HP:s BFGD-skärm Omen X Emporium 65 butikslistas i Sverige – från 42 999 kronor

Permalänk
Melding Plague

HP:s BFGD-skärm Omen X Emporium 65 butikslistas i Sverige – från 42 999 kronor

Nvidia BFGD-skärmen HP Omen X Emporium dyker nu upp hos en svensk återförsäljare, vilket avslöjar både lanseringsdatum och prislapp i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är en kostnadsfråga som gjort att HP valt en VA-panel och inte en IPS? Hur som helt så gillar jag detta koncept, även om prislappen är utanför min comfort zone

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Inaktiv

En 9900K, 2st 2080Ti + Omen X Emporium 65. Det är väl vad varenda ungdom idag behöver ha för sitt skolarbete?

Jag säger som alltid, jag är positiv till att det tillverkas produkter för de som vill betala mer. För detta leder senare till att produkterna blir billiga till vanligt folk.
Det var inte länge sedan en mycket dålig 32" LCD kostade 25000kr, folk undrade varför de ens fanns med dessa priser.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av =):

Jag undrar om det är en kostnadsfråga som gjort att HP valt en VA-panel och inte en IPS? Hur som helt så gillar jag detta koncept, även om prislappen är utanför min comfort zone

Personligen föredrar jag VA panel över IPS vilken dag som helst för gaming och till vardags tack vare den enorma skillnaden i faktisk kontrast.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det var inte så okristligt dyrt som jag trodde det skulle bli.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av =):

Jag undrar om det är en kostnadsfråga som gjort att HP valt en VA-panel och inte en IPS? Hur som helt så gillar jag detta koncept, även om prislappen är utanför min comfort zone

Om ingenting förändrats sen senaste vi pratade med Nvidia ska HP, Asus och Acer alla använda likadana paneler från samma leverantör. Precis som med alla andra G-Sync-skärmar har Nvidia varit med och tagit fram panelen för att den ska hålla en viss nivå. Så generation ett av BGFD-konceptet lär bli just den här storleken med den här paneltypen, oavsett vilken tillverkare man köper av.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bra skärm för dem som vill spela från soffan med sin PC. Kan dock tänka mig att en hel del kommer köpa denna till sin konsol. Well played, HP, well played

Permalänk
Medlem

35tkr utan gsync?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Bra skärm för dem som vill spela från soffan med sin PC. Kan dock tänka mig att en hel del kommer köpa denna till sin konsol. Well played, HP, well played

Om den haft stöd för freesync så skulle det inte varit helt fel för Xbox one saknas bara spel med högre FPS än 60 som jag känner till.

Skrivet av Dracc:

35tkr utan gsync?

Skickades från m.sweclockers.com

"Skärmen är även certifierad enligt DisplayHDR 1000 och har därmed en maximal ljusstyrka på 1 000 nits tillsammans med bakgrundsbelysning i 384 zoner. Tillkommer gör även stöd för adaptiv bildsynkronisering genom Nvidia G-Sync och bildanslutningar i form av en Displayport och tre HDMI."

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

bra pris! är bra sugen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dags att sälja min 43"-gaming Philips med VA, HDR1000, 4K, 60hz, Quantum Dot, Aaptive Sync, Ambilight å köpa en BFGD (Big F***** Gaming Display)-skärm?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Årets största scam, ta billiga LCD TV-paneler och skippa kostnader som smart-TV, wifi m.m. Skruva sedan upp Hz vilket kostar inte ett öre och ta dubbelt betalt över OLED, hah.

Har sett folk på hobbynivå skapa egna PCB:n och installerat i valfri 60Hz skärm för att dra upp dem i 120Hz+. Så knappast en kostnadsfråga av 30 000 kr för snabbare paneler.

Permalänk
Medlem

Köp köp köp köp. Vilka troll alltså. Sluta hetsa.

Ja det är väl roligt att de äntligen får tummen ur. Dock flyger de närmre och närmre solen när det kommer till priset. Ser väl snart youtubers med get woke or get broke snart...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var inte länge sedan en mycket dålig 32" LCD kostade 25000kr, folk undrade varför de ens fanns med dessa priser.

Fast på den tiden var den inte dålig utan det är först idag den blivit det

Permalänk
Medlem

65" är dock lite väl stort att ha på skrivbordet. Och ja, jag talar av egen erfarenhet och kör nu med 55" på skrivbordet så det är nog inte så att jag är allt för rädd för större storlekar som så

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt tråkigt att skärmutvecklingen verkar stå helt stilla. Det fanns hopp för några år sedan när Dell lanserade en 30" OLED och en 32" 8K skärm, likaså med 27" 5K som var på g också ett tag, men sedan dess har det stått stilla.
Nu, av någon anledning tycks fokus vara på TV-storlekar på skärmar, något jag inte alls förstår?

