ny hp med win10: Vilka program behöver jag lägga till eller ta bort ?

Permalänk
Medlem

ny hp med win10: Vilka program behöver jag lägga till eller ta bort ?

ny hp med win10 (inköpt november 2018):
Vilka program behöver jag lägga till eller ta bort ?

Hej

Jag är en gammal dinosaurie som har arbetat med Pc-datorer i 25 år mellan 1984 och 2011.
Senaste gången jag satte upp en pc var för 10 år sedan och jag har inte hållit mig ajour med utvecklingen sedan dess.
Nu har jag problem.
Jag vet inte vilka program jag behöver stoppa in i respektive ta bort ur min nyköpta hp med Win10 för att jag ska kunna ha koll över vad som händer och vad som rör sig in och ut ur den lika bra som i mina tidigare maskiner.
Programutvecklingen har jag ingen som helst koll på numera.

Jag har ännu inte anslutit den till yttervärlden. (Internet.)
Vill vara säker på att den är rätt konfigurerad först.

Win10
§ Är det mitt för evigt eller är det en prenumerationstjänst ?

MS Mitt Office
§ Är det mitt för evigt eller är det en prenumerationstjänst ?

Program som väl kan tas bort:

§ Hp försöker sälja på mig McAfee-abonnemang.
WinDefender räcker väl ?

§ Andra program som medlevereras har jag inte identifierat som potentiellt onödiga än.
Men jag antar att hp har en del favorirtsamarbeten som kan lusa ner datorn i onödan.

Program som måste till

§ Det verkar som om datorn (och Win10) är inställd på att ha koll bara på vad som vill komma in men att utan ett pip tillåta all trafik ut från datorn.

Jag vill även ha koll på vad som skickas ut genom brandväggen. Vad gör jag ?
Räcker det med att jag ställer in WinDefender rätt (hur) eller är det bättre att jag installerar ett tredjepartsprogram ?

Internetläsare

§ MS Edge är förinstallerat. Jag tänker installera Elddräven därtill. Andra förslag ?

§ Alternativa söktjänster till Bing ?

Videohantering

§ VLC Mediaplayer kunde allt förut utan prut. Är den fortfarande ett bra förstahandsval ?

Ordbehandlingsprogram
§ Jag vill att datorn och alla program i datorn ska fungera stand-alone & i evighet. Inga molntjänster eller prenumerationer alltså. Vad anbefalles ?

§ Ska kunna hantera Microsofts och andra vanligt förekommande format.

Annat jag behöver:

Hanteringsprogram för stillbilder

Program för egna telefontagna videos

Program för att hämta hem hela hemsidor för att titta offline.

Program för att spara hem bilder från hemsidor för att titta offline.

Bra överföringsprogram mellan mobil och dator utan att behöva installera mobiltillverkarens program varje gång jag kopplar upp en annan mobil.

Har jag missat något viktigt ?

/Curt

Rätat stavfel.
Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av svein:

Win10
§ Är det mitt för evigt eller är det en prenumerationstjänst ?

Windows 10 kommer finnas på den datorn förevigt eller tills du gör hårdvaruändringar. Men om du gör hårdvaruändringar och blir av med aktiveringen så kan du ringa Microsoft så fixar dom det.

Skrivet av svein:

MS Mitt Office
§ Är det mitt för evigt eller är det en prenumerationstjänst ?

Ta inte detta som ett definitivt svar, men jag tror MS Office kommer som månadsprenumeration, årsprenumeration och engångsköp.
Vad du själv har får du väl kolla upp på något sätt

Skrivet av svein:

§ Hp försöker sälja på mig McAfee-abonnemang.
WinDefender räcker väl ?

Nej, skaffa för i helvete inte McAfee. Inte ens gratis.
Ja, det räcker, har använt enbart det sedan Windows 10 kom ut och har inte haft virus eller något sånt. Räcker med att inte klicka på suspekta grejer osv.

Skrivet av svein:

§ Andra program som medlevereras har jag inte identifierat som potentiellt onödiga än.
Men jag antar att hp har en del favorirtsamarbeten som kan lusa ner datorn i onödan.

Vet inte vad för program HP förinstallerat.. men om det är uppenbart att HP installerat det och du vet själv att du inte behöver det så är det väl bara avinstallera.

Skrivet av svein:

§ MS Edge är förinstallerat. Jag tänker installera Elddräven därtill. Andra förslag ?

Firefox som du nämnt bör väl fungera bra. Själv kan jag rekommendera Opera som jag använt i över ett decennium

Skrivet av svein:

§ Alternativa söktjänster till Bing ?

Google

Skrivet av svein:

§ VLC Mediaplayer kunde allt förut utan prut. Är den fortfarande ett bra förstahandsval ?

För mig är VLC definitivt förstaval och har så gott som alltid varit det.
Men utifall du vill testa en annan spelare och jämföra så brukar många nämna MPC-HC

Skrivet av svein:

Program för att spara hem bilder från hemsidor för att titta offline.

Högerklicka på bilden och klicka på Spara bild som...

