Forumdelen sponsras av

Extern skärm (2560x1600) till Lenovo Ideapad 330? HDMI till Dual link DVI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2002

Extern skärm (2560x1600) till Lenovo Ideapad 330? HDMI till Dual link DVI?

Hjälp. Hur ska jag koppla för att få full upplösning på min skärm?

Berörda enheter:
Dator - Lenovo Ideapad 330 Intel Core i7-8750H/16GB/1TB+256 SSD/GTX 1050/15.6"
(info om datorn)

Monitor - Dell LP3065
(info om monitor)

Problem/sammanfattning:
Avseende extern monitor har datorn endast en HDMI-port.
Använder man en HDMI till DVI-adapter så blir det Single link och då ger monitorn endast 1280x800) : (

Datorn har en USB-C-port som borde gå att nyttja?
Jag har kollat på olika lösningar här, t.ex denna men det känns högst oklart om det som står ("Adaptern stöder Dual Link-videoupplösningar på upp till 2560x1600") verkligen stämmer. Jag har sökt och hittat samma produkt där det står specat att den bara stöder upp till 1920x1200.

I den här tråden beskrivs en lösning som kräver tre (!) olika adaptrar [...] X_X

Det måste rimligen finnas en smidigare lösning?

Plz halp!

Truddelutt :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Alla specifikationer på den datorn jag kan hitta säger att den inte stödjer DisplayPort via USB-C. Och enligt denna PDF från Lenovo så stödjer HDMI-porten endast upplösningar upp till 1920x1080@60Hz, hur de nu lyckats med det...

Tyvärr så är laptop och DVI-DL nästan alltid en dålig kombination, eftersom nästan inga laptops har DVI-utgång och det är svårt att konvertera DP till DVI-DL (någon HDMI till DVI-DL-adapter har jag aldrig sett, annat än felmärkta adaptrar). Om HDMI-porten mot förmodan skulle klara av 2560x1600 så skulle det kanske gå med adapter-kedjan som föreslås i tråden du länkar till, men en sån lösning kommer kosta 2000 kr+ (DP till DVI-DL-adaptrar är väldigt dyra). Och att koppla adapter till adapter brukar sällan vara problemfritt.

Så svaret på din fråga är tyvärr att det troligtvis inte går att få full upplösning med den laptopen och skärmen.