SweClockers sammanfattar CES 2019 – ny hårdvara, smarta prylar och massor AI

Permalänk
Melding Plague

SweClockers sammanfattar CES 2019 – ny hårdvara, smarta prylar och massor AI

Det är dags att packa ned videokameran och rendera de sista videoklippen. CES 2019 är slut, så Jonas och Emil tar tillfället i akt för en sammanfattning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressanta saker som man trodde skulle komma.

Men jag hörde lite om:
Vikbara mobiltelefoner, visst Royole Flex Pai https://www.youtube.com/watch?v=_VsGhBSP7Z0
10Gbit ethernet för konsumenter
Smarta toaletter: https://m3.idg.se/2.1022/1.712771/kohler-lanserar-den-smarta-... med Alexa eller stöd för Apples plattform
https://www.youtube.com/watch?v=RlevfNKua8w
Och annan IoT prylar.

Missförstå mig inte, coolt med ny hårdvara till datorn, men även mer hårdvara som ens toalett som ska anslutas dit.

Permalänk
Medlem

Synd att ni är så små. Skulle varit kul att om ni bokat in intervjuer med olika företag där man får höra vad de olika företagen vill satsa på/berätta om.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Synd att ni är så små. Skulle varit kul att om ni bokat in intervjuer med olika företag där man får höra vad de olika företagen vill satsa på/berätta om.

Om du menar SweC rent internationellt känt?

Ja SweClockers 28k subs är ju inte Linus, Austin, Gamers Nexus och m.m.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vill tacka er för en trevligt och riktig bra CES 2019 rapportering <3

Permalänk
Medlem

Var är alla 4K 144Hz skärmar?

RIP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker allmänt det är mer spännande än på länge nu när AMD har kommit tillbaka på CPU-fronten. Det som behövs är väl att AMD eller Intel får till något bättre på GPU-fronten och att priserna där blir mer rimliga igen :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om du menar SweC rent internationellt känt?

Ja SweClockers 28k subs är ju inte Linus, Austin, Gamers Nexus och m.m.

Inte så jag menar se ex Vi pratar Ryzen 3000-serien med AMD – Zen 2 och 7 nanometer inslaget. Varför inte köra på engelska och filma när SWEclockers pratar med representanter från AMD. Jag förstår att ni inte får prata med VDn men borde finna fler kunniga "kännda" personer som ni kan ha med.

Lite som när aktuellt gör sina reportage för att sedan göra en summering på svenska. (om det sedan finns info som vi konsumenter inte ska få reda på ännu så kan de ta den infon senare utanför rampljuset.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sesese:

Synd att ni är så små. Skulle varit kul att om ni bokat in intervjuer med olika företag där man får höra vad de olika företagen vill satsa på/berätta om.

Mja, det har inget med vår storlek att göra utan är hur vi väljer att lägga upp saker. Vi sitter ofta i samtal med kunniga och insatta personer på olika företag under till exempel CES, men brukar sammanfatta dessa i efterhand snarare än att köra intervju på kamera. Flera anledningar, bland annat att det är enklare rent tekniskt, att samtalen i sig blir bättre/mer utförliga samt att personerna som faktiskt kan produkterna inte alltid kan/vill/får/passar att stå framför kamera.

Oavsett, tar med feedback om att fler intervjuer önskas!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag tror att intervjuer är vad som skulle vara "det lilla extra" på mässorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mja, det har inget med vår storlek att göra utan är hur vi väljer att lägga upp saker. Vi sitter ofta i samtal med kunniga och insatta personer på olika företag under till exempel CES, men brukar sammanfatta dessa i efterhand snarare än att köra intervju på kamera. Flera anledningar, bland annat att det är enklare rent tekniskt, att samtalen i sig blir bättre/mer utförliga samt att personerna som faktiskt kan produkterna inte alltid kan/vill/får/passar att stå framför kamera.

Oavsett, tar med feedback om att fler intervjuer önskas!

