Permalänk
Medlem

Ny Dator - Problem med Lagg

Hej! Har fått min nya dator och allt funkar bra, flyter på svinsnabbt. Kopplade in mina hörlurar till baksidan på mitt ljudkort och efter det började datorn att kännas trögare. När jag justerar volymen eller är inne i Creatives programvara så är det väldigt långsamt. Har avinstallerat alla program men det känns fortfarande som att något inte stämmer. När man tex ska justera ljudvolymen så är den ett par sekunder seg på att reagera. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Låter väl rimligt.

Vad är frågan?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Fpsdips när man justerar volym ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Hej! Har fått min nya dator och allt funkar bra, flyter på svinsnabbt. FÖRUTOM när jag ska justera ljudvolymen eller när jag är inne i Sound Blaster Connect 2 (mjukvara för mitt ljudkort Creative Soundblaster AE-5). Så det känns som att det hela har något med ljudkortet att göra?

Creatives utvecklare är inte dom duktigaste tydligen, de gör en programvara fort som fan för att sen släppa ny version till nästa ljudkort lägga på 2.0 som inte är kompatibelt med äldre ljudkort.
Min Creative SB mjukvara ser bara konstig ut men den gör sitt jobb...

Som han ovan, vad är din fråga?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ja det känns konstigt att en ny rätt kraftfull dator börjar lagga stenhårt när man är inne i ett simpelt program eller när man ska justera volymen?

Permalänk
Medlem

Ljudkort har alltid varit ökända att ha kass mjukvara och kommer alltid vara det.
Kasta den på tippen där den hör hemma... eller utföra den ritualiska ominstalleringen av drivrutinen tills det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

@TimeCommando Vänligen förtydliga rubriken i enlighet med §3.1 annars kommer den att låsas.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Creatives utvecklare är inte dom duktigaste tydligen, de gör en programvara fort som fan för att sen släppa ny version till nästa ljudkort lägga på 2.0 som inte är kompatibelt med äldre ljudkort.
Min Creative SB mjukvara ser bara konstig ut men den gör sitt jobb...

Som han ovan, vad är din fråga?

När jag väljer Creative Soundblaster som högtalare och kopplar in ett par lurar så börjar allting att lagga. Förstår inte vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem

@TimeCommando
Har du prova byta drivrutiner till äldre/nyare?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@TimeCommando
Har du prova byta drivrutiner till äldre/nyare?

Installerade om programmet ' Sound Blaster Connect 2' för det är det enda jag hittar när det gäller drivrutiner.
Känns lite bättre. Men Så fort man ska pilla med ljudet så blir det långsamt. Kanske inte så stort problem
men jäkligt irriterande. Speciellt när man har en ny dator.

Permalänk
Medlem

Creatives ljudkort är kända för värdelösa drivisar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA