Grafikkort i en gammal dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2018

Grafikkort i en gammal dator

Hej!
Är amatör på datafix och har ett gäng gamla burkar ståendes som jag använder till lan en gång per år med kompisgänget, det spelet som kräver mest är day of defeat source.
Håller på och uppgraderar vissa med grafikkort och jag undrar lite angående pci portarna på moderkortet. Vet vart jag brukar att sätta grafikkortet såklart men nu har jag ett low profile kort liggandes och det passar inte i den ”vanliga” porten men jag kan få det att passa i en av de andra. Jag har testat och får bild och kan installera drivrutinen men i dod source hackar det otroligt mycket. Grafikkortet är på 256mb och har liknade i andra datorer och då funkar det klockrent. Är det de andra portarna som presterar sämre eller går det helt enkelt inte ha ett sådant kort i denna datorn? Eller så gör jag något annat fel datorn är en märkesdator från HP. Tacksam för hjälp.

https://imgur.com/a/Wv9d5hM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Vad är det för grafikkort egentligen? Den övre porten på bilden är ju en PCIe-port, medan de två undre är PCI-portar. PCIe är det som gäller för någorlunda moderna grafikkort, PCI har inte varit aktuellt för grafikkort på över 20 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

passar grafikkortet i någon av de nedre portarna är det ett PCI kort och jag tror inte det finns något sådant som är snabbt nog för DODs. Det är en ganska långsam port.
Men du lär kunna hitta något PCIe kort som passar gratis eller för någon hundralapp som kan köra DODs på högsta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2018

Grafikkortet är följande:
http://www.tekheads.co.uk/product/Club-3D-CGA-4352PLI-ATI-Rad...

Det har en hdmi utgång så tänkte att det inte var så uråldrigt
Men det står att det är pci edition så då är det ju troligtvis porten som är problemet då. Det passar nämligen inte i den ”vanliga” men fick i det i den andra. Det är ett low profile kort så tänkte att se kunde se lite annorlunda ut. Men man lär sig alltid något nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Oooooo BTX
Länge sedan man såg en sådan dator. Oavsett så som de andra ha sagt innan, den översta porten sett på bilden är en PCI-e slot, och de flesta moderna grafikkort bör ju passa.
Dock så måste du tänka på två saker när du letar grafikkort till den datorn.

1. Frågan om nätaggregatets uttag för extern matning av grafikkortet är ju okänt för oss, finns det någon PCIE 6-pin eller 8 pins kontakt i datorn?

2. Tyvärr så sitter den porten så att du bara kan sätta dit singelslot kort som standard. De flesta högprestandakorten idag är ju dock minst 2 slot tjock vilken gör att det kan krävas moddning (flytta fläkten där bak etc.) för att få ett sådant att passa.

Hittade däremot några Nvidia GT 1030 som bör passa utan några problem, bör väl även finnas passande AMD kort i samma klass som kan passa. Kan dock inte svara på om de är snabba nog för det du är ute efter.
Men annars något som ett GTX 750 ti eller ett HD7750/7770 kan ju fungera om du hittar något lämpligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Mrdiglet:

Det har en hdmi utgång så tänkte att det inte var så uråldrigt

Kortet som sådant är från ~2008, så det är väl någorlunda modernt i alla fall. Det verkar vara en modell som gjorts om till PCI för att fungera som ersättare i gamla datorer som endast har PCI. Men en PCI-port är ca. 60x långsammare än en PCIe 2.0 x16-port som GPUn egentligen är gjord för, så det kan mycket väl vara det som är problemet.

Sen vet jag inte riktigt vad DOD kräver, minimikraven på Steam säger bara ett grafikkort med 512MB minne. HD 4350 är den allra långsammaste modellen i 4000-serien, prestanda ligger på runt en fjärdedel av den integrerade grafiken i en modern Intel-processor. Så det kan hända att grafikkortet som sådant är för långsamt också, men jag vet inte riktigt vad DOD faktiskt kräver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2018

Hittat ett GeForce 7900gt som jag tror borde passa istället, har ett trasigt 6600 liggandes som passar till måtten och sett till prestande så klarar den det som den skall göra.

Vet ni om pcie porten på en ”kontorsdator” som använder low profile kort ser annorlunda ut? Eller är det så enkelt att är det pcie så ser det alltid likadant ut?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det måste vara ett enorm udda grafikkort om det är pci till en modern krets som 4350. pci har inte använts till grafikkort sedan slutet på 90 talet då agp tog över.
Vad är det för dator i övrigt ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Mrdiglet:

Vet ni om pcie porten på en ”kontorsdator” som använder low profile kort ser annorlunda ut? Eller är det så enkelt att är det pcie så ser det alltid likadant ut?

PCIe är PCIe, det som kan skilja är längden på porten. Men det där är en vanlig x16-port, så vilket PCIe-kort som helst bör passa i det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@Mrdiglet: "Low Profile" har inget med porten att göra, utan det är storleken (bredden) på kortet och uttagen bak på chassit.

Här är en sida som visar skillnaderna mellan olika kort och vad de kallas på engelska: https://www.quora.com/How-are-Half-Length-Full-Length-and-Low...

I ditt fall så stöjer PCI-e porten full-height kort men som bara är single width.

Skrivet av mrqaffe:

Det måste vara ett enorm udda grafikkort om det är pci till en modern krets som 4350. pci har inte använts till grafikkort sedan slutet på 90 talet då agp tog över.

Modernt? Lanserades ju för 10 år sedan, vilket är det samma som stenåldern i datorsammanhang.

AGP dog ut snabbt efter att PCI-expressstandarden släpptes, men PCI kort finns nog fortfarande att få tag på med relativt nya kretsar. Det var ju bara 5 år sedan då vanliga PCI portar fortfarande fanns på "vanliga" moderkort.
Men de är ju för mer specifika fall som reservdelar till maskiner som fortfarande har en styrdator så inte har något annat, lättare och billigare att bara byta grafikkort än att byta maskin eller hela styrsystemet om det nu är det som är felet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av mrqaffe:

Det är en HP Compaq dc5700 med en core 2 duo och vista installerat från början men nu med XP. Används som sagt en gång per år men skulle behövas ett grafikkort i bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av mrqaffe:

Finns ju äldre servrar tex som inte har AGP/PCI-E portar dår man kan vilja uppgradera grafiken lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Mrdiglet:

Det är en HP Compaq dc5700 med en core 2 duo och vista installerat från början men nu med XP. Används som sagt en gång per år men skulle behövas ett grafikkort i bara.

Får du i ditt 7900gt bör det fungera bra. Vill minnas att jag spelade Day of defeat source och counter strike source med ett 7600GS och var nöjd med prestandan.