Grafikkortsfläkt varvar upp och datorn fryser (svart skärm) Vega 64

Permalänk
Medlem

Grafikkortsfläkt varvar upp och datorn fryser (svart skärm) Vega 64

Tjena,

Jag har ett problem med mitt Vega 64.
Vissa gånger när jag spelar och grafikkortet ligger i full load, varvar fläkten upp på 100% och skärmen letar efter utgångar att ta emot signaler från. Jag kör från displayport, och använder första porten från moderkortet, jag har dock provat de andra portarna, och problemet kvarstår.

Enligt bilder nedan är chassit väl ventilerat, så detta borde inte vara problemet.
GPU ligger på mellan 70-75 grader i full belastning.
Ber om ursäkt för suddig bild.

Jag använder två åttapinskablar från nätaggregatet till grafikkortet, är detta rätt, och använder jag rätt lanes?
Nätaggregatet är ett EVGA G3 850W.

Någon som har idéer på vad det kan vara som är fel, borde kortet reklameras?

Jag har de senaste Windowsuppdateringarna installerade, samma för grafikkortsdrivrutiner/andra drivrutiner.

Dator i övrigt enligt nedan.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Sådär gör mitt kort när det kraschar i överklockat läge.

Vilken profil kör du och har du överklockat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Sådär gör mitt kort när det kraschar i överklockat läge.

Vilken profil kör du och har du överklockat?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör enligt originalinställningarna.
Använder inte Wattman, utan jag kör med Afterburner.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

Kör fläktarna 100% när du börjar spelet och se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det tempen på HBM som springer iväg lite för snabbt och orsakar en krasch. Så det kan absolut vara värt att testa en mer aggressiv fläktkurva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Nu har datorn börjat krascha i Windows också, någon som varit med om detta innan?
Funderar starkt på att reklamera kortet, men tänkte kolla om någon har någon lösning för detta?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Inaktiv

Det är nog inget fel på kortet utan det låter snarare som att du har någon buggig mjukvara som får kortet att hänga sig. När ett grafikkort hänger sig så kan fläktstyrningen hoppa upp på 100% som en säkerhetsmekanism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juus1:

Uppdatering:

Nu har datorn börjat krascha i Windows också, någon som varit med om detta innan?
Funderar starkt på att reklamera kortet, men tänkte kolla om någon har någon lösning för detta?

//C

Börja med att rensa drivrutinerna och installera dom senaste. Dra fram GPU-Z och håll ögonen på HBM och Kärnan. Om HBM överstiger 80 grader brukar det bli instabilt. Skulle också rekommendera att du sänker spänningen med runt 100 mV, orginal körs den i 1,2 volt som är på tok för högt för orginalkylaren.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är nog inget fel på kortet utan det låter snarare som att du har någon buggig mjukvara som får kortet att hänga sig. När ett grafikkort hänger sig så kan fläktstyrningen hoppa upp på 100% som en säkerhetsmekanism.

Skulle kunna vara det, dock har jag provat att formatera datorn, samt testat kortet i en polares dator.
Symptomen kvarstår..

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Det är nog inget fel på kortet utan det låter snarare som att du har någon buggig mjukvara som får kortet att hänga sig. När ett grafikkort hänger sig så kan fläktstyrningen hoppa upp på 100% som en säkerhetsmekanism.

Vega hänger sig alltid med fryst skärm eller signal loss. Jag vet, det är lite märkligt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Juus1:

Skulle kunna vara det, dock har jag provat att formatera datorn, samt testat kortet i en polares dator.
Symptomen kvarstår..

//C

Testat att uppgradera eller nedgradera grafikdrivrutinerna?

Testat i något annat än Windows? Om du har en USB-sticka kan du lägga in exempelvis Ubuntu och köra det direkt från USB-stickan och se om du stöter på samma problem där. Om problemet uppstår även där så kan man börja misstänka att det är något fel på hårdvaran trots allt.

Permalänk
Hjälpsam

@Juus1: Testa att avinstallera AB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Juus1: Testa att avinstallera AB.

Det är avinstallerat.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Update:
Jag har hittat problemet..
Tydligen har jag slarvat när jag satt i grafikkortet i datorn. Upptäckte att haken i PCI-sloten inte hade satt sig runt haken i grafikkortet. Provade att plocka ur det, och sen sätta i det riktigt.
Nu funkar allt perfekt!

Tack för all hjälp och engagemang!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

Haha hade gjort samma sak! Kändes som att det var något major fel

Skickades från m.sweclockers.com