AMD Radeon VII utan partnermodeller – kan släppas i färre än 5 000 exemplar

Permalänk
Inaktiv

@igelkotte: Finns uppenbarligen ganska många av dem i denhär tråden 😂

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Och alla fanboys av de röda laget är väldigt snabba med att försvara dem.

Nej, det var jag inte - men tack för länken. Orkade inte titta igenom allt men spelföretag kan jag tänka mig ofta sponsras med hårdvara för att det sedan ska fungera bättre med just det företagets hårdvara - vare sig det är NVIDIA eller AMD (om man tänker sig grafikkort). Jag rättfärdigar det inte - men känns inte helt ovanligt.

"Whataboutism" är väl just det som de flesta försvararna av det som står i artikeln och AMD gör. Jag säger inte att AMD gjort liknande saker (även om det jag skrev ovanför är lite liknande), utan säger bara att alla gjort saker av diskutabelt slag. Många brutna löften från AMD's sida t.ex med Bulldozer och Vega eller smutskastnings kampanj mot Nvidia.

Jag hade verkligen hoppats på detta grafikkort. Marknaden hade mått bra av lite konkurrens även i toppskiktet. Det är väl ingen som gillar att grafikkorten har blivit så dyra. Nu vet man ju inte hur det blir, men om det som står i artikeln är sant tycker jag det skulle vara väldigt tråkigt.

Det Intel gjorde var att muta stora företag som tex Dell på villkoret att de inte skulle sälja datorer med AMD eller begränsa det utbudet. Det går inte att jämföra med att bli sponsrad för det är något helt annat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Framförallt bra jobbat av alla konsumenter som sett till att AMD bara är ett pyttelitet företag mot sina konkurrenter.

Man kan inte förvänta sig att konsumentera köper produkter som inte är konkurrens dugliga. Dom lyckades ju med Ryzen nu är det dags att sätta fart på GPU delen eller annars helt överge den. Om inte AMD steppar upp så blir dom ifrån åka av både Intel och Nvidia på GPU marknaden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Vilket jävla misslyckande av AMD!! Först slår man på stora trumman om kortet på CES och sedan så visar det sig att det hela bara var en papperslansering. Bra jobbat AMD.

Här är du arg över att "det är en papperslansering", att utbudet kommer bli dåligt.

Skrivet av MarkSix:

Man kan inte förvänta sig att konsumentera köper produkter som inte är konkurrens dugliga. Dom lyckades ju med Ryzen nu är det dags att sätta fart på GPU delen eller annars helt överge den. Om inte AMD steppar upp så blir dom ifrån åka av både Intel och Nvidia på GPU marknaden.

Och här säger du att produkten inte är konkurrensduglig, den kommer inte att säljas.
Hur skall du ha det, kommer det att vara brist på Radeon 7, eller kommer de inte säljas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är glad att Radeon VII inte enbart är en papperslansering utan att det kommer komma ett "normalt" antal kort och att partnertillverkarna kommer få leka runt med sina egna lösningar. AMD behövs i det prestandasegmentet som RTX 2080 (och GTX 1080 Ti) representerar. Att nå upp till RTX 2080 Ti är inte alls lika viktigt.

Med risk att måla fan på väggen däremot, så känns det som att det nu mer eller mindre är bekräftat de Navi-baserade kort som (i bästa fall?) kommer till sommaren inte siktar in sig på det segment som RTX 2080/2080 Ti representerar, utan att de i bästa fall siktar in sig på mellan-segmentet (RTX 2060/2070).

Hade hoppats att det skulle ligga lite sanning i ryktet att Navi skulle utprestera RTX 2080 Ti, men det lär således inte hända (än). Men vem vet, AMD kanske överraskar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

@MinscS2:
Känns som du tillhör skaran att byta plats på bokstäverna.
Navi= Naiv.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på den anonyma ryktet om 5000 exemplar. Då snackar vi om att det knappt skulle vara lönt att trycka upp PCB:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@MinscS2:
Känns som du tillhör skaran att byta plats på bokstäverna.
Navi= Naiv.

Utveckla gärna varför det är naivt att tro att Navi-korten kommer prestera som mellansegmentet men hoppas att dom ska prestera bättre?
Annars var ditt skämt ungefär lika kul nu som när du skrev det igår...

Skrivet av Mange43:

Känns som dom stavat Navi fel.
Det borde ju heta Naiv,om man ska tro på deras grafikkort.

Börjar du inte tröttna på att skriva samma sak om och om igen i alla trådarna som berör Radeon VII f.ö?

Skrivet av Mange43:

Självklart floppar dom i vanlig ordning.
Det är ju det vi är vana vid.

Skrivet av Mange43:

@ipac:
Jag gissar att du är inne på Tok flopp?
AMDS grafik grupp skulle jag gärna sett på gemensamt foto.

Skrivet av Mange43:

Självklart blir det ännu 1 flopp.
Varför skicka med 16 gb vram,(Som ingen behöver)
Jo för att vara värst med något bara,inget mer än så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

@thomas_skane: Det gör du rätt i. AMD har redan sagt att det inte stämmer.
https://www.techpowerup.com/251577/amds-initial-production-ru...

Dock lär det dela PCB'er med Radeon Instinct för datacenter så det var aldrig något snack om att bara trycka upp 5000 PCB'er.

Permalänk
Avstängd

@MinscS2:
Jag säger ju bara sanningen inget annat.
Amd är hopplöst efter inom grafiken.
Tack och lov är dom helt med på cpu sidan.
Varför äger du 1 Nvidia 2080?????

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Hoppas vi får ett bra alternativ till både 2060 å 2070 i och med navi lanseringen. Kommer bli hårdare strid om mitt segmentet nu när nvidia har lagt in stöd för adaptiv sync.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@thomas_skane: Det gör du rätt i. AMD har redan sagt att det inte stämmer.
https://www.techpowerup.com/251577/amds-initial-production-ru...

Dock lär det dela PCB'er med Radeon Instinct för datacenter så det var aldrig något snack om att bara trycka upp 5000 PCB'er.

PCBerna skulle väl inte vara problemet?

Om Radeon VII i princip är ett failat Instinct chip med minneschip som kanske inte kan matcha Instinct specen så tjänar AMD noll på det och dom kommer bara ha en begränsad mängd att sälja. PCBer kan dom lätt tillverka nya - men inte chippen. Dom kommer ju vilja sälja så många Instinct som möjligt med fullt fungerande varianter.

Med tanke på hur tidigt detta kort kommer (vänta mig själv inte nya AMD nyheter förren framåt sommaren med tanke på att AMD aldrig nämnde 7nm gaming kort innan) så skulle det ärligt talat inte förvåna mig alls om det är ren marketing för att tävla med RTX, fast det kommer knappt finnas några kort på marknaden i praktiken. Vega Frontier 2.0 så att säga. Men vi får väl se när det släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@MinscS2:
Känns som du tillhör skaran att byta plats på bokstäverna.
Navi= Naiv.

Mange = Gamen?

Kul lek.

Permalänk
Medlem

Skulle nog allt köpa om det visar sig vara det första konsumentkortet med SR-IOV stöd (då det är ett MI-50). Men sannolikheten för det är noll, AMD kommer ju inte att stödja det på konsumentkort, de vill ju att företag som vill ha det skall köpa ett riktigt MI-50 istället, eller MI-60, osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Man kan inte förvänta sig att konsumentera köper produkter som inte är konkurrens dugliga. Dom lyckades ju med Ryzen nu är det dags att sätta fart på GPU delen eller annars helt överge den. Om inte AMD steppar upp så blir dom ifrån åka av både Intel och Nvidia på GPU marknaden.

AMD har och har haft konkurrens dugliga produkter i många segment men inte i dyrare klasser på många år. Det verkar nästan som du helt vill att Nvidia ska få fri marknad. Jag förstår inte vad du blir upprörd över, som vill att dom ska överge marknaden helt. Jag tycker alltid att det är bra med konkurrens och hoppas du kan hålla med och vara lite ödmjuk och förstå att AMD inte kan konkurrera på samma sätt som både Intel och Nvidia kan. Men ibland så kommer snilleblixten fram i AMD bara man kan ha lite tålamod. Som jag förstår det så satsar också AMD på dom kategorier där det säljs mest också, till exempel så köper inte dom flesta konsumenter det som presterar bäst och är dyrast.

Och anledningen till att Ryzen lyckas är väl mest av vad jag gissar på pga Intels problem med kapacitet. Så hade inte Intel haft problem med det hade AMD garanterat inte sålt i närheten av vad man säljer idag och inte pga att dom gjort en bra produkt. Nu menar jag inte att Ryzen är dålig men du/ni förstår nog poängen.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@thomas_skane: Det gör du rätt i. AMD har redan sagt att det inte stämmer.
https://www.techpowerup.com/251577/amds-initial-production-ru...

Dock lär det dela PCB'er med Radeon Instinct för datacenter så det var aldrig något snack om att bara trycka upp 5000 PCB'er.

Tror inte det delar PCB. Det är ju bland annat helt annan kylare och säkert annat strömförsörjning.

Skrivet av murklor:

PCBerna skulle väl inte vara problemet?

Om Radeon VII i princip är ett failat Instinct chip med minneschip som kanske inte kan matcha Instinct specen så tjänar AMD noll på det och dom kommer bara ha en begränsad mängd att sälja. PCBer kan dom lätt tillverka nya - men inte chippen. Dom kommer ju vilja sälja så många Instinct som möjligt med fullt fungerande varianter.

Med tanke på hur tidigt detta kort kommer (vänta mig själv inte nya AMD nyheter förren framåt sommaren med tanke på att AMD aldrig nämnde 7nm gaming kort innan) så skulle det ärligt talat inte förvåna mig alls om det är ren marketing för att tävla med RTX, fast det kommer knappt finnas några kort på marknaden i praktiken. Vega Frontier 2.0 så att säga. Men vi får väl se när det släpps.

Nej, men att trycka upp endast 5000 av något som ett grafikkort är knappast värt besväret. PCB (även design av dessa som inte är något man gör på en eftermiddag), förpackning, kylare, drivrutiner, BIOS mm. Och då antar vi att själva kretsen är identisk med en annan krets AMD har.

Så det känns inte så sannolikt att AMD endast skulle göra 5000 av dessa. Det är helt enkelt för liten volym i sammanhanget. Normalt kanske man säljer någon miljon av en viss krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Och anledningen till att Ryzen lyckas är väl mest av vad jag gissar på pga Intels problem med kapacitet. Så hade inte Intel haft problem med det hade AMD garanterat inte sålt i närheten av vad man säljer idag och inte pga att dom gjort en bra produkt. Nu menar jag inte att Ryzen är dålig men du/ni förstår nog poängen.

Ja, jag gick och väntade på 9900K, hade den kostat 4000Kr hade det varit ett givet köp. Nu gick 8700K upp till över 5000Kr redan innan 9900K lanserats, och 9900K kostade länge runt 6500Kr om den ens gick att få tag i.

I övrigt relativt osexig eftersom det bara är en dubblad Skylake 6700K som jag redan har, inga nyheter alls i arkitekturen, men det var den naturliga uppgraderingsvägen. Tills jag såg priset.

Så, jag började titta på Ryzen lite mer och såg att den faktiskt presterar överraskande bra, inte snabbast i allt men ändå ruskigt snabb, Priset på 3300Kr för 2700X var tillräckligt lågt för att locka över mig från 4/8 till 8/16 och så tror jag många tänker. Jag har aldrig köpt en CPU för mer än 3500Kr.

Med facit i hand var det ett bra köp, den ÄR ruskigt snabb för allt jag gör, har varit helt problemfri och datorn är knäpptyst och sval med en stor towerkylare. Bonusar är bättre skydd mot Meltdown/Spectre än för Intel plattformen och att det finns en riktigt intressant uppgraderingsväg med Ryzen 3000. På ett sätt var det bra att Intel prisade ut sig själva

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Skulle nog allt köpa om det visar sig vara det första konsumentkortet med SR-IOV stöd (då det är ett MI-50). Men sannolikheten för det är noll, AMD kommer ju inte att stödja det på konsumentkort, de vill ju att företag som vill ha det skall köpa ett riktigt MI-50 istället, eller MI-60, osv...

Det hade varit fint, men det lär nog vara avaktiverat, precis som FP64. Hade det inte varit det så hade de stora företagen som driver med molntjänster och liknande slukat upp korten på nolltid och det hade inte blivit några kvar till konsumentmarknaden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon78208:

Det hade varit fint, men det lär nog vara avaktiverat, precis som FP64. Hade det inte varit det så hade de stora företagen som driver med molntjänster och liknande slukat upp korten på nolltid och det hade inte blivit några kvar till konsumentmarknaden.

Angående FP64 kommer Radeon 7, begränsas till 1/8 gentemot Vega 20:s 1/2.
1/8 är dock dubblet så hög takt som för Vega 10, så räkna med att Radeon 7 är, ca 2½ gånger så snabb som Vega 10 på FP64.

https://forum.beyond3d.com/posts/2055380/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Jag kan ju bara svara för mig själv.. Ordet "hat" verkar ha blivit förvanskat till att innebära "åsikt som inte till 100% är i linje med min egen". Att du har synpunkter på hur folk framför sin kritik innebär inte nödvändigtvis att det är hat. "Hat" befinner sig ytterst på den ena sidan av en skala, som tråkigt nog verkar ha blivit binär. 0 eller 1.

Anledningen till att jag kallade produkten för "flaskskepp" är att den (om ryktet stämmer) helt enkelt verkar vara tillverkad mest för syns skull, istället för att vara en produkt som AMD vill sälja så många som möjligt av och tjäna pengar på (ett "riktigt" skepp som folk använder).

Okej då feltolkade jag din kommentar. Jag ber om ursäkt. Om det visar sig att det mest är en produkt för syns skull, även om ryktet om bara 5000 kort är dementerat, så är det naturligtvis tråkigt och kommer inte förändra marknadsandelar för AMD på något betydande sätt.