AMD Ryzen 3000-serien "Matisse" får samma TDP som Ryzen 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Väntar spänt på uppföljaren till Matisse, Borka.

Jag skulle gärna här Lisas "vårskrik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ta inte i så du spricker

Då har jag redan tagit i så jag spricker i min kritik av Intel's fasoner i så fall. Jag kritiserar inte Intel för att de är Intel, utan för att jag generellt ogillar när företag ogenerat mjölkar konsumenterna inför öppen ridå, om AMD börjar göra samma sak så är de inte bättre än Intel och få finna sig i att jag kritiserar dem på samma sätt.

Med det sagt så vet vi ju inte hur det blir än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har jag redan tagit i så jag spricker i min kritik av Intel's fasoner i så fall. Jag kritiserar inte Intel för att de är Intel, utan för att jag generellt ogillar när företag ogenerat mjölkar konsumenterna inför öppen ridå, om AMD börjar göra samma sak så är de inte bättre än Intel och få finna sig i att jag kritiserar dem på samma sätt.

Med det sagt så vet vi ju inte hur det blir än.

Så om AMD lanserar en 12c som top-of-the-line pga strömbudget, så har man sänkt sig till Intels nivå?

Marginalerna är fina...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Blir nog rätt svårt att klara 16c med runt 100W då.

Du kan köra 16c på 10W om du så vill... frågan är väl mer vilka frekvens och andra strypningar du måste göra. Titta på 4c/8t på 15W tex. De kör ju typ 2Ghz eller under som bas, men kan boosta upp i frekvens kortvarigt.

Ta en titt på Intels 9900k, den går ju att köra i 95W TDP, men då pratar vi inte de frekvenser som många förknippar den med, utan typ 4,2-4,3Ghz. AMDs 2700X kan också dra på betydligt över 105W TDP, men begränsas ju ner i frekvens om den ska hålla denna nivå.

Så allt handlar om hur effektiv den är, och vilken frekvens och effekt du får ut. Liten hint av det fick man ju se från AMD, då 65W TDP CPU kunde klara sig igenom Cinebench test med samma prestanda som 9900k stock, vilket man får anta är 95W TDP. I båda fallen drog de ju mer än 130W i peak dock... så frågan är väl mer... är det burst nivån eller TDP nivån som är moderkortsproblemet?

Intel z370 kan ju utan problem klara en 9000-series CPU i burst... men inte konstant i så hög TDP utan att VRM åker på stryk. Och jag skulle tro 300-series AMD moderkort, lär ha samma problem. 400 serien hade ju nästa version av XFR, som trots allt pressar effekten, om kylning och system tillåter det, dvs en typ av "auto-överklock", om du bara kyler allt bra.

Men om vi tittar på att deras 8c/16t klassas som 65W, 2700X klassas som 105W, borde ju 105W klass gå fint även på 16c/32t, men du kommer se frekvenserna klocka ner rätt hårt när du kör så många trådar. Det hindrar ju inte 1-4t och 4-8c prestandan att vara i klass med en lägre trådad CPU dock. XFR kommer balansera det mellan frekvens och kärnor så gott den kan, även över 105W last. Dock tror jag sweet-spot kommer vara 12c/24t i så fall, för du lär ha mer att leka med till dessa 105W...

Sen kan man ju precis som med Intels 9000-serien, kasta ut allt vad TDP heter och överklocka allt vad moderkortet klarar

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Precis, jag tänker höga frekvenser och höga laster men vi får se, spännande

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Så om AMD lanserar en 12c som top-of-the-line pga strömbudget, så har man sänkt sig till Intels nivå?

Marginalerna är fina...

Såhär: Om det har varit meningen hela tiden att 12c skall vara top of the line, så hade det varit logiskt att det var 6 kärnor per chiplet, inte 8+4 som det annars måste bli. Jag har mycket svårt att se det logiska i det beslutet och vill man då ha 16 kärnor så är man hänvisad till threadripper som är en dyrare plattform, vilket är samma trams so Intel kört med i flera år. DVS att de tvingat kunderna mot HEDT-segmentet om de velat ha fler kärnor, vilket är förkastligt.

Är det 8 kärnor som får plats i en chiplet, och det får plats 2 chiplets på processorn, vilket allt pekar på att det gör, så är det 16 kärnor som får plats, punkt.

Att då stympa kretsen och skylla på TDP är inte alls kundvänligt.

