Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappie:

Nej, inte ett dugg faktiskt, är så grymt nöjd fortfarande med att jag köpte OLED TV för ett par år sen! Här kommer den verkligen till sin rätt! Kommer aldrig kunna gå tillbaka till en vanlig led/lcd igen!

Skickades från m.sweclockers.com

En OLED, antagligen med HDR, kommer verkligen inte "till sin rätt" med det materialet. Det är så sönderkomprimerat att "bandningen" i mörka scener är överväldigande oavsett vilken skärm man använder.
Med det sagt så tycker även jag, som OLED ägare, att det inte var svårt att se vad som pågick på skärmen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

En OLED, antagligen med HDR, kommer verkligen inte "till sin rätt" med det materialet. Det är så sönderkomprimerat att "bandningen" i mörka scener är överväldigande oavsett vilken skärm man använder.

Ja precis. Det gamla hederliga skit in, skit ut.

Bandningen var ju hemsk... Fick ”nostalgiska” vibbar till någon dvd rip från 2003

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag är inte säker.
HBO Nordics strömtjänst är dassig, hög kompression och låg bitrate. Jag satt i ett helt mörkt rum, släckte tangentbordsbelysningen och de andra skärmarna för att kunna fokusera, och ändå tyckte jag det var suddigt, mörkt och artefaktjävligt. Jag kommer skaffa serien på Bluray när den släpps i sin helhet för att jämföra, och uppleva den "som det är tänkt", inte som HBO levererar strömmat.

Exakt. HBO har sämst kvalite om jag jämför med alla andra tjänster. Amazon Prime ser ljusår bättre oavsett vad man kollar på.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Sando:

Så S08E03 kan sammanfattas som:
- De goda krafterna förbereder sig inför stormningen av Helm's Deep
- När det ser mörkt ut kommer Gandalf inridande med stora ljus
- Sen räcker det ändå inte till för att klå de onda krafterna
- Boromor dör för att rädda nån liten försvarslös typ
- I slutet löses allt genom att Eowyn hugger ner Witch-King of Angmar

Med tanke på att det som GRRM gick ut för att göra var att skapa fantasy som är mera realistisk, utan plot-armor och där de som agerar idealistiskt går sina öden till mötes så är det här ju en massiv besvikelse. De tog 7 säsonger och över 5000 sidor böcker, och kastade ut allt genom fönstret. Vad var poängen med Brans storyline? Vad var vitsen med att Jon kom tillbaka till liv? Dothrakin som bara blev en visuell effekt. Brotherhood without banners? Direwolves? Vad var backstoryn bakom The Others (aka White Walkers)? Vad var vitsen med att Arya skulle bli en Faceless Man om allt sen bara slutade i "Stick them with the pointy end"?

Grym besvikelse... Med tanke på vad det här gjorde för resten av tv-serien är det här antagligen nog det sämsta avsnitt TV jag nånsin har sett.

Du kan ju inte ha sett tidigare säsonger? Isåfall med ett halvt öga.

Anledningen att Jon kom tillbaka var för att ena alla att kämpa mot The Others.

Backstoryn om the Others fick vi reda på i säsong 6. De skapades av Children of the forest för att hjälpa dom i kriget mot the "First Men" som dödade dom och högg ner deras heliga träd.

Utan Aryas träning hade hon varken kunnat slåss eller byta utseende. Hon slogs för sitt liv i hela avsnittet, stealthade runt i biblioteket som en ninja och sedan i slutet(jag ger dig denna för jag missade också den först) så sprintar hon förbi White Walkers(man ser håret på en av dom blåsa till när hon springer förbi) (bytt utseende själv till en Walker) och hoppar mot Night King. Tricket hon gör med handbytet använde hon i en tidigare säsong i träningsfight mot Brienne.

Brans storyline i avsnittet eller överlag? I avsnittet är det att locka fram Night King, som förövrigt vill döda honom för att han är ju en levande historiebok för människor med sin förmåga att se dåtid/framtid. Han upptäckte även att Jon egentligen är Rheagar Targaryen.

