Permalänk
Medlem

programCD. Finns det numera?

Finns det fortfarande papperstidningar som säljs med en CD/DVD med senaste uppgraderade versionerna av operativsystem respektive tillbehörsprogram ?

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Besök närmsta butik att kolla. Populärt är linuxtidningar. https://www.tidningskungen.se/dator-teknik-och-prylar/linux-f...

Datormagazin skickade förut med äldre program, kanske får man ladda hem dem själv idag.

Nå de har börjat dött ut av två saker. I princip alla som köper dessa svindyra tidningar har fast uppkoppling till internet. cd/dvd spelare idag går emot att bli något exotisk.

Förr i tiden var det guld värt att få program och speldemos med tidningar, det var i princip enbart därför man köpte den. Detta gällde även till playstation, där man med vissa tidningar fanns roliga demos.

Idag går dessa skivor mer emot som att kunna hyra vhs filmer.. Letar man så hittar man..

*edit* Bild på en ny linuxtidning med skivor: http://www.linux-magazine.com/Issues/2019/219

En orsak till varför de dog ut är att folk idag har andra intressen. Förr innan folk hade fast internet satt folk framför datorn och försökte hitta på något skoj, ett demoprogram kunde vara skitskoj att testa runt i. Folk testade cad, arkiv, rendering, säkerhetsprogram etc.
Idag är den stora skaran inte intresserade av att testa andra program än spel, fördriva tiden så facebook + youtube räcker.

*edit*
Om du är intresserad av gratisprogram så rekommenderar jag denna lista: https://www.sweclockers.com/forum/trad/646646-lista-de-basta-...

Permalänk
Medlem

@anon159643: Tack för den uppdateringen.
Var nere på Centralen och besökte Presstopp häromdagen.

Din lägesbeskrivning stämde med deras sortiment.

Jag frågade därför att jag helst gör i ordning en dator utan internetuppkoppling för att slippa nedskräpning från start.

/curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Sötast
Skrivet av svein:

@Johan86c: Tack för den uppdateringen.
Var nere på Centralen och besökte Presstopp häromdagen.

Din lägesbeskrivning stämde med deras sortiment.

Jag frågade därför att jag helst gör i ordning en dator utan internetuppkoppling för att slippa nedskräpning från start.

/curt

Vilken typ av "Nedskräpning" är det du referar till?

Oavsett så lättare än att försöka hitta en random tidning som råkar ha just den mjukvara som du behöver är att ladda ner iso/installationsfiler som du behöver och lägga dem på ett usb minne och installera via usb.

Det lär du spara enorma mängder tid på.

Permalänk
Medlem

@Allexz:
USB minne är ju bra men jag har just upplevt hur en utlånad USB sticka med programfiler har blivit kontaminerad.

Jag föredrar read-only media i detta fall.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Kan garantera att det är mer skräp (utdaterat dessutom) på en CD/DVD från en tidning. Ladda ned det du behöver och ha lite vett så slipper du skräpmjukvara.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem

Programvaror på CD/DVD? Det låter inte särskilt bekvämt. Även om du skulle göra det skulle du bara få en massa gamla versioner av allt. För att inte tala om allt slöseri med material som det skulle innebära att konstant trycka upp nya CD-skivor.

De flesta nya datorer har ju inte ens en CD/DVD-läsare.

Om du har ett återkommande behov av detta föreslår jag att du fixar ett eget litet "bibliotek" med installationsprogram, som du kan hålla uppdaterat, och kopiera till återanvändbara USB-stickor. Eller till en CDRW/DVDRW-skiva om du verkligen måste.

Att samla en massa program på CD-skivor är ett påfund från den märkliga tiden när en CD-skiva kunde hålla mer information än en hårddisk, och det tog en timme att ladda ner 10 MB över modem. Då var det logiskt. Idag går det snabbare att med en snabb anslutning att ladda ner en fil från Internet (med en anslutning på 500 Mbit/s) än att läsa filen från en DVD-skiva (hastighet på 266 Mbit/s i 24x hastighet). För att inte tala om tiden det tar att stoppa in en DVD-skiva och att den ska spinna upp till hastighet.

Kan även passa på att tipsa om Ninite: https://ninite.com/ - Som är ett lätt sätt att samla ihop installers för en massa bra program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svein:

@Allexz:
USB minne är ju bra men jag har just upplevt hur en utlånad USB sticka med programfiler har blivit kontaminerad.

Jag föredrar read-only media i detta fall.

/Curt

Så sätt upp ett USB-minne själv då? Varför har du större tillförlit till någon godtycklig tidning än dig själv? Du kan väl köpa ett USB-minne, ladda ner de installationspaket du behöver och lägga in på det. Sedan stoppar du in minnet i din nyinstallerade dator som du inte ens behöver ha en optisk läsare till!

Permalänk
Medlem

Skrivskydda minnet bara.
https://www.computerhope.com/issues/ch001617.htm

Att göra i ordning en burk gör man ju antingen med ett usb-minne (där allt skit du behöver finns) eller via PXE

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om du har en kontaminerad USB Minne eller CD/DVD så spelar det ju ingen roll att den är skrivskyddat eller inte.
Skiten är ju redan där, och datorn du stoppar den kan ju utan problem läsa den och få skiten som finns där.

Som @Sebbepojken: säger, ladda ner det du skall ha. Helst från programtillverkarnas hemsida för att slippa skit, lägg över på ett USB minne och sedan kör den genom så många anti-virus/malware program du behöver för att känna dig "säker".
Flytta över och installera.