Varför är min laptop "sämre" än min väns laptop?

Permalänk

Varför är min laptop "sämre" än min väns laptop?

Hej alla Sweclockers!

Har en fråga jag har grubblat över och vill bara få den besvarad så jag inte sitter och ältar på detta "problem"

Steam rean var under jul så jag och en polare köpte CSGO och CS Source för att kunna gibba lite när vi inte har med våra stationära datorer hem under jultiden. Jag har en laptop med en i5 8250u, 6 GB RAM, SSD och min vän har en äldre Lenovo ThinkPad Polarens laptop
Jag vet att ingen av dessa laptops är gjorde för "gaming" men jag tänkte speciellt med CS Source som är ett gammalt spel borde min laptop iallafall komma över 60 FPS, vilket den har väldigt svårt att göra av någon anledning? Min polares ThinkPad ligger runt 100 i Source och 60+ i GO. Hur kommer detta sig?

Jag har inga andra program igång förutom Discord och ibland Spotify, uncapped frames/capped frames och lägsta inställningarna på alla spel, inget gav någon effekt.

Detta är inget direkt problem, mer som en fundering även om jag inte spelar på laptopen alls, hur hans är "bättre" än min är bara orimligt i min åsikt men finns väl kanske en förklaring varför!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Säker på att det är exakt den specen din polare har?
T420 fanns både med och utan dedikerat grafikkort...

Permalänk

@Xcorp Nog inte exakt den han har, men från den serien. Han fick laptopen från sitt gymnasium han gick i, och skulle väl då säga att det gymnasiet med 99% säkerhet inte tog versionen med dedikerat grafikkort pga hålla kostnaderna nere antar jag. Men borde jag inte få ändå mer än 60+ FPS ändå eller?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Inaktiv

Lägre upplösning på din polares dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@Xcorp Nog inte exakt den han har, men från den serien. Han fick laptopen från sitt gymnasium han gick i, och skulle väl då säga att det gymnasiet med 99% säkerhet inte tog versionen med dedikerat grafikkort pga hålla kostnaderna nere antar jag. Men borde jag inte få ändå mer än 60+ FPS ändå eller?

Det borde du, om ni kör med samma inställningar vad gäller upplösning etc.

Din processor är ju från 2017 och hans är från 2011. Visserligen lite mer RAM i T420, men så mycket skall det inte diffa.

Permalänk

@anon287298 Samma upplösning om min polare inte "ljög" om det förstås.

@serdyllon Det är ju det jag menar, att den struggle-ar på Source så är det någonting.. Aldrig spelat över 60 FPS oavsett spel, Hearthstone funkar den utan problem men det är inte jättekrävande. Jag vet inte vad det kan vara som gör den sämre än hans, har inga idéer kvar.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Dra ut en speccy på båda så kan vi jämnföra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har han de FPS:en har han en dedikterad GPU och det är också svaret på frågan, det är helt meningslöst att fortsätta fundera innan du kollat upp vilket kort han faktiskt har.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Vad för grafikkort är det i dessa maskiner?
Intel?
Nvidia?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vad har du för power plan I din dator? Kolla om den är på hög prestanda. Jag kan göra ett test imorgon med en T430
I5 16gb ram och Intel hd4000.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

@Palme_570 Jag kan kolla under veckan, men fortfarande återstår min fråga: Borde inte min laptop ha kapacitet att komma över 60 FPS i ett ganska utdaterat spel som till exempel CS Source?

@Niivpzi Om du menar min laptop så går den på Intel Graphics 620 (ska dubbelkolla), min polares som sagt ovan kan jag ta reda på under veckan!

@Pantsoff Glömde tillägga detta, hög prestanda är aktiverat! Gör det gärna om det inte är för mycket begärt!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@Palme_570 Jag kan kolla under veckan, men fortfarande återstår min fråga: Borde inte min laptop ha kapacitet att komma över 60 FPS i ett ganska utdaterat spel som till exempel CS Source?

@Niivpzi Om du menar min laptop så går den på Intel Graphics 620 (ska dubbelkolla), min polares som sagt ovan kan jag ta reda på under veckan!

@Pantsoff Glömde tillägga detta, hög prestanda är aktiverat! Gör det gärna om det inte är för mycket begärt!

Enligt denna databas så ger Team fortress 2 drygt 70 Fps medel med allt på low och 720p detta spelet använder också source motorn så de bör ha liknade krav. Så har du allt på low och 720p men ändå 30fps är det kanske något fuffens. Men Intels intergrerade grafik är helt enkelt inte till för mer än Heroes 3 och hans dator måste helt enkelt ha en dedikerad GPU.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

@Palme_570 Testar imorgon med 720p/1080p allt från high till low, återkommer med resultat. Är inte riktigt vass på detta område, men hade Intels inbyggda grafik på denna stationära jag har i signaturen och fick lätt över 100+ FPS i både CS och LoL, tror det var 2016 (CPUn var ej klockad, hade en 4460 då).

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Kör en DDU och ta bort alla intel drivers på din laptop.
Ladda ned nyaste från Intels Sida och BOCKA UR "Windows AERO" något i början, se vad som sker.

Intel har finfina 3d-program inställningar - låt den köra Auto och låt Programmen styra själva
Ska stå såhär typ överallt:

Då borde Source motorn må bra och inte ha tvingade inställningar

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

@Niivpzi Gjorde en DDU och Source kom upp i runt 100 FPS så det gjorde nytta och LoL är runt 80-90! I CSGO blev det dock oförändrat, antar att laptopen inte är tillräckligt bra för det! Får tacka för hjälpen

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag testade lite snabbt igår med min T430, allt på lägsta (förutom upplösning som va på 1600x900) hade jag mellan 50 och 90 FPS på dust 2

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080