Problem med wifi. Är trådlös brygga lösningen?

Permalänk
Medlem

Problem med wifi. Är trådlös brygga lösningen?

Hjälper en bekant med wifi-bekymmer.
De har fiber och Telias router.
Wifi-täckningen in på kontoret är dock helt hopplöst.
Och med en Mac, en PC och en skrivare som kör på wifi blir resultatet att man ibland kan köra bredbandskollen..

Han har något emot att dra en nätverkskabel in dit också, så skulle en brygga från Ubiquti fungera?
M2 eller M5 kanske.
Avståndet är max 5 meter.
Han har 100/100Mbit
Något märkligt i väggarna till kontoret som bråkar.
Via eluttagen är testat med lika hemska resultat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det är alltid bäst med tp-kabel!
Wifi är radio och det kan störas av andra radio i omgivningen, kan vara så att det finns många som delar på samma kanaler.
Man får kolla hur omgivningen ser ut, är det många wifi igång, vilka kanaler används mest osv.
Finns det mycket metall som kan skärma av den egna sändaren, är störningarna konstanta eller inte.
Hjälper det om routern (sändaren) flyttas lite. 5-meter är inte mycket borde kunna bli tillräckligt kvar.
Vad har ni för fart på wifi:n?
Är problemet alltid eller sporadiskt?
Kan man använda en ethernet via eluttaget till en switch på kontoret?
Kan en home-plug vara en lösning: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/homeplug-natverk-via-elnatet

Permalänk
Medlem

Klart det är bäst med kabel, men det vill inte herren ha.
Inga andra wifi i närheten.
Går inte att flytta routern direkt, står vid tv så då skulle det bli flera kablar fram och tillbaks.
Av 100Mbit så får vi 5 i bästa fall, om det fungerar alls.
0-0.5 med homeplug.
Problemet är konstant.

Skrivet av lassesjo:

Det är alltid bäst med tp-kabel!
Wifi är radio och det kan störas av andra radio i omgivningen, kan vara så att det finns många som delar på samma kanaler.
Man får kolla hur omgivningen ser ut, är det många wifi igång, vilka kanaler används mest osv.
Finns det mycket metall som kan skärma av den egna sändaren, är störningarna konstanta eller inte.
Hjälper det om routern (sändaren) flyttas lite. 5-meter är inte mycket borde kunna bli tillräckligt kvar.
Vad har ni för fart på wifi:n?
Är problemet alltid eller sporadiskt?
Kan man använda en ethernet via eluttaget till en switch på kontoret?
Kan en home-plug vara en lösning: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/homeplug-natverk-via-elnatet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Den bäste herren får då lära sig den sk faktorn verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det INTE finns andra wifin som stör är det lite konstigt med så dålig prestanda.
Vad är det för band ni kör på, 2,4 eller 5Ghz. Den lägre frekvensen har längre räckvidd så den kan vara bättre om man ensam om kanalerna.
Vad säger bredbandskollen för en wifi-uppkopplad tfn om läget? (antar att tfn har en modern wifi med ok prestanda i detta läge)
Testa att dela ut samma ip-adress-range från en Iphone och stäng av routern, får ni samma dåliga resultat då?
Är signalstyrkan på max i den router ni har?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är kanske så att hans telia-router är lik min, dvs den är skräp. Att stänga av wifi på den och koppla in en bra accesspunkt skulle kunna hjälpa. Men ska man koppla upp ett gäng saker som står på en fast plats bör man i mitt tycke göra det med kabel. Det är ju inte direkt svårt att dölja en tp-kabel på ett snyggt sätt och det går aldrig att få trådlöst lika pålitligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Om det INTE finns andra wifin som stör är det lite konstigt med så dålig prestanda.
Vad är det för band ni kör på, 2,4 eller 5Ghz. Den lägre frekvensen har längre räckvidd så den kan vara bättre om man ensam om kanalerna.
Vad säger bredbandskollen för en wifi-uppkopplad tfn om läget? (antar att tfn har en modern wifi med ok prestanda i detta läge)
Testa att dela ut samma ip-adress-range från en Iphone och stäng av routern, får ni samma dåliga resultat då?
Är signalstyrkan på max i den router ni har?

Det är väl något i en vägg mot det rummet, 2 väggar emellan och Wifi är ok i resten av huset.
Med telefon är det lite bättre stundvis men inga under om vi säger så.

Skrivet av Aphex:

Det är kanske så att hans telia-router är lik min, dvs den är skräp. Att stänga av wifi på den och koppla in en bra accesspunkt skulle kunna hjälpa. Men ska man koppla upp ett gäng saker som står på en fast plats bör man i mitt tycke göra det med kabel. Det är ju inte direkt svårt att dölja en tp-kabel på ett snyggt sätt och det går aldrig att få trådlöst lika pålitligt.

Som jag nämnt tidigare är det inte intressant med kabel.
Jag har sagt till honom i flera år om kabel, men han ger sig inte.

Vi kommer testa Loco M2-brygga om någon vecka.
Fungerar det inte så kan jag inte göra mer än att sätta kabel.
Har inspekterat och det finns i princip inga lister att gömma bakom, så det blir fullt synlig kabel.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Jag är inte lika snäll som du så jag skulle säga åt honom att ordna det själv. Det här med radiovågor följer vissa fysiska lagar som det inte lönar att sätta sig över.

Permalänk
Avstängd

Det finns ju andra lösningar också, jag har exempelvis en wifi-extender som funkar utmärkt. Man behöver inte gå upp till svindyra semi-proffs saker bara för att täckningen är lite dålig.

Sen kan det mycket väl vara så att Telias router är ganska kass när det gäller wifi (och/eller allt annat). Så att brygga den och köpa en bättre router kan absolut göra skillnad. Men en bra konsumentrouter är ju ganska mycket dyrare än en extender så det kan vara värt att pröva.