Finns det USBminnen med <Read only> fysisk knapp fortfarande?

Permalänk
Medlem

Finns det USBminnen med <Read only> fysisk knapp fortfarande?

Jag är så trött på alla operativsystem som vill formatera mina USB-minnen.

Förr hade somliga USB minnen en skjutknapp på sidan med vilken man ställde minnet i <read only> läge.

Finns det fortfarande ?

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@svein:
Jadå, det finns fortfarande, men jag betvilar att det säljs i Sverige.
Jag hittade dock på Tyska Amazon read only usb stick

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

äsh köp bara en usb-sd kortläsare (ej micro) sen har du read-only på SD kortet.

Permalänk
Medlem

@boibo: God idé.
Men eftersom det ska användas ofta hit och dit får jag bara se till att minnet inte bryts av på grund av att det sticker ut för mycket ur kortläsaren.

@Belzader:
Tack förtips men jag ser inte vilka som har just en fysisk skjutkontakt.
SanDisk verkar gå att få tag i i Sverige.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@svein:
Hmm. länken visade inte alls samma resultat längre...

Här har du ett 32GB TrekStor CS Alu USB

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack.
https://www.amazon.de/dp/B00JJIEHJE/ref=psdc_430139031_t3_B01...
Kanguru FlashBlu30 USB-Speicherstick, USB 3.0, 8 GB, Blau
ser också ut på bilden att vara ett.

Jag noterar att USB 2.0 stickan ovan är så mycket billigare per GB än den för 3.0.
/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag ha köpt en Plexgear (=Kjells) minneskortsläsare USB 3 som kan läsa dubbla SD eller mikroSD.
Tänker bestycka den med avlagda (= för "små") kamerakort.

Har dock ej satt brytbladskniven i fp än.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

äsh köp bara en usb-sd kortläsare (ej micro) sen har du read-only på SD kortet.

Det där är ju inte riktig "read-only", vill TS ha det så gäller att köpa något av de usbstickor som har rekommenderats.

Dock, det är ju lite beroende på varför man vill ha en usb-enhet som det inte skall gå att skriva på.

Som exempel, om jag hade hjälpt bekanta med ett system på ett usbminne med diverse program för att återställa system, få bort virus, malware, ransomware, osv, då hade jag inte förlitat mig på flärpen på ett sd-kort, utan jag hade köpt ett usbminne med ett riktigt hårdvaruskydd, exempelvis kanguru.

Permalänk
Medlem

@filbunke: tack för svar.
Jag har kollat på kanguru-sidan.

§ Reglagen ser ut och beskrivs i text på samma sätt men det är alltså skillnad på SD med skjutreglage och USB-sticka med skjutreglage ?
§ Eller är det skillnad mellan kanguru med skjutreglage och alla andra,
SD såväl som billiga stickor ?
§ Eller är det en generationsfråga ?
§ Ligger det extra elektronik i kanguru stickan ?
§ Då finns det väl stickor med "lika dålig" funktion på skjutreglaget som ett SD-minne ?

Jag är inte ute efter stor sekretess, jag vill bara att OS inte ska börja tafsa på filerna och göra dem till "sina" så att de inte fungerar i ett annat (äldre) OS sedan.

/Curt

länkar & bilder tillagda
Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@svein:
Det är skillnad mellan en USB sticka som har ett skjut reglage som te.x Kanguru och ett SD kort som har det, eftersom på det senare så är det inte hårdvaru skrivskydd.

"SD Cards, while they have a write-protect switch, are actually no good for this purpose because it’s not actually hardware write protection – at best the card reader sends a signal to the operating system that the drive should be treated as read-only. The write-protect switch on the cards is read by a sensor that’s part of the card reader, and the card reader then passes along to the operating system whether the card is read-only.

Källa:
List of USB Flash Drives with Hardware Write Protection

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

OK.
Jag får testa om det räcker för mina syften.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------