Testpilot: Devolo Magic 2 Wifi – trådlöst nätverk med mesh-stöd via elnätet

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Devolo Magic 2 Wifi – trådlöst nätverk med mesh-stöd via elnätet

I Devolo Magic 2 kombineras nätverk via elnätet med mesh-funktionalitet. Testpiloten Björn Endre sätter produkten på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Din testutrustning, klient, server och router, vilken hastighet har du på nätverks interfacen?

Permalänk
Medlem

Har kört via eluttaget med andra produkter i flera år o olika hus. Min erfarenhet var att jag bytte till mesh illa kvickt när det kom ut på marknaden.
Det levererar helt ok men inte bra. Ofta så är det ju faktiskt en rejäl omväg för datan att den ibland ska upp på vinden o sen ner i källaren till elcentralen för att sticka upp igen och omvandlas i ett annat rum.
Näe kör mesh med 5 enheter det funkar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Har icke Wi-Fi varianten av denna powerplug. Fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Jag kanske har missat någon detalj i texten, men ser ingenstans att du pratar om fasfördelningen på uttagen? Ligger basenheten och noderna på samma fas när du testar detta?

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Det där med ethernet över elnätet är rätt coolt, får ut c:a 40mbit med min lite äldre Devolo-adapter, inte jättebra men duger om man vill ha en vmware server t.ex ute i garaget, går bra så länge den inte ska vara filserver. Tror det finns något man kan installera i elcentralen eller liknande för att förbättra prestandan.
IPTV med min adapter har jag aldrig fått att fungera bra, blir pixelfel.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Din testutrustning, klient, server och router, vilken hastighet har du på nätverks interfacen?

Gigabit på allt.

Klient => Switch => NAS . ger mig runt 950 Mbps ner och 920 Mbps upp i iPerf3

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweezy:

Jag kanske har missat någon detalj i texten, men ser ingenstans att du pratar om fasfördelningen på uttagen? Ligger basenheten och noderna på samma fas när du testar detta?

Ingen aning. Vilket tyvärr jag tror de flesta av oss icke-elektriker kan svara. Det var också en av anledningarna jag testa runt mellan olika uttag, särskilt här hemma i Huddinge, där jag satt basenheten på ett uttag och sen en av noderna på ett uttag först på samma vägg och sen på en vägg mitt-e-mot. Jag har en "modern" elcentral (inte proppar utan av/på). Kan man se något där? jag försökte titta men såg inget direkt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Gigabit på allt.

Klient => Switch => NAS . ger mig runt 950 Mbps ner och 920 Mbps upp i iPerf3

Ok tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Ingen aning. Vilket tyvärr jag tror de flesta av oss icke-elektriker kan svara. Det var också en av anledningarna jag testa runt mellan olika uttag, särskilt här hemma i Huddinge, där jag satt basenheten på ett uttag och sen en av noderna på ett uttag först på samma vägg och sen på en vägg mitt-e-mot. Jag har en "modern" elcentral (inte proppar utan av/på). Kan man se något där? jag försökte titta men såg inget direkt.

Ska tilläggas att jag inte heller är elektriker, men jag har fått förklarat för mig av en elektriker att normalt sett så ska alla säkringar som ligger på samma rad i säkringsskåpet ligga på samma fas (om det är helt sant eller om det alltid stämmer vet jag inte, men det kan vara värt ett försök! )

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Ska tilläggas att jag inte heller är elektriker, men jag har fått förklarat för mig av en elektriker att normalt sett så ska alla säkringar som ligger på samma rad i säkringsskåpet ligga på samma fas (om det är helt sant eller om det alltid stämmer vet jag inte, men det kan vara värt ett försök! )

I gamla skåp med Diaz säkringar (porslin) så ligger faserna normalt radvis, men på moderna skåp med säkringabrytare så ligger faserna normalt så att var tredje brytare ligger på samma fas. Brytare 1 fas 1, brytare 2 fas 2, brytare 3 fas 3, brytare 4 fas 1 osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa01:

I gamla skåp med Diaz säkringar (porslin) så ligger faserna normalt radvis, men på moderna skåp med säkringabrytare så ligger faserna normalt så att var tredje brytare ligger på samma fas. Brytare 1 fas 1, brytare 2 fas 2, brytare 3 fas 3, brytare 4 fas 1 osv

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, tack för bra info och rättelse!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara helt magiskt för de som har helt kassa wifi routrar. Fungerar det bra känner jag ett bra antal som är i behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trådlöst via elnätet och trådlösa extenders är oftast skräp som bör undvikas, dra LAN och sätt upp accesspunkter om inte mesh passar. Varför satsa nästan 3000kr på något med oklar prestanda?

Använd om du kan telejackets vp-rör för att dra LAN.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Trådlöst via elnätet och trådlösa extenders är oftast skräp som bör undvikas, dra LAN och sätt upp accesspunkter om inte mesh passar. Varför satsa nästan 3000kr på något med oklar prestanda?

Använd om du kan telejackets vp-rör för att dra LAN.

Fick köpa verktyg för att dra trådat nätverk då ingen jag känner hade lust att borra i betongvägg.

Lär finnas fler som fastnat i behov av wifi/elnät-lan pga liknande situationer. Var skönt att få det gjort dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska ju tilläggas att detta är en kompromissad lösning. Det är absolut inget som kan konkurrera med riktig nätverkskabel och ordentliga APs. I mitt tycke så ska man alltid eftersträva att allt som har ett nätverksuttag på sig ska köra med kabel, allt annat ska köra trådlöst. Trådlösa ska bestå av ordentliga APs. Inga trötta routrar som försöker göra allt om förutsättningarna är mer komplexa än en liten lägenhet. Sedan kan man ju ha olika åsikter om tillverkare osv.. Jag personligen gillar Unifi och att allt PoE-strömsätts. Smidigt är ordet även om det är lite jobbigt att dra kabel till alla klienter initialt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum