100% CPU vid start av minsta aktivitet

Permalänk
Medlem

100% CPU vid start av minsta aktivitet

Hej, jag har

OS: Windows 7 64-bitar, service pack 1
CPU: Intel Core i5-4690k, 3.50GHz
RAM: 8GB
GPU: Nvidia GeForece GTX 760 4GB
DirectX 11

Jag var tvungen att installera om datorn då jag fått något skit i den (malware eller virus), men innan det flöt det mesta på bra. Jag kunde ha 20+ flikar uppe, spela spel som WoW, Hearthstone och Stellaris på medel/hög grafik laggfritt.

Men efter ominstallationen kommer jag snabbt upp i 100% för småsaker som starta firefox/chrome eller ta upp en ny flik. När sidan väl är laddad faller CPU ner till 10-20%. Jag testade att installera Assassins Creed: Black Flag, som ändå är ett ganska gammalt spel numera, och när jag körde för X år sedan flöt det på laggfritt, nu har jag 100% CPU och 5-15 FPS (ospelbart). Jag har tittat i aktivitetshanteraren och i resursövervakaren och när jag startar firefox slukar den 50-70% CPU tills den laddat klart, vilket ofta är långsammare än vad som kan anses normalt. CPU:n är på okej nivå när jag väl läser/scrollar igenom en hemsida.

Jag har funderat på om processorn börjar lägga av eller om en kärna gått sönder, men det borde gett större effekter och när jag tittar i resursövervakaren ser jag trafik på 4 av 4 kärnor.

Jag har tittat i Process Explorer utan att hitta något som sticker ut. Har även kört en hälsorapport, där tycker jag att antal Avbrott per sekund för processorn känns högt (ingen aning om vad som är normalt), men under körningen fick jag Medel: 6423, Lägsta: 4894 och Högsta 12470.

Jag tänkte först att det kanske hade något att göra med en ny Nvidia uppdatering då flera på Stellaris forum skrivit om att senaste Nvidia uppdatering gjort Stellaris laggigt, men efter att backat tillbaka till äldre versioner så upplever jag ingen skillnad.

Jag tycker det är mycket märkligt att prestandan har fallit så grovt av en enkel ominstallation, något är uppenbarligen fel men jag har slut på idéer. Uppskattar alla tips på lösningar och felsökningar!

Permalänk
Avstängd

Kolla så att din processor använder alla sina 4'a kärnor.

starta kör och skriv MSCONFIG.EXE sen kolla under fliken systemstart > Avancerade alternativ ''Antal processorer'' denna ska vara avbockad och stå på 1.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Kolla i hw info så ser du vilka kärnor som jobbar. Aktivitetshandlaren visar ju bara en kärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kan återskapa samma typ av symptom med min äldre i7 2600K. Mer specifikt om jag installerar om Windows men inte installerar de senaste chipset-drivrutinerna till moderkortet. Efter att de drivrutinerna är på plats så flyter det på som det ska.

En annan grej, du har inte i samma veva råkat kopplat skärmen till moderkortet?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kolla i hw info så ser du vilka kärnor som jobbar. Aktivitetshandlaren visar ju bara en kärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ändra detta i Task Manager.
Högerklicka på CPU-grafen och välj Change graph to -> Logical cores.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kolla så att din processor använder alla sina 4'a kärnor.

starta kör och skriv MSCONFIG.EXE sen kolla under fliken systemstart > Avancerade alternativ ''Antal processorer'' denna ska vara avbockad och stå på 1.

Tog en koll och den var avbockad och stod på 1. Betyder det att alla kärnor används?

Skrivet av Joppis:

Jag kan återskapa samma typ av symptom med min äldre i7 2600K. Mer specifikt om jag installerar om Windows men inte installerar de senaste chipset-drivrutinerna till moderkortet. Efter att de drivrutinerna är på plats så flyter det på som det ska.

En annan grej, du har inte i samma veva råkat kopplat skärmen till moderkortet?

Har råkat koppla fel någon gång förut, men numera sitter skärmen rätt
Följde länkarna här http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2663379/drivers-inst...
och kom till Intel för grafik och chipset. Tankade ner "Intel driver and support assistant" och lät den göra en uppdatering, gjorde även en manuell för chipset. Hade stora förhoppningar men blev tyvärr ingen skillnad.

Skrivet av Joppis:

Man kan ändra detta i Task Manager.
Högerklicka på CPU-grafen och välj Change graph to -> Logical cores.

Efter att ha öppna Aktivitetshanteraren och gått till flik Prestande så verkar jag inte kunna högerklicka på någon, hur ska jag mer exakt göra för att byta till Logical cores?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har moderkort "Gigabyte H81M-HD3", eller "GA-H81M-HD3", som det skrivs ibland.

Permalänk

Jobbar alla kärnor i 100%?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kolla i hw info så ser du vilka kärnor som jobbar. Aktivitetshandlaren visar ju bara en kärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Njaaae inte riktigt. Den slår ihop all CPU-aktivitet från alla kärnor till en skön missvisande graf.

Skrivet av axmex:

Efter att ha öppna Aktivitetshanteraren och gått till flik Prestande så verkar jag inte kunna högerklicka på någon, hur ska jag mer exakt göra för att byta till Logical cores?

Högerklicka mitt på grafen bara, så borde du få upp en liten trädmeny. Översta subkategorin handlar om att visa logiska processorer istället för hopbak. Kan inte svenska windowstermer dessvärre.

TS:
https://downloadcenter.intel.com/download/20775/Intel-Chipset...-
Vänster spalt, setupchipset.exe, ladda ner o kör. Blir lite osäker på om ditt chipset är för gammalt för att få en automatisk installation men värt att pröva. Annars finns din specifika drivrutin här (välj intel inf installation)

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Ok. Trodde bara den visade den som jobbade max inte ett snitt på alla. Har man lärt sig något nytt. När jag jobbar i Windows är det uteslutande kärna 1 och 3 som rör på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Njaaae inte riktigt. Den slår ihop all CPU-aktivitet från alla kärnor till en skön missvisande graf.

Högerklicka mitt på grafen bara, så borde du få upp en liten trädmeny. Översta subkategorin handlar om att visa logiska processorer istället för hopbak. Kan inte svenska windowstermer dessvärre.

TS:
https://downloadcenter.intel.com/download/20775/Intel-Chipset...-
Vänster spalt, setupchipset.exe, ladda ner o kör. Blir lite osäker på om ditt chipset är för gammalt för att få en automatisk installation men värt att pröva. Annars finns din specifika drivrutin här (välj intel inf installation)

Såg att jag kan välja Visa -> Processorhistorik -> Ett diagram per processor
De är inte konstant på 100% men jobbar till synes ganska synkroniserat och spikar fort när jag drar igång något, exempelvis aftonbladet.se

Installerade programmet i din länk för chipset, gick bra men snabbade in på datorn tyvärr.

Litet urplock från avinstallera-program-listan http://www.bilddump.se/bilder/20190115082432-83.250.52.146.pn...
Systeminfo http://www.bilddump.se/bilder/20190115082939-83.250.52.146.pn...
dxdiag http://www.bilddump.se/bilder/20190115083037-83.250.52.146.pn...

Permalänk
Medlem

Jag kom inte längre med att lägga på fler uppdateringar så jag installerade om win7 igen. Som grädde på moset verkar min win7 skiva blivit skadad, vilket resulterade i att en systemfil inte installerades korrekt och förhindrade att service pack 1 samt system scanningsverktyg från MS kunde installeras.

Efter lite stök och bök ordnade jag en ny fräsch installation av win7, lyckades installera service pack 1 och körde sedan vidare på CPU, chipset och GPU uppdateringar. Allt som allt gick det bra, jag upplever inte datorn lika snabb som innan de ursprungliga problemen, men inte heller lika snigelseg som nyligen.

Skulle tro att de faktum att jag tidigare missat att uppdatera drivrutiner chipset och CPU efter första ominstallationen var den stora boven. Så stort tack till alla ni som engagerade er med tips och förslag!

Permalänk

Testa att köra en checkdisk, och se till att "scan for and attempt recovery of bad sectors" är iklickad.
Bad sectors på hårddisken kan ge de där symptomen om de råkar vara där swapfilen ligger.
Hittar checkdisk några bad sectors är det dags att byta hårddisk.

Permalänk

Vad för temperatur blir processorn?

Permalänk
Sötast

Kolla tempen.
Om processorn går svinvarm så har går den 100% av typ 800Mhz klock vilket skulle förklara alla dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Testa att köra en checkdisk, och se till att "scan for and attempt recovery of bad sectors" är iklickad.
Bad sectors på hårddisken kan ge de där symptomen om de råkar vara där swapfilen ligger.
Hittar checkdisk några bad sectors är det dags att byta hårddisk.

Klart värt en test, gav tyvärr ingen förbättring.
Jag använder två interna HDD på 1T styck, testade att installera win7 och win10 på den sekundära disken, var lika trögt där.

Skrivet av dragonslay3r:

Vad för temperatur blir processorn?

Skrivet av Allexz:

Kolla tempen.
Om processorn går svinvarm så har går den 100% av typ 800Mhz klock vilket skulle förklara alla dina problem.

När jag vid uppstarten kollar i mina BIOS får jag denna info, då har datorn varit igång men inte använts ett par timmar.
Systemtemperature: 36 grader celcius
CPU temperature: 91 grader celcius
CPU fan speed: 2156 RPM
CPU Core Frequency: pendlar mellan 300 - 2000 MHz

Hur varmt är "svinvarmt"? och vad kan anses som normalt?

Permalänk
Medlem

@axmex: Om CPU temp är 91 grader när du bara är inne i BIOS som inte belastar CPU någon ting så är det något som är fel. Borde ligga mellan 30-45 grader

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@axmex: Om CPU temp är 91 grader när du bara är inne i BIOS som inte belastar CPU någon ting så är det något som är fel. Borde ligga mellan 30-45 grader

Köper ny kylpasta och byter ut den gamla under helgen, vore kalas om det fick ner tempen till en normal nivå.
Är säkert drygt 4-5 år sedan som jag satte ihop datorn så minns inte om, eller i så fall vilken, pasta jag använde. Förmodligen följde det med en liten tub pasta med processorn...

Permalänk
Skrivet av axmex:

Om du har 91 grader vid idle är det nog knappast bara kylpastan som är problemet... Funkar fläkten på kylaren? Sitter kylaren fast ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Om du har 91 grader vid idle är det nog knappast bara kylpastan som är problemet... Funkar fläkten på kylaren? Sitter kylaren fast ordentligt?

Öppnade upp burken och det visade sig att av någon outgrundlig anledning så satt kylaren löst, två av fyra fästen hade låsts upp så det gick rätt enkelt att vicka på den. När jag ändå var där och rotade dammsög jag igenom insidan av burken, plockade loss kylaren och bytte den stelnade pastan (var ungefär som torkad modellera) mot ny och satte tillbaka kylaren som den ska sitta.

Nu ligger CPU temp stabilt på 52 C efter ett par timmars spelande. Inget lagg för firefox, chrome, Hearthstone, Diablo 3, etc.
Mycket möjligt att jag med lite mer pasta-skills kan få ner tempen ett par grader, men jag är fullt nöjd med detta resultatet!