Skrivet av svein:

Bra överföringsprogram mellan mobil och dator utan att behöva installera mobiltillverkarens program varje gång jag kopplar upp en annan mobil.

Om du har en Android så bör det väl bara vara att sätta i USB-sladden, välja filöverföring på mobilen, och sen dra filer fram och tillbaks som en vanlig mapp i Windows Explorer?

Har inte svarat på allt, men svarade på en hel del. Hoppas det kan vara till någon hjälp

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge:
Inte svarat på allt. Än sen.
Tack för snabba svar och rediga dessutom.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@svein:

När det gäller att skapa en ren Windows ominstallation av Windows så har Microsoft tagit fram ett verktyg.
Väldig bra om man köpt en dator med massa oönskade programvaror.

Saxat från Microsoft:
Använd det här verktyget för att installera en ny kopia av den senaste versionen av Windows 10 Home eller Windows 10 Pro, och för att ta bort appar som du installerat själv eller som var förinstallerade på din dator. Du kan välja att behålla dina personliga filer.

Microsoft Refresh

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

@Zirgo: Tack för info.
Funiktionen följer med och är inte dold.
Jag har redan sett den med samma informativa text som du citerar.

Men jag har ännu inte inventerat klart .
Hp :s egna programvaror brukar vara användbara.
Det är produktplaceringar typ McAfee som jag vill slippa.

Sökte nyss i de få hjälpfiler som följer med datorn och hittade inte hur jag avinstallerar exempelvis McAfee helt.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Skrivet av svein:

ny hp med win10 (inköpt november 2018):
Vilka program behöver jag lägga till eller ta bort ?

Win10
§ Är det mitt för evigt eller är det en prenumerationstjänst ?

MS Mitt Office
§ Är det mitt för evigt eller är det en prenumerationstjänst ?

Skaffa ett microsoftkonto, där du registrerar dina microsoftlicenser så kommer du ha dom kvar forever.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Hej igen

Enär jag är trött på att surfa runt efter rätt program och tjafsa med att få rätt version och språk så tog jag istället och plockade fram en tio år gammal Pc för alla CD och installerade diverse program märkta gratis.
Det gick galant.
Sedan när jag ansluter till väven så brukar många program föreslå uppgradering och då bör jag få det nyaste ändå. Men utan tjafs.

Installerade program:
Mozilla E-post: Mozilla Thunderbird 2
Det är det endaste e-postprogram jag känner till som sparar posten som fria poster så att jag kan läsa den i klartext utan att tvingas ha tillgång till just det e-postprogrammet som mejlet hämtades med.
Finns det flera nu ?

AD-aware 2007
Adobe reader 8.1.2
pdf995 8.2.6 < men utan den fria konverteraren.....>
zipgenius 6
Firefox 2.0.0.12
Opera 9.25
File Renamer
Exp Studio Audio Editor Free 4.28
VLC mediaplayer 0.8.6 d
samt
Audacity 1.2.6

Download Accelerator plus 8.6 avstod jag ifrån ty den verkade "shady".
Tpest 5.02 angavs ock som spärrat av administratören!
Vad använder jag istället ?

Om en liten stund sticker jag i nätverkssladden där bak och då räknar jag med att det blir åka av.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jaha. Varje forum fungerar annorlunda.
Är det verkligen så här att man bara kan se de 5 sista svaren i en tråd när man skriver ett svar ?
När jag försökte kolla längre bakåt så försvann det jag skrivit.

Det bekräftar ju det gamla rådet att man inte ska skriva texter direkt i trådar eller formulär utan först i en egen ordbehandlare.
Nåväl. Det var ingen roman skriven med blod svett och tårar precis.

Datorn är nu driftsatt och har inte uppfört sig illa än.

De efterinstallerade gamla programmen fungerar men flera har dock uppdateringslänkar vilka inte leder någon vart längre.
FF och Opera är i alla fall uppdaterade.

Men uppdateras Opera fortfarande ?
Den jag fick tag på var version 9 nånting och är flera år gammal.

Marcus-Huddinge:
Ta inte detta som ett definitivt svar, men jag tror MS Office kommer som månadsprenumeration, årsprenumeration och engångsköp.
Vad du själv har får du väl kolla upp på något sätt.

Du har rätt. Medlevererat är hela programpaketet men man kräver betalning inom några dagar för att allt ska fortsätta att fungera. Som jag tolkar beskedet blir vissa delar dock fortfarande öppna, utan att de berättar vilka. Dumt.
MS erbjuder en nästan oöverskådlig mängd varianter på temat betalning.

Ett annat program försökte lura mig att betala för pro-version genom att påstå att Win10 inte visar DVD längre.
Är det sant ? (Fast jag mins inte om de tidigare versionerna, W7,xp,vista etcetera kunde det.)

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av svein:

Men uppdateras Opera fortfarande ?
Den jag fick tag på var version 9 nånting och är flera år gammal.

