Kan jag ha förstört PCIe Lanes på moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Kan jag ha förstört PCIe Lanes på moderkortet?

Hej,

Har ett skumt problem med mitt gamla dator som har ett ASUS MAXIMUS IV GENE-Z/GEN3 moderkort.

Den har 2 PCIe x16 och en PCIe x4. I den ena x16 sitter ett GTX1070 som funkar finfint, den andra x16 har blivit skadat på grund av att ett kort tagits ur med lite för mycket våld. Plasten i kontakten har dragits ut och tryckts tillbaka så några av kontakterna i den blivit förstörda.

Jag försöker använda x4 kontakten till ett 4 portas Startech USB 3 kort med 4 dedikerade kanaler (PEXUSB3S44V) men det är bara 2 av portarna som fungerar. Har testat två exakt lika Startechkort.

Det händer också att jag vid uppstart får felmeddelandet att en USB-enhet drar för mycket ström, även då allt är urkopplat förutom grafikkortet.

Min teori är att 2 av PCIe "lanesen" är skadade på grund av att den ena x16 kontakten är förstörd (kortslutning?). Kan det vara så, är det ett rimligt antagande eller hur fungerar PCIe?

Tack
/Geijer

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Angående USB-port som drar för mycket ström, jag minns att jag såg detta problem på en dator en gång. Då var det en skadad USB-port i chassits frontpanel. Värt att kolla. Meddelande om att en USB-enhet drar för mycket ström bör inte kunna ha något med PCIe att göra känns det som.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare. :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Dec 2004

Du kan testa att koppla ur de externa USB kontakterna via headern på moderkortet om du har den inkopplad.
Får du fortfarande felmeddelanden om ström på USB så har jag inget mer att komma med..

Citera för svar..

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevliga och ohjälpsamma inlägg.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av pv2b:

Angående USB-port som drar för mycket ström, jag minns att jag såg detta problem på en dator en gång. Då var det en skadad USB-port i chassits frontpanel. Värt att kolla. Meddelande om att en USB-enhet drar för mycket ström bör inte kunna ha något med PCIe att göra känns det som.

När jag testade med bara grafikkortet och ändå fick felet så hade jag kopplat bort allt, även usb-kontakterna på moderkortet. Det är ju mycket möjligt att de inte har med varandra att göra men hade inte problemet före kontaktstrulet.

Får inte felet speciellt ofta och oftast bara första gången jag startar datorn efter att den stått utan ström en tid.

Jag är mer fundersam på om det kan vara så att 2 av 4 PCIe lanes kan vara "trasiga" i en x4 "port".

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Nu har jag bytt till ett begagnat moderkort av exakt samma modell och allt fungerar igen

Innan jag bytte hann problemen bli värre med slumpmässiga krascher både av enskilda program och av hela OSet (både i Windows 10 och Ubuntu).