Problem med impedans, hörlurar ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Problem med impedans, hörlurar ny dator

Hej
Köpte nyligen en dator. Ljudet från högtalarna fungerar felfritt, men så fort jag kopplar in hörlurar blir ljudet skitskumt. Antar att det har att göra något med impedansen då detta meddelande samtidigt kommer upp: http://www.bilddump.se/bilder/20190111203239-212.107.140.161....

Bör nämna att det inte är några rejäla hörlurar jag har, kan problemet lösas med ett bättre par kanske?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Första steg är att avinstallera bloatware som får den rutan att poppa up.

Stax 353xbk | Stax L300Le + L700 Arc + Custom Pads
SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@Sinery: Okej, kommer det göra skillnad eller bara få bort meddelandet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2007

Det är Asus SupremeFX skräp som ställer till det, funktionen kallas "impedance sense". Är inte säker på om du får bort det via någon inställning, du kan ju rota runt lite. Alternativt avinstallera nuvarande drivrutin för ljudkortet och installera ny rakt från Realtek.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Har du volymkontroll på sladden till lurarna så kan dessa göra att de missindikerar - i så fall prova att göra som det står - att dra på max volym på din volymkontroll på sladden till lurarna innan nästa försök då enklare lurars volymkontroll består just av en potetiometer mellan 0 - till kanske någon KOhm i serie med signalen (medans mer genomarbetade modeller så är impedansen konstant oavsett inställning - men ger då en mer komplicerad och därmed dyrare potentiometer.)

Lurimpedans på 110 Ohm ger ingen hög ljudnivå om systemet förutsätter lurimpedans på 32 Ohm eller så.

lurar med hög impedans behöver motsvarade högre signalspänning för samma ljudnivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@xxargs: Har testat med en del olika hörlurar och samma problem återkommer, ingen har inbyggd ljudreglering. Tycker det verkar skumt med att impedansen skulle vara över 110 ohm, testar jag med ett par enkla Urbanears Bagis som ska ha en impedans på 16 Ohm får jag samma meddelande och problem! Men ett par hörlurar av högre kvalitet skulle inte lösa problemet alltså?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@Wh1sp: hmm, hittar ingtet med "impedance sense", testade även att ladda ner nya drivruterner för ljudkortet, men det gjorde ingen skillnad..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av wilsjo:

@xxargs: Har testat med en del olika hörlurar och samma problem återkommer, ingen har inbyggd ljudreglering. Tycker det verkar skumt med att impedansen skulle vara över 110 ohm, testar jag med ett par enkla Urbanears Bagis som ska ha en impedans på 16 Ohm får jag samma meddelande och problem! Men ett par hörlurar av högre kvalitet skulle inte lösa problemet alltså?

har du flera uttag ur ljudkortet - beter det sig samma sätt på alla uttag..

det kanske är skitsaker men ändå svårhittade som glapp i kabel/kontakt eller glapp i uttaget på ljud-delens uttag.

eftersom felet delas av fler lurar så kan man nog dra slutsatsen att det inte är lurarna och dess proppar som är problematiskt utan det sitter i ljudkortet/ljuduttagen eller att drivrutinerna inte hanterar det rätt... - och då är det som du redan nämner lönlöst att köpa dyrare lurar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av wilsjo:

@Wh1sp: hmm, hittar ingtet med "impedance sense", testade även att ladda ner nya drivruterner för ljudkortet, men det gjorde ingen skillnad..

Leta upp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@claser: Jo den menyn känner jag till, det spelar ingen roll om jag har på extreme, ljudet är ändå kasst