Men som sagt, det finns inga officiella bekräftelser eller dementier än utan det här är mer en hypotetisk spekulation om hur jag komer reagera om det blir så,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Väntar spänt på uppföljaren till Matisse, Borka.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

@Paddanx: Precis, jag tänker höga frekvenser och höga laster men vi får se, spännande

Jag kan tänka mig 12-32 trådars CPUer, som med XFR klockar upp frekvenser till hög nivå när den typ av last behövs. Så lastar du bara fåtal trådar, får du hög klock, medan kör du mer multitrådat klockar den ner när TDPn slår i taket. Fler trådar behövs ju inte alltid, men om du blir ju inte begränsad av för få trådar heller de få gånger du behöver dem.

Slut frågan kommer väl dock vara priset. Och 1 chiplet, med 8/16 + I/O som ska klassas som R5 om jag förstått det rätt, lär ju indikera att priset inte lär vara så farligt högt. Intel måste ju tillverka hela 8/16 + I/O + iGPU i en krets. Och ett enda fel, och du kan inte göra den till en 9900k. Får du fel får du ju göra en 9700k eller 9600k av dem, eller som de nu börjat sälja CPUer utan iGPU så de kan hantera de som haft defekter där.

AMD kan handplocka chiplets som är en bråkdel stora, så enklare att få hela, och I/O enheter på en enklare nod och göra dem till samma nivå av prestanda. Trasiga chiplets blir 6/12 som även kan bli 12/24. AMD mao kan göra en otroligt mycket mer ekonomisk produkt, som intel omöjligt kan matcha. Ja de kan säkert göra en 32trådig 9999k CPU... men... till vilket pris?

Det blir helt klart intressant o se vad de kan göra. Tror jag sett rykten om 4,5-4,6Ghz iaf, vilket är mer än nog med den förhöjda IPCn att göra ett mycket prisvärt alternativ, och detta var ju tidiga ex frekvenser. Den rena volymen av chiplet de kommer göra, ger dem ju också möjlighet att binna dem väldigt hårt, så du kan få lägre klockade "hela" som R5, och bättre klockade som R9. Sämre klockade trasiga som R3 och bättre klockade trasiga som R7. Detta ger ju väldigt många alternativ och nivåer. (Och notera, detta är innan de ev kommer i nästa generations konsoler)

Lägg till att I/O enheten är utbytbar, och du kan göra APU 8/16 + iGPU, eller 4 channel RAM. Det är ju en skalbar byggsten man kan enkelt byta ut om man så vill. Enda problemet där är väl AM4 i sig, och dens begränsningar.

Oavsett så kommer alla 4/4-core att vara mer eller mindre värdelösa snart nog. Även gamla i7or kommer ju få sina begränsningar om de kör i stock 4-ish Ghz, och spel mm optimeras för 8-12 trådar i nästa konsol och Windows får ordning på din shemaläggare till iaf nära Linux nivå. Just nu verkar största problemet för trådad körning vara OSet, som helt enkelt inte är bra nog.

Permalänk
Medlem

Det blir att byta upp sig nu, tyckte inte det var riktigt värt det med 2000 serien men nu har vi ett stort kliv.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Skrivet av ulanddanne:

Jag har inte stenkoll på x470 men mig veterligen har ingen mobo-tillverkare gjort något liknande i flaggskeppsanda efter Extreme. Så här skriver Tweaktown:

"Component Quality: The VRM has such great component quality that the topside VRM temperature didn't even increase over 1C from idle to load in our controlled test suite. Instead, heat just spread. However, that isn't where quality ends. Many X370 motherboards, use slightly lower quality controllers such as Realtek wired NICs, type-C switches that lack CC logic, and even audio codecs almost a decade old, but the Crosshair VI Extreme doesn't do that. Instead, you get the latest and greatest controllers almost all over and very upgraded audio, and that's probably why the price of the motherboard is so high."

Read more: https://www.tweaktown.com/reviews/8361/asus-crosshair-vi-extr...

Så, alla komponenter i just Extreme:en är i paritet med Asus high end motsvarande Intels plattform. Håller med om att Asus gör bort sig duktigt om de tvingar oss att köpa nytt trots att våra moderkort mer än väl håller måttet för Ryzen 3000.