Ja, jag har version 57.0.3098.116 som jag tror är från två dagar sedan. Från och med.. version 15 tror jag det var, så är Opera en helt annan webbläsare jämfört med tidigare. I början på "nya" Opera så var det i princip exakt samma webbläsare som Google Chrome. Därför satt jag kvar på gamla Opera tills det blev så gott som oanvändbart. Fast sedan dess har Opera lagt till massvis med funktioner som åter igen får mig att känna mig handikappad utifall jag byter till något annat än Opera.
Här har du länk till nedladdning

Skrivet av svein:

Jaha. Varje forum fungerar annorlunda.
Är det verkligen så här att man bara kan se de 5 sista svaren i en tråd när man skriver ett svar ?
När jag försökte kolla längre bakåt så försvann det jag skrivit.

Det bekräftar ju det gamla rådet att man inte ska skriva texter direkt i trådar eller formulär utan först i en egen ordbehandlare.
Nåväl. Det var ingen roman skriven med blod svett och tårar precis.

Förstår inte riktigt vad du pratar om...?
Edit: Eller menar du att du gick bakåt på själva hemsidan du skrev på?
Vissa forum sparar texten i rutan man skriver i, Sweclockers gör inte det.

Permalänk

Ang Office finns ju alltid Ebay varianten om man inte skall vara så väldans etisk/pk (50-150:- ish)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ja, jag har version 57.0.3098.116 som jag tror är från två dagar sedan. Från och med.. version 15 tror jag det var, så är Opera en helt annan webbläsare jämfört med tidigare. I början på "nya" Opera så var det i princip exakt samma webbläsare som Google Chrome. Därför satt jag kvar på gamla Opera tills det blev så gott som oanvändbart. Fast sedan dess har Opera lagt till massvis med funktioner som åter igen får mig att känna mig handikappad utifall jag byter till något annat än Opera.
Här har du länk till nedladdning

Förstår inte riktigt vad du pratar om...?
Edit: Eller menar du att du gick bakåt på själva hemsidan du skrev på?
Vissa forum sparar texten i rutan man skriver i, Sweclockers gör inte det.

@MarcusHuddinge:
Nä, bakåt är jag van vid att allt försvinner.
De två saker som är nyheter för mig är att

§ Jag hittar ingen knapp ovan med vilken jag själv kan sätta text i citat ruta.

§ när jag scrollar under <svara på tråd > rutan så kommer jag bara 5 meddelanden upp (ned)i tråden.
För att se vad jag skrev från början klickade jag på <gå till inlägget> och det var då allt försvann.
Men ingen ko på isen denna soliga vintermorgon (hoppas jag, för isen bär nog inte kor än)
nu vet jag att det är så.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@svein:
Alternativ till sökmotor:
Qwant, den kör jag själv på alla mina enheter.
https://www.qwant.com/
DuckDuckGo
https://www.qwant.com/

Alternativ till Office:
Libreoffice, kör den på jobbet och hemma.
https://www.libreoffice.org/

VLC fungerar bra, så den kan du fortsätta med. Kommer inte på något alternativ på Windows.

Thunderbird använder jag fortfarande till e-post på jobbet.
Firefox är en mycket bra webbläsare, kör den som standard. Har även Chromium, Brave, Vivaldi och Falkon, men dom används väldigt sällan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svein:

Hej igen

Enär jag är trött på att surfa runt efter rätt program och tjafsa med att få rätt version och språk så tog jag istället och plockade fram en tio år gammal Pc för alla CD och installerade diverse program märkta gratis.
Det gick galant.
Sedan när jag ansluter till väven så brukar många program föreslå uppgradering och då bör jag få det nyaste ändå. Men utan tjafs.

Jo, det kan ju funka, men sannolikt är många av programmen på den skivan så gamla att de inte kan uppdateras längre. Och en del av dem lär ha rätt stora säkerhetshål.

Angående Office så lär det vara en testversion som kommer att sluta fungera om du inte betalar inom kort. Men det finns alternativ, Libre Office är väl det mest använda. Jag kör en Office 365 prenumeration, inte så mycket för själva Office som jag egentligen klarar mig utan, utan för att det ingår 1TB molnlagringsutrymme i OneDrive. Fem (sex numera har jag hört) användare i ett år kostar runt 8-900 i normalpris men går ofta att hitta på rea för typ 4-500 så det blir inte så mycket per användare. Bra app för IOS och Android för att bland annat automatiskt ladda upp alla bilder man tar med telefonen till molnet och till datorn hemma.

Citat:

Installerade program:
Mozilla E-post: Mozilla Thunderbird 2
Det är det endaste e-postprogram jag känner till som sparar posten som fria poster så att jag kan läsa den i klartext utan att tvingas ha tillgång till just det e-postprogrammet som mejlet hämtades med.
Finns det flera nu ?

Windows inbyggda mailapp funkar helt ok och det finns förstås flera alternativ, men trivs du med TB så kör på det. Men ta ner senaste versionen.

Citat:

AD-aware 2007

AD-Aware vet jag inte om det är så bra längre, och du har ju skydd inbyggt i Windows med Defender

Citat:

Adobe reader 8.1.2
pdf995 8.2.6 < men utan den fria konverteraren.....>

Det finns alternativ till Acrobat Reader som är lite lättare och framför allt är de inte lika utsatta för attacker som Adobe Reader. Foxit funkar exempelvis men personligen så använder jag den inbyggda funktionen i Edge sedan den kom. Skänt att slippa ytterligare mjukvaror att hålla uppgraderade och så.

