Hur ha en klutterfri dokumentapp efter ominstallation?

Permalänk
Medlem

Hur ha en klutterfri dokumentapp efter ominstallation?

Hej

Inom inte alltför länge kommer jag installera om Windows 10 och tänkte passa på att försöka få bukt på en av mina större windowsrelaterade det-är-egentligen-inget-problem-men-jag-stör-mig-på-det-som-fan-problem.

Dokumentappen som finns blir bombarderad av orelaterade mappar från diverse spel och program vilket gör den värdelös för att använda till "riktiga" dokument. I dagsläget har jag ca 15 mappar som bara ligger och tar plats för att några utvecklare inte har vett nog att använda undermappen "My games" eller ännu bättre, någon plats utanför "Dokument".

Jag kan förstås göra en egen dokumentmapp men problemet är att jag använder "Den här datorn" ganska frekvent och vill oförklarligt mycket ha min mapp liggandes där och windows har så vitt jag vet inte gjort det möjligt att skapa egna mappar där.

Så det jag alltså vill är att:
"Lura" spel och program att lägga sina filer någon annanstans än i dokumentmappen.

Eller

Komma på ett sätt att skapa en ny mapp i "Den här datorn" (d.v.s. i underrubriken "Mappar" som finns i "Den här datorn")

Eller

Någon annan fiffig lösning ni vet om.

Permalänk
Rekordmedlem

Dokument är ingen mapp utan ett bibliotek, du kan själv välja vilka mappar som ska ingå eller inte genom att välja ta med i bibliotek med ett högerklick på en mapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dokument är både en mapp, %UserProfile%\Documents, och ett bibliotek vilket som standard bara innehåller den mappen.

Ett sätt du kan göra detta är att skapa en annan mapp, typ "c:\users\<namn>\Mina RIKTIGA Dokument" och lägga till den i biblioteket. Sedan accessar du bara Dokument via Bibliotek, Dokument, och fäller in noden med den "röriga" Dokument-mappen så du slipper se den, eller tar helt bort den mappen från biblioteket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD