Fråga ang 2x SSD till en partion

Permalänk
Medlem

Fråga ang 2x SSD till en partion

Hej,

Är en absolut novis på detta, men för att summera historien så har min MSI-dator gått sönder och jag kommer inte ens in i BIOS.
Jag vill rädda den data som finns på SSD-disken, så jag öppna datorn och såg att det var två stycken SSD kort i den. Alltså var SSD-diskarna ihopslagna till en partion/enhet. Tänkte inte mer på denna detalj utan köpte en mSata-kabinett och följande resultat uppstår:

- Disk 1) En disk kommer upp när jag kopplar in den som är tom
- Disk 2) Följande meddelande kommer upp:"Volymen innehåller inget känt filsystem" Så vill den att jag ska formatera disken.

Min hypotes är att detta är resultatet när man sätter in en disk i taget, eftersom dem är beroende av varandra. Behöver jag köpa en till kabinett och koppla in dessa samtidigt, eller är lösningen mer sofistikerad?

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att dom satt i någon typ av Raid i din MSI dator, isf kan det bli svårt att få tillbaka datan på dessa.

Jag vill dock inte skrämma dig för mkt så det kommer nog någon här snart som kan mer om detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem

Förmodligen har SSDerna gått som RAID av nån typ, troligen som 0 eller jbod, det skulle även kunna röra sig om en dynamisk volym och att göra återskapande av sånt kan vara svårt om man inte vet hur det var uppbyggt från början. någon av dem skulle också kunna vara trasig.

Du får väl prova att koppla in dem på det nya moderkortet exakt som de var kopplade på det gamla moderkortet och prova att konfigurera upp raiden igen och hoppas på det bästa eller så skickar du dem till ett dataräddningsföretag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen av diskarna ser ut att vara korrupta enligt er?

Att skicka in för dataräddning känns i dagsläget som en för kostsam historia, så vill helst försöka lösa detta själv.
Och att konfigurera upp en egen raid känns dock som ett ganska tidskrävande steg.

Jag har en hypotes om att det är bioskortet som är problemet. Så kanske ska börja med att flasha det? Låter det klokt?

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nateer:

Ingen av diskarna ser ut att vara korrupta enligt er?

Att skicka in för dataräddning känns i dagsläget som en för kostsam historia, så vill helst försöka lösa detta själv.
Och att konfigurera upp en egen raid känns dock som ett ganska tidskrävande steg.

Jag har en hypotes om att det är bioskortet som är problemet. Så kanske ska börja med att flasha det? Låter det klokt?

Exakt vad var det för dator som du hade? Det är svårt att säga något utan att veta exakt hur det var uppsatt från början och att labba för mkt kan bränna dina chanser på att få tillbaka något alls.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

MSI GE70 2PE (Apache Pro):
16 gb ram (DDR3)
256 gb SSD(Såg att det stod RAID nu)
1 TB 2,5 tums sata
Geforce GTX 860M /2GB GDDR5
Intel Core i7 - 4700HQ Processor

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara någon form av MSIs egna SuperRaid i dessa: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2130991/msi-super-ra...

Men skulle tro att det är någon typ av RAID0 historia som dom har. och jag vet faktiskt härligt inte om det går att få igång på någon annan dator, hur som så måste båda diskarna i samtidigt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem

Att återskapa en raid 0 är som minst bökigt så om du kan återställa hårdvaran/reparera den och på så sätt få tillgång till datan för att kunna kopiera ut den vore det nog enklast.
Om du ska labba så bör du först klona originalssderna så att du inte behöver röra dem utan kan labba på klonerna.
Du borde nog dessutom utföra det mesta under linux och inte i win eftersom win lever sitt eget liv och inte alltid gör det man tror ska hända så diskräddningsförsök under win kan vara onödigt farligt/bökigt.
Och lär dig av detta och se till att ha backup på allt som är viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nateer:

Hej,

Är en absolut novis på detta, men för att summera historien så har min MSI-dator gått sönder och jag kommer inte ens in i BIOS.
Jag vill rädda den data som finns på SSD-disken, så jag öppna datorn och såg att det var två stycken SSD kort i den. Alltså var SSD-diskarna ihopslagna till en partion/enhet. Tänkte inte mer på denna detalj utan köpte en mSata-kabinett och följande resultat uppstår:

- Disk 1) En disk kommer upp när jag kopplar in den som är tom
- Disk 2) Följande meddelande kommer upp:"Volymen innehåller inget känt filsystem" Så vill den att jag ska formatera disken.

Min hypotes är att detta är resultatet när man sätter in en disk i taget, eftersom dem är beroende av varandra. Behöver jag köpa en till kabinett och koppla in dessa samtidigt, eller är lösningen mer sofistikerad?

Sätt bägge på en annan dator. gå in i bios och sätt inställningarna på Raid 0 ( Om det vad det som var innan som du inte vet)
Om du gör detta så ser du ju i bios om det är en Raid. Efter du satt raid i bios måste du starta om. MYCKET VIGTIGT. Gå in i bios vid en omstart. GÅ inte in i Windows. Om det inte är en Raid 0 så förstör du boten och filer på ssd-na. då kan du glömma allt.

Permalänk
Medlem

Mm, har haft en extern hårddisk som vi brukar tanka över till. Blev dock 6 månader där man var lite lat och naiv, så nu sitter man här. Dessutom skaffat lagring online nu när man blivit efterklok.

Men jag tror att problemet ligger i BIOS --> hitta denna tråd : MSI Forum

Se svar nummer 7 i den tråden, så skriver en användare vid namn chuck hans lösning.

Om man ponerar att jag har samma problem, med att BIOS är problemet så borde väl ingen data försvinna om jag följer samma steg och uppdaterar BIOS?

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem

snälla gör som @mrqaffe sa och ta en kopia och jobba på den istället, du kommer ångra dig om du gör ett misstag annars.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nateer:

Mm, har haft en extern hårddisk som vi brukar tanka över till. Blev dock 6 månader där man var lite lat och naiv, så nu sitter man här. Dessutom skaffat lagring online nu när man blivit efterklok.

Men jag tror att problemet ligger i BIOS --> hitta denna tråd : MSI Forum

Se svar nummer 7 i den tråden, så skriver en användare vid namn chuck hans lösning.

Om man ponerar att jag har samma problem, med att BIOS är problemet så borde väl ingen data försvinna om jag följer samma steg och uppdaterar BIOS?

Om det nu går att lösa så så ska du vara medveten om att det en tämligen avancerad metod han använde, han löder ju loss biosminnet, programmerar om det med en extern programmerare och löder sedan in det igen, om du inte är mycket duktig på att löda och har utrustningen så kommer du inte att klara av det, verktygen som behövs kostar dessutom många gånger mer än moderkortets pris så det är definitivt inget enkelt nybörjarprojekt utan snarare bland det mest avancerade du kan ge dig på inom "löda"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, antar att jag får kopiera diskarna innan jag tar mig an utmaningen.

En fråga bara: Hur kopierar man en disk som inte dyker upp på datorn enklast?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nateer

Permalänk
Medlem

@Nateer: boota upp på en usb-live sticka med linux. sen kör du "dd" för att kopiera hela disken på blocknivå och skapar en "iso-fil" på så vis. du kan göra detta på en disk i taget men kräver att du har något som kan ta emot diskmängden. Utifrån detta kommer du ha hela disken på en fil och kan vid tillfälle återställa den till den fysiska disken igen vid behov.

ex;
dd if=/dev/sd<dev> of=/mnt/diskdump1.iso

Det här är inte helt trivialt för en novis. snabb googling så hittade jag en video som (utan att ha sett hela) verkar beskriva stegen hyffsat schysst; https://www.youtube.com/watch?v=Zj9H03rVef4

känner du någon med linux/unix-kunskap som kan hjälpa till så är det nog bra.

Sen finns det säkert mer GUI-baserade verktyg som kan göra detta oxå, men "dd" är rakt på och det jag personligen föredrar