Två diskar plötsligt obrukbara, tredje helt oskadd

Permalänk

Två diskar plötsligt obrukbara, tredje helt oskadd

Hej kära SweC-are.

Detta är min dator:
PSU: Corsair RM750X V2 750W
MoBo: Gigabyte Z370P D3
CPU: Intel Core i5-8600K
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB
GPU: Zotac Geforce GTX 1080 8 GB

SSD/HDD:
1 Samsung SSD 128 GB (används för OS)
1 Intel SSD 500 GB (Används för spel)
1 TB HDD av märke jag inte orkar kolla (används för allmän lagring)

Jag har idag råkat ut för något väldigt otrevligt då jag satt och spelade på min burk. Började få blåskärmar med UNEXPECTED_STORE_EXCEPTION-felmeddelanden. De kom ganska sporadiskt och jag satt och spelade TW:WH2 samt tittade på YouTube på en annan skärm. Andra gånger kom det när jag skulle börja spela BF:V och pratade på Discord med en kompis.

Jag blev förstås lite orolig och undrade vad det kunde vara och sökte efter information, men hittade inget som verkade vara direkt kopplat till mina problem. Datorn höll sig i skinnet och slutade bråka ett par timmar. Efter en stunds paus skulle jag tillbaka till datorn och vid uppstart av ett spel brakade det igen. Samma felmeddelande. Började då försöka köra startreparation i Windows, men hamnade om och om igen på en evigt laddande BIOS-splash screen eller kom till Windows-reparationsprogrammet, fast det var bara en blå bakgrund och en muspekare. Testade att köra med enbart en skärm inkopplad men fick samma problem. Kunde starta CMD via Shift + F10, men kunde inte dra igång någon installation. Tänkte att jag skulle vilja formatera om alla mina diskar och installera Windows rent. Detta kom jag aldrig till eftersom själva installationen vägrade starta.

Jag började då koppla loss mina olika diskar. När jag kopplade loss alla utom OS-disken vägrade BIOS komma längre än att stå och snurra i en laddningsskärm.
De gångerna jag kom in i BIOS med flera diskar inkopplade kunde BIOS identifiera alla tre diskarna.
När jag kopplade loss allt utom min HDD hände samma sak.
När jag kopplade loss allt utom min spel-SSD kom BIOS igång och verkade normalt.
Plötsligt mellan allt detta kopplande vägrade dock datorn komma igång alls. Den kom inte ens till BIOS-splashen/POST.
Kopplade då loss alla diskar samt tog ut en av två RAM-stickor. Datorn POSTade igen.
Satte i RAM-stickan, datorn POSTar fortfarande.

Kopplade in diskarna en och en igen och fick återigen stopp när jag körde med min OS-disk och min HDD. Dock kunde jag få igång Windows-installation via USB-minne när jag hade min spel-SSD inkopplad.
Ordnade då upp partitioner på den och började installera Windows på disken. När jag sedan kommit in och börjat komma igång med Windows testar jag att koppla in mina två andra diskar i SATA-kontakterna då jag har hotswap aktiverat.
Ingenting larmar eller händer, jag öppnar diskhanteraren för att se om jag kan hitta diskarna med en ny skanning. Diskhanteraren står och snurrar för evigt tills Explorer helt plötsligt kraschar och alla menyer går bananas.

Jag har stundvis kunnat komma in i BIOS med alla diskar inkopplade. Även om jag sätter enbart den nuvarande Windows-installerade disken i boot order så hakar det upp sig vid BIOS-laddning. Windows startar aldrig. Det är dessutom otroligt trögt att komma in i BIOS medan det varit hur lätt som helst med en tangenttryckning tidigare.

Just nu fungerar datorn fint då jag bara har min tidigare spel-SSD aktiverad (har de andra diskarna inkopplade men har inaktiverat SATA-portarna de sitter i) och kör Windows på den.

Det jag undrar över är hur tusan det kan komma sig att båda de andra diskarna skulle slå slint exakt samtidigt och bete sig på ett så konstigt sätt. Jag har haft problem förr med hårddiskar som syns i BIOS, men inte Windows osv, men två diskar som plötsligt blir förgiftade och varje gång man försöker komma åt dem så hänger sig hela systemet, det har jag inte sett innan.

Finns det något jag kan göra? Jag kan, såvitt jag vet, inte köra någon som helst reparation på de två diskarna som krånglar, eftersom de är helt omöjliga att ha aktiva vid boot, och om jag på något mirakulöst sätt har Windows igång och försöker komma åt dem så hänger sig hela systemet.

EDIT: Kan tillägga att ingen komponent i hela burken utom just diskarna som är äldre än ett år. Den äldsta SSDn och HDDn har jag haft längst, ca 5 år. Den fungerande SSDn är ca 3 år gammal.

Extra info
Permalänk
Medlem

@Rockstroem: Testa för säkerhets skull 1 trasig disk i taget med olika SATA kablar, ström kablar och SATA portar på moderkortet. Tex har det hänt att en trasig disk gjort att några andra diskar inte heller funkade tills man tog bort den trasiga disken.

Permalänk
Medlem

När jag läste detta:
Plötsligt mellan allt detta kopplande vägrade dock datorn komma igång alls. Den kom inte ens till BIOS-splashen/POST.
Kopplade då loss alla diskar samt tog ut en av två RAM-stickor. Datorn POSTade igen.
Satte i RAM-stickan, datorn POSTar fortfarande.

Misstänker att du har en dålig ramsticka.
Testa med memtest
http://memtest.org
Bootar från usb.
16GB borde gå ganska fort att kontrollera, jag skulle låta den gå ca en timme iaf. (Den börjar om från början när den gått igenom hela minnet)

Om du har möjlighet kan du testa dina diskar i en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för svar, ska fortsätta göra tester under dagen.

Har nu kunnat starta datorn felfritt med även min andra SSD aktiv. Har formaterat den och den fungerar som den ska igen.
Min HDD är fortfarande problematisk och jag är rädd att den kolat vippen då Windows står och laddar i evighet om jag har den aktiv när jag bootar.
Ska försöka koppla in den med andra SATA-kablar senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Glöm inte bort BIOS i sammanhanget. Dess program inverkar på all hårdvara och den anpassningsbara delen kan bli korrupt. Då kan en "Optimal setup" + egna inställningar återställa BIOS.

Exempel: Jag hade problem med varvande fläktar. Vid manuell inställning i BIOS hamnade Max_speed i 250% när jag ställde den till 70%. Först efter "Optimal setup" kunde jag ställa om till 70%...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Glöm inte bort BIOS i sammanhanget. Dess program inverkar på all hårdvara och den anpassningsbara delen kan bli korrupt. Då kan en "Optimal setup" + egna inställningar återställa BIOS.

Exempel: Jag hade problem med varvande fläktar. Vid manuell inställning i BIOS hamnade Max_speed i 250% när jag ställde den till 70%. Först efter "Optimal setup" kunde jag ställa om till 70%...

Hmm. Intressant.
Får se över BIOS också då.

Har i allmänhet nöjt mig med situationen, men kanske om man slutar vara gubbförkyld och får lite kraft att man ger sig på det igen.

Skickades från m.sweclockers.com