Permalänk
Medlem

Ips glow eller blb?

Hej! Fick hem min Asus rog PG279Q igår, packade upp den och hoppades på det bästa. Så här ser den ut :

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Mobilkamera förvärrar bilderna dock, men kanske ni får en uppfattning. Ips glow eller blb?

Vet att alla ips skärmar har sjukdomar, men är detta "acceptabelt" ? eller ska man lämna tillbaka?
Är jävligt nöjd med skärmen annars, ifall jag lämnar in den så har jag i tankarna att kanske ta en TN istället,eller testa en acer predator. Detta är min första IPS så vet ej hur dom normalt ser ut.

Vet att det finns hur många trådar som helst om detta, men det borde det finnas också med tanke på priserna på dessa.

Tack!

Permalänk
Medlem

Bild 1-3 ser ut som backlight bleed medans bild 4 visar glow.

Vilken ljusstyrka kör du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Det är IPS-glow på samtliga fyra bilderna.
IPS-glow går generellt i ljust/gult (som bilderna visar) medans BLB generellt går i blå/grått.

Hur blir det om du sänker ljusstyrkan? Det kan lindra en hel del.

IPS-glow är rätt vanligt på dessa panelerna tyvärr. Har själv Acers variant, men klarade mig ganska lindrigt undan. Det syns på min skärm men inte så pass att jag stör mig i normalt användande. Kör dock med låg ljusstyrka (20).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Alltid svårt att säga utifrån foton, men det bästa brukar vara att ta ett beslut utifrån huruvida du själv stör dig på det när du använder skärmen.

Utifrån bilderna skulle jag säga att det är skäl att byta den, speciellt med tanke på bild 2 där det ser ut att synas rejält när du ser på film.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Chimo: Jo tror nog jag kommer byt den, måste ju hålla tummarna på att nästa inte blir sämre

Kan uppdatera när jag fått in en ny.

Tack för alla svar btw!

Permalänk
Medlem

@kimbou1:

Skulle tro att du kommer få en bättre, är ju lite beroende på paneltyp hur stor risk det är för ljusläckage. På min 34 tum Acer x34p valde jag att nöja mig trots lite läckage nere i vänstra hörnet eftersom jag inte stör mig så mycket på det och vet att det ofta är problem med dessa paneler då de verkar vara svåra att tillverka. 27 tums panelerna är vad jag vet "lättare" att tillverka och alltså är sannolikheten högre att du får en bättre skärm vid byte skulle jag tro.

Lycka till!