Ansluta systemdisk till ny dator som redan har systemdisk?

Permalänk
Medlem

Ansluta systemdisk till ny dator som redan har systemdisk?

Hej!
Jag har skaffat en ny dator och vill ansluta den gamla datorns hårddisk till datorn för att kunna föra över diverse filer, samt för att få lite mer lagringsutrymme.
Blir det något problem då windows ligger installerat på den gamla hårddisken jag vill ansluta?

Min tanke är att det kanske kan bli problem om datorn känner att det finns 2 olika operativsystem.

Vad kan jag göra för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

@Rawtask: inga problem öht. Det värsta som kan hända är att datorn väljer fel disk vid uppstart. Välj manuell boot-device tillfälligt eller ändra den helt i bios efter du kopplar in den andra disken.

Lättast är väl att stoppa i disken, starta upp till rätt disk, kopiera filerna och sedan rensa disken helt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Installera windows på nya datorn med bara den nya disken inkopplad.

Sen när det är klart kopplar du in den gamla.

Det är inga problem att windows ligger kvar på den gamla när den är inkopplad.
Man väljer i Bios/uefi vilken dick som skall vara boot (start)disk.

[Edit] Köp gärna en SSD till att ha windows på datorn kommer att bli och upplevas mycket snabbare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawtask:

Hej!
Jag har skaffat en ny dator och vill ansluta den gamla datorns hårddisk till datorn för att kunna föra över diverse filer, samt för att få lite mer lagringsutrymme.
Blir det något problem då windows ligger installerat på den gamla hårddisken jag vill ansluta?

Min tanke är att det kanske kan bli problem om datorn känner att det finns 2 olika operativsystem.

Vad kan jag göra för att få det att fungera?

Starta upp din dator utan hårddisken. Sen kopplar du in den när Windows är igång.
Om du inte hittar en eller Windows. Så gå in i Enhetshanteraren och tryck på sök efter masiknvaruförändingar.
Eller gå in i Diskhanteraren och Uppdatera eller skanna diskar på nytt. Sen när du har tagit alla dina filer som du vill ha så kan du formatera Hårddisken. Då försvinner allt på den

Permalänk
Medlem

Det är inga problem med 2 eller fler operativsystem på flera hårddiskar, du kan välja i BIOS vilken av dessa systemdiskar som skall vara första bootenhet.

Om du får problem med tillgång till filer på gamla systemdisken så kan du kolla denna sida How to Take Ownership of Files and Folders in Windows https://www.howtogeek.com/301768/how-to-take-ownership-of-fil...

Edit: Nu gäller detta kanske inte dig men man bör inte installera windows på en ny hårddisk med en gammal systemdisk inkopplad eftersom då är risken mycket stor att nya installationen lägger bootfiler på gamla systemdisken.

Visa signatur

janee

Permalänk

Om du ska använda samma Windows-version och vill behålla alla gamla inställningar så kan man klona hela den gamla disken till den nya, se ex.vis EaseUS Disk Copy.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickelVarg:

Om du ska använda samma Windows-version och vill behålla alla gamla inställningar så kan man klona hela den gamla disken till den nya, se ex.vis EaseUS Disk Copy.

Skickades från m.sweclockers.com

Han sa att han hade en ny dator. Då alltså en nytt operativsystem med ny nyckel.
Sen hålla på krångla med kanske något dåligt program.
Han vill bara flyta över några filer som då inte ingår i Windows.
Det nya Windows på den nya datorn är ren och fin. Windows är Inte ren om han ska kopiera den gamla.

Permalänk
Medlem

Funkar bra gå in på bios när du startar datorn och välj vilken disk du vill starta på