Citat:

zipgenius 6

Aldrig hört talas om, men 7zip är det som används mest nuförtiden, om inte Windows inbyggda stöd för zip-filer räcker.

Citat:

Firefox 2.0.0.12
Opera 9.25

Webbläsare bör du köra senaste av alltid. Personligen rekommenderar jag webbläsaren Vivaldi, bygger på Chromes motor och stöder därmed de flesta (om inte alla) Chrome plugins. Utvecklat av gamla Opera-utvecklare. Firefox duger också bra förstås, men Vivaldi känns modernare på flera sätt.

Citat:

File Renamer
Exp Studio Audio Editor Free 4.28
VLC mediaplayer 0.8.6 d
samt
Audacity 1.2.6

Download Accelerator plus 8.6 avstod jag ifrån ty den verkade "shady".

VLC bör du också köra senaste versionen av, alternativt MPC:HC eller PotPlayer. Alla har inbyggda codecs och så, så man slipper meka en massa för att få igång vissa obskyra filer. Annars duger även här Windows inbyggda 'Film och TV' ganska bra till det mesta, jag har inte stött på någon avi- eller mkv-fil som inte har funkat exempelvis. Övriga program vet jag inget om.

Citat:

Tpest 5.02 angavs ock som spärrat av administratören!
Vad använder jag istället ?

Använd speedtest.net eller bredbandskollen.se istället, finns ingen anledning att ha program för sånt längre.

Citat:

Om en liten stund sticker jag i nätverkssladden där bak och då räknar jag med att det blir åka av.

/Curt

Lycka till!

Edit: Angående sökmotorer så är Bing inte så katastrofal som den var för några år sedan, den duger emellanåt. Duckduckgo är annars mycket bra, och framför allt tar den användarnas integritet på allvar. Google är väl bäst egentligen, men integriteten är förstås inte så mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem

Nu blir det på ett konstigt sätt igen.
Jag klickar på citera och då följer bara svarstexten med.
Det blir ju obegripligt utan texten som det svarades på.
/Curt
Gör jag fel? Finns det något sätt att få med även citaten av min text som det svarades på ?

Skrivet av snajk:

Jo, det kan ju funka, men sannolikt är många av programmen på den skivan så gamla att de inte kan uppdateras längre. Och en del av dem lär ha rätt stora säkerhetshål.

Angående Office så lär det vara en testversion som kommer att sluta fungera om du inte betalar inom kort. Men det finns alternativ, Libre Office är väl det mest använda. Jag kör en Office 365 prenumeration, inte så mycket för själva Office som jag egentligen klarar mig utan, utan för att det ingår 1TB molnlagringsutrymme i OneDrive. Fem (sex numera har jag hört) användare i ett år kostar runt 8-900 i normalpris men går ofta att hitta på rea för typ 4-500 så det blir inte så mycket per användare. Bra app för IOS och Android för att bland annat automatiskt ladda upp alla bilder man tar med telefonen till molnet och till datorn hemma.
Windows inbyggda mailapp funkar helt ok och det finns förstås flera alternativ, men trivs du med TB så kör på det. Men ta ner senaste versionen.
AD-Aware vet jag inte om det är så bra längre, och du har ju skydd inbyggt i Windows med Defender
Det finns alternativ till Acrobat Reader som är lite lättare och framför allt är de inte lika utsatta för attacker som Adobe Reader. Foxit funkar exempelvis men personligen så använder jag den inbyggda funktionen i Edge sedan den kom. Skänt att slippa ytterligare mjukvaror att hålla uppgraderade och så.
Aldrig hört talas om, men 7zip är det som används mest nuförtiden, om inte Windows inbyggda stöd för zip-filer räcker.
Webbläsare bör du köra senaste av alltid. Personligen rekommenderar jag webbläsaren Vivaldi, bygger på Chromes motor och stöder därmed de flesta (om inte alla) Chrome plugins. Utvecklat av gamla Opera-utvecklare. Firefox duger också bra förstås, men Vivaldi känns modernare på flera sätt.
VLC bör du också köra senaste versionen av, alternativt MPC:HC eller PotPlayer. Alla har inbyggda codecs och så, så man slipper meka en massa för att få igång vissa obskyra filer. Annars duger även här Windows inbyggda 'Film och TV' ganska bra till det mesta, jag har inte stött på någon avi- eller mkv-fil som inte har funkat exempelvis. Övriga program vet jag inget om.
Använd speedtest.net eller bredbandskollen.se istället, finns ingen anledning att ha program för sånt längre.
Lycka till!

Edit: Angående sökmotorer så är Bing inte så katastrofal som den var för några år sedan, den duger emellanåt. Duckduckgo är annars mycket bra, och framför allt tar den användarnas integritet på allvar. Google är väl bäst egentligen, men integriteten är förstås inte så mycket att hurra för.