Asrock X470 Taichi har väldigt bra VRM, kolla på buildzoid's video för analys.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såhär: Om det har varit meningen hela tiden att 12c skall vara top of the line, så hade det varit logiskt att det var 6 kärnor per chiplet, inte 8+4 som det annars måste bli. Jag har mycket svårt att se det logiska i det beslutet och vill man då ha 16 kärnor så är man hänvisad till threadripper som är en dyrare plattform, vilket är samma trams so Intel kört med i flera år. DVS att de tvingat kunderna mot HEDT-segmentet om de velat ha fler kärnor, vilket är förkastligt.

Är det 8 kärnor som får plats i en chiplet, och det får plats 2 chiplets på processorn, vilket allt pekar på att det gör, så är det 16 kärnor som får plats, punkt.

Att då stympa kretsen och skylla på TDP är inte alls kundvänligt.

Men som sagt, det finns inga officiella bekräftelser eller dementier än utan det här är mer en hypotetisk spekulation om hur jag komer reagera om det blir så,

Nu vet jag inte hur threadripper är uppbyggd, men om dom använder samma chiplets så kan det ju också vara så att Ryzen får en fullt fungerande chiplet + alla som är till viss del defekta - dvs upp till 14 cores, medan threadripper får 16 och uppåt. Det vore väl ändå det smartaste draget från AMD för att minimera förluster?
Vore det verkligen ett svek..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu vet jag inte hur threadripper är uppbyggd, men om dom använder samma chiplets så kan det ju också vara så att Ryzen får en fullt fungerande chiplet + alla som är till viss del defekta - dvs upp till 14 cores, medan threadripper får 16 och uppåt. Det vore väl ändå det smartaste draget från AMD för att minimera förluster?
Vore det verkligen ett svek..?

Skickades från m.sweclockers.com

Om de slällper modeller med 16 kärnor så är del absolut inget som hindrar att de också släpper modeller med 14, 12, och så vidare, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Det bör heller inte vara något problem att släppa modeller med 16 kärnor och samtidigt klara TDP-målen då effektfförbrukningen kan styras via precision boost och XFR, så att de ändå blir inom ramen. Att släppa en processor med 16 kärnor som boostar en eller ett fåtal kärnor till en viss frekvens borde vara fullt möjligt. Så fungerar ju redan Ryzen 2000 idag. Och vill man hiva ut TDP genom fönstret (som jag vill) så är det ju bara att aktivera Precision boost overdrive. Så det finns egentligen inget som stoppar en 16 kärnig modell. Chiplets med defekta kärnor kan fortfarande användas till billigare modeller med färre kärnor, så gör de redan idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm, då kanske det innebär att vi inte får se en 16c/32t modell till just AM4? Vad var det folk estimerade den okända ES CPU:n Lisa Su visade upp gentemot 9900K under CES drog för effekt, ca 75W? I så fall är det kanske troligare att de endast lanserar upp till t.ex. 12c/24t?

Utgå inte ifrån det.
Du kan nog räkna med att kislet/kretsarna i den tänkta 16c/32t-modellen kommer vara snudd på för bra för Ryzen.
Förmodligen Threadripper-kvalitét bara för att kunna leverera/krossa intel.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Vilket också bekräftar att den 8 kärniga modell som uppvisades i Cinebench körde betydligt lägre frekvenser än vad top SKU kommer köra.

En 16 kärnig AM4 modell med 105w TDP är ganska logiskt, hög boost i enkeltrådat men man stryper i all-core boost för att hålla 105w på 16 kärnor där man sannolikt lämnar en större strömbudget för högre all core boost till 16-core Threadripper 3.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag kan tänka mig 12-32 trådars CPUer, som med XFR klockar upp frekvenser till hög nivå när den typ av last behövs. Så lastar du bara fåtal trådar, får du hög klock, medan kör du mer multitrådat klockar den ner när TDPn slår i taket. Fler trådar behövs ju inte alltid, men om du blir ju inte begränsad av för få trådar heller de få gånger du behöver dem.

Slut frågan kommer väl dock vara priset. Och 1 chiplet, med 8/16 + I/O som ska klassas som R5 om jag förstått det rätt, lär ju indikera att priset inte lär vara så farligt högt. Intel måste ju tillverka hela 8/16 + I/O + iGPU i en krets. Och ett enda fel, och du kan inte göra den till en 9900k. Får du fel får du ju göra en 9700k eller 9600k av dem, eller som de nu börjat sälja CPUer utan iGPU så de kan hantera de som haft defekter där.

AMD kan handplocka chiplets som är en bråkdel stora, så enklare att få hela, och I/O enheter på en enklare nod och göra dem till samma nivå av prestanda. Trasiga chiplets blir 6/12 som även kan bli 12/24. AMD mao kan göra en otroligt mycket mer ekonomisk produkt, som intel omöjligt kan matcha. Ja de kan säkert göra en 32trådig 9999k CPU... men... till vilket pris?

Det blir helt klart intressant o se vad de kan göra. Tror jag sett rykten om 4,5-4,6Ghz iaf, vilket är mer än nog med den förhöjda IPCn att göra ett mycket prisvärt alternativ, och detta var ju tidiga ex frekvenser. Den rena volymen av chiplet de kommer göra, ger dem ju också möjlighet att binna dem väldigt hårt, så du kan få lägre klockade "hela" som R5, och bättre klockade som R9. Sämre klockade trasiga som R3 och bättre klockade trasiga som R7. Detta ger ju väldigt många alternativ och nivåer. (Och notera, detta är innan de ev kommer i nästa generations konsoler)

Lägg till att I/O enheten är utbytbar, och du kan göra APU 8/16 + iGPU, eller 4 channel RAM. Det är ju en skalbar byggsten man kan enkelt byta ut om man så vill. Enda problemet där är väl AM4 i sig, och dens begränsningar.

Oavsett så kommer alla 4/4-core att vara mer eller mindre värdelösa snart nog. Även gamla i7or kommer ju få sina begränsningar om de kör i stock 4-ish Ghz, och spel mm optimeras för 8-12 trådar i nästa konsol och Windows får ordning på din shemaläggare till iaf nära Linux nivå. Just nu verkar största problemet för trådad körning vara OSet, som helt enkelt inte är bra nog.

Precis det här summerade ganska bra mina tankar.

Den CPU de visade på CES lär ha varit en 65-watts. Alltså den billigaste R5 3600.

Vi kan nog anta att med sina chiplets så har AMD en yield på över 80%, minst, i och med att typ varenda chiplet går att använda, eftersom de är så små, och de har antytt att tekniken har fungerat väldigt bra. Lägg sedan till att de speed-binnar chippen så blir det inte speciellt svårt för dem att få ihop processorer som 3800/3850 med 5 GHz boost på 16 kärnor @ 125/135 watt.

Jag tycker det verkar som att AMD har en riktig vinnare på handen med senaste generationen. Om de blir så bra som det verkar, så blir det nog uppgradering för min del, trots att jag köpte en 1700X ett och ett halvt år sedan.

Blir lite I-landsproblem. Det kommer för mycket bra processorer, så jag måste lägga ut pengar oftare för att ha topprestanda!

Tidigare kunde man ju köra närmare ett decennium före man behövde överväga en "uppgradering" med kanske 20% mer prestanda som resultat. What a time to be alive!

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Kan ju bli så att AMD håller på 16core till nästa år. Intel kommer lansera en 10core i år medans AMD då ligger över med 12core. Intel släpper 12core 2020 då AMD släpper 16core.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Kan ju bli så att AMD håller på 16core till nästa år. Intel kommer lansera en 10core i år medans AMD då ligger över med 12core. Intel släpper 12core 2020 då AMD släpper 16core.

jag tror nog att Intel har inget att komma med så länge dem inte få i ordning sin 10 nm tillverkning. redan den nuvarande 9900k processorn har ju redan dåligt yield (en av anledningar varför den är så svin dyrt). så skulle dem försöka göra en ännu större processor så skulle den också blir ännu dyrare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Värmeutvecklingen är direkt proportionelig med strömförbrukningen. Därmed innebär lägre förbrukning lägre värmeutveckling - kylare behöver inte jobba lika hårt -> tystare dator

Skickades från m.sweclockers.com

Svalare dator -> Högre klockfrekvens - Högre FIPPAR (om man ska använda sweclockersterminologi)

Skrivet av _F1GHT3R_:

Ok men pengamässigt så betyder det inget eftersom 15kr i månaden är inget på 10 timmars användning om dagen.
Dom flesta som spelar använder headset och bryr sig kanske mindre om ljud eftersom man aldrig hör burken så i slutändan är det prestandan som räknas fps osv osv.

Högre strömförbrukning leder till lägre klocks vilket kan få effekt på prestandan.

Sedan sitter inte alla med ljudisolerade hörlurar eller för den delen slutna hörlurar.