Hur skönt är det att jobba/spela mot en sådan under 6-8h? Vem har plats med en 65" i sitt arbetsrum, än mindre två för man vill köra en dual setup? Priset?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Tycker det är riktigt tråkigt att skärmutvecklingen verkar stå helt stilla. Det fanns hopp för några år sedan när Dell lanserade en 30" OLED och en 32" 8K skärm, likaså med 27" 5K som var på g också ett tag, men sedan dess har det stått stilla.
Nu, av någon anledning tycks fokus vara på TV-storlekar på skärmar, något jag inte alls förstår?

Hur skönt är det att jobba/spela mot en sådan under 6-8h? Vem har plats med en 65" i sitt arbetsrum, än mindre två för man vill köra en dual setup? Priset?

Sätter mina slantar på att skärmtillverkarna skippar OLED och håller andan i väntan på microled. Nu skall väl perfekta skärmar äntligen bli en verklighet för den stora massan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

65" är dock lite väl stort att ha på skrivbordet.

Med så stort på skrivbordet skulle det vara välmotiverat med 8k! Och gärna krökt. Nej, inte för att spela.

Permalänk
Medlem

Känns ganska meningslöst det enda den har över en vanlig tv är g-sync, nja jag köper nog en tv som kan göra allt utom g-sync för halva priset.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Skärmen är även certifierad enligt DisplayHDR 1000 och har därmed en maximal ljusstyrka på 1 000 nits tillsammans med bakgrundsbelysning i 384 zoner. Tillkommer gör även stöd för adaptiv bildsynkronisering genom Nvidia G-Sync och bildanslutningar i form av en Displayport och tre HDMI."

Jo tack, jag kan läsa.
Frågan från mitt håll kunde dock skrivits tydligare; "Vad hade skärmen kostat utan gsync? 35tkr?"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en 42 tums pana plasma. Vilken är överlägsen i allt utom upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Med så stort på skrivbordet skulle det vara välmotiverat med 8k! Och gärna krökt. Nej, inte för att spela.

65" blev dock väl opraktiskt, men 55" vänjer man sig snabbt med och det var inte alls så ansträngande som man skulle kunna tro för nacken. Alternativet är ju fler mindre skärmar och en massa kabelkrångel osv (om man nu ändå har behovet pga massor av fönster som behöver synas samtidgit). Men det kanske är lite utanför ämnet för denna tråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jo tack, jag kan läsa.
Frågan från mitt håll kunde dock skrivits tydligare; "Vad hade skärmen kostat utan gsync? 35tkr?"

Skickades från m.sweclockers.com

30k utan nVidia Shield och gSync? Hade definitivt varit mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Årets största scam, ta billiga LCD TV-paneler och skippa kostnader som smart-TV, wifi m.m. Skruva sedan upp Hz vilket kostar inte ett öre och ta dubbelt betalt över OLED, hah.

Har sett folk på hobbynivå skapa egna PCB:n och installerat i valfri 60Hz skärm för att dra upp dem i 120Hz+. Så knappast en kostnadsfråga av 30 000 kr för snabbare paneler.

Hur vet du att det är en billig skitpanel i?

Blir ju dessutom dyrare eftersom den väntade marknaden och därmed försäljning osv är säkert mindre. Då blir priset högre för att täcka utvecklingskostnaden. Inget konstigt tycker jag så långt.

Plus lägg till på det att de knappast kan ta valfri panel och överklocka den med bibehållen kvalitet på bilden även om du verkar tro att paneler fungerar så...

Men jag håller med om att de nog är lite för dyra ändå. Men att det ska vara så enkelt som du vill få det till är ju bara svammel anser jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Nope, nope. och, nope, en bra oled tv eller quantum Dot, + en bra stationär för samma pris,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jo tack, jag kan läsa.
Frågan från mitt håll kunde dock skrivits tydligare; "Vad hade skärmen kostat utan gsync? 35tkr?"

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då missförstod jag dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om ingenting förändrats sen senaste vi pratade med Nvidia ska HP, Asus och Acer alla använda likadana paneler från samma leverantör. Precis som med alla andra G-Sync-skärmar har Nvidia varit med och tagit fram panelen för att den ska hålla en viss nivå. Så generation ett av BGFD-konceptet lär bli just den här storleken med den här paneltypen, oavsett vilken tillverkare man köper av.

Stort tack för informationen!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Jag tar två! kul att att det kommer men för en hobby som gaming är det lite väl köttig i pris. Kunde lagt sig under 30k iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Personligen föredrar jag VA panel över IPS vilken dag som helst för gaming och till vardags tack vare den enorma skillnaden i faktisk kontrast.

Trist nog så är inte VA för spelande bara. Vilket "skärmen" är ämnad för.

Fnns liksom ingen VA panel på marknaden idag som har såpass snabba pixlar att de ens kan dra nytta av 100hz.

144hz VA motsvarar nästan en 60hz IPS i rörelse. (pratar utsmetning/motionblur)

Permalänk
Medlem

En VA panel för 43,000:-
Var skriver jag upp mig för att paxa? >_>

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/