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd

@svein: Det du får göra är att kopiera och klistra in qoute-taggarna så att den del av citatet du vill ha med är omslutet av sådana:

[quote]Citat här inne...
[/quote]

Blir:

Citat:

Citat här inne...

Och du kan inte få med liksom ytterligare en nivå av citat utan då får du klippa och klistra manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:
Citat:

...tio år gammal Pc för alla CD och installerade diverse program märkta gratis....

Jo, det kan ju funka, men sannolikt är många av programmen på den skivan så gamla att de inte kan uppdateras längre. Och en del av dem lär ha rätt stora säkerhetshål.

Det är klart att det ska användas nyare versioner.
Hittills installerat:
FF 64.02

Opera version 57.0.???
(57.0 release 28 nov'18 med motor Chromium 70)

VLC 3.0.6

Mozilla Thunderbird 60.4.0

Libre Office 6.1.14 , svenska

Att eventuellt göra:

Skrivet av adfactory:

Skaffa ett microsoftkonto, där du registrerar dina microsoftlicenser så kommer du ha dom kvar forever.

Använda speedtest.net eller bredbandskollen.se
Installera:
Foxit (pdf läsare)
7zip
Vivaldi (webbläsare)
DuckDuckGo (sökmotor)
https://www.qwant.com/
Qwant(sökmotor)
https://www.qwant.com/
MPC:HC
PotPlayer

Att känna till:
Chromium, Brave, Vivaldi och Falkon,

Skrivet av snajk:

Angående Office ......det finns alternativ, Libre Office är väl det mest använda. Jag kör en Office 365 prenumeration, inte så mycket för själva Office som jag egentligen klarar mig utan, utan för att det ingår 1TB molnlagringsutrymme i OneDrive. Fem (sex numera har jag hört) användare i ett år kostar runt 8-900 i normalpris men går ofta att hitta på rea för typ 4-500 så det blir inte så mycket per användare. Bra app för IOS och Android för att bland annat automatiskt ladda upp alla bilder man tar med telefonen till molnet och till datorn hemma.

Efter samråd så ska Libre office provas.

Skrivet av snajk:

Windows inbyggda mailapp funkar helt ok och det finns förstås flera alternativ, men trivs du med TB så kör på det.

Problemet med "alla" mejlprogram är att de är possessiva.
Jag vill att mejlprogrammet ska spara mejlen så att jag även utan programmet kan läsa enstaka mejl med vanlig ordbehandlare. Och vid behov exportera enstaka mejl precis som vilken word eller excelfil som helst .
Det var det bara TT som tillät förr.

Skrivet av snajk:

AD-Aware vet jag inte om det är så bra längre, och du har ju skydd inbyggt i Windows med Defender.

Och W Defender kan jag ställa in på att meddela om utgående kommunikation, även till MS ?

Skrivet av snajk:

Det finns alternativ till Acrobat Reader som är lite lättare och framför allt är de inte lika utsatta för attacker som Adobe Reader.
Foxit funkar exempelvis men personligen så använder jag den inbyggda funktionen i Edge sedan den kom.
Skänt att slippa ytterligare mjukvaror att hålla uppgraderade och så.

ok

Skrivet av snajk:

Aldrig hört talas om, zipgenius 6 men 7zip är det som används mest nuförtiden, om inte Windows inbyggda stöd för zip-filer räcker.

ok

Skrivet av snajk:

Webbläsare bör du köra senaste av alltid. Personligen rekommenderar jag webbläsaren Vivaldi, bygger på Chromes motor och stöder därmed de flesta (om inte alla) Chrome plugins. Utvecklat av gamla Opera-utvecklare. Firefox duger också bra förstås, men Vivaldi känns modernare på flera sätt.

Får testa dem också.

Skrivet av snajk:

VLC bör du också köra senaste versionen av, alternativt MPC:HC eller PotPlayer. Alla har inbyggda codecs och så, så man slipper meka en massa för att få igång vissa obskyra filer.

Det är precis därför som jag använder den.

Skrivet av snajk:

Annars duger även här Windows inbyggda 'Film och TV' ganska bra till det mesta, jag har inte stött på någon avi- eller mkv-fil som inte har funkat exempelvis.

Får provas.

Skrivet av snajk:

Angående sökmotorer så är Bing inte så katastrofal som den var för några år sedan, den duger emellanåt.
Duckduckgo är annars mycket bra, och framför allt tar den användarnas integritet på allvar.
Google är väl bäst egentligen, men integriteten är förstås inte så mycket att hurra för.

Provar de nämnda sökmotorerna allteftersom.

/Curt

Uppdaterat åtgärdslistan i början.
Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@svein: Det du får göra är att ....

Tack för tipsen. Är van att använda den tekniken redan så "det som göras skall är redan gjort." Se ovan.
Men eftersom andra fora tar med hela bidraget så tycker jag ju förstås att det är onödigt krångligt här.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera F-secure om du vill ha ytterligare skydd mot virus. Om du har t.ex. bredband via Telia så kan du köpa det genom ditt abonnemang.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Tack. Jag ska fundera på det.

