Vilket RTX 2060 bör man ta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eliten92:

Var rätt bra kylning på windforce kortet, har kört benchmark och spelat hela kvällen aldrig gått över 56 grader på kortet.

Grattis till köpet! Fina temps hade du, de va inte väntad.....

Edit: Vad för spel? Finns spel där gpus inte anvönds till 95-99gpu usage vilket
leder till mindre temps

Permalänk
Medlem

Fick precis hem Gigabyte kortet som kostade 3999:- och det funkar galant. När jag lirar Destiny 2 så ligger temps runt 60c

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Fick precis hem Gigabyte kortet som kostade 3999:- och det funkar galant. När jag lirar Destiny 2 så ligger temps runt 60c

Hur är ljudnivån på fläktarna på det kortet då?

Permalänk
Medlem

Alltså Jag hör inte så stor skillnad mot innan men så har jag ett ljudisolerat fractal chassi

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Alltså Jag hör inte så stor skillnad mot innan men så har jag ett ljudisolerat fractal chassi

Vad hade du innan då?
Jag böt nämligen ut mitt MSI GTX 970 mot ett Vega 64 Nitro+, och det låter rejält mycket mer när jag spelar.
Så funderar på att lämna tillbaka Vegat och köpa ett RTX 2060 istället.

Permalänk
Medlem

Jag körde på ett Sapphire Radeon RX 580 8gb nitro+
Och nej kan inte säga att kortet låter mycket efter nån timma med Destiny 2

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Har ett 580 nitro+ special edition. Sjukt nöjd. Hör aldrig det.

Permalänk
Medlem

Nu finns det ett RTX-kort för 3900 kr: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC HDMI 3xDP 6GB.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem

Är det något fel på Nvidias eget? Jag tycker det är snyggast och priset är ju bland de lägsta. Är det problematiskt att köpa från Nvidia vad gäller garantier?

Sedan undrar jag hur kylaren fungerar på Nvidias referenskort. Jag har ett 780Ti referenskort nu och jag älskar kylaren som dumpar all varmluft utanför chassit, då jag får ett väldigt svalt chassi och knappt behöver chassifläktar alls.

EDIT: Just det ja, Nvidias kort har ju en USB-C för kommande VR HMD:er, jag hittar inte en sådan på partnerkorten?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Nvidias eget kort verkar utan tvekan väldigt bra, det enda negativa jag hört är väl egentligen att det saknar semi-passiva fläktar vilket vissa andra tillverkares kort har.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

@Hulle: Nvidias eget kort verkar utan tvekan väldigt bra, det enda negativa jag hört är väl egentligen att det saknar semi-passiva fläktar vilket vissa andra tillverkares kort har.

Semi-passiva fläktar verkar bara kort som kostar minst 4500 kr ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nu finns det ett RTX-kort för 3900 kr: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC HDMI 3xDP 6GB.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Det kortet ska ha semi-passiv drift.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Är det något fel på Nvidias eget? Jag tycker det är snyggast och priset är ju bland de lägsta. Är det problematiskt att köpa från Nvidia vad gäller garantier?

Tycker också det är snyggt o stilrent, alla de andra 2060-korten för samma pris är ju fulare
Googlade lite och Nvidia verkar ha snabba garantiärenden, så länge kortet finns i lager.

Skrivet av Hulle:

Sedan undrar jag hur kylaren fungerar på Nvidias referenskort. Jag har ett 780Ti referenskort nu och jag älskar kylaren som dumpar all varmluft utanför chassit, då jag får ett väldigt svalt chassi och knappt behöver chassifläktar alls.

Den nya kylaren dumpar varmluften i chassit, är inga problem så länge du har åtminstone 1 fläkt för inblås och 1 för utblås.

Skrivet av mfm:

Semi-passiva fläktar verkar bara kort som kostar minst 4500 kr ha?

Skrivet av J-Ballz:

@Hulle: Nvidias eget kort verkar utan tvekan väldigt bra, det enda negativa jag hört är väl egentligen att det saknar semi-passiva fläktar vilket vissa andra tillverkares kort har.

Betala inte mer för endast den funktionen för det kan man enkelt lösa genom att sätta egen fläktkurva från 0 och uppåt i t.ex MSI Afterburner. Kolla recensioner först dock då det finns vissa kort som har helt låst fläktkurva t.ex MSI RTX 2060 Ventus.

Permalänk
Medlem

@Hulle: Nvidia har gjort om sina kylare, vill du ha en fläkt som blåser ut luften ur chassit (men som låter mer) kolla på Asus GeForce RTX 2060 Turbo .Många partnerkort har tagit bort några kontakter för att få ner priset, t.ex så försvinner ofta usb-c kontakten på de billigare korten.

