Win10 avbruten. Kommer inte in i Bios

Permalänk

Win10 avbruten. Kommer inte in i Bios

Hej!
Jag har lyckats klanta mig ordentligt.

Skulle installera Win10 på nytt och valde att rensa datorn helt, vilket var meningen. Problemet var att jag körde installationen från partition på HD som antagligen formaterade sig själv under tiden... Dumstruten sitter på, så var snälla nu.

Jag försöker nu installera via USB istället, men kommer inte in på den. Förmodligen borde jag ha stängt av fastboot först för uppstarten hoppar över allt före ASUS-loggan hur jag än trycker.

När jag försöker komma in i Bios med Del eller F2 så fortsätter den bara till välkomstsidan för installationen. Jag kan välja mitt land mm och kommer till en avtalssida, men sedan blir det svart och datorn startas om och kommer tillbaka till sidan med landinställningen igen. Verkar som att Windows saknar något - Inget felmeddelande visas.

Vad kan jag göra för att nå Bios? Måste ju ställa in USB som första val.
Jag har alltså inte tillgång till Windows längre. Operativsystemet är borta.

Kör en Asus Pro 2520L

Tack för engagemanget! : - )

Permalänk
Medlem

Testat hålla inne knappen istället för att sitta och trycka?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Jag har testat

Jag har testat att hålla inne knappen (alla knappar jag kan tänka mig...) vid start och jag har testat att trycka massor av gånger efter start, men inget tar mig in i Bios.

Permalänk
Medlem

Gör en cmos reset så du slipper fastboot .

Permalänk
Medlem

F2 eller F12 brukar det kunna vara på laptops. F8 potentiellt också. Någon av F-knapparna ska ge dig en boot order lista i alla fall.
Kan kräva att du även använder Fn-knappen (beroende på inställning).

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk

Pillar isär laptopen...

@micke7406: Tack för tipset. Jag ville egentligen inte börja skruva i den här, men testar detta nu.

Permalänk

@lain: Tror att jag har testat alla knappar även med Fn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocketofhope:

@lain: Tror att jag har testat alla knappar även med Fn.

Nu har jag en annan model av Asus laptop.
Men på min så är det esc. man trycker för bios.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Håll in shift hela tiden när datorn startar om och se vad som händer och fötter. Dvs shift före du aktivt gör så datorn startar om. Du borde få upp alternativ om UEFI. Kanske inte funkar från detta stadie men väl värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Kommer du åt hhd:n? i så kan du koppla ur kontakten. Då kan inte datorn starta windows.

Permalänk

Tack! Problem solved!

@micke7406: Det var allt som behövdes! Tack för hjälpen!