@alla: Listan över installerat och åtgärdat växer.
Hittills installerat:
FF 64.02
Opera version 57.0.??? (57.0 release 28 nov'18 med motor Chromium 70)
VLC 3.0.6
Mozilla Thunderbird 60.4.0
Libre Office 6.1.14 , svenska

Att eventuellt göra:
Skaffa ett microsoftkonto, där jag registrerar mina microsoftlicenser så jag har dom kvar forever.

Använda speedtest.net eller bredbandskollen.se

Installera:
Foxit (pdf läsare)
7zip
Vivaldi (webbläsare)
DuckDuckGo (sökmotor)
https://www.qwant.com/
Qwant(sökmotor)
https://www.qwant.com/
MPC:HC
PotPlayer

Att känna till:
Chromium, Brave, Vivaldi och Falkon,

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Den här pc:n vilken jag nu har köpt blev en överraskning.
Jag var inställd på en stationär dator av storlek SFF eller större.
Kanske också på att jag skulle bli tvungen att bygga själv eftersom den måste vara väldigt tyst.
Men utifrån det kravet och lite andra önskemål plockade butiken fram
vad som visade sig bli min minsta någonsin med de ringa måtten 30x32x10 cm.
Ändå är den tyst. Än så länge. Det kanske ändrar sig om några månader.

Nu är det dags för lite hårdvarufrågor.

Jag började leta efter passande maskin för flera år sedan och uppmanades då att inte nöja mig med mindre än att den var utrustad med Intel i3, i5, eller i7.
Det blev till slut en liten burk med följande prestanda
---------------------------------------
Professor: Intel i5-8400 2.8 GHz

Grafikkort: Intel Intel UHD Graphics 630

Internminne (RAM): 8 GB DDR4 SDRAM /2666 MHz
Max storlek som stöds: 16 GB

2 Hårddiskar: SSD 128 GB + HDD 1 TB

DVD-brännare

Windows 10 Home 64-bitarsutgåva
---------------------------------------

Hur förhåller det sig då nu några år senare:
§ Har jag köpt en redan akterseglad maskin ?

Jag hade för avsikt att göra som vanligt och trycka i max möjligt med minne.
Nu blev det inte så, det fanns inget extra i lager.
§ Bör jag framhärda i att dubblera mängden minne från 8GB till 16 GB ?

§ Ingår det bra backup-rutiner i Win10 Home?

När xp kom så var det en stor fördel att ha pro-versionen istället för home dito.

§ Är det många bra funktioner jag går miste om med W10 Home istället för någon annan version ?

/Curt

Rättat stavfel
Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@svein

Nä, inge fel på en i5-8400

Skit i att uppgradera RAM. Använd bara datorn som du tänkt och om dina 8GB tar slut någon gång, DÅ sätter du i 8GB till. Ingen ide att ha 16 om du ändå aldrig går över 8 i användning

Ser personligen ingen anledning till att ha Pro istället för Home. Känns som att man skulle veta att man behövde det om man faktiskt behövde det.

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Va bra. Då tutar jag och kör.
--------------------------------------
Jag överförde filer med blåtand igår och första filen gick som en blixt medan de senare tog lite längre tid.
Om det man håller på med går segt så kan det ju ha andra orsaker.

§ Finns det något litet program som kan visa mig hur mycket minne jag gör av med?
Jag kan nämligen inte få Resursövervakaren att visa minnesanvändningen kontinuerligt som förr i Win7:
som en liten animerad ikon i Aktivitetsfältet.
--------------------------------------

Nu ska jag migrera från gamla surfdatorn och tiotals GB ska flyttas över.

§ Hur flyttar man stora (mängder) filer bäst och snabbast nuförtiden?

- Direkt mellan maskinerna med nätverkssladden urdragen,
trådlöst (vilken typ)
eller med kabel (vilken sort)

eller

- med mellanlagring på en lös hårddisk

-eller på något annat sätt?

/Curt

förtydligat första frågan
Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svein:

...
Hur förhåller det sig då nu några år senare:
§ Har jag köpt en redan akterseglad maskin ?

Nej, det är inget problem med den maskinen, men det beror helt på vad du tänkt göra med den förstås.

Citat:

Jag hade för avsikt att göra som vanligt och trycka i max möjligt med minne.
Nu blev det inte så, det fanns inget extra i lager.
§ Bör jag framhärda i att dubblera mängden minne från 8GB till 16 GB ?

Samma med minnet, det duger för mycket men beroende på vad du ska göra med datorn så finns det förstås en möjlighet att det är för snålt. Är det surf, Office, filmvisning och liknande som datorn ska hantera så duger den utmärkt.

Sen skriver du inget om disken som ingår i datorn, du bör ha en SSD i alla fall då det är den enskilda komponenten som gjort mest skillnad för generell användning på ganska många år.

Citat:

§ Ingår det bra backup-rutiner i Win10 Home?

När xp kom så var det en stor fördel att ha pro-versionen istället för home dito.

§ Är det många bra funktioner jag går miste om med W10 Home istället för någon annan version ?

