Asrock Deskmini A300 tar ultrakompakta formfaktorn Mini STX till sockel AM4

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Asrock Deskmini A300 tar ultrakompakta formfaktorn Mini STX till sockel AM4

På CES-mässan lyfter Asrock skynket från Deskmini A300. Paketet består av moderkort, nätdel och chassi med volym på 1,92 liter, som kan husera AMD "Raven Ridge" för sockel AM4.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Är detta ett system med den ljusskygga styrkretsen A300? Dvs ingen styrkrets alls.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

@DavidtheDoom: Ser onekligen ut som det.

AMD FX-9590 @ 4,90 GHZ | EK Vattenblock till CPU med 2x360 radiatorer | AMD Memory 4x4GB kit 1866MHZ | MSI R9 290X Lightning with EK Fullcover block | Asus ROG Crosshair V Formula-Z 990FX | Corsair 1000W PSU | Phantek Enthoo Pro | Razer Blackwidow Ultimate 2014 | Sennheiser PC-360 G4ME | 1st 240GB Samsung 840 Evo | 2x 1,5TB Samsung F1 | 1x 500GB Samsung

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Detta kallat jag stiligt!

Skickades från m.sweclockers.com

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Nästa generation av Xbox och Playstation eller är det nästa generation av Raven ridge...

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2010

Fick direkt tanken att folk kommer bygga datorer i mjölkpaket, vet inte varför dock...

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Perfekt för en hemmaserver om den hade plats för fler ramstickor.

//Bacon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Väldigt trevligt. 2400g i väntan på 3600gx (om den kommer).

Men chassit är ju tyvärr inte särskilt vackert. Men som sagt är a300 kretsen en besvikelse. Men priset är desto bättre.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010

Funderar på om AMD:s nya styrkretsar i 500 serien, som ska komma i sommar är någon fördel för en Mini STX burk?
För i så fall är det inte så mycket längre att vänta om man inte har bråttom.

Annars verkar det vara smidigt format.
Jag har en NUC, mätte med tumstock och fick den till 115mm bred och 110 djup/längd.
Deskmini A300 80 mm bred × 155 djup/längd.

Mindre bredd än en NUC, utbytbar processor och troligtvis bättre kylning än NUC.
Känns spontant som att Mini STX är bättre för Mini PC än NUC. Beror så klart på pris också.

Fördelen för NUC är väl framförallt tillgängligheten eftersom de går att köpa överallt.
Medan jag inte sett Mini STX burkar till salu.
Samt att även om de är bredare så är totala volymen mindre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norden
Registrerad
Okt 2008

Den här kommer sälja som smör i solsken.
Har en sådan här fast med intelprocessor, lite väl seg men formatet är mycket smidigt. Köper en till om de släpper någon från AMD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Är det bara jag som direkt tänker på "verkstadsindustri datorer" direkt?

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av GuessWho:

Jag har en NUC, mätte med tumstock och fick den till 115mm bred och 110 djup/längd.
Deskmini A300 80 mm bred × 155 djup/längd.

Mindre bredd än en NUC, utbytbar processor och troligtvis bättre kylning än NUC.
Känns spontant som att Mini STX är bättre för Mini PC än NUC. Beror så klart på pris också.

Håller med. Har både en Elitedesk Mini på ~17x17x3 cm och en NUC på 11x11x3 cm och de sista centimetrarna skapar en mycket mer funktionell dator med fler portar på både fram- och baksidan, lägre ljudnivå trots kraftfullare komponenter då fläkten är större och plats för en vanlig 2,5-tumsdisk. Har alltid upplevt NUC som onödigt liten. Mini STX hamnar i mitten med mindre bredd men samtidigt högre och med plats för fler diskar. Känns som en ganska vettig kompromiss.

MEN! Varför ingen ljudutgång på baksidan? Seriöst? För en stationär dator som man i många fall kan förväntas ansluta till stationära högtalare, inte bara till hörlurar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av StuntmanMike:

Är det bara jag som direkt tänker på "verkstadsindustri datorer" direkt?

I många maskiner står det en vanlig ATX pc i elskåpen brukar ju inte direkt vara brist på utrymme. Men finns säkert fall där dessa skulle kunna vara nödvändiga däremot är det ju trevligt om det är standardiserade grejer så att man enkelt kan hitta reservdelar om 10-15år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2005

det ser lätt ut att dremla upp ett hål för större processonkylare som får sticka ut någon cm. oklart om det blir snyggt eller ej testar nog sen om priset är rätt. har känt att jag nog klarar mig med integrerad grafik snart då de blir bättre och bättre.

Edit: $119 och släpp i februari enligt TomsHardware

She goes to finos

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Tycker inte det var så snyggt, ger ett ganska stökigt intryck med de olika hålen och mönstren. Förstår att det behövs för luftflödet, men är bättre med den nya typen av mesh av tyg (om den är bra) som visades i vissa chassin på CES.

I Sovjetunionen bygger datorn dig!