Jo man kan läsa om allt som släpps överallt på nätet men bra intervjuer är svårare att hitta. Jag tror vi är många som saknar den delen. Sedan oseriöst av AMD att inte fylla sin monter med experter som kan ta hand om alla journalister utan de väljer lite söta flickor som står i mitten o dricker vatten. Pinsamt dåligt då det borde vara en av företagets viktigaste mässor. (Kan tycka att även VDn skulle vara där och ta emot finbesöken. (Finbesök=alla som sedan gör reklam för AMD)

Så nästa år boka upp ett antal företag där vi som läsare få veta i förväg vilka ni kommer göra intervjuer med.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Känner mig dum som frågar, men skulle någon kunna berätta vad som sjungs i CES-introt?
Det är lite av ett "Hey-Macarena-moment" för mig. Lyckas inte urskilja några ord.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Grymt jobb med rapporteringen! Danke!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Känner mig dum som frågar, men skulle någon kunna berätta vad som sjungs i CES-introt?
Det är lite av ett "Hey-Macarena-moment" för mig. Lyckas inte urskilja några ord.

Viva Las Vegas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mja, det har inget med vår storlek att göra utan är hur vi väljer att lägga upp saker. Vi sitter ofta i samtal med kunniga och insatta personer på olika företag under till exempel CES, men brukar sammanfatta dessa i efterhand snarare än att köra intervju på kamera. Flera anledningar, bland annat att det är enklare rent tekniskt, att samtalen i sig blir bättre/mer utförliga samt att personerna som faktiskt kan produkterna inte alltid kan/vill/får/passar att stå framför kamera.

Oavsett, tar med feedback om att fler intervjuer önskas!

Nej inga intervjuer!

Det kommer bara bli en massa säljsnack. Bättre med era egna kommentarer om olika saker som imponerat under dagen och vad som va en besvikelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av WijK:

Känner mig dum som frågar, men skulle någon kunna berätta vad som sjungs i CES-introt?
Det är lite av ett "Hey-Macarena-moment" för mig. Lyckas inte urskilja några ord.

Skrivet av Kwirek:

Viva Las Vegas?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Det är en kortis Viva Las Vegas, med sånginsats av mig, @JonasT och @Kenneth över Elvis. Beklagar.

Skrivet av tsc:

Grymt jobb med rapporteringen! Danke!

Tack!

Hur tyckte ni årets CES-upplägg fungerade annars? Vi satsade till exempel på längre videos med två personer i de flesta fall, för att få mer snack och mindre "presentation". Bra, dåligt, vettigt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur tyckte ni årets CES-upplägg fungerade annars? Vi satsade till exempel på längre videos med två personer i de flesta fall, för att få mer snack och mindre "presentation". Bra, dåligt, vettigt?

Mindre säljsnack, mer tekniksnack, precis som ni gjorde i denna gång.

OM ni nu skulle välja att ta nästa steg och börja med intervjua i framtiden så helst gärna intervjua teknik-kunniga.
Hade varit fantastisk om t.ex. AMD eller intel hade haft sina ingenjörer framme eller moderkortstillverkarna sina. Det hade t.o.m. varit intressant att höra om tv och skärmtillverkarnas nya framsteg från deras teknikkunniga representanter.
Personligen skulle jag helst kanske undvika ren säljsnacks-nisse.

Kan va att få höra allt från den nya tekniken, utvecklingen bakom eller interna anekdoter. En trevlig intern anekdot jag fortfaramde diggar som jag fick höra vid threadrippers lansering var att den initialt utvecklades av ingenjörernas initiativ, de visade senare en prototyp till ledningen och ledningen gav dem grönt ljus

Permalänk
Medlem
Citat:

...och massor av AI.

Jaså? Har det skett något slags genombrott på AI-sidan som jag missat? Det finns inte någon AI idag. Jag blir alltid så less på folk som använder uttrycket AI på smarta algoritmer, maskininlärning och liknande. AI är en självmedveten intelligens, minst i klass med vår egen och mig veterligen finns ingen sådan på Jorden idag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av HappyPie:

Mindre säljsnack, mer tekniksnack, precis som ni gjorde i denna gång.

