Permalänk
Medlem

Problem med nätverk/WiFi

Hej,

Behövde köpa en router pga flytt, inget märkvärdigt med det men det blev en ASUS RT-AC1200G+.

Att få igång internet va inga problem. Jag kopplade in routern och Asus GUI poppade automatiskt upp på datorn. Gjorde en standard installation och ändrade bara namn på nätverket/ skapade lösenord. En verifierings-sida från Bahnhof poppade också upp och där fick jag skriva in kundnummer och lösenord.

Så långt inga konstigheter.

Mitt WiFi kunde jag nu ansluta till via telefonen men för att få åtkomst va jag tvungen att logga in på Bahnhofs verifieringssida igen. Där stod det att jag nu hade "DATOR" och "iPHONE" ansluten.

Problem 1:
Alla som ansluter till mitt WiFi får upp Bahnhofs inloggnings-sida och måste logga in efter dom skrivit in mitt Wifi-lösenord.
Varför händer detta? Man ska väl inte behöva registrera alla enheter som ansluter sig till mitt wifi?

Problem 2:
Jag ville gå in på Asus router GUI igen och se om nåt va fel men det gick inte med min ip i adressfältet. Efter ha googlat lite så laddade jag ner Asus Discovery och ip adressen som visades där gav mig åtkomst till router GUI:n igen! MEN, när jag trycker på "konfigurera" så får jag felmeddelande "Din dator och din trådlösa router har olika subnätmask. Se till att IP-adresserna för både dator och router har samma subnätmask."
Hur får jag samma subnätmasker?

Är rookie på nätverk, vill gärna lära mig mer om det men tyvärr kan jag inte lösa det själv. Tacksam för all hjälp!

//H

Permalänk
Rekordmedlem

Har du stängt av NAT/PAT i routern så den uppträder som switch och accesspunkt så kan det kanske bli som du beskriver.
Får klienterna privata eller publika ip ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Var ligger det? Jag har tittat överallt känns det som, inklusive avancerade inställningar.

Såg en till grej som känns lite mysko. På startskärmen på router GUI:n står det att 252 klienter är anslutna till min router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thahank:

@mrqaffe: Var ligger det? Jag har tittat överallt känns det som, inklusive avancerade inställningar.

Såg en till grej som känns lite mysko. På startskärmen på router GUI:n står det att 252 klienter är anslutna till min router...

Det låter som du kopplat in WAN på LAN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thahank:

@mrqaffe: Var ligger det? Jag har tittat överallt känns det som, inklusive avancerade inställningar.

Såg en till grej som känns lite mysko. På startskärmen på router GUI:n står det att 252 klienter är anslutna till min router...

Nånstans i routern, kan finnas separata inställningar eller kallas bryggning, det skulle som sagt också kunna vara så att du kopplat in internetanslutningen på routerns lansida.
Läs av vad routern har för ip på vansidan och kolla vad dina klienter har för ip.
Routern ska ha ett publikt ip eller ett CGN ip, klienterna ska ha normala privata ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@thahank: Passa på och läs manualen på https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC1200G-plus/HelpDesk_M... Är rätt så bra att göra det ibland faktiskt.