Permalänk

Python och maskin-inlärning

Det finns gott om info om "machine learning" tex detta:
Bildingenkänning med python

Detta är en bra intro. Men jag tycker dock att python borde vara för långsamt för större projekt. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Finns kompilatorer likt Cython som först översätter koden till C-kod och efter det kan ju koden kompileras till binärkod. Om det blir bra kod är en annan fråga. Det projektet var nog främst ämnat för att kunna obfuskera kod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Greyguy1948: Beror ju på, ja det är långsammare men går oftast mycket snabbare att skriva i så om du får välja mellan säg 5 timmar (pyhton) eller 50 timmar (C + ASM) för att skriva programmet och felsöka m.m. vs 1 dag (C + ASM) eller 5 (pyhton) dagar av att köra det så väljer nog de flesta python. Tiden du förlorar i uträkningarna är inte direkt jätte viktigt.
Ska du däremot köra det på exempelvis en enorm server eller så du bara har tillgång till några dagar eller om du ska köra det om och om igen m.m. kan det vara värt den extra tiden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Det finns gott om info om "machine learning" tex detta:
Bildingenkänning med python

Detta är en bra intro. Men jag tycker dock att python borde vara för långsamt för större projekt. Vad tycker ni?

Koden som gör de faktiskt tunga beräkningarna är sällan skriven i Python. Python är endast superlimmet som snabbt kopplar ihop alla rör.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Huvudsyftet med ett introntill ett ämne är ju sällan att det ska gå så fort som bara möjligt (undantaget kanske intro till optimering o.dyl.). Tanken är ju snarare att man ska förstå koncepten. Sen finns det smarta människor som fixat bibliotek med kernels, neuronnät, boosters och allt vad det är i C (och till viss del fortran tror jag) så det finns ju ingen anledning att i produktion sitta och skriva sånt själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bakgrund: Jag har en examen inom algoritmer och machine learning och har även jobbat med ML.

När man använder ML i industrin använder man nästan alltid olika bibliotek. Ta TensorFlow som exempel. Det finns en mängd olika språk vilka ger dig tillgång till TensorFlow's backend. Själva beräkningsmotorn är skriven i CPP om jag minns rätt, men du kan använda Python för att sköta datahantering, nätverkskonfigurering, etc.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