/Curt

Skillnaden ska inte vara så stor, mest handlar det om att kunna ansluta till företagsnätverk, möjligheter för fjärrstyrning och administration på distans. Jag vet dock inte då jag har kört Pro sedan XP.

Skrivet av svein:

@MarcusHuddinge: Va bra. Då tutar jag och kör.
--------------------------------------
Jag överförde filer med blåtand igår och första filen gick som en blixt medan de senare tog lite längre tid.
Om det man håller på med går segt så kan det ju ha andra orsaker.

BT är rätt segt, vanligt nätverk är bra mycket snabbare, alternativt ett usb-minne.

Citat:

§ Finns det något litet program som kan visa mig hur mycket minne jag gör av med?
Jag kan nämligen inte få Resursövervakaren att visa minnesanvändningen kontinuerligt som förr i Win7:
som en liten animerad ikon i Aktivitetsfältet.
--------------------------------------

Task monitor / Aktivitetshanteraren fungerar väl ungefär som på W7. D.v.s. att den visar CPU endast som en graf på ikonen i aktivitetsfältet, men minnesanvändning när man håller musen över den. Dock är det ju aningen krångligare att få ikonen att alltid visas där: Högerklicka på pilen för att visa alla ikoner i aktivitetsfältet och välj Egenskaper för aktivitetsfältet, sen där: Välj vilka ikoner som ska visas och sätt så att aktivitetshanteraren alltid visas. Detta kräver också att aktivitetshanteraren är igång. Vill du ha lite mer info så råder jag dig att kolla följande fråga och dess svar: https://superuser.com/questions/666597/always-show-windows-cp...

Citat:

Nu ska jag migrera från gamla surfdatorn och tiotals GB ska flyttas över.

§ Hur flyttar man stora (mängder) filer bäst och snabbast nuförtiden?

- Direkt mellan maskinerna med nätverkssladden urdragen,
trådlöst (vilken typ)
eller med kabel (vilken sort)

eller

- med mellanlagring på en lös hårddisk

-eller på något annat sätt?

/Curt

Snabbast lär det vara via ditt hemnätverk om det inte är riktigt långsamt. USB-minne annars.

Permalänk
Medlem

@snajk: Vad glad jag blir.

Jag visste ju vad jag ville ha "behövde":

- Tyst maskin Det är den.
- SSD Det har den,128 GB.
- större HDD än nu (= framtidssäker) och 1TB är väl fortfarande hyfsat ?
- snabbare maskin än nuvarande. Den är mer snabbstartande än jag drömt om.
- tillräckligt med minne. Det säger ni ju att den har men det kommer väl att vara för lite om några år som hittills.
- "modernt" operativsystem och aktuella program så att inte myndigheter och banker och internetkrävande företag vägrar mig access. (BankID är ett exempel)
-något jag hade råd med. Allt är ju relativt men 5 kKr tyckte jag var lagom. Det blev 7.

Summa summarum:
- En "surf-maskin" som är framtidssäker Jag vill inte byta dator någon mer gång men med ett 20 årigt perspektiv blir det nog tyvärr nödvändigt.
(Jag byter från en C-q D5S/1,7 som i sig kanske är 10 år men har uppgraderats från xp till W7 så det tog väl bara 5 år mellan bytena.)

Nästa fråga är nu:
Ska jag köpa flera eller finns det andra icke arbetsintensiva sätt att uppgradera de två maskinerna som behöver bytas/moderniseras ?
Det handlar om maskiner som inte ska ha kontakt med yttervärlden.

- 1st för bildsparande och ev behandling av bild, ljud och egentagna videor från mobiltelefoner.
- 1st "ordbehandlare" för annan familjemedlem som inte heller av säker- och underhållsskäl ska vara internetansluten.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svein:

@snajk: Vad glad jag blir.

Jag visste ju vad jag ville ha "behövde":

- Tyst maskin Det är den.
- SSD Det har den,128 GB.
- större HDD än nu (= framtidssäker) och 1TB är väl fortfarande hyfsat ?

1TB räcker rätt långt, men är förstås inte direkt jättestort längre. Men som med det mesta så beror det förstås på vilka behov du har, ska du spara en massa filmer i höga upplösningar räcker det inte så långt men handlar det om exempelvis fotografier så räcker det länge. Pratar vi dokument så lär disken räcka i generationer.

Citat:

- snabbare maskin än nuvarande. Den är mer snabbstartande än jag drömt om.
- tillräckligt med minne. Det säger ni ju att den har men det kommer väl att vara för lite om några år som hittills.

Tja, 8GB har varit tillräckligt för surf och kontorsarbete ganska länge nu men du har ju rätt i att det nog inte håller för evigt.

Citat:

- "modernt" operativsystem och aktuella program så att inte myndigheter och banker och internetkrävande företag vägrar mig access. (BankID är ett exempel)
-något jag hade råd med. Allt är ju relativt men 5 kKr tyckte jag var lagom. Det blev 7.

Kostnaden har nog en del att göra med storleken på datorn, för annars är det lite dyrt.