Skrivet av ChaosClocker:

Kan ju bli så att AMD håller på 16core till nästa år. Intel kommer lansera en 10core i år medans AMD då ligger över med 12core. Intel släpper 12core 2020 då AMD släpper 16core.

Intels 10nm för desktops är ett år bort. Och att det skulle lansera en 10 core i år är ganska osannolikt pga. att deras första 10 nm CPU:er kommer att vara strömsnåla sådana för bärbara. Dessa kommer i slutet av detta år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En faktor ingen nämnt i samband med moderkortskompatibilitet och eventuellt byte är att för oss som använder Windows krävs en ny licens när man byter moderkort. Den merkostnaden klarar jag mig gärna utan ett tag.
Min sons dator behöver snabbare processor, och en ny Ryzen kommer (med största sannolikhet) att sitta fint där.
En ny Ryzen till min egen dator är också lockande, men om inte mitt nuvarande moderkort (med B350) får UEFI för de nya processorerna väntar jag ytterligare ett år på Zen2+.

Skrivet av Bernd_P1:

jag tror nog att Intel har inget att komma med så länge dem inte få i ordning sin 10 nm tillverkning. ...

10 nm är bara ett delkrav. För att Intel ska kunna stanna i toppen krävs även att deras första generation på 10 nm också använder chiplets. Monoliter kommer bli för dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu vet jag inte hur threadripper är uppbyggd, men om dom använder samma chiplets så kan det ju också vara så att Ryzen får en fullt fungerande chiplet + alla som är till viss del defekta - dvs upp till 14 cores, medan threadripper får 16 och uppåt. Det vore väl ändå det smartaste draget från AMD för att minimera förluster?
Vore det verkligen ett svek..?

Skickades från m.sweclockers.com

TR blir troligen (baserat på hur de gjort den tidigare), en halverad Rome. Dvs istället för 8 st chiplets med 8-cores, får du 4 chiplets och 4 dummys, som inte gör något mer än sprider värmen.

Du borde i teorin kunna köra både 2-4-6-8 core på varje chiplet (tror inte AMD har binnat för 3-5-7 hittills iaf), vilket med 4 st lika i config ger dig troliga alternativ som 4st 6-core (24) och 4st 8-core (32) iaf. I teorin kan du göra 16, men det skulle ge sämre prestanda på många sätt än AM4 sockeln, så osäker på om de väljer att göra 4x4.

I grunden dock är det samma byggsten i både Ryzen 3000, Rome och TR. Skillnaden ligger i I/O valet och antal chiplets. Och det verkar som 6-8 cores per chiplet blir målet vad jag kan se. 4-core blir kanske athlon liknande, eller annan ultra budget.

Tittande på Vega, som bygger på samma 7nm som Ryzen, så är en 300mm^2+ stor core, ändå bra nog att de kan ta 60/64 CU, vs tidigare som var 56/64 på 14nm. Så det lutar åt bra yield, och då chiplets är enormt mycket mindre, är det mer troligt att man bara kör 6/8-core alternativ, och ändå har kanon yield.

Så AM4 blir troligen från kanske nån Athlon 4-core, till Ryzen 6, 8, 12, 16 core, till TR, 24, 32 Core, till Rome 48, 64 core, och allt kan binnas oberoende av vartannat, och du har nytta av både snabba 6-core och långsamma 8-core chipelets, så typ allt du tillverkar får användning, vilket gör det mycket mer ekonomiskt. De som klockar sämre, men är låg-spännings givande blir ju kanon för laptops tex, medan de som klockar bra blir desktop.

Sen får vi väl se hur de ställer upp allt, men jag tror ärligt AMD kan minimera förlusterna rätt bra i denna design, och ändå ge dig allt mellan 4-128 trådar att leka med i olika prisklasser.

Skrivet av Neroth:

Precis det här summerade ganska bra mina tankar.

Den CPU de visade på CES lär ha varit en 65-watts. Alltså den billigaste R5 3600.

Vi kan nog anta att med sina chiplets så har AMD en yield på över 80%, minst, i och med att typ varenda chiplet går att använda, eftersom de är så små, och de har antytt att tekniken har fungerat väldigt bra. Lägg sedan till att de speed-binnar chippen så blir det inte speciellt svårt för dem att få ihop processorer som 3800/3850 med 5 GHz boost på 16 kärnor @ 125/135 watt.

Jag tycker det verkar som att AMD har en riktig vinnare på handen med senaste generationen. Om de blir så bra som det verkar, så blir det nog uppgradering för min del, trots att jag köpte en 1700X ett och ett halvt år sedan.

Blir lite I-landsproblem. Det kommer för mycket bra processorer, så jag måste lägga ut pengar oftare för att ha topprestanda!

Tidigare kunde man ju köra närmare ett decennium före man behövde överväga en "uppgradering" med kanske 20% mer prestanda som resultat. What a time to be alive!

Jo AMD verkar verkligen ha satsat på rätt häst. Målet var inte att göra bästa första generationens CPU, utan att bygga upp denna skalbara lösning för framtidssatsningarna. Att bygga allt från budget CPUn, laptop CPUn till Server CPUn, i en enda "krets", och bara byta ur I/On är ju rent av genialiskt sett till ekonomisk tillverkning.

Och precis som du säger, problemet för oss är väl inte eg att CPUerna är "dyra" (speciellt sett till vad man får), utan de är så pass bra att det faktiskt är värt att uppgradera, så du faktiskt köper nytt. Men 3000 serien ser ut att bli mycket prisvärt köp sett till prestandan... om de bara får till hyfsade frekvenser med XFR iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm, då kanske det innebär att vi inte får se en 16c/32t modell till just AM4? Vad var det folk estimerade den okända ES CPU:n Lisa Su visade upp gentemot 9900K under CES drog för effekt, ca 75W? I så fall är det kanske troligare att de endast lanserar upp till t.ex. 12c/24t?

Självfallet så får vi se 16c/32t

Skrivet av Thomas:

Kommer de även fungera på alla X370 och B350? Eller vissa? Kompatibilitet till 2020 var väl vad som sades när 1000-serien kom.

Edit: Enligt denna nyhet verkar det lite tveksamt. Det var ju inte någon höjdare -- jag hade bilden att de garanterat kompatibilitet till och med åtminstone denna generation, om inte nästa generation också.

Sockeln och dess egenskaper bör inte ge några problem, däremot kanske inte alla CPU'er kommer att fungera i alla moderkort. Då kommer dom inte heller bli listade i moderkortstillverkarens lista över kompatibla processorer och inget stöd kommer att finnas i BIOS.

Om kortet är designat för 95W så kommer inte en 105W modell som exempel att få stöd i BIOS.
eller
Om kortet är designat för 105W så kommer inte en 125W modell som exempel att få stöd i BIOS.

Det är som vanligt att det är upp till moderkortstillverkaren att avgöra, precis som dom gort i alla tider.

Det som AMD skriver är att dom vill (kräver) att åtminstone 400 korten blir certifierade, vill tillverkaren lägga till stöd för 300 korten så är det fritt för dom att göra det.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem

Har AMD verkligen lovat att alla deras produkter för AM4-plattformen ska vara kompatibla med gamla moderkort? Det jag minns att de lovat är att de ska "stödja" AM4-plattformen fram till 2020. Inte nödvändigtvis att hela deras framtida sortiment ska funka på AM4.

Kan det inte vara så att en hypotetisk 16-kärnig-processor i Ryzen 3000-serien med hög klockfrekvens skulle kräva något slags "AM4+" med utökade krav på strömförsörjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har AMD verkligen lovat att alla deras produkter för AM4-plattformen ska vara kompatibla med gamla moderkort? Det jag minns att de lovat är att de ska "stödja" AM4-plattformen fram till 2020. Inte nödvändigtvis att hela deras framtida sortiment ska funka på AM4.

Kan det inte vara så att en hypotetisk 16-kärnig-processor i Ryzen 3000-serien med hög klockfrekvens skulle kräva något slags "AM4+" med utökade krav på strömförsörjning?

Det är korrekt. Man har lovat att man ska stödja AM4-plattformen fram till 2020.. inte alla chipset som tillhör denna plattform vilket folk verkar ha tolkat deras uttalanden som.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Kan det inte vara så att en hypotetisk 16-kärnig-processor i Ryzen 3000-serien med hög klockfrekvens skulle kräva något slags "AM4+" med utökade krav på strömförsörjning?

Det är mycket möjligt, men isåfall hoppas jag att de moderkort som redan klarar av det även får de uppdateringar (AGESA osv) som krävs.
Om jag minns rätt så fixar VRM:en på mitt moderkort 480 ampere, vilket är bisarrt overkill för AM4, och lätt skulle orka med en 32-kärnig Threadripper om den följer spec.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200