Permalänk

är det någon här som har ett msi ventus oc och lämna ett omdöme? hur är ljudnivån temperaturer tex. Har ett som ligger i kartongen här hemma men funderar om jag ska byta mot ett msi Gaming z istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Terrortommy:

är det någon här som har ett msi ventus oc och lämna ett omdöme? hur är ljudnivån temperaturer tex. Har ett som ligger i kartongen här hemma men funderar om jag ska byta mot ett msi Gaming z istället.

Vrf köpa och sedan ångra. Ta reda på all fakta innan köp. Så gör jag kollar review om inte de finns så får man chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrortommy:

är det någon här som har ett msi ventus oc och lämna ett omdöme? hur är ljudnivån temperaturer tex. Har ett som ligger i kartongen här hemma men funderar om jag ska byta mot ett msi Gaming z istället.

Har du ett där hemma så är det väl bara att försiktigt öppna upp lådan, monstera i kortet och testa det själv?
Sen kan du alltid nyttja ångerrätten om du inte är nöjd med kortet.

Sen kan du få äran att berätta för oss andra om hur MSI RTX 2060 Ventus presterar!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Vrf köpa och sedan ångra. Ta reda på all fakta innan köp. Så gör jag kollar review om inte de finns så får man chansa.

i 99 fall av 100 så gör även jag så. köper i princip aldrig något som jag inte kan hitta ett antal olika recensioner på. men jag har varit på jakt efter grafikkort i typ 3 år och blev lite rastlös när jag såg att alla billigare 2060 sålde slut fort. Innan köpet så var min tanke att min absoluta smärtgräns var 4000:- och det fanns nästan inga recensioner på dom billigare modellerna ute när jag beställde, så jag köpte kortet i hopp om att det skulle komma ut några recensioner inom några dagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Terrortommy:

i 99 fall av 100 så gör även jag så. köper i princip aldrig något som jag inte kan hitta ett antal olika recensioner på. men jag har varit på jakt efter grafikkort i typ 3 år och blev lite rastlös när jag såg att alla billigare 2060 sålde slut fort. Innan köpet så var min tanke att min absoluta smärtgräns var 4000:- och det fanns nästan inga recensioner på dom billigare modellerna ute när jag beställde, så jag köpte kortet i hopp om att det skulle komma ut några recensioner inom några dagar.

Okej. Av de jag har läst så ska korten vara bra. Låt mig hitta den sidan åt dig så får jag återkomma.
Gör som ovan skrev öppna försiktigt o testa det.

Permalänk
Medlem

RTX 2060 verkar vara ett väldigt bra kort, och jag skulle lätt gå för en Strix eller Gaming Z men jag misstänker att de kommer gå ner i pris efter att alla butiker har reat ut 1000 serien och blivit av med dem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinceAkStyle:

RTX 2060 verkar vara ett väldigt bra kort, och jag skulle lätt gå för en Strix eller Gaming Z men jag misstänker att de kommer gå ner i pris efter att alla butiker har reat ut 1000 serien och blivit av med dem.

Strix för ca 5k aldrig i livet. Man kan få RTX 2070 för ca 5500 med sämre kylare.

Permalänk

@VinceAkStyle: Ingen anledning att betala 5k för ett low end kort och overclocka det till 2070 performance när du kan köpa en 2070 för 5k från tyskland och överclocka det till närmre 2080

Permalänk
Medlem

@Terrortommy:
Jag körde på MSI 2060 VENTUS 6GB OC, insåg innan jag fått den att den inte stannar helt vid låg load och att den inte enkelt kan ställas om i bios och ångrade mig nästan. Dock låter den ingenting, eller i alla fall mindre än min stock CPU fläkt, även då jag spelar.

Har mest testat Fallout 4, min skärm är 1440 p men bara 60 hz dock. Är sjukt nöjd so far, tyst och effektivt. Kan ju ändras efterhand, fläktarna brukar alltid låta mer med lite damm i, och så funderar jag ju på ny och mer krävande skärm och eller VR hjälm så man får väl se. Men hittills är allt gott med Ventusen, synd bara jag inte fattade att Anthem inte var släppt än så jag inte har något att testa ordentligt med.

Permalänk

@Woolandy:

Tack så mycket för svar, Kul att du är nöjd.
Det lutar nog åt att jag behåller ventusen. Jag hade helst velat ha ett semi passivt kort då jag 90% av tiden gör annat med datorn än att spela, men är lite osäker på att det är värt att lägga mer pengar på det.
Msi gaming z kortet så finns det ju en del recensioner på men frågan är om det är värt 600 mer.
Jag funderar nog tills i morgon och bestämmer hur jag gör då.

Permalänk

Vad tror ni om att gå från ett Sapphire R9 390 till ett MSI 2060 gaming z? Såg att man fick med Anthem nu, har tänkt köpa det ändå så sparar nån krona i alla fall.

Sitter på en 144hz 1080p skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Vad tror ni om att gå från ett Sapphire R9 390 till ett MSI 2060 gaming z? Såg att man fick med Anthem nu, har tänkt köpa det ändå så sparar nån krona i alla fall.

Sitter på en 144hz 1080p skärm

Borde bli en rätt fin uppgradering, ca ~60-70% mer prestanda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Vrf köpa och sedan ångra. Ta reda på all fakta innan köp. Så gör jag kollar review om inte de finns så får man chansa.

Sen finns även öppetköp hos alla stora kedjor, bara byta produkten om du ej var nöjd med mått, ljudnivå, prestation eller annan funktion som du kanske upptäcker när du använder den själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Terrortommy:

@Woolandy:

Tack så mycket för svar, Kul att du är nöjd.
Det lutar nog åt att jag behåller ventusen. Jag hade helst velat ha ett semi passivt kort då jag 90% av tiden gör annat med datorn än att spela, men är lite osäker på att det är värt att lägga mer pengar på det.
Msi gaming z kortet så finns det ju en del recensioner på men frågan är om det är värt 600 mer.
Jag funderar nog tills i morgon och bestämmer hur jag gör då.

Känns dumt att köpa dyra grafikkort om det endast täcker 10% av ditt användningsområde?

Skrivet av Mästaren:

Vad tror ni om att gå från ett Sapphire R9 390 till ett MSI 2060 gaming z? Såg att man fick med Anthem nu, har tänkt köpa det ändå så sparar nån krona i alla fall.

Sitter på en 144hz 1080p skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer få superb prestanda i 1080 med 2060, speciellt med DLSS titlar 😊

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Borde bli en rätt fin uppgradering, ca ~60-70% mer prestanda.

Skrivet av Megagurra:

Du kommer få superb prestanda i 1080 med 2060, speciellt med DLSS titlar 😊

Låter ju kanon!
Vad innebär DLSS?

Om man nu skulle uppgradera skärmen till en 1440p 144hz i framtiden fungerar ett 2060 fint till det? Inte tänkt göra det än på ett tag men tänkte att det kan vara bra att veta.

Permalänk
Skrivet av Mästaren:

Låter ju kanon!
Vad innebär DLSS?

Om man nu skulle uppgradera skärmen till en 1440p 144hz i framtiden fungerar ett 2060 fint till det? Inte tänkt göra det än på ett tag men tänkte att det kan vara bra att veta.

DLSS är en kantutjämningsteknik som kommer i samband med RTX serien som kommer låta dig ha skarpare kanter med mindre performance hit. Bara Google DLSS om du vill veta mer. Finns väldigt lite tester och bevis på hur bra detta kommer att både se ut och prestera.

2060 presterar kanon i 1440p också, men du kommer knappast få ut några 144fps med det, om du inte lirar lite mindre krävande titlar som CS/LoL eller äldre spel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kör MSI Ventus

Från #17752172
I och med byte från 1080 till 1440 skärm så fick mitt 760 gå i pension.

Har ett tyst fractal design chassi, men 3de parts CPU kylare och hyffsat tyst nätagg.
Tycker inte att jag hör Grafikkortet i idle, men svårt att jämföra för tänkte inte på ljudet innan heller.
I Idle går fläkten på 23% och håller ca 28-32grader.
Under full last går fläkten upp till 48% och någon min senare verkar den stanna på 50%. temp runt 70-72 grader.
Det är knappt hörbart när fläkten går upp på 50%, absolut hör man att den varvar upp, men inte i närheten av ett PS4 i ljud.

Om jag manuellt dra upp fläkten så börjar den låta rejält över 70% och sedan rätt störigt. Antar att det beror på cirkulation i lådan, men för mig så maxar den på 50% och det stör inte.

Dock
När jag körde MSI Afterburner autooverclock för andra gången så tokkrashade hela dator och sedan blev det svart, skärmen försökte låsa på HDMI men blev ingen bild och det startar om igen. Inte ens att dra ut ström ur dator och skärm hjälpte. När jag sedan öppnade datorn och startade upp den igen 5 min senare så gick allt igång och den fungerar perfekt efter det. Kör just nu utan overklock (fick +100Mhz genom autofunktionen).
Förstår dock inte det där med boost. Står att boost är 1710Mhz, men är ständigt upp över 1840 när jag spelar och Afterburnerkurvan går mycket högre. Kanske är nåt konstigt med Afterburner som kör felaktig strömkurva? Har aldrig förstått om Afterburner aktivt går in och styr kortet när programmet är igång eller om profilerna ligger på kortet och laddas automatiskt.