Håller med dig om Plotarmor(jag tror och hoppas att de sparar huvudkaraktärernas död till sista fighten istället) och Dothrakis självmordsrush. Känns som att manusförfattarna totalt glömde bort allt vad taktik heter i detta avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Brans storyline i avsnittet eller överlag? I avsnittet är det att locka fram Night King, som förövrigt vill döda honom för att han är ju en levande historiebok för människor med sin förmåga att se dåtid/framtid. Han upptäckte även att Jon egentligen är Rheagar Targaryen.

Nu blev det fel, Rhaegar Targaryen är Jon's far och Jon's namn är Aegon Targaryen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu blev det fel, Rhaegar Targaryen är Jon's far och Jon's namn är Aegon Targaryen.

Aka Egg Junior

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Hur kunde Arya döda The Night King hon är väl inte The Prince that was promised? Trodde Jon skulle döda honom och sedan dö själv. Precis som Melisandre och Beric.

Serien har tyvärr blivit tråkig på sistone. Stressad och märks dom sparar karaktärer som är populära.

Blev även så jävla besviken när Samwell Tarly berättade för Jon vem han egentligen är. Hade sett framför mig att Bran säger det i Stora Hallen framför alla.

Men förstår dom tunnar ut serien då det hade varit svårt att hänga med annars. Hoppas dock fortfarande på att Varys inväntar Aegon VI (Young Griff) men bara önsketänkande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@Ninotramp:

Det är ju en felöversättning mellan språken i serien "prince" är ett könsneutralt ord på valyriska, "the princess who was promised" refererar inte till ett kön. Snarare "the person who is promised"så det var ingen skräll. Dock håller jag med på resten, det är stressat och tunt sedan de inte har böckernas tyngd bakom sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

S08e03 måste vara ett riktigt billigt avsnitt att spela in.
92% mörker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

S08e03 måste vara ett riktigt billigt avsnitt att spela in.
92% mörker.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt de la inga pengar på lampor. Billig el-räkning

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Tråkigt med den dåliga bildkvalitén, speciellt den kraftiga banding jag upplevde. Däremot hade jag inga problem att se vad som hände på duken... Ljudet var bättre än vanligt och surroundmixen var riktigt hygglig.

Avsnittet i sig kommer folk dividera om till dödagar, då alla tycker olika... Har sett sämre avsnitt i serien än detta kan jag dock säga.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Lego Master

@roxkz:
Jag undrar om det är olika kvalisort beroende på klient? När jag körde deras webbspelare på datorn var det kräk-kass, men när jag använde appen för att casta till min Chromecast Ultra såg det faktiskt helt ok ut på TVn. Det kan ju vara för att TVn döljer en del misstag med, iof...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om det här? Arya kommer som belöning av Daenarys att kräva att det norra kungadömet förblir fritt.

Och Melisandre var den viktigaste personen i slaget om Winterfell. Hon såg från början att Arya var den utlovade (när de ser varandra i borggården). Och hon styrde Arya på rätt väg (deras snack innan Arya smiter iväg för att lägga sig i bakhåll).

Dessutom så förstod man ju att Arya skulle ha ett finger med i spelet om att döda the night king, eftersom Aegon var fast framför zombie Viserion. 100% var jag dock inte, men hade en stark (ha!) misstanke.

Har sett om avsnittet ett par ggr. Och jag tycker det bara blir bättre och bättre. Jag som många andra trodde att fler huvudkaraktärer skulle dö, trodde att Aegon skulle vara den som dödar the night king. Men jag hade fel. Än en gång så överraskar serieskaparna. Och det känns bra. Storyn känns helt öppen nu inför slutslaget mot Cersei. Och vem dödar zombie the Mountain. Och.... så många frågetecken kvar att reda ut. Bästa serien! Detroniserar Battlestar Galactica (den nya versionen) som bästa serie för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Exakt de la inga pengar på lampor. Billig el-räkning

Miljövänlig*

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vad tror ni om det här? Arya kommer som belöning av Daenarys att kräva att det norra kungadömet förblir fritt.