OM ni nu skulle välja att ta nästa steg och börja med intervjua i framtiden så helst gärna intervjua teknik-kunniga.
Hade varit fantastisk om t.ex. AMD eller intel hade haft sina ingenjörer framme eller moderkortstillverkarna sina. Det hade t.o.m. varit intressant att höra om tv och skärmtillverkarnas nya framsteg från deras teknikkunniga representanter.
Personligen skulle jag helst kanske undvika ren säljsnacks-nisse.

Kan va att få höra allt från den nya tekniken, utvecklingen bakom eller interna anekdoter. En trevlig intern anekdot jag fortfaramde diggar som jag fick höra vid threadrippers lansering var att den initialt utvecklades av ingenjörernas initiativ, de visade senare en prototyp till ledningen och ledningen gav dem grönt ljus

Tack för feedback! Personligen skulle jag till exempel vilja göra en intervju mer Corsairs VD Andy Paul någon gång. Han är imponerande insatt tekniskt i allt företaget gör, ner på detaljnivå. Ovanligt för en såpass stor organisation!

Skrivet av Niolator:

Jaså? Har det skett något slags genombrott på AI-sidan som jag missat? Det finns inte någon AI idag. Jag blir alltid så less på folk som använder uttrycket AI på smarta algoritmer, maskininlärning och liknande. AI är en självmedveten intelligens, minst i klass med vår egen och mig veterligen finns ingen sådan på Jorden idag.

Mja, det är precis lite av grejen - vilket är vad vi diskuterar kort i videon. Allt som var "smart" för ett år sedan är "AI" idag, trots att det egentligen är precis samma sak. Begreppet AI innefattar i tillverkarnas ögon mer eller mindre allt som sker automatiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Niolator:

Jaså? Har det skett något slags genombrott på AI-sidan som jag missat? Det finns inte någon AI idag. Jag blir alltid så less på folk som använder uttrycket AI på smarta algoritmer, maskininlärning och liknande. AI är en självmedveten intelligens, minst i klass med vår egen och mig veterligen finns ingen sådan på Jorden idag.

Nja, riktigt så definieras inte dagens AI. Det du talar om ovan handlar snarare om "generell artificiell intelligens" och vad som tros leda fram till teknologisk singularitet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@emilakered: Det är det jag menar. Med AI menades fram till för några år sedan sådan AI som finns i Steven Spielbergfilmen med samma namn. Efter det kallar man, precis som du påpekar, saker som egentligen inte har något att göra med intelligens för AI.

@Dimestam: Jo, men det var sådan intelligens som man definierade som AI, tills för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Tycker det vart ganska tråkiga nyheter i år, speciellt på komponent-fronten. Men alla försöker säkert återhämta sig från höstens politiska tumult (speciellt i USA) som påverkat markanden och peoducenterna! Tack för er coverage!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett litet påtvingat tips till Kenneth som letar fina miljöer till er. Använder du ett variabelt ND-filter så får du bort den överexponerade himmeln, dvs som gör att den ser vit ut. Ett billigt filter kostar 500kr. Har ni en bra kamera a la Sony FS5 så finns det inbyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@emilakered: Just de, nästa gång vill jag även se lite nyheter om projektorer från ces! Har själv inte haft TV sen runt 2001

Permalänk
Medlem

Tack för bra rapportering!

Hoppas burgarna på "Johnny Rockets" i Lördags innan hemfärden smakade gott!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Pulver:

Tack för bra rapportering!

Hoppas burgarna på "Johnny Rockets" i Lördags innan hemfärden smakade gott!

De var helt okej, men @Kenneth fick sin i salladsblad då de inte hade glutenfria bröd. Betygsavdrag!

Skämmes på att du inte hälsade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Skämmes på att du inte hälsade.

Ville ju inte störa mitt i maten