Klona partition i dual boot installation med Clonezilla

Permalänk
Medlem

Klona partition i dual boot installation med Clonezilla

Hej,

Har i dagsläget en dual boot installation bestående av Windows 10 på en SSD och Ubuntu på en sekundärdisk. Nu har jag gjort plats på SSDn och vill flytta / klona partitionen Ubuntu är installerad på till SSDn och dela upp den 50 / 50.

Läste mig till att Clonezilla klarar av att göra detta, "partition to partition" istället för att klona hela diskar. Är det något man bör tänka på innan? Förutom backup såklart! Tänker t.ex på boot managern, bör man återställa MBR innan? Eller får man peka om boot entryt manuellt på något sätt?

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Permalänk
Medlem

En start av en dual-boot kan ske på flera sätt, från Windows, från Linux eller från bios.

Fördelen med att ha den från bios är att den följer disken och inte är beroende av andra diskar på maskinen.
Man kan då senare byta/flytta ut ex. Linuxdisken till ett annat system om man låter systemen lägga sitt boot-spår på sin egen disk.

Det finns förstås också möjligheten att ha Windows eller Linux virtuellt på ex. VirtualBox eller VmPlayer (VmWare), systemen är då åtkomliga samtidigt utan omstart. Nackdelen är dock prestandan för grafik.

Vill man dock göra detta är det några steg man måste ha koll på.
Om du gjort plats på SSD:n så måste sedan partitionen krympas med ex. partitionmagic.
Du har ett bootspår troligen på Windowsdisken, antingen med en bootmanger från Windows eller en Grub2 som Ubuntun skapat. Denna måste definieras om av systemet som skrev den så den hittar den nya partitionen på SSD:n för att nya kernel-uppdateringar ska fungera.
Ubuntun flyttas ex. med Clonzilla eller annat passande verktyg.
Hela denna procedur kan vara oanständig och lite riskfylld att genomföra.

En tanke om SSD:n, är den egentligen tillräckligt stor för detta?
Är det inte bättre att ha systemen som du har dom på skilja diskar men byta till en ny SSD till istället. Windows har en förmåga att få växa om den ska må bra.

Antar att det är prestandan vid uppstart och programladdning du vill öka på med att ha den på en SSD, föreslår att du skaffar en liten SSD för Linux, jag tycker det verkar är mer optimalt.
(Vill man snabba upp systemen ännu mer kan man titta på en pci-e-controller med en M2 disk på.)

Permalänk
Medlem

SSDn ligger på 256 GB, så tänkte köra de två OSen och ha Linux-programmen på SSDn och ha Windows program och data på halva sekundära och resten till Linux-data. Hade helt klart varit enklare med en extra disk men har en ultrabook så finns ingen mer plats att installera fler diskar eller så.

Anledningen att jag tänkte flytta den är precis som du säger prestandan, men kanske är bättre att göra en ren ominstallation och välja "install alongside Windows" istället så blir det rätt från början och man minskar risken för korrupta filer eller andra misstag?

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med Linuxen?
De som jag installerat dual-boot åt genom åren brukar komma fram till att den inte används så ofta som det är tänkt.
Är det en terminal eller programmerar -funktion som inte behöver grafikprestanda kan det var bättre att välja en virtuell miljö.
Detta då båda miljöerna kan vara igång och utnyttjas parallellt, kräver dock att det finns resurser som minne och kärnor för detta.

Den sekundära är det en USB-ansluten disk?
Om det är ok att ominstallera Linux så välj det hellre en att krångla till det med kopieringar, går antagligen snabbare och ger ett säkrare resultat om du väljer den vägen. Då fixar grub boot-blocket åt dig så det blir rätt med en gång.