Silverstone visar prototyp av kommande Raven-chassi med roterad layout

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Silverstone visar prototyp av kommande Raven-chassi med roterad layout

På CES 2019 meddelar Silverstone att de går tillbaka till rötterna med sin anrika chassiserie Raven, och visar en prototyp av en bastant pjäs med en säregen inre layout.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Hade hellre sett ett Fortress!

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 68TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

Intressant design.
Men det kommer ju att krävas vinklade adaptrar till bl.a grafik-kort, annars tas ju hela estiken bort, för vem vill ha dem sticka upp från toppen
Så det kan ju undras om sådana kommer att medfölja...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Mar 2014

I ärlighetens namn så borde grafikkort sitta just så där för allas väl.

Men hur kommer kontakterna må om man inte skaffar 90-graders vinkeladaptrar till hela rasket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Belzader:

Intressant design.
Men det kommer ju att krävas vinklade adaptrar till bl.a grafik-kort, annars tas ju hela estiken bort, för vem vill ha dem sticka upp från toppen
Så det kan ju undras om sådana kommer att medfölja...

Skrivet av Ricerunner:

I ärlighetens namn så borde grafikkort sitta just så där för allas väl.

Men hur kommer kontakterna må om man inte skaffar 90-graders vinkeladaptrar till hela rasket?

På de gamla raven var det inget jätteproblem om man inte hade väldigt styva kablar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av LudvigLindell:

Mitt Fortress 02 tuggar fortfarande på fint.

För Raven prototypen tycker jag det är för mycket döyta vid högersidan och lite gör mycket "Alienware, Gamery" look på vinklarna.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Tycker detta chassi är på tok för djupt. Får i alla fall inte plats på mitt skrivbord på djupet. Rent designmässigt påminner detta chassi om Alienware Aurora chassin som också var sjukt djupa och inte får plats på ett vanligt skrivbord:

Chassin bör generellt inte vara mer än max 55-56 cm djupa. Men detta ser ut att vara över 65 cm vilket är för djupt för de flesta som vill ha sin dator på sitt skrivbord.

Designspråket på denna prototyp ser helt klart ut som en 2011 design snarare än 2019. Inte mig helt emot, nostalgi kan vara kul och inte kul med bara allt för slätstrukna chassin. Bra med alternativ. Tror dock inte att detta blir en storsäljare i Sverige med tanke på vår asketiska läggning. Jag själv är dock osvensk på detta sättet och gillar svulstiga designspråk och RGB belysning (jag har ett levande inre barn trots mina 39 bast lol). Vet inte riktigt ännu vad jag tycker om denna dock. Får nog vänta tills slutprodukten kommer ut för att forma en uppfattning.

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Baxtex:

Mitt Fortress 02 tuggar fortfarande på fint.

För Raven prototypen tycker jag det är för mycket döyta vid högersidan och lite gör mycket "Alienware, Gamery" look på vinklarna.

Hade ft05 ett tag, helt fantastiskt chassi! Stilrent utan massa kurvor och krimskrams.

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 68TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Ah, ett chassi som det alltid borde ha varit då? (-när det kommer till komponenter som producerar mycket värme)
Har alltid frågat mig varför detta inte varit standard för högpresterande system...

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Älskar mitt FT02 bortsett från att det finns otroligt lite utrymme för kabeldragning, och att det är väldigt svårt att bära (att det väger som fan hjälper inte heller), så det är väldigt kul att de tar tillbaka stilen.

Mycket utrymme ovanför nätagget kan ju lösas med hdd-burar annars, och jag gillar inte att det är fönster vid kablarna.

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Inet Fri Frakt
Asus Xonar Essence STX | Yamaha HS50M | AKG K702

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2008

Hade ett gammalt raven v2 chassi som är det bästa någonsin, dessvärre vägde det som en pansarvagn och eftersom jag flyttade runt massor så fick jag lov att byta till ett tråkigt Fractal Design chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Min förra PC var baserad på Fortress FT02, och förutom den dåliga ventilationen - vilket ställer till det för kraftfulla GPUer i synnerhet - så var den roterade arkitekturen återigen ett problem för GPUer, då det får värmerören i kylaren att hänga nedåt och därmed fungera sämre.

Jag skulle inte vilja ha ett sådant chassi igen, särskilt inte med dagens 300W monster-GPUer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Kungen av luftkylning på väg tillbaka, trevliga nyheter!

| Ghost S1 | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i5-9600K | HyperX Fury 16GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti OC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Jag röstar för att nästa års vinterdator från sweclockers har mindre formfaktor.

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005

Känns synd med all extra längd i bakkant, med tanke på att det är i stort sett tomt där förutom PSU längst ner. Frågan är om man skulle kunna tänka lite "outside the box", bokstavligt talat, och lägga ut PSU för att minska lådvolymen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

En ny låda med roterad layout från Silverstone? Äntligen!!
Det var ett tag sen nu!

Fast jag är lite skeptisk till chassit i det här stadiet...
Om de nu sägert att det ska vara fokuserat på luftkylning så är ju all tomyta ovanför nätagget helt bortkastat.
Flera har ju redan reagerat på det och jag kan bara hålla med: det ser bara ut som ett stort hål i lådan.
Sidoventilationen ser ju inte speciellt vacker ut heller, och lär öka upplevd ljudnivå till viss del.
För att rättfärdiga utrymmet så får de nog åtminstone bygga ett system där det går enkelt att montera hårddiskburar ovanför nätagget.
Men jag hade hellre sett nätagget ställt på högkant, mer likt gamla RV05/FT05. Klart effektivare utnyttjande av utrymmet.
Problemet är väl att i dagens marknad så måste man ha massa utrymme för AIO vattenkylare, annars säljer det inte.
...
Personligen hade jag nog hellre sett de hållt sig närmre grundlayouten från RV05/FT05 och byggt vidare:
Nån cm bredare för kabeldragning, 2-3cm högre för plats för större nätagg och en AIO i botten.
Skippa slim DVD-slotten och bygg en bättre lösning för 2.5" platser där istället.
Samt jobba på att göra lådan lättare att jobba i och få till snygg kabeldragning osv.
Plus lite omdesign där de tar lite mer inspiration från rundningarna från FT02/TJ07 snarare än FT05.

Skrivet av LudvigLindell:

Det lär komma
Raven brukar dyka upp först, och sen så kommer en lite mer polerad, mer asketiskt fyrkantig och kompaktare (och dyrare!) Fortress lite senare...

Skrivet av LennyV:

Min förra PC var baserad på Fortress FT02, och förutom den dåliga ventilationen - vilket ställer till det för kraftfulla GPUer i synnerhet - så var den roterade arkitekturen återigen ett problem för GPUer, då det får värmerören i kylaren att hänga nedåt och därmed fungera sämre.

Ventilationen var väl knappast dålig i FT02? Den var knappast perfekt med tanke på den massiva potentialen från tre 180mm fläktar, men "dålig" är att dra det hela alldeles för långt IMO!
Men visst, den roterade arkitekturen är dock något man behöver se upp med: vissa kyllösningar får många felvända heatpipes och då kan de funka sämre... Så man behöver kolla upp designen på kyllösningen innan man shoppar.
Dessutom beror det även på vilka heatpipes som används: De som har bra "wicks" påverkas mycket mindre av hur de monteras. Att få tag på den här informationen för olika GPU:er är dock inte det enklaste

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Coolt!

Kul att se något nytt på chassimarknaden, inte bara tempererat glas och RGB. Lär också motverka GPU sag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Joakim Ågren:

Tycker detta chassi är på tok för djupt. Får i alla fall inte plats på mitt skrivbord på djupet. Rent designmässigt påminner detta chassi om Alienware Aurora chassin som också var sjukt djupa och inte får plats på ett vanligt skrivbord:

https://www.personalpccare.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/alienware-r4-l-side-front.jpg

Chassin bör generellt inte vara mer än max 55-56 cm djupa. Men detta ser ut att vara över 65 cm vilket är för djupt för de flesta som vill ha sin dator på sitt skrivbord.

Designspråket på denna prototyp ser helt klart ut som en 2011 design snarare än 2019. Inte mig helt emot, nostalgi kan vara kul och inte kul med bara allt för slätstrukna chassin. Bra med alternativ. Tror dock inte att detta blir en storsäljare i Sverige med tanke på vår asketiska läggning. Jag själv är dock osvensk på detta sättet och gillar svulstiga designspråk och RGB belysning (jag har ett levande inre barn trots mina 39 bast lol). Vet inte riktigt ännu vad jag tycker om denna dock. Får nog vänta tills slutprodukten kommer ut för att forma en uppfattning.

Kul att höra att det finns fler som inte gillar för slätstruken design! Har aldrig varit ett fan av minimalism.
Har visserligen ett Fractal chassi fast med fönstersida och RGB så det inte ser dött ut! Tycker verkligen inte att det är barnsligt med mönster och färger, sånt är bara fördomar ärligt talat.

Lite off-topic, men det är viktigt med en egen stil tycker jag, att följa modet slaviskt är väl rätt meningslöst?

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Alienware AW3418DW

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Borde förhoppningsvis innebära en ny FT06 kanske, dom delar ju samma stomme genom föregående generationer med endast olika "skal" och samma inre layout.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Ser gärna också ett nytt chassi i Fortress-serien med lite mer exotiska materialval och som inte väger 2.500 kg.

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Originellt, men lite väl mycket dö-yta ovanför PSU och som andra nämnt så kan vissa GPUer trivas mindre bra i det då den tilltänkta placeringen av GPU´n ändras.

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2014

Jag tycker iden är bra. Har alltid haft min dator ståendes på golvet för att komma närmre svalare luft. Då har sladdarna fått en böj för att komma upp mot skärmen som står ovanför. Så jag finner inga problem med knickar eller böjar på sladdarna i detta utförandet så länge som lådan står lägre än resten. Sedan håller jag med om att de borde tillverka en renodlad luftkylare och skippa tomytorna som kan störa luftflödet och skapa värmefickor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2011

Tycker det ser intressant ut med designen på luftflödet men annars ser det ganska fult ut eller? Kanske bara är en smaksak men 200$ för den känns konstigt! Luftflöde for the win dock, kör själv ett 011-Dynamic

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Überklass:

Ser gärna också ett nytt chassi i Fortress-serien med lite mer exotiska materialval och som inte väger 2.500 kg.

Möjligtvis en limited run i titan?
Annars tycker jag det är kul med riktigt solida tunga plåtar, Men är ju inte så praktiskt.