Epic Games Store tar efter Steam – erbjuder återköp inom 14 dagar

Permalänk
Melding Plague

Epic Games Store tar efter Steam – erbjuder återköp inom 14 dagar

Epic Games ändrar köpvillkoren för sin spelbutik, vilket innebär att kunder kan göra återköp av spel inom 14 dagar så länge speltiden inte uppgått till mer än 2 timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Steam har också kriterier som egentligen behöver uppfyllas. Jag hade Elder Scrolls Online som jag hade flera timmar på, och det fick jag återköp på då jag aldrig kom in på någon server. Den spelade tiden var alltså på loginrutan med diverse felsökningar / workarounds i bakgrunden. Men saksamma; Riktigt bra att ta det här steget av Epic Games då det närmar sig kundbasen på ett nytt sätt och ger nöjdare kunder i slutändan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Man har ju alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Så det är en nyhet att ett företag nu följer lagen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Man har ju alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Så det är en nyhet att ett företag nu följer lagen??

Nej det har du inte alltid, det finns flera undantag, bland annat digitalt innehåll och förbrukningsvaror. Det brukar finnas en ruta att kryssa i där man accepterar att direkt få tillgång och inte ha någon ångerrätt. Annars hade det ju varit fritt fram att dra genom alla spel på 14 dagar sen lämna tillbaka...

En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.

En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Man har ju alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Så det är en nyhet att ett företag nu följer lagen??

Tidigare har företagen försökt kringgå det genom att man "avsäger sig" sin ångerrätt vid köpet. OM jag inte missminner mig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Gäller det även skins i fortnite osv tro? Det vill säga micro transactions eller endast rena spel

Permalänk
Medlem

När en "spelbutik" har bra stöd för "familjekonton" så iaf en kopia åt gången av mina spel kan spelas på någon av familjens datorer sammtidigt så kommer jag köpa allt i den butiken framöver. Steams "family sharing" är ett skämt. Till och med Microsoft med XBox One fattade och alla digitala köp kan delas med mina barn som kan spela dem på olika konsoller i huset utan att behöva vänta på att den andre skall sluta spela först.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

"Ja händer ofta" då måste folk ha jävla otur över spelets förväntan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

"Ja händer ofta" då måste folk ha jävla otur över spelets förväntan.

Eller så har man inga förväntningar alls utan vill bara skapa sig en egen bild av det som andra talar om.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

"Ja händer ofta" då måste folk ha jävla otur över spelets förväntan.

Jag tror nog att det handlar om spelare som ser detta, eller liknande återbetalningsfunktioner som en "pröva på" period.
Trots att många utvecklare rör sig mot mer öppna spelupplevelser som är svåra att känna på inom loppet av två timmar, finns det många spel som man kan lira max 1-2 timmar innan man förstår om det är ens grej eller inte.

Kan tänka mig att det är en hel del som skaffar Dark Souls när det är billigt och får en käftsmäll, som sedan ber om återbetalning när dem inser vad dem har gett sig in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Jag tror nog att det handlar om spelare som ser detta, eller liknande återbetalningsfunktioner som en "pröva på" period.
Trots att många utvecklare rör sig mot mer öppna spelupplevelser som är svåra att känna på inom loppet av två timmar, finns det många spel som man kan lira max 1-2 timmar innan man förstår om det är ens grej eller inte.

Kan tänka mig att det är en hel del som skaffar Dark Souls när det är billigt och får en käftsmäll, som sedan ber om återbetalning när dem inser vad dem har gett sig in i.

Hände typ mig i helgen , satt halvt uttråkad och klickade hem RUST , kom på att OM jag någonsin skulle lyckas med att få upp ens en sovsäck så skulle jag tokruttnat .... och sen då , vad ska man göra sen lixom .... nä tack och lov för refunding

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Man har ju alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Så det är en nyhet att ett företag nu följer lagen??

Det gäller inte på alla produkter

Permalänk

Två timmars speltid är löjligt lite. Ibland får man trixa längre än så för att ens få igång ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var positiva nyheter 😊 klart rätta steg å ta om man vill vara ett seriöst alternativ på den digitala spelmarknaden.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Skrivet av Trendy:

Gäller det även skins i fortnite osv tro? Det vill säga micro transactions eller endast rena spel

@trendy
Det har funnits länge, dock är du begeänsad till 3 återköp totalt.

Men det är riktigt lätt att ordna med återköpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Två timmars speltid är löjligt lite. Ibland får man trixa längre än så för att ens få igång ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu jag vet inte hur folk kan ha så mycket problem med att få igång spel när man själv aldrig har haft sådana problem med nya spel.
Får väl anta att jag tillhör de som har tur med att spelen alltid startar.

Permalänk
Medlem

För mig är återköp det nya demo.

Kanon för att kolla om datorn pallar med eller om man gillar spelet. Två timmar är lite snålt. Fyra timmar hade varit riktigt nice.

Senaste jag återköpte var no man sky. Efter två timmar av att ha gjort en enda sak, gång på gång på gång så tröttnade jag. Grind, grind, grind. Mining, mining, mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Hände typ mig i helgen , satt halvt uttråkad och klickade hem RUST , kom på att OM jag någonsin skulle lyckas med att få upp ens en sovsäck så skulle jag tokruttnat .... och sen då , vad ska man göra sen lixom .... nä tack och lov för refunding

Rust, som många andra Survival spel, är ett spel som rekommenderas att spela med andra. Helst med en grupp vänner. Det finns inte mycket till syfte eller slutpunkt i spelet än, om det ens kommer att göra det, så man måste skapa sitt eget.

Har man ingen att lira med, skulle jag istället rekommendera Subnautica, The Long Dark eller The Forest. Det sistnämda har också COOP om man skulle ha en kompis.

Skrivet av Snekutaren:

Två timmars speltid är löjligt lite. Ibland får man trixa längre än så för att ens få igång ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Oof. Om du behöver 2 timmar för att få ett spel att "fungera" så borde du ha mer än nog orsak till att återbetala och vänta på bättre tider.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett återköp på steam en enda gång, köpte en action rpg som såg ut som ett skolprojekt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Hoster:

Oof. Om du behöver 2 timmar för att få ett spel att "fungera" så borde du ha mer än nog orsak till att återbetala och vänta på bättre tider.

Det kan man kanske tycka. Senast var det Monster Hunter World som crashade datorn så den behöver startas om när jag försökte starta spelet.

Visade sig vara så att jag behövde av avaktivera CrossFire, starta det som admin och något mer som jag inte minns. Glad att jag inte fega ur och körde refund då mina söner älskar spelet och vill att jag ska spela med dem.

Battlefield V var ett annat spel som behövde omfattande åtgärder för att fungera inkl. uppdatering av BIOS.

Allt annat har fungerat perfekt.
Står fast vid att 2h är snålt.

Skickades från m.sweclockers.com