Och Melisandre var den viktigaste personen i slaget om Winterfell. Hon såg från början att Arya var den utlovade (när de ser varandra i borggården). Och hon styrde Arya på rätt väg (deras snack innan Arya smiter iväg för att lägga sig i bakhåll).

Dessutom så förstod man ju att Arya skulle ha ett finger med i spelet om att döda the night king, eftersom Aegon var fast framför zombie Viserion. 100% var jag dock inte, men hade en stark (ha!) misstanke.

Har sett om avsnittet ett par ggr. Och jag tycker det bara blir bättre och bättre. Jag som många andra trodde att fler huvudkaraktärer skulle dö, trodde att Aegon skulle vara den som dödar the night king. Men jag hade fel. Än en gång så överraskar serieskaparna. Och det känns bra. Storyn känns helt öppen nu inför slutslaget mot Cersei. Och vem dödar zombie the Mountain. Och.... så många frågetecken kvar att reda ut. Bästa serien! Detroniserar Battlestar Galactica (den nya versionen) som bästa serie för mig.

Det jag inte hänger med/glömt bort varför tar Melisandre självmord slutet av avsnittet?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Miljövänlig*

Regissör: Greta Thunberg

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det jag inte hänger med/glömt bort varför tar Melisandre självmord slutet av avsnittet?

Enligt hennes tro så har the lord of light en plan för alla. Hennes roll var att hjälpa i kriget mot the night king. Hon hade alltså inget mer att leva för. Jag gillade slutet. Kändes mer värdigt än att ser Davos skulle få sätta svärdet i nacken på henne. Och hon fick en del upprättelse, i mina ögon, genom den aktiva roll hon spelade i slaget.

Permalänk
Medlem

@hellmix: Skulle gissa på att hennes uppdrag var klart och hennes tid var över kortfattat (vad jag tror)

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av NatureBoyyy:

@hellmix: Skulle gissa på att hennes uppdrag var klart och hennes tid var över kortfattat (vad jag tror)

Det var ju också rätt klart att Ser Davos skulle tokmördat henne om hon inte löste det på egen hand. Han var inte helt lycklig över Shireen-fadäsen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hade så gärna velat se en liten duell mellan Jon och Night King. Som någon skrev på reddit, hade hellre sett det utspela sig så här: Jon duellerar 1v1 mot Night King, Jon får stryk i inte en helt ojämn kamp, in kommer Arya och avslutar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Hade så gärna velat se en liten duell mellan Jon och Night King. Som någon skrev på reddit, hade hellre sett det utspela sig så här: Jon duellerar 1v1 mot Night King, Jon får stryk i inte en helt ojämn kamp, in kommer Arya och avslutar!

varför skulle night king vilja göra detta? han har typ 10 whitewalkers som han skulle skicka in istället. Jag tycker faktiskt detta var det mest logiska, en helt random surprise attack som han allra minst anade. Det är det som är det fina med GOT tycker jag. Inget är förutsägbart och dom avslutar serien med just det den handla om, vem som skall få tronen då alltså.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

En fan edit som är fanimej mycket bättre än avsnittet vi fick.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Det med! Davos har inte direkt var förjust i henne alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

En användare på reddit har postat en omarbetad version av striden mellan zombie Viserion och Rhaegal. Gjort scenen ljusare och saktat ner hastigheten. Inte för att det egentligen behövs. Men det ser rätt fränt ut.
Följ länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

varför skulle night king vilja göra detta? han har typ 10 whitewalkers som han skulle skicka in istället. Jag tycker faktiskt detta var det mest logiska, en helt random surprise attack som han allra minst anade. Det är det som är det fina med GOT tycker jag. Inget är förutsägbart och dom avslutar serien med just det den handla om, vem som skall få tronen då alltså.

Jaa, varför skickade han inte in en White walker på Bran istället för att göra sig sårbar.

Som sagt, hade varit kul att se en liten duell mellan Jon och Night King för nöjes skull. Sen vad som är logiskt och vad som är rätt och fel kan diskuteras i 100 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lord Varys blir intressant nu. Han är fortfarande i livet i tv-serien och haft några extremt intressanta scener med bland annat Illyrio, Kinvara och Melisandre. Han har förmodligen kungligt blod (Targaryen/Blackfyre) då hans bollar användes till blodmagi och han rakar förmodligen av sig håret då han inte vill visa färgen på håret.

Svårt och veta om Varys vet om att Jon är Aegon. Troligtvis misstänker han något.

Tveksamt om Young Griff (Aegon) är med i tv-serien men jag skulle tro att Varys är lojal till honom isåfall.

Finns många teorier får hoppas tv-serien tar med någon mer än R+L=J.

Kan mycket väl bli så att Golden Company allierar sig med Dany och Jon och krossar Euron och sedan utspelar sig slutstriden i Kings Landing.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vad tror ni om det här? Arya kommer som belöning av Daenarys att kräva att det norra kungadömet förblir fritt.

Om Arya ens kommer begära en belöning (eller vice verca: Om Daenerys ens kommer ge henne en), så tvivlar jag på att det kommer bli något sådant. Arya har aldrig visat något som helst intresse i ett självständigt North. Det är bara Sansa (av huvudkaraktärerna) som är besatt av den tanken.

Skrivet av m1k:

Jaa, varför skickade han inte in en White walker på Bran istället för att göra sig sårbar.

För att NK är ond och arrogant, det har visats vid ett flertal tillfällen.
Han ville döda Bran själv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Om Arya ens kommer begära en belöning (eller vice verca: Om Daenerys ens kommer ge henne en), så tvivlar jag på att det kommer bli något sådant. Arya har aldrig visat något som helst intresse i ett självständigt North. Det är bara Sansa (av huvudkaraktärerna) som är besatt av den tanken.

Mmm jag förstår vad du menar. Men hon gör vad som helst för sin familj. Och Starks är ju synonym med The North. Men det kanske vore för "lätt" om det blev så för det finns ju fortfarande en potentiell konflikt mellan Aegon och Daenarys om tronföljden i The Seven Kingdoms. Utöver den mellan Sansa och Daenarys som du snuddar vid i ditt inlägg. Spännande, hur som. Snart vet vi!

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Mycket möjligt! Jag tittade via mitt Amazon-konto, så kan inte uttala mig om hur HBO ser ut. Det jag vet är dock att HBO brukar vara ännu sämre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Lord Varys blir intressant nu. Han är fortfarande i livet i tv-serien och haft några extremt intressanta scener med bland annat Illyrio, Kinvara och Melisandre. Han har förmodligen kungligt blod (Targaryen/Blackfyre) då hans bollar användes till blodmagi och han rakar förmodligen av sig håret då han inte vill visa färgen på håret.

Svårt och veta om Varys vet om att Jon är Aegon. Troligtvis misstänker han något.

Tveksamt om Young Griff (Aegon) är med i tv-serien men jag skulle tro att Varys är lojal till honom isåfall.

Finns många teorier får hoppas tv-serien tar med någon mer än R+L=J.

Kan mycket väl bli så att Golden Company allierar sig med Dany och Jon och krossar Euron och sedan utspelar sig slutstriden i Kings Landing.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väl nämna att jag inte läst böckerna. Och jag har ingen koll på fanteorier.
Illyrio var bara med ett par avsnitt i första säsongen. Verkar smått otroligt att dra fram honom så här i slutet. Och det samma kan man säga om Kinvara, även om hennes scen var väl värd att se.

Young griff? Bokkaraktär? Man ska aldrig säga aldrig, känns dock som att det med tre avsnitt kvar inte är läge att introducera nya karaktärer.

Varis, är ju lite sneaky. En av mina favorit scener utspelas mellan honom och little finger framför the iron throne. Men i serien har man framställt honom som en som jobbar för the good of the realm och som någon som verkar som stöd för handlingen och andra maktspelare. Intressant teori om honom dock, passar ju in att hans kroppsdelar användes p.g.a. kungligt blood på samma sätt som Gendry användes av Melisandre.