Citat:

Summa summarum:
- En "surf-maskin" som är framtidssäker Jag vill inte byta dator någon mer gång men med ett 20 årigt perspektiv blir det nog tyvärr nödvändigt.
(Jag byter från en C-q D5S/1,7 som i sig kanske är 10 år men har uppgraderats från xp till W7 så det tog väl bara 5 år mellan bytena.)

Tjugo år lär bli svårt oavsett maskin men du lär klara dig länge med denna. Angående din gamla Compaq så har jag haft samma dator, fick ta över den efter att min farsa hade den som jobbdator, och den var inte snabb ens som ny, vilket var runt 2002-2003. Det stora problemet med den var att den körde SDRAM och inte RDRAM som var väldigt mycket snabbare (och dyrare), men också att P4 av första generationen inte var så imponerande jämfört med Athlon eller ens PIII eller Duron.

Citat:

Nästa fråga är nu:
Ska jag köpa flera eller finns det andra icke arbetsintensiva sätt att uppgradera de två maskinerna som behöver bytas/moderniseras ?
Det handlar om maskiner som inte ska ha kontakt med yttervärlden.

- 1st för bildsparande och ev behandling av bild, ljud och egentagna videor från mobiltelefoner.
- 1st "ordbehandlare" för annan familjemedlem som inte heller av säker- och underhållsskäl ska vara internetansluten.

/Curt

Att behandla video är rätt krävande. Din nya dator duger absolut, speciellt om du inte filmar i 4K eller så, men mer minne hade förstås underlättat. Ordbehandling är väldigt lättdrivet idag så du skulle kunna komma undan med typ en Raspberry Pi, dock inte utan arbetsinsats. Tyvärr har den riktiga budgetmarknaden tagits över av Chromebooks som inte fungerar utan internetuppkoppling men du kan ju få tag i en helt ok vanlig laptop för runt 3000-3500 som räcker för sånt. Jag hade nog kollat på en begagnad maskin dock. Du får en riktigt kvalitetsdator som är några år gammal för runt 2000 som lär hålla bra mycket längre än en ny laptop för under 5000 och dessutom får du mycket bättre tangentbord och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det kan ju funka, men sannolikt är många av programmen på den skivan så gamla att de inte kan uppdateras längre. Och en del av dem lär ha rätt stora säkerhetshål.

Angående Office så lär det vara en testversion som kommer att sluta fungera om du inte betalar inom kort. Men det finns alternativ, Libre Office är väl det mest använda. Jag kör en Office 365 prenumeration, inte så mycket för själva Office som jag egentligen klarar mig utan, utan för att det ingår 1TB molnlagringsutrymme i OneDrive. Fem (sex numera har jag hört) användare i ett år kostar runt 8-900 i normalpris men går ofta att hitta på rea för typ 4-500 så det blir inte så mycket per användare. Bra app för IOS och Android för att bland annat automatiskt ladda upp alla bilder man tar med telefonen till molnet och till datorn hemma.
Windows inbyggda mailapp funkar helt ok och det finns förstås flera alternativ, men trivs du med TB så kör på det. Men ta ner senaste versionen.
AD-Aware vet jag inte om det är så bra längre, och du har ju skydd inbyggt i Windows med Defender
Det finns alternativ till Acrobat Reader som är lite lättare och framför allt är de inte lika utsatta för attacker som Adobe Reader. Foxit funkar exempelvis men personligen så använder jag den inbyggda funktionen i Edge sedan den kom. Skänt att slippa ytterligare mjukvaror att hålla uppgraderade och så.
Aldrig hört talas om, men 7zip är det som används mest nuförtiden, om inte Windows inbyggda stöd för zip-filer räcker.
Webbläsare bör du köra senaste av alltid. Personligen rekommenderar jag webbläsaren Vivaldi, bygger på Chromes motor och stöder därmed de flesta (om inte alla) Chrome plugins. Utvecklat av gamla Opera-utvecklare. Firefox duger också bra förstås, men Vivaldi känns modernare på flera sätt.
VLC bör du också köra senaste versionen av, alternativt MPC:HC eller PotPlayer. Alla har inbyggda codecs och så, så man slipper meka en massa för att få igång vissa obskyra filer. Annars duger även här Windows inbyggda 'Film och TV' ganska bra till det mesta, jag har inte stött på någon avi- eller mkv-fil som inte har funkat exempelvis. Övriga program vet jag inget om.
Använd speedtest.net eller bredbandskollen.se istället, finns ingen anledning att ha program för sånt längre.
Lycka till!

Edit: Angående sökmotorer så är Bing inte så katastrofal som den var för några år sedan, den duger emellanåt. Duckduckgo är annars mycket bra, och framför allt tar den användarnas integritet på allvar. Google är väl bäst egentligen, men integriteten är förstås inte så mycket att hurra för.

Jag kör eM-client som är väldigt likt Outlook, och har gratislicens. Kanske är ett alternativ tillsammans med LibreOffice (Som inte har egen mail-klient). För övrigt så brukar jag nog tycka att det är lika bra att blåsa om en bärbar med en ren Windows installation för att slippa all skit som kommer ifrån tillverkaren. Dom kräver resurser, autostartar, och tar utrymme.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova