde ha lanserat Navi för att sno kunder.
Men istället för den gräddiga goa rödmjölken, så skickar de på oss ett paket mellanmjölk/lättmjölk och sparar på den röda tills nVidia redan sålt en massa kort till kunder som inte vill vänta på Navi.

Någon får gärna rätta mig men detta känns minst sagt B.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ledsen om jag låter negativ nu, men det känns som att Radeon VII är ett sketet plåster på såren för att de skjuter upp Navi.
Egentligen är det nu de borde ha lanserat Navi för att sno kunder.
Men istället för den gräddiga goa rödmjölken, så skickar de på oss ett paket mellanmjölk/lättmjölk och sparar på den röda tills nVidia redan sålt en massa kort till kunder som inte vill vänta på Navi.

Någon får gärna rätta mig men detta känns minst sagt B.

/Lifooz

Tror inte VII har nått med framtida Navi att göra. Tror såhär:
Det/de Navi chip som släpps iår komner ändå bara tävla med max 2070.
Nu fanns (tack vare 2080 höga pris) även en möjlighet att någotsånär matcha 2080 så varför inte släppa VII?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror såhär:
Det/de Navi chip som släpps iår komner ändå bara tävla med max 2070.
Nu fanns (tack vare 2080 höga pris) även en möjlighet att någotsånär matcha 2080 så varför inte släppa VII?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är förvisso en möjlighet, helt klart.
Men om nu Navi skulle prestera sämre än Radeon VII så lär de få skämmas tills dödsda....nej föressten, de har gjort det en gång förr.

Deras Bulldozer var ju sämre än Phenom II om jag minns det rätt, så kanske följer de gamla vanor isådanafall?
Haha, nej men skämt åsido, det är dåligt om deras kommande serie presterar sämre än det de nu har släppt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Prestanda som RTX2080 men ingen möjlighet till RT och till ungefär samma pris. Dyr lösning med 16GB HBM2 minne som man knappast kommer att ha användning av i spel på flera år. Hur tänkte AMD här..?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du nu? Det är en handfull spel som stödjer RT "då det behöver hanteras på mjukvaru-nivå av spel-tillverkaren", det har slagit hårt på prestandan och behöver standardiseras räkna med att det kommer att ta flera år. HBM går att använda nu/idag speciellt om du spelar på högre upplösningar. Blir spel mer beräkningstunga i framtiden så gissar jag att även det är till fördel för HBM, går det utöver det att använda kortet till annat än spel så säger jag bra AMD. Största nackdelen är priset på HBM och ingen har en kristallkula hur det kommer att förändra sig i framtiden.

Listpriset för detta kort är 699USD ett 2080 800USD; 2080TI 1100USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är förvisso en möjlighet, helt klart.
Men om nu Navi skulle prestera sämre än Radeon VII så lär de få skämmas tills dödsda....nej föressten, de har gjort det en gång förr.

Deras Bulldozer var ju sämre än Phenom II om jag minns det rätt, så kanske följer de gamla vanor isådanafall?
Haha, nej men skämt åsido, det är dåligt om deras kommande serie presterar sämre än det de nu har släppt.

Ingen som har sagt att Navi kommer prestera sämre än VII. Endast att Navi skulle vara mindre till storlek och mindre resurskrävande.

Och nej, de behöver absolut inte skämmas. Inget konstigt med att sikta in sig på ett annat marknadssegment.

Tvärtom, matchar/spöar de 2070 i konventionell rendering för $399 eller lägre (och ändå har hälsosamma marginaler) så är det en succé-comback.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta är alltså konsumentvarianten av Radeon Instinct MII50. Om AMD vill så kan de släppa en ännu bättre presterande (5-10% max) av MII60 vilket är fullstora Vega 20.

Rena spekulationer men vi kan komma att se ett kort som är snäppet vassare ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är förvisso en möjlighet, helt klart.
Men om nu Navi skulle prestera sämre än Radeon VII så lär de få skämmas tills dödsda....nej föressten, de har gjort det en gång förr.

Deras Bulldozer var ju sämre än Phenom II om jag minns det rätt, så kanske följer de gamla vanor isådanafall?
Haha, nej men skämt åsido, det är dåligt om deras kommande serie presterar sämre än det de nu har släppt.

/Lifooz

Ja, vad pinsamt det hade varit att släppa något som presterar till 90% för halva priset.... vänta ett tag, det låter hyfsat bra.
Om de nu känner för att göra en fullstor Navi nu med deras IWD så kan de göra det, och då är det inte på tal om något "prestera sämre".

Skrivet av Dinoman:

Detta är alltså konsumentvarianten av Radeon Instinct MII50. Om AMD vill så kan de släppa en ännu bättre presterande (5-10% max) av MII60 vilket är fullstora Vega 20.

Rena spekulationer men vi kan komma att se ett kort som är snäppet vassare ändå.

Det är inte riktigt så det fungerar. Vega64 presterar ~3% bättre än Vega56 i spel vid samma klock/minnesfrekvens, trots att det har hela 14% mer cores. Det här kommer att brytas i Navi, då vi kommer se långt färre CU per och kan således öka effektiviteten per CU.

MI60 kommer vi inte få se eftersom det kostar bra mycket mer. Enda anledningen till att de kan ge ut MI50 är för att RTX2080 har ett så dåligt pris i förhållande till sin prestanda, vilket gör det tillräckligt för en "break even" eller till och med svag förlust situation. Snubben som föreslog Radeon VII och RX590 har redan fått sparken och det säger vad de tycker om idén...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Radolov:

Ja, vad pinsamt det hade varit att släppa något som presterar till 90% för halva priset.... vänta ett tag, det låter hyfsat bra.
Om de nu känner för att göra en fullstor Navi nu med deras IWD så kan de göra det, och då är det inte på tal om något "prestera sämre".

Det är inte riktigt så det fungerar. Vega64 presterar ~3% bättre än Vega56 i spel vid samma klock/minnesfrekvens, trots att det har hela 14% mer cores. Det här kommer att brytas i Navi, då vi kommer se långt färre CU per och kan således öka effektiviteten per CU.

MI60 kommer vi inte få se eftersom det kostar bra mycket mer. Enda anledningen till att de kan ge ut MI50 är för att RTX2080 har ett så dåligt pris i förhållande till sin prestanda, vilket gör det tillräckligt för en "break even" eller till och med svag förlust situation. Snubben som föreslog Radeon VII och RX590 har redan fått sparken och det säger vad de tycker om idén...

Om kärnor hade haft noll påverkan så hade ju ett grafikkort vara byggt på samma sätt som en processor, vilket de inte är. Självklart så har antalet kärnor inverkan på prestandan. Som Steve är inne på så beror det på lasten, vilka tekniker som ett spel utnyttjar hur det påverkar effektiviteten i arkitekturen.

Med det sagt så är Vega helt klart en speciell liten arkitektur som gör att 3840 kärnor verkar vara en bättre sweet spot än 4096 kärnor. Det är precis som för processorer, det är större prestandanytta att höja frekvenser än att öka antalet kärnor medan en kombination av bägge är det bästa såklart men också det som driver energiförbrukningen dramatiskt.

Tittar vi på ren benchmarking i 1080p så är Vega 64 cirka 8% snabbare än 56. I högre upplösningar så är skillnaden större de i mellan vilket kan krypa upp till 10% i vissa titlar. Det är vad jag baserade mitt utlåtande på, detta innebär att Vega RX 64 också har högre frekvenser än RX 56, så må vara men det hade ju också varit strategin för ett kort baserat på fulla Vega 20.

Det enda jag säger är att nya Radeon VII inte är deras absolut tungaste kort de kan producera, de kan binna det absolut bästa som idag går till MII60 om de hade velat. Ingen av oss vet kostnaderna AMD har så de diskussionerna tycker jag att vi kan lämna eftersom det är vilda spekulationer.

Källa: Techpowerup GPUDB

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hur tänkte du nu? Det är en handfull spel som stödjer RT "då det behöver hanteras på mjukvaru-nivå av spel-tillverkaren", det har slagit hårt på prestandan och behöver standardiseras räkna med att det kommer att ta flera år. HBM går att använda nu/idag speciellt om du spelar på högre upplösningar. Blir spel mer beräkningstunga i framtiden så gissar jag att även det är till fördel för HBM, går det utöver det att använda kortet till annat än spel så säger jag bra AMD. Största nackdelen är priset på HBM och ingen har en kristallkula hur det kommer att förändra sig i framtiden.

Listpriset för detta kort är 699USD ett 2080 800USD; 2080TI 1100USD

EDIT:
Jag omfomulerar mig..
AMD släpper ett kort i RTX2080 klass men utan RT funktioner o DLSS möjlighet.
Priset kommer förmodligen att hamna i närheten av RTX2080 (kanske 500 -1000 SEK billigare) men vi får väl se då kortet är släppt och priset stabiliserats.
AMD lägger in 16GB HBM2 minne på kortet jippi men kommer jag att ha nytta av det som gaming grafikkort..? Mycket tveksamt då majoriteten av spelgrafikkort idag har 4-8 GB minne. Knappast kommer spelutvecklare att göra spel som kraver 8+ GB minne inom den närmsta tiden.
HBM2 minne lär nog göra kortet en bra bit dyrare + att man kanske får de problem man hade med FURY/VEGA då man skall para ihop flera chip på ett substrat. Nästa fråga är vilken tillgänglighet detta kort kommer att ha i handeln..?
Jag hade nog hoppats på 7nm VEGA variant men prestanda som VEGA64 och lägre energiförbrukning fast med trevlig prislapp. VEGA56/64 ligger idag som lägst på ca 4000 resp. 5000 SEK så varför inte ett VEGA+ för 3500 SEK.
Men men jag kanske önskar förmycket.

Så frågan.. Hur tänker AMD ... vem skall man konkurrera med med detta kort och för vilken målgrupp är det avsett..?

EDIT2:
https://www.techpowerup.com/251462/amd-cto-mark-papermaster-c...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaaR:

Jag vet inte varför, men jag tror på de här korten och är inte särskilt imponerad av RTX-serien. Jag vill se en press neråt i priserna, även om det sker genom stagnerad prestanda. Nu vet jag om att dessa har ett riktpris på 699. Men de kanske släpper någon nedskalad variant med mindre HBM, lite färre cores för säg 299, 249 som presterar 60 fps i 1440p.

Fast en halv nettomånadslön helt utan OB för en relativt lågbetald (135 kr/h, var min ingångslön inom personlig assistans) för ett företags toppkomponent är inte så illa heller.
Hade toppkortet med extra socker på kostat bara 4k så hade folket med de prioriteringarna förmodligen klagat på att inte bättre kort utvecklades här och nu.

Sedan klättrar ju prestandan ner i budgetklasserna relativt fort också, tycker jag.
Ett GTX 780 kostade ca. 650 dollar vid release 2013, och ett 1060 kostade bara 250 dollar tre år senare och överlag bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

... Förmodligen ser vi bara det här släppet för att Navi är försenat.
Skulle inte förvåna mig om det här visar sig vara en papperslansering med väldigt begränsad tillgång...

Skrivet av thomas_skane:

Vad som är intressant ur teknikhänseende är att Radeon VII är bara 331 mm² medan RTX 2080 är hela 545 mm² (Ti är hisnande 754mm²!). Det borde göra en hel del för tillverkningskostnaden om yields blir okej. ...

Som jag förstått det:
Rykte 1:
Navi är försenad. Något fel i designen hittades så man får ta fram en ny mall, tar minst tre månader extra.
Rykte 2:
Kortet Radeon VII var ursprungligen en design som föreslagits av RTG men avvisats för att den kostar för mycket. Med Navi försenat har man dammat av idén på nytt och valt att lansera den.
Fakta:
331 mm2 på 7 nm (ny process med många fel) har lägre yield än 545 mm2 på 14 nm (mogen process med få fel), och kostar ungefär 8% mer per tillverkat chip (inklusive de defekta chipen).
Rykte 3:
Tillverkningskostnaden för Radeon VII förväntades, när RTG tidigare presenterade designen, ligga högre än det MSRP man nu presenterat.

Mina slutsatser:
* AMD har släppt Radeon VII endast för att de är tvingade att visa närvaro på marknaden. (Och garanterat vara först med 7 nm.)
* AMD kommer att sälja korten med betydligt sämre prismarginal än önskvärt, kanske till och med en direkt kostnad per sålt kort. Vill därför sälja så lite som möjligt. (Navi kommer att få mycket bättre yield och bli betydligt billigare att tillverka.)

Permalänk
Avstängd

Självklart blir det ännu 1 flopp.
Varför skicka med 16 gb vram,(Som ingen behöver)
Jo för att vara värst med något bara,inget mer än så.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Självklart blir det ännu 1 flopp.

Blir mkt, mkt mer flop än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@ipac:
Jag gissar att du är inne på Tok flopp?
AMDS grafik grupp skulle jag gärna sett på